AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Nå ser jeg at det er en del tråder her inne angående å sende små barn i barnehagen og jeg sitter her med klump i magen. Situasjonen hos oss gjør at vi må la vårt 10.5 mnd gamle baby begynne i bhg. Vi har et barn fra før som går i samme barnehage og som begynte ved 10.5 mnd alder. Vi ser ikke at det er tatt noe skade av dette, tvert imot. Barnet som nå er 5 år har evner utenom det vanlige. Språket utviklet seg raskere enn andre i samme alder, motorikken og det psykiske. Men selv om jeg har denne erfaringen fra før, så er det fremdeles vondt å sende mitt andre barn i barnehagen nå som det florerer sterke meninger mot dette. Er det noen som mener at barn ikke tar skade av det? Anonymkode: 73405...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Det er ikke en enkel situasjon, nei.. Men hvis du allerede har erfart at det andre barnet deres begynte så tidlig og det gikk fint, så hvorfor ikke? Alle barn er veldig forskjellige, jeg har en gutt som var litt senere med ting enn andre barn, han begynte å gå rett før barnehagestart (1,5 år) og det var jeg veldig glad for fordi alle de andre barna springer jo rundt og sånn, synes det virker trist om han hadde vært eneste som ble sittende på gulvet. Men du har ikke noen som kan hjelpe til av besteforeldre osv så du slipper å sende så tidlig i bhg? Anonymkode: e2550...453 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Jeg er i utgangspunktet i mot tidlig barnehagestart, men vår begynte når han var 11 måneder fordi vi da hadde tid til en lang og ordentlig tilvenningsperiode og kunne fokusere på å ha korte dager i barnehagen. Jeg er ikke redd for at han tar skade av å begynne tidlig, jeg vet bare at han egentlig vil være med meg eller faren og tenker at det er veldig naturlig for så små barn. Anonymkode: 35703...4ab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Jeg studerte da jeg fikk mitt første barn. Han var 9 måneder da semesteret startet. Jeg kunne ikke gå hjemme et halvt år til. Det hadde vi ikke økonomi til. Det gikk kjempefint. Han er i dag en flott og trygg ungdom. Anonymkode: cefcc...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Mine to barn var begge 10 mnd når de begynte i barnehagen. Synst det var grusomt, men sånn var det bare, permisjonen var over! Jeg er selv pedagog i barnehage, men som mor var tanken på å levere babyen min til andre voksne, for så å passe andre sine barn vanskelig❤️ (Jobbet i en annen barnehage) Men det jeg vet, siden jeg jobber i barnehage, er at de minste barna har det godt i barnehagen. De sover gjerne to ganger for dag og har, som regel, alltid et fang tilgjengelig! Det som er viktig er å bruke tid i tilvenningen, skape en trygg tilknytning mellom barnet og de voksne, på barnets premisser. Jeg mener at å begynne i barnehagen når en er 10 mnd ikke er skadelig nei! Ikke ideelt heller, men ikke skadelig! Anonymkode: 5772d...49f 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig, det er jo veldig tidlig. Har du absolutt ingen andre muligheter, så må det jo bli slik, men det kommer nok til å gå fint😊 Anonymkode: 6e0d8...43c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå ser jeg at det er en del tråder her inne angående å sende små barn i barnehagen og jeg sitter her med klump i magen. Situasjonen hos oss gjør at vi må la vårt 10.5 mnd gamle baby begynne i bhg. Vi har et barn fra før som går i samme barnehage og som begynte ved 10.5 mnd alder. Vi ser ikke at det er tatt noe skade av dette, tvert imot. Barnet som nå er 5 år har evner utenom det vanlige. Språket utviklet seg raskere enn andre i samme alder, motorikken og det psykiske. Men selv om jeg har denne erfaringen fra før, så er det fremdeles vondt å sende mitt andre barn i barnehagen nå som det florerer sterke meninger mot dette. Er det noen som mener at barn ikke tar skade av det? Anonymkode: 73405...5ee Har dere virkelig ikke mer permisjon pluss ferie? De fleste klarer å strekke det til ett år. Anonymkode: b8e64...518 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere virkelig ikke mer permisjon pluss ferie? De fleste klarer å strekke det til ett år. Anonymkode: b8e64...518 Er ikke alle som har den muligheten Anonymkode: 6568d...5c3 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 At det går bra med ett barn som begynner så tidlig i barnehagen er ikke et mål eller en fasit på at det på gruppenivå er gunstig med en så tidlig start. Det meste tyder på at barn flest ikke tåler en så tidlig start så godt. Og det er ingenting som heter at et barn på 10,5 måneder «må» i barnehagen. Dere må i alle fall være ansvarlige nok til å si at det er noe dere velger. Dere velger å sende et barn under 1 år i barnehagen, og da må dere stå i det valget. Anonymkode: d36e4...8b8 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Du sier selv dere må, så da må det bare gå bra. Personlig hadde jeg spart fra starten av graviditeten for å være hjemme lenger, men alle kan ikke det. Anonymkode: f66eb...282
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): At det går bra med ett barn som begynner så tidlig i barnehagen er ikke et mål eller en fasit på at det på gruppenivå er gunstig med en så tidlig start. Det meste tyder på at barn flest ikke tåler en så tidlig start så godt. Og det er ingenting som heter at et barn på 10,5 måneder «må» i barnehagen. Dere må i alle fall være ansvarlige nok til å si at det er noe dere velger. Dere velger å sende et barn under 1 år i barnehagen, og da må dere stå i det valget. Anonymkode: d36e4...8b8 Du føler dette hjelper? Å jo for noen så er det må! Tipper det barnet får mer oppdragelse og empati enn du har fått hvetfall Anonymkode: efdba...5a2 7 1
Ulrikke Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 Datteren min var også 10,5 mnd. Født sent på året, og beskjeden var at hun mistet plassen hvis vi ventet. Det gikk fint, hun er 16 år nå! Har aldri hatt noe trøbbel med det. Men selv jeg, som hadde jobbet på avdelingen hvor hun skulle begynne, syntes det var tidlig! 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 Alle vet hva forskning sier, men må man så må man. Da er det ikke noe å tenke på. Og det er jo ikke sånn at man mister en fot om man begynner før ett år, det er jo ikke synlig på den måten. Det går jo mer ut over indre stress, tilknytningsproblemer, å takle følelser, sosial kompetanse osv. Men forskning sier jo ikke noe om individnivå, det sier noe om gruppenivå. Så det kan gå strålende med ditt barn, ts. Det spiller jo også en rolle hvor lange dager barnet har, hvordan barnet har det hjemme, hvordan miljøet på avdelingen er, hvor god tilknytning barnet får til de voksne i barnehagen osv. Anonymkode: d6890...1f2 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 Det går heilt fint. Slutt å vere hønemor. Kvifor i all verda skal det ikkje gå fint? Og kva "skade" tek barnet av det? Anonymkode: 8a304...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle vet hva forskning sier, men må man så må man. Da er det ikke noe å tenke på. Og det er jo ikke sånn at man mister en fot om man begynner før ett år, det er jo ikke synlig på den måten. Det går jo mer ut over indre stress, tilknytningsproblemer, å takle følelser, sosial kompetanse osv. Men forskning sier jo ikke noe om individnivå, det sier noe om gruppenivå. Så det kan gå strålende med ditt barn, ts. Det spiller jo også en rolle hvor lange dager barnet har, hvordan barnet har det hjemme, hvordan miljøet på avdelingen er, hvor god tilknytning barnet får til de voksne i barnehagen osv. Anonymkode: d6890...1f2 Forskning sier at de små får økt kortisol, spesielt ved lange dager, ikke at de generelt tar skade. har du mulighet for litt kortere dager, ts? Anonymkode: 80cac...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): At det går bra med ett barn som begynner så tidlig i barnehagen er ikke et mål eller en fasit på at det på gruppenivå er gunstig med en så tidlig start. Det meste tyder på at barn flest ikke tåler en så tidlig start så godt. Og det er ingenting som heter at et barn på 10,5 måneder «må» i barnehagen. Dere må i alle fall være ansvarlige nok til å si at det er noe dere velger. Dere velger å sende et barn under 1 år i barnehagen, og da må dere stå i det valget. Anonymkode: d36e4...8b8 Spesielt med tanke på at dere visste det kom til å bli sånn pga det ble sånn med barn nr 1. Anonymkode: afd69...1e3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere må i alle fall være ansvarlige nok til å si at det er noe dere velger. Dere velger å sende et barn under 1 år i barnehagen, og da må dere stå i det valget. Vi valgte å sende barnet vårt på 11 måneder i barnehagen. Venner i USA valgte å sende sin 7 uker gamle baby i barnehagen. Vi tar alle mange valg i løpet av et liv. Utrolig flaks at barna våre ble født her i Norge hvor vi er så heldige å kunne velge å starte i barnehagen så sent som ved 11 måneder! Det er jo fantastisk☺️ Anonymkode: a8a7b...3e2 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 Selvsagt må du ikke. Anonymkode: 2374e...b77 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 Jeg fikk mitt første barn i Danmark, hvor permisjonen er mye kortere enn i Norge, og de aller fleste danske babyer starter i barnehage (vuggestue) når de er mellom 7 og 11 måneder gamle. Min var 10,5, og det gikk helt fint Anonymkode: bc1fc...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi valgte å sende barnet vårt på 11 måneder i barnehagen. Venner i USA valgte å sende sin 7 uker gamle baby i barnehagen. Vi tar alle mange valg i løpet av et liv. Utrolig flaks at barna våre ble født her i Norge hvor vi er så heldige å kunne velge å starte i barnehagen så sent som ved 11 måneder! Det er jo fantastisk☺️ Anonymkode: a8a7b...3e2 7 uker.. Det er helt sykt. Hvis man må gjøre det bør man kanskje vente med å bli forelder til man finner en annen løsning. Anonymkode: 6e0d8...43c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå