Gjest BethD Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg er helt grønn. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal begynne eller når. Hun er snart 3 år, om noen mnd. Går på do å tisser,men igår tisset hun på seg så det er tydelig at hun ikke er helt klar enda. Hun nekter også å bæsje på do enda. Kan gå lange perioder uten bleie hjemme men må spørre henne om hun må på do ofte ellers blir det uhell. Skal jeg bare fortsette å øve uten bleie hjemme,ta uhellene om de kommer og la det stå til? Eller vente litt mer? Hvordan få henne til å bæsje på do? Tips og triks mottas gjerne.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Du må jo bare stå i det med uhell. For å unngå uhell så må du få henne ofte på do selv om hun sier nei. Mange sliter med å begynne å bæsje på do så det er en øvingssak det også. Anonymkode: 5c0f9...366
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Tok et halvt år fra bleieslutt til hun turte å bæsje i do her. Fikk da på seg bleie for å bæsje. Klarte etterhvert å motivere henne til å prøve, med premie. Når det var gjort en gang var det ikke så skummelt allikevel. Anonymkode: b736c...689
Gjest BethD Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo bare stå i det med uhell. For å unngå uhell så må du få henne ofte på do selv om hun sier nei. Mange sliter med å begynne å bæsje på do så det er en øvingssak det også. Anonymkode: 5c0f9...366 Men skal jeg la henne gå uten bleie ut av hjemmet liksom? Selv om det betyr mye uhell? Eller ta bleie på når vi skal ut? Hva med barnehagen? Hvordan gjør jeg det der?
Mt3 Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Helt bleieslutt er greit å vente med til det er varmere i været, i hvertfall i barnehagen om hun går der. For å få henne til å bæsje på do så må en følge med og ta de med på do når de viser tegn til å skulle bæsje. Ta med en favoritt bok som kan leses og pekes i mens hun sitter på do så hun slapper godt av. Sittestillingen bør være slik som når en sitter på huk, altså ha en puff under føttene som gjør at knærne kommer høyere opp enn rompen, da glir bæsjen lettere ut. Og en må minne de på å gå på do ofte i starten, for de er jo så vant til å bare kunne slippe tisset rett i bleien mens de leker. Følge med og se når de er tissetrengt og sende de på do. Det blir bestandig noen uhell om de har det for kjekt og glemmer seg.
Mt3 Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Ta gjerne en prat med barnehagen om at dere har begynt å øve på å gå på do, for da kan de følge det opp der også med å ta henne med på do for å tisse, og da gjerne få til en vane med at hun går på do før de skal ut. Enkelte barnehager samler opp til bleiesluttgrupper.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Uhell i starten må man regne med, ta av bleia hjemme og følg ofte på do til hun blir flinkere til å si fra selv. Snakk med barnehagen om at dere er i gang med bleieslutt, så vil de også øve med barnet der. Min erfaring er at barnehagen gjerne tar på bleie i starten når de skal ut, for å unngå at dress og alt blir tilsølt. Det samme har vi gjort hjemme, særlig vinterstid. Har barnet akkurat vært på do og vi ikke skal være så lenge ute har jeg tatt sjansen. Hvis jeg har tatt på bleie når vi skal være en stund ute eller kjøre langt, har jeg tatt den utenpå trusa. Ikke uvanlig at man ikke tørr å bæsje på do. Prøv feks å ha en potte til dette, i verste fall kan barne få gjøre det i en bleie i en overgangsfase. Men snakk mye om do, les gjerne bøker, gjør det hyggelig å sitte der. Et godt dosete så man sitter behagelig, krakk under beina og kanskje litt bøker å se på. Du kan legge papir i do om barnet er redd for plask/sprut. Anonymkode: 530fe...da5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uhell i starten må man regne med, ta av bleia hjemme og følg ofte på do til hun blir flinkere til å si fra selv. Snakk med barnehagen om at dere er i gang med bleieslutt, så vil de også øve med barnet der. Min erfaring er at barnehagen gjerne tar på bleie i starten når de skal ut, for å unngå at dress og alt blir tilsølt. Det samme har vi gjort hjemme, særlig vinterstid. Har barnet akkurat vært på do og vi ikke skal være så lenge ute har jeg tatt sjansen. Hvis jeg har tatt på bleie når vi skal være en stund ute eller kjøre langt, har jeg tatt den utenpå trusa. Ikke uvanlig at man ikke tørr å bæsje på do. Prøv feks å ha en potte til dette, i verste fall kan barne få gjøre det i en bleie i en overgangsfase. Men snakk mye om do, les gjerne bøker, gjør det hyggelig å sitte der. Et godt dosete så man sitter behagelig, krakk under beina og kanskje litt bøker å se på. Du kan legge papir i do om barnet er redd for plask/sprut. Anonymkode: 530fe...da5 Må legge til at selv om vi har tatt bleie på utenpå trusa om vi feks er lenge ute, spør jeg fortsatt barnet om det må på do og tar det også med på do jevnlig om det er tilgang til det. Bleia er kun en sikkerhet dersom vi ikke skulle rekke do. Prøver også få barnet til å gå på do før vi drar. Anonymkode: 530fe...da5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Min blir også 3 år om noen måneder, men etter erfaring med 6 åringen venter vi til det blir varmere ute. Det gjør alt så mye lettere. Min får gå på do når hun vil, men vi orker ikke å styre med bleieslutt før det er slutt på vinterdress og alt det der. 6 åringen nektet å bæsje på do i et par uker, men når det først skjedde en gang så var det gjort. Har aldri hatt uhell siden. Anonymkode: e95ee...127
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 BethD skrev (13 timer siden): Jeg er helt grønn. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal begynne eller når. Hun er snart 3 år, om noen mnd. Går på do å tisser,men igår tisset hun på seg så det er tydelig at hun ikke er helt klar enda. Hun nekter også å bæsje på do enda. Kan gå lange perioder uten bleie hjemme men må spørre henne om hun må på do ofte ellers blir det uhell. Skal jeg bare fortsette å øve uten bleie hjemme,ta uhellene om de kommer og la det stå til? Eller vente litt mer? Hvordan få henne til å bæsje på do? Tips og triks mottas gjerne. det kommer når barnet selv er klart Anonymkode: 7fdff...c4f
LilleMy1989 Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Min på 2.5 sluttet nettopp. Gjorde slik: 4 første dager naken nedentil. Fulgte på do ofte. Mye uhell første dagen, tørr dag 4. Deretter 2 dager med løs bukse på. To uhell første dagen. Så fikk han på seg truse under buksa. Hatt 1 uhell siden den første uka og det var i bhg. Tørr både natt og dag og i bhg. Lurt å sette av en uke og bare få det gjort intensivt.
Cuddlegirl Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 Har du prøvd en sånn minido, og ikke doring? Ofte kan vanlig do virke litt skummel. Mi er 3 år om 2 mnd og vi har hatt en sånn liten do stående leeenge. Hun så at vi gikk på do og ville bruke sin lille do. Hun løp mye rundt hjemme uten bleie. Tok på henne truse en dag i barnehagen og det gikk fint fra dag en. Kjøpte også truser med Elsa og Peppa gris, så hun synes det var veldig stas.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min blir også 3 år om noen måneder, men etter erfaring med 6 åringen venter vi til det blir varmere ute. Det gjør alt så mye lettere. Min får gå på do når hun vil, men vi orker ikke å styre med bleieslutt før det er slutt på vinterdress og alt det der. 6 åringen nektet å bæsje på do i et par uker, men når det først skjedde en gang så var det gjort. Har aldri hatt uhell siden. Anonymkode: e95ee...127 Går jo an å prøve. Min yngste sluttet nå rett etter jul. Gikk over all forventning egentlig. Var mye mer strev med eldste husker jeg, så unger kan være veldig forskjellige. Anonymkode: 530fe...da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå