AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg har på vegne av sameiet skrevet under på en kontrakt som er i bindene i 3 år. Har jeg angrerett på dette? Skal ringe rundt når de åpner klokken åtte, men er veldig nysgjerrig og spent. Jeg har ikke personlig gjort noe jeg ikke har lov til, men personen som fikk meg til å skrive under har sagt ting som ikke er sant og presset meg sånn at jeg følte jeg ikke hadde valg. Det er snakk om alvorlige ting som at vi i styret blir holdt ansvarlig om vi ikke har denne tjenesten på plass eller betaler xxxxx sum for å få kompetansen selv. Anonymkode: bee03...9f5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Har du skrevet under på en kontrakt er den selvsagt bindende. Hva tror du en kontrakt er for noe, sånn egentlig? Anonymkode: 74230...f56 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du skrevet under på en kontrakt er den selvsagt bindende. Hva tror du en kontrakt er for noe, sånn egentlig? Anonymkode: 74230...f56 Ja jeg vet hva en kontrakt er, men jeg lurer på om man kan bruke angrerett? Jeg stiller også spørsmål ved hvordan det ble lagt frem, at vi i styret i verste fall kan være ansvarlig for noens død, og det medfører ikke riktighet. Anonymkode: bee03...9f5
newman01 Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Som representant for styret er du antagelig ikke omfattet av angreretten. Den gjelder for forbrukere. Og ja, styret kan i enkelte tilfeller være ansvarlig for drift og vedlikehold. Om bygget har brannalarmanlegg og styret ikke inngår serviceavtale på dette og noe alvorlig skjer kan styret holdes ansvarlig. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja jeg vet hva en kontrakt er, men jeg lurer på om man kan bruke angrerett? Jeg stiller også spørsmål ved hvordan det ble lagt frem, at vi i styret i verste fall kan være ansvarlig for noens død, og det medfører ikke riktighet. Anonymkode: bee03...9f5 Sameiet er ikke en privatperson så her gjelder helt andre regler enn hvis du bestiller en tjeneste som deg selv. Du er per def i B2B-markedet. Angrerett gjelder så vidt jeg vet ikke for bedrifter. Anonymkode: 9b7d4...277 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Ts: har du signaturrett alene eller er det slik at styreleder og et styremedlem i fellesskap må signere? Hvis du ikke husker det kan du sjekke brreg.no, søk opp navnet på sameiet og sjekk hva som står mht signaturrett. Kanskje du har flaks og har signert noe du ikke kan signere? Anonymkode: 9b7d4...277
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 newman01 skrev (8 minutter siden): Som representant for styret er du antagelig ikke omfattet av angreretten. Den gjelder for forbrukere. Og ja, styret kan i enkelte tilfeller være ansvarlig for drift og vedlikehold. Om bygget har brannalarmanlegg og styret ikke inngår serviceavtale på dette og noe alvorlig skjer kan styret holdes ansvarlig. Ja, men det finnes grenser for hva styret har ansvar for, dette har jeg i ettertid fått bekreftet av brannvesenet. Jeg kontaktet også firmaet denne personen jobbet for og de var enige i at feilinformasjon ble gitt og slettet kontrakten. Så nå puster jeg lettet ut. Takk for svar Anonymkode: bee03...9f5 3
newman01 Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Man bør sjekke ut hvilke lover og forskrifter som gjelder for styremedlemmer. Godt eksempel er felles lekeplass i et sameie. Om dette ikke tilfredsstiller de sikkerhetskrav som gjelder for slike installasjoner kan styret holdes ansvarlig dersom barn skader seg. Om snø og is faller ned fra tak og skader personer kan man holdes ansvarlig. Veldig viktig å merke seg "kan". Borettslagsloven § 12–1 oppsummerer det slik: «Den som i egenskap av styremedlem, forretningsfører, gransker eller andelseier volder tap forsettlig eller uaktsomt for laget, andelseiere eller andre under utføring av oppgaven sin, har plikt til å bøte tapet. Det samme gjelder for medlemmer av andre organer som er skipet etter vedtektene.» 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Du kan uansett ikke signere noenting uten styret sitt samtykke. Et styre er mer ansvarlig for ting enn mange tenker over. Anonymkode: fa5d1...a36 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Du har ikke angrerett når du representerer bedrift og som forbruker har du heller ikke angrerett på annet enn nettkjøp. Anonymkode: 25348...52e
Juniper Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, men det finnes grenser for hva styret har ansvar for, dette har jeg i ettertid fått bekreftet av brannvesenet. Jeg kontaktet også firmaet denne personen jobbet for og de var enige i at feilinformasjon ble gitt og slettet kontrakten. Så nå puster jeg lettet ut. Takk for svar Anonymkode: bee03...9f5 Ikke gøy å bli utsatt for en såpass aggressiv og uærlig selger. Bra firmaet gikk med på sletting!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg vet hva en kontrakt er, men jeg lurer på om man kan bruke angrerett? Jeg stiller også spørsmål ved hvordan det ble lagt frem, at vi i styret i verste fall kan være ansvarlig for noens død, og det medfører ikke riktighet. Anonymkode: bee03...9f5 Er ingen angrerett ved B2B salg, men kan være at enkelte firmaer kan ha det men er ikke som ved B2C salg Anonymkode: 2b169...428
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Du har ikke angrerett når du representerer bedrift og som forbruker har du heller ikke angrerett på annet enn nettkjøp. Anonymkode: 25348...52e Gjelder ikke bare nettkjøp, men alt kjøp som ikke gjøres på fast utsalgssted Anonymkode: 2b169...428
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå