AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #21 Del Skrevet 3. februar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Slapp av. Du kan spise salami. Husk at i Norge er vi gravide de mest hysteriske i verden. Anonymkode: 733b6...744 Nei, i Norge er vi mye mer avslappet enn andre land. Anonymkode: ca369...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #22 Del Skrevet 3. februar 2022 Spiste spekemat de tre første mnd og det gikk helt fint. Anonymkode: 7d684...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #23 Del Skrevet 3. februar 2022 Det at du er så gammel gir nok mye større sjanser for skader enn den salamien. Anonymkode: ad797...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #24 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at du er så gammel gir nok mye større sjanser for skader enn den salamien. Anonymkode: ad797...d1b Så hyggelig du er da. Du må virkelig ha det ille med deg selv for å rakke ned på andre, så du kan føle deg bedre. Lykke til, du trenger det! Anonymkode: 2a50e...26a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #25 Del Skrevet 3. februar 2022 Spiste salami hele første svangerskap uten å vite at det ikke var lov 🙈 Det går nok helt fint 😊 Anonymkode: 1a942...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 3. februar 2022 #26 Del Skrevet 3. februar 2022 Dette går bra. Bakteriene som kan være farlige for fosteret har ikke blitt påvist i norsk spekemat på flere ti år. Norsk spekemat regnes derfor som egentlig ganske trygt, selv om anbefalinger er å ikke spise det. Utenlandsk spekemat derimot bør man være litt mer forsiktig med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #27 Del Skrevet 3. februar 2022 Ta en blodprøve. Er den negativ har alt gått greit, er den positiv så får legen ta stilling til om du er smittet nå eller tidligere .. jeg er 41 år og negativ, har spist masse spekemat her i Norge..så går nok bra.. er du smittet kan det behandles Anonymkode: f4426...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #28 Del Skrevet 3. februar 2022 tussi84 skrev (4 minutter siden): Dette går bra. Bakteriene som kan være farlige for fosteret har ikke blitt påvist i norsk spekemat på flere ti år. Norsk spekemat regnes derfor som egentlig ganske trygt, selv om anbefalinger er å ikke spise det. Utenlandsk spekemat derimot bør man være litt mer forsiktig med. Toksoplasma er ikke en bakterie, men en encellet parasitt.. Anonymkode: f4426...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #29 Del Skrevet 3. februar 2022 Det går helt fint. Det skjønner til og med jeg som aldri har vært gravid. Anonymkode: 1e2ab...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #30 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, i Norge er vi mye mer avslappet enn andre land. Anonymkode: ca369...b6a Hehe, jo vi er hysteriske i Norge. Mammapolitiet er enormt og nåde deg om mammapolitiet har makt. Anonymkode: b454d...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #31 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, i Norge er vi mye mer avslappet enn andre land. Anonymkode: ca369...b6a Her må vi ha en konkret sammenligning av et utvalg land i Europa/ellers i verden for å se hvem av dere AB som har rett 😂 Anonymkode: 2b32b...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #32 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hehe, jo vi er hysteriske i Norge. Mammapolitiet er enormt og nåde deg om mammapolitiet har makt. Anonymkode: b454d...ae8 Folk har mange «skjulte» meninger her til lands. Smiler til ansiktet ditt, men snakker bak ryggen din hvis du gjør noe som ikke er «typisk» norsk. Anonymkode: 2b32b...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #33 Del Skrevet 3. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hehe, jo vi er hysteriske i Norge. Mammapolitiet er enormt og nåde deg om mammapolitiet har makt. Anonymkode: b454d...ae8 Min opplevelse er at hysteri-politiet (dere som mener alle andre er hysteriske om de ikke gjør nøyaktig som dere) er både mer nedlatende, mer høylydte og i flertall. Anonymkode: b07f0...066 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #34 Del Skrevet 3. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Spiste spekemat de tre første mnd og det gikk helt fint. Anonymkode: 7d684...b57 Slike anekdoter har jo 0 verdi. Jeg har kjørt bil/vært passasjer i bil hele livet og det har gått helt fint, jeg har aldri vært i bilulykke. Det betyr ikke at risiko for at det skal skje en bilulykke for en person som setter seg i en bil er 0 hver gang. Ja det er veldig veldig lav risiko for både listeria og toxoplasma om man spiser kjøttpålegg fra norge. Men nei risiko er ikke 0, for da hadde ikke helsemyndigheten anbefalt å la vær å spise det. Grunnen er at selv om risiko er utrolig lav er konsekvensen for de ytterst få som får smitte stor. Og siden det er såpass enkelt å redusere risiko til 0 så anbefaler man det. (Igjen må jeg presisere TS at jeg tror ikke det har skjedd deg noe, men blir irritert på sånne "jaja jeg gjorde det og det gikk fint så da er det jo ikke farlig"-svar) Anonymkode: b07f0...066 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #35 Del Skrevet 3. februar 2022 Åj. Akkurat det å spise salami trodde jeg var trygt. Har spist det en del frem til nå i svangerskapet. Hadde ikke hatt toxo når jeg tok prøven i uke 12. Uke 20 nå. Bør kanskje ta en ny prøve. Anonymkode: 70688...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #36 Del Skrevet 3. februar 2022 Du bør være mye mer redd for listeriose enn toxoplasmose, men sjansen for å få i seg dette er ytterst minimal. Anonymkode: e1a15...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #37 Del Skrevet 3. februar 2022 De parasittene overlever ikke i spekemat pga det høye saltinnholdet. Det har forskere også gått ut med. Men så lenge helsemyndighetene ikke anbefaler det, så kan heller ikke de anbefale det. Det er faktisk viktigere å passe på at kjøttprodukter som f.eks kokt skinke spises raskt etter pakken er åpnet, og i god tid før utløpsdato pga listeria f.eks. Anonymkode: 54063...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 5. februar 2022 #38 Del Skrevet 5. februar 2022 On 2/3/2022 at 10:23 AM, AnonymBruker said: Står på nett at man ikke merker en toxoplasmose infeksjon .. blir litt stressa.. men.. bør jeg ta blodprøve eller noe? Eller er d ikke noe å gjøre ? Hatt korona i uke 3 og spist salami etter det å er nå 6 uker.. litt redd for skader. Jeg er snart 40 også.. sikkert litt stresset fra før.. Anonymkode: f0beb...3e1 Ikke bekymre deg. Dette er føre var tiltak. Sannsynligheten for å få listeria eller toxoplasma fra salami er ekstremt liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå