Gå til innhold

Gnafsa i meg salami.. glemt at det er fy-fy mat.. hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står på nett at man ikke merker en toxoplasmose infeksjon .. blir litt stressa.. men.. bør jeg ta blodprøve eller noe? Eller er d ikke noe å gjøre ? Hatt korona i uke 3 og spist salami etter det å er nå 6 uker.. litt redd for skader. Jeg er snart 40 også.. sikkert litt stresset fra før..

Anonymkode: f0beb...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke så mye du får gjort nå. Tror 99,9% av tilfellene så går det helt fint😊. Har hørt det ikke er så farlig som det høres ut, men bedre å være på den sikre siden å holde seg unna fra nå. 

Anonymkode: 3afb7...176

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Står på nett at man ikke merker en toxoplasmose infeksjon .. blir litt stressa.. men.. bør jeg ta blodprøve eller noe? Eller er d ikke noe å gjøre ? Hatt korona i uke 3 og spist salami etter det å er nå 6 uker.. litt redd for skader. Jeg er snart 40 også.. sikkert litt stresset fra før..

Slapp av. Du kan spise salami. Husk at i Norge er vi gravide de mest hysteriske i verden. 

Anonymkode: 733b6...744

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok helt fint 😊 det skal heldigvis litt til for å få toxoplasmose igjennom mat i Norge. Anbefalingen er ett bedre føre var råd, og det finnes gravide som spiser spekemat igjennom hele graviditeten uten at jeg vil anbefale det. Så den ene gangen nå er nok ikke noe å bekymre seg over og hold deg heller unna resten av svangerskapet 😊

Anonymkode: 2a50e...26a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slapp av. Du kan spise salami. Husk at i Norge er vi gravide de mest hysteriske i verden. 

Glemte vi folkeskikken i dag? 😊 Slapp av kan du gjøre selv 

Anonymkode: 2a50e...26a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan alltid be om en blodprøve, men hvis du går til første sv. Kontroll blir du bl.a testet for toxoplasma/listeria :)

Anonymkode: 2b32b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bortsett fra når det gjelder koffein😅

Anonymkode: eb386...db6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er vel ikke så mye du får gjort nå. Tror 99,9% av tilfellene så går det helt fint😊. Har hørt det ikke er så farlig som det høres ut, men bedre å være på den sikre siden å holde seg unna fra nå. 

Anonymkode: 3afb7...176

Tror du mangler noen 9’er

Anonymkode: 6b0f2...034

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det har jeg også gjort dette svangerskapet. Det går nok helt fint, skal du se. Kan være du også har hatt toxoplasmose fra før, det hadde visst jeg (helt uvisst når dette skal ha skjedd). Det er jo fortsatt listeria, men så lenge pakken ikke var syv uker gammel og lå bakerst i kjøleskapet i en vanndam, så er nok det usannsynlig. 

Anonymkode: 1cc39...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg glemte meg bort for et par uker siden🙈var helt susete i hodet og spiste salami. Tenker at jeg bare skjerper meg og glemmer hele episoden. Får ikke gjort så mye nå uansett. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (30 minutter siden):

Troll

Hæ..? Altså, jeg også irriterer meg over den store mengden trolletråder for tiden, men dette er jo faktisk en legitim bekymring fra ts. Det kan være ekstremt stressende å være gravid, spesielt for førstegangsfødende. Man er livredd for å gjøre noe galt, og jeg synes det er helt innafor å spørre om noe slikt.

Anonymkode: 463ba...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser salami tele svangerskapet. Det samme med rå eggeplomme. Det er gsnske trygt i norge.

Anonymkode: 1e6e0...8fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser salami tele svangerskapet. Det samme med rå eggeplomme. Det er gsnske trygt i norge.

Nå er ikke rå eggeplomme frarådet for gravide i Norge heller.

Anonymkode: 4cab1...8da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kjenner meg sånn igjen fra da jeg var gravid. Men sannsynligheten for toxoplasmose er svært liten i Norge så bare ta det helt med ro og ikke tenk på det mer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må jo gjøre det du vil. Men ganske trygt er ikke det samme som 100% trygt og de fleste tenker at salami/spekemat osv er såpass lite viktig at det ikke er verdt den bittelille risikoen for abort eller alvorlig fosterskade pga infeksjon med toxo eller listeria.

Man er ikke hysterisk for det som mange her på KG liker å si. Vil tro de som først sluttet med røyk og alkohol også ble sett på som hysteriske men nå vet vi heldigvis bedre. Det er også naturlig å føle beskyttelsestrang ovenfor fosteret sitt, og det er ikke akkurat store omveltninger i livet å droppe noen mat- og drikkevarer. 

TS - mest sannsynlig går dette helt fint og du trenger ikke bekymre deg :) Alderen din er iallfall ikke relevant. Det er som sagt veldig lav risiko i Norge, iallfall om det ikke var gammel salami, og det er jo for sikkerhets skyld at man dropper helt å spise disse tingene. Om det går inn på psyken og du engster deg så kan du dra til legen og få toxo- og listeriaprøve. Fordi jeg har katter spurte jeg legen om å ta toxoprøven tidligere enn uke 12 fordi jeg ville vite om jeg hadde hatt det før eller ikke så jeg visste om jeg måtte ta hensyn til det eller ikke i svangerskapet, det var helt greit for min lege iallfall. 

Anonymkode: b07f0...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh men vent du er 6 uker på vei? Det går helt sikkert fint. Akkurat med toxoplasmose, er faren størst i slutten av graviditet. 

Faren for at mor smitter fosteret er lavest tidlig i svangerskapet og høyest sent i svangerskapet.

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/toksoplasmose-i-svangerskapet

Anonymkode: f6429...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...