Gå til innhold

Flere foreldre her som er langvarig eller kronisk syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: for ca 1 år siden ble jeg syk, jeg fikk en sykdom som har snudd livet mitt opp ned. Fra å være i full jobb, ha full kontroll på hus og hjem, og viktigst: være en tilstedeværende mor med energi til å være med barna mine TIL å være 100% sykmeldt, livet handler mest om sykdom, hva jeg ikke klarer, veldig ensom da jeg er nesten bare hjemme alene, alt handler om å ha litt å gi når barna kommer hjem fra barnehage og skole. 
Jeg kommer til å bli frisk, 98% blir friske innen 2 år, så det er en periode. 

Jeg sliter så med å ikke klare å stille opp for barna mine slik jeg pleide, de har en kjempeflink far så de lider ikke noen nød, men jeg sitter hver dag med dårlig samvittighet og vonde følelser for dette. 

Flere her i samme situasjon? Hvordan takler dere situasjonen?

Anonymkode: 3a2d1...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kronisk syk med bedre og dårligere perioder. Jeg ble syk da ungene var veldig små, og de vet ikke om noe annet. Men jeg har fortalt dem hva som er galt og hvorfor jeg noen ganger ikke orker ting eller klarer ting. Har ikke fortalt de detaljene, men lett forklaring som gjør at de forstå. Unger skjønner og takler mer enn vi tror. Selv om det er endringer for dem og, så går det bra så lenge vi er ærlige med dem. Det er når de ikke forstår hvorfor, problemene kommer. På de dårligste dagene her, så har det hendt at de har kommet inn til meg i senga og vi har sett film sammen på iPaden. Eller at de har fått sove hos meg for ekstra nærhet. Skal ikke alltid så mye til

Anonymkode: bf355...be6

Skrevet

Jeg er i en liknende situasjon. Jeg fikk påvist min kroniske sykdom da barnet mitt var 6 måneder, han er 15 år i dag. Jeg har brukt mye tid opp igjennom på dårlig samvittighet over den mammaen jeg aldri ble, eller kunne være. Jeg har egentlig ingen råd, annet enn at det går seg til. Og du blir jo frisk igjen, skriver du. Da er det viktigere at du bruker tiden på tilfriskningen, slik at du ikke holder deg syk lenger enn en nødvendig. Det er bra for barna dine i det lange løp at du fokuserer på deg selv og blir så frisk du kan. Å være tilstede og nærværende når du orker og makter, er godt nok. Spesielt om barna har en flink og omsorgsfull pappa. Utnytt tiden med barna godt, og nyt at du orker innimellom. 

Anonymkode: 28375...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...