AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Min datter på 16 år nekter å ta vaksina, sier hun er mer bekymret for bivirkninger av vaksina enn selve sykdommen? Bør jeg være bekymret for dette, hun har ikke veldig godt immunforsvar og har hyppige forkjølelser? Anonymkode: 6d6d8...594
Ulrikke Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Bekymring gjør jo ingen nytte og har ingen effekt.... Hun er "medisinsk myndig" (har også ei på 16), og du har egentlig ingenting du skulle ha sagt. Så bekymring vil være bortkastet, det som skjer det skjer.... Sannsynligvis blir hun smittet (som mange på trinnet til min 16-åring har blitt nå de siste par ukene til tross for to vaksinedoser), og sannsynligvis går det bra. Bekymring er i så måte bortkastet, så lenge du ikke kan gjøre noe fra eller til. 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Sånn sett er det jo bekymrende å ha et barn som har evne til logisk og kritisk tenking, ja... Anonymkode: 2af1a...403 15
Jadzia Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Det er et fåtall unge som blir alvorlig syke eller dør av korona. Siste statistikken jeg så angående omikron, var det vel 0,2% som ble så syke at de ble innlagt. Så nei. Ingen grunn til bekymring. 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Hun har ingen nytte av vaksinen. Anonymkode: 40339...de9 13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Hvorfor bekymret nå? Hun fikk da tilbud om dose 1 for et halvt år siden. Jeg ville vært bekymret hvis bakgrunnen for vaksineskepsisen begrunnes med konspirasjonsteorier og generell vaksineskepsis, eller bare fordi venninnene ikke gjør det, eller redsel for selve stikket. Men mener hun virkelig at hun vil heller tar sjansen på korona uvaksinert, enn bivirkninger, er det greit, bare hun ikke tror at bivirkningene er hjerneslag, lemlestelse og død. Fremmede på bussen har forsøkt å overbevise min 13-åring om det, inkludert vist fram film med masse lik som liksom skulle være døde etter vaksinering. Anonymkode: 107e5...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Så lenge hun går med maske offentlig, så ser jeg egentlig ikke noe "problem" her. Selv om man har fått både TO og TRE vaksine-doser, så kan man fremdeles bli smittet av viruset og ta med seg denne smitten videre til andre. Anonymkode: 7c9c8...e3a
Tvist Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 (endret) Kan kanskje bli litt vanskelig hvis dere skal på ferie til utlandet. Men ellers er korona stort sett ikke veldig farlig for så unge mennesker, uten underliggende sykdommer. Endret 3. februar 2022 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Tvist skrev (7 minutter siden): Kan kanskje bli litt vanskelig hvis dere skal på ferie til utlandet. Men ellers er korona stort sett ikke veldig farlig for så unge mennesker, uten underliggende sykdommer. Det er ikke vanskelig. De fleste land aksepterer en negativ testresultat som vaksinepass. Jeg reiser hele tiden mellom to land, null problem. Anonymkode: 2af1a...403 6 1
Tvist Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanskelig. De fleste land aksepterer en negativ testresultat som vaksinepass. Jeg reiser hele tiden mellom to land, null problem. Anonymkode: 2af1a...403 Men det er vel noen land som har den del restriksjoner. Kjipt hvis man er på ferie og ikke får gått på restaurant f. eks. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Tvist skrev (1 minutt siden): Men det er vel noen land som har den del restriksjoner. Kjipt hvis man er på ferie og ikke får gått på restaurant f. eks. Med negativ testresultat får man jo det. Men så er det alltid mulig å ta take away og spise på stranden for eksempel som jeg personlig synes er nydelig. Og det er ganske sannsynlig at disse restriksjonene fjernes etter hvert da det er mer og mer åpenbart at de er helt unødvendige. Anonymkode: 2af1a...403 5
Gjest Odyssinous Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter på 16 år nekter å ta vaksina, sier hun er mer bekymret for bivirkninger av vaksina enn selve sykdommen? Bør jeg være bekymret for dette, hun har ikke veldig godt immunforsvar og har hyppige forkjølelser? Anonymkode: 6d6d8...594 Vær glad for at du har en datter som kan tenke selv.
Tvist Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Med negativ testresultat får man jo det. Men så er det alltid mulig å ta take away og spise på stranden for eksempel som jeg personlig synes er nydelig. Og det er ganske sannsynlig at disse restriksjonene fjernes etter hvert da det er mer og mer åpenbart at de er helt unødvendige. Anonymkode: 2af1a...403 Ja, det er nok mindre av det til sommeren. Spise take away på stranden nå frister meg ikke i alle fall, men til sommeren så kanskje. Eller i et myyye varmere land.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 Med tanke på hvor lite syke barn og ungdom blir, dessuten er omikron relativt mild tenker jeg at det ikke gjør noe om de ikke er vaksinerte. Odyssinous skrev (1 time siden): Vær glad for at du har en datter som kan tenke selv. Så, det er kun om man velger å mene noe annet enn majoriten at man tenker selv?? 🙄 Anonymkode: 68d17...29f 1
gjest:) Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Min datter på 16 år nekter å ta vaksina, sier hun er mer bekymret for bivirkninger av vaksina enn selve sykdommen? Bør jeg være bekymret for dette, hun har ikke veldig godt immunforsvar og har hyppige forkjølelser? Anonymkode: 6d6d8...594 Med mindre hun er i risikogruppe ville jeg ikke tenkt at det var noe problem nå som omikron har tatt over. Sjansen for at en som er så ung skal bli alvorlig syk av omikron har vist seg å være ekstremt liten og gjennomgått sykdom gir antagelig bredere beskyttelse mot senere sykdom. 2
Betasuppe Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Min datter på 16 år nekter å ta vaksina, sier hun er mer bekymret for bivirkninger av vaksina enn selve sykdommen? Bør jeg være bekymret for dette, hun har ikke veldig godt immunforsvar og har hyppige forkjølelser? Anonymkode: 6d6d8...594 Hun har helt rett, og du burde ikke være bekymret. 6
Tunique Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 Nei, ikke overhodet. Respekter hennes valg. 6
Illuminatum Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånn sett er det jo bekymrende å ha et barn som har evne til logisk og kritisk tenking, ja... Anonymkode: 2af1a...403 Ja, eller mangel på en slik evne 4
Jojoen Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 Det spørs helt hva begrunnelsen hennes tufter på. Jeg ville være bekymret hvis hun henter info fra ikke-troverdige kilder på nettet, men hvis hun har et godt beslutningsgrunnlag tenker jeg at du burde støtte henne i valget 1
Anje Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min datter på 16 år nekter å ta vaksina, sier hun er mer bekymret for bivirkninger av vaksina enn selve sykdommen? Bør jeg være bekymret for dette, hun har ikke veldig godt immunforsvar og har hyppige forkjølelser? Anonymkode: 6d6d8...594 Du bør nok være mer bekymret for at hun tenderer retning konspirasjonsteorier enn at hun skulle dø av korona. Har dere andre i familien for vane å tro på tull? Altså: hun har jo lært sin manglende kildekritikk fra noen - og den "noen" er ofte mamma eller pappa eller begge. Ta en liten titt på egen praksis og vær obs på i fremtiden å fremsnakke kunnskap og utdanning og nedsnakke synsing og overtro. Odyssinous skrev (4 timer siden): Vær glad for at du har en datter som kan tenke selv. Problemet med denne logikken er at vi som ikke er utdannet immunologer har to valg: 1. Å lese seg opp på informasjon som kommer fra fagfolk, sjekke utdannelsen deres opp mot uttalelsene og så vekte dem deretter. Da kommer man til at vaksinen så langt fremstår som beste alternativ. Man har gjort en viss form for tenking på egenhånd, men man må altså stole på fagfolk. 2. Å ignorere informasjon som kommer fra fagfolk og haller høre på mennesker som er åpne om at de har like lite eller enda mindre peiling på vaksiner enn oss selv, men som har laget seg en teori basert på ren synsing. Da har man verken tenkt på egenhånd eller stolt på fagfolk. At dette siste valget blir påstått å innebære "tenking" er feilinformasjon. Å blindt stole på tilfeldige fremmede på nett er ikke å tenke. Det er å ignorere kunnskap. 3
Anbefalte innlegg