Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg traff min samboer, gjorde han klart at han IKKE ønsket å gifte seg på nytt på grunn av erfaringen han har hatt. Selv om jeg syntes det var litt sårt, godtok jeg det og tok ikke opp giftemål en eneste gang etter det, mens han derimot kom med små hint som bilde av en ring, "du ville ha sett smashing ut i denne kjolen" osv. Til slutt spurte jeg hvorfor han hinter, og da sa han at han holdt på å skifte mening. Vi ble forlovet for to år siden, men måtte utsette bryllupsdato flere ganger på grunn av restriksjoner. Nå er restriksjonene opphevet helt, og det er ikke sannsynlig at alt blir nedstengt igjen med det første. Etter planen skal vi gifte oss i mai, så vi har ikke akkurat så veldig god tid. Jeg ville gjerne at vi skulle bestemme ting sammen, og han var veldig enig i det og takknemlig for at jeg ikke var en av "bridezillas". Problemet er nå at han virker totalt uinteressert i alt. Jeg maser ikke, men har tatt opp et par ganger at vi bør begynne å planlegge nå for å ikke få stress de to siste ukene. Han vil så gjerne, men det skjer ingenting.

Jeg har egentlig lyst til å avblåse hele forlovelsen og gå tilbake til bare å være samboere. Han virker helt uinteressert i det forestående bryllupet, og når jeg spør om han har fått kalde føtter, så sier han nei. Han nevnte også flere ganger at han var min "blivende ektemann" og at han gledet seg til å tilbringe resten av livet med meg. Hva hadde dere gjort her?

Anonymkode: e539e...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, jeg vet ikke hva jeg ville gjort.

Du sier han virker uinteressert, men hvis jeg har forstått deg rett virker han jo interessert i å gifte seg, men er litt mer lunken til bryllupsfesten?

Eller er det slik at han vil gifte seg, ha en stor bryllupsfest, men forventer å komme til dekket bord, der alt han behøver å gjøre er å møte opp?

Anonymkode: 8afbb...444

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt ærlig, jeg vet ikke hva jeg ville gjort.

Du sier han virker uinteressert, men hvis jeg har forstått deg rett virker han jo interessert i å gifte seg, men er litt mer lunken til bryllupsfesten?

Eller er det slik at han vil gifte seg, ha en stor bryllupsfest, men forventer å komme til dekket bord, der alt han behøver å gjøre er å møte opp?

Vi skal ikke ha noen stor fest, vi vil invitere hans foreldre og søsken, mine foreldre og to vennepar. Men vi må jo velge ut klær, lokale, ringer, mat, hjelpere, bestille dato hos presten, sende erklæringen for kontroll og så videre. Det er mye som skal ordnes selv om man ikke har noen stor fest. 

Skrevet

Det er vel nokså vanlig at menn ikke er så opptatt av selve forberedelsene til bryllup. Snakk med ham om det

Anonymkode: e5eb8...223

• Liker 5
Skrevet

Dropp det. En helt utdatert og meningsløs seremoni, som blir ekstra meningsløs for han som allerede er gift og skilt en gang. Bruk heller ressursene og energien på samlivet.

Anonymkode: f65b2...731

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke alle er like interesserte i bryllupsforberedelser. Det viktigste er jo at han faktisk er interessert i å være gift med deg - og det høres det jo ut som.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dropp det. En helt utdatert og meningsløs seremoni, som blir ekstra meningsløs for han som allerede er gift og skilt en gang. Bruk heller ressursene og energien på samlivet.

Anonymkode: f65b2...731

Det er jo ikke seremonien som er poenget, da, men å faktisk være gift. Juridisk sett er det noe helt annet å være gift enn samboer.

Skrevet

Noen synes bare det er godt å slippe å ta avgjørelser i fht bryllup. 

Anonymkode: ee9d9...e14

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ikke ha noen stor fest, vi vil invitere hans foreldre og søsken, mine foreldre og to vennepar. Men vi må jo velge ut klær, lokale, ringer, mat, hjelpere, bestille dato hos presten, sende erklæringen for kontroll og så videre. Det er mye som skal ordnes selv om man ikke har noen stor fest. 

Her hang du deg opp i et lite ord, og mistet dessverre poenget i det jeg spurte om.

Eller er det slik at han vil gifte seg, han vil ha en bryllupsfest, men forventer å komme til dekket bord, der alt han behøver å gjøre er å møte opp?

Ut i fra det du skriver reagerer du på at han sier en ting, men at han viser noe annet gjennom handling, og du lurer på om du skal legge mest vekt på hva han sier, eller hva han gjør.

Spørsmålene mine var ment til å gi en pekepinn på om han vil gifte seg fordi han vet at du vil det, eller om han vil gifte seg fordi han liker tanken på å være gift med deg.

Jeg synes umiddelbart det virker som om han vil gifte seg med deg, men jeg kjenner ham jo ikke.  Om jeg har rett er det bare dere som vet.

• Liker 2
Skrevet

Er det bryllupet du er mest opptatt av eller ekteskapet? 

Sistnevnte ordnes greit på et kontor med to vitner.

Anonymkode: a38fb...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det bryllupet du er mest opptatt av eller ekteskapet? 

Sistnevnte ordnes greit på et kontor med to vitner.

Anonymkode: a38fb...451

Selvfølgelig kan det gjøres på denne måten. Men han ønsker å invitere familien sin, og at jeg inviterer foreldrene mine. Fra min side kommer to stykker, fra hans kommer rundt 17. Jeg orker derfor ikke å stå helt alene med å ordne alt, noe han vet og virket å være helt enig i. Hadde det vært for meg, kunne vi ha giftet oss med to vitner (vi skal gifte oss på en religiøs måte, men ikke i kirken). Så nei, jeg er ikke opptatt av festen, selv om det selvfølgelig hadde vært fint å dele dagen med nærmeste familie.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her hang du deg opp i et lite ord, og mistet dessverre poenget i det jeg spurte om.

Eller er det slik at han vil gifte seg, han vil ha en bryllupsfest, men forventer å komme til dekket bord, der alt han behøver å gjøre er å møte opp?

Ut i fra det du skriver reagerer du på at han sier en ting, men at han viser noe annet gjennom handling, og du lurer på om du skal legge mest vekt på hva han sier, eller hva han gjør.

Spørsmålene mine var ment til å gi en pekepinn på om han vil gifte seg fordi han vet at du vil det, eller om han vil gifte seg fordi han liker tanken på å være gift med deg.

Jeg synes umiddelbart det virker som om han vil gifte seg med deg, men jeg kjenner ham jo ikke.  Om jeg har rett er det bare dere som vet.

Det er det jeg er usikker på. Selv om det er han som begynte å hinte, så var han klokkeklar i begynnelsen og litt utover i forholdet at gifte seg vil han aldri gjøre. Han var veldig kategorisk på det. Derfor overrasket det meg at han begynte å hinte selv uten at jeg tok opp temaet i det hele tatt. Jeg har en mistanke om at han vil gifte seg fordi han vet at det er viktig for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan det gjøres på denne måten. Men han ønsker å invitere familien sin, og at jeg inviterer foreldrene mine. Fra min side kommer to stykker, fra hans kommer rundt 17. Jeg orker derfor ikke å stå helt alene med å ordne alt, noe han vet og virket å være helt enig i. Hadde det vært for meg, kunne vi ha giftet oss med to vitner (vi skal gifte oss på en religiøs måte, men ikke i kirken). Så nei, jeg er ikke opptatt av festen, selv om det selvfølgelig hadde vært fint å dele dagen med nærmeste familie.

Da setter du deg ned og snakker med han om dette. Og er tydelig på at om han ikke kommer på banen så blir det rådhuset med to vitner, for dette gidder du ikke alene. 

Å bare plutselig (hans oppfatning) avlyse fordi du føler ditt, og trur han egentlig tenker datt, det bidrar bare til enda flere misforståelser og dårlig stemning. 

Anonymkode: 89cf5...493

• Liker 6
Skrevet

Planlegging av brylupp er jo ræva. Alt mulig skal planlegges og bli enige om. Vi begynte bare å krangle og ble aldri enige om noe. Så vi droppa stor fest og masse gjester. 

Lite kirkebryllup med 8 gjester + forlovere. Intimt og fint. Så dro vi ut å spiste middag alle sammen etter vielsen. 

Anonymkode: 1b243...b07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg er usikker på. Selv om det er han som begynte å hinte, så var han klokkeklar i begynnelsen og litt utover i forholdet at gifte seg vil han aldri gjøre. Han var veldig kategorisk på det. Derfor overrasket det meg at han begynte å hinte selv uten at jeg tok opp temaet i det hele tatt. Jeg har en mistanke om at han vil gifte seg fordi han vet at det er viktig for meg.

Det er ikke en god følelse å ha.

Jeg har ingen råd til deg, men jeg ville nok utsatt bryllupet til jeg var sikker på at han vil gifte seg fordi han vil være gift med meg, ikke bare fordi han visste at det er viktig for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da setter du deg ned og snakker med han om dette. Og er tydelig på at om han ikke kommer på banen så blir det rådhuset med to vitner, for dette gidder du ikke alene. 

Å bare plutselig (hans oppfatning) avlyse fordi du føler ditt, og trur han egentlig tenker datt, det bidrar bare til enda flere misforståelser og dårlig stemning. 

Problemet er at jeg ikke vet om han egentlig ikke lenger ønsker å være gift, eller om han er for lat til å planlegge festen. Hvis det første er tilfellet, vil det ikke hjelpe å si at vi kan gifte oss på rådhuset med to vitner (han vil for øvrig aldri gå med på å gifte seg borgerlig uansett). Og når jeg spør ham, får jeg ingen tydelige svar. 

Skrevet

Planlegging av brylupp er jo ræva. Alt mulig skal planlegges og bli enige om. Vi begynte bare å krangle og ble aldri enige om noe. Så vi droppa stor fest og masse gjester. 

Lite kirkebryllup med 8 gjester + forlovere. Intimt og fint. Så dro vi ut å spiste middag alle sammen etter vielsen. 

Anonymkode: 1b243...b07

Men som du ser kommer vi ikke ha andre gjester enn nærmeste familie og to viktige vennepar. Men det må fortsatt bestemmes ringer, lokale/restaurant, meny, sendes invitasjoner, bestilles hotell til gjestene osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at jeg ikke vet om han egentlig ikke lenger ønsker å være gift, eller om han er for lat til å planlegge festen. Hvis det første er tilfellet, vil det ikke hjelpe å si at vi kan gifte oss på rådhuset med to vitner (han vil for øvrig aldri gå med på å gifte seg borgerlig uansett). Og når jeg spør ham, får jeg ingen tydelige svar. 

En slik hadde jeg ikke orket å være i et forhold med om det ikke endret seg. 

Tydelighet er viktig for å ha et godt forhold. Man kan ikke stadig gå rundt å gjette på hva den andre egentlig mener og ønsker. 

Mannen kom fra en slik "burde forstå at..." familie. Så det krevde noen runder, der jeg presset ganske hardt. Og ofte tok jeg bare en beslutning basert på hva jeg ville, og parerte ganske tydelig med at han ikke hadde sagt noe, og at jeg ikke var tankeleser. Selv om jeg innerst inne ofte visste hva han egentlig tenkte - men han lærte på den måten raskt at om det ikke var sagt høyt, så var det heller ikke mitt ansvar å ta hensyn. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En slik hadde jeg ikke orket å være i et forhold med om det ikke endret seg. 

Tydelighet er viktig for å ha et godt forhold. Man kan ikke stadig gå rundt å gjette på hva den andre egentlig mener og ønsker. 

Mannen kom fra en slik "burde forstå at..." familie. Så det krevde noen runder, der jeg presset ganske hardt. Og ofte tok jeg bare en beslutning basert på hva jeg ville, og parerte ganske tydelig med at han ikke hadde sagt noe, og at jeg ikke var tankeleser. Selv om jeg innerst inne ofte visste hva han egentlig tenkte - men han lærte på den måten raskt at om det ikke var sagt høyt, så var det heller ikke mitt ansvar å ta hensyn. 

Det som er litt overraskende, er at denne mannen er svært tydelig på alt annet, og vi har et nesten perfekt forhold, kjemi og full forståelse på ALT fra husarbeid, barneoppdragelse, interesser, tidsbruk osv. Så jeg kommer ikke til å droppe ham, men jeg kommer til å avblåse giftemål hvis det fortsetter slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det som er litt overraskende, er at denne mannen er svært tydelig på alt annet, og vi har et nesten perfekt forhold, kjemi og full forståelse på ALT fra husarbeid, barneoppdragelse, interesser, tidsbruk osv. Så jeg kommer ikke til å droppe ham, men jeg kommer til å avblåse giftemål hvis det fortsetter slik. 

Forstår. Hadde likevel tatt praten, bedt om et direkte svar. Og advart mot at noe annet enn en avklaring på hvor han er, og så påfølgende involvering i planlegging, fører til avlysning. 

Selv om han ikke er tydelig betyr det ikke at du ikke trenger være det :)

Men det må jo bety at du mener det, at det er avlyst bryllup du virkelig ønsker om han ikke er 100% med på det. Og ikke bare noe du innerst inne føler for å kaste ut i tilfelle det er dette som skal til for at han endelig "klikker på plass". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...