AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 NAV foreldrepenger har lagd et innlegg angående omsorgspenger for sykt barn i 2022. I kommentarfeltet reageres det på at omsorgsdager kun gjelder for barn inntill 12 år, og at 12-åringer ikke kan være hjemme alene, syk. Hvorfor ikke? Får ikke 12-åringer til å bøye seg over bøtta ved omgangssyke uten at mor holder den? Evner de ikke å hente seg en banan eller tre kjeks hvis de tror at matlysten tillater det? Eller vil de dø av sult løpet av dagen hvis de ikke klarer annet enn å drikke vann, med mindre noen tvangsforer dem? Satt på spissen, kanskje, ikke egentlig men 🤷🏼♀️ Jeg var selv alene hjemme når jeg var syk i den alderen så ser ikke helt problemet. Ikke var jeg spesielt moden heller, ikke umoden men en typisk 12-åring vil jeg påstå. Anonymkode: 1d8b5...c1b 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 En 12 åring er fremdeles et barn. Anonymkode: df963...ebe 27 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Jeg var hjemme alene når jeg var syk når jeg gikk siste året på barneskolen/ første året på ungdomsskolen. Mamma ringte hjem et par ganger ila dagen bare for å sjekke og fordi hun var og er fortsatt ganske hønemor.😄 Men det kommer vel an på ungen også, jeg styra og ordna meg som oftest selv når jeg var på den alderen. Anonymkode: 30149...3da 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Omgangssyke kan være ganske så heftig så jeg hadde tenkt at en 12åring skal få slippe å være alene under slike omstendigheter. Jeg er selv snart 40 år og er glad jeg hadde mannen til stede ved forrige runde med omgangssyke 😅 (jada, jeg hadde klart meg alene og..) Anonymkode: 1ef23...d4f 17 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 12 åringer kan selvsagt være alene hjemme, men ved høy feber, omgangssyke mm så vil ikke jeg at de skal være alene hjemme nei. Synes ikke det er noe som heldt positivt ved å overlate syke barn til seg selv Anonymkode: 728c7...80a 22
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Det er mye mer enn alder som spiller inn. Alle 12 åringer er ikke like. Noen er veldig selvstendige, mens andre ikke. Grad av sykdom spiller også inn i om det er mulig å være hjemme alene. Anonymkode: 9e042...aee 18 1
Ulrikke Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Omgangssyke mens det står skikkelig på hadde jeg ikke latt 12-åringen styre med alene. Heller ikke nærmere 40 i feber når barnet kun ligger halvvåken i senga og knapt orker noen ting. En 12-åring i grei form med forkjølelse og lett feber, eller når omgangssyke er ferdig og man kun er hjemme for å komme seg og ikke smitte andre, kan fint være alene, ihvertfall kunne de det her i huset. Jeg var 18 år da jeg fikk skikkelig influensa, ikke engang orket å gå på do uten pause halvveis, og å drikke og spise var altfor slitsomt. Da kviet min mor seg for å dra på jobb, rett og slett fordi hun følte hun ikke fikk kontakt med meg. Så man kan bli såpass syk at man faktisk trenger bistand selv om man er over 12! 30 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Ved omgangssyke og høy feber lar jeg ikke en 12-åring være hjemme alene. Ikke engang 15-åringen. Vi har heldigvis fleksible jobber og kan jobbe hjemmefra slik at det lar seg kombinere med å holde oppsyn. Idag våknet 15-åringen med 39,9 i feber og så da blir en av oss hjemme. Anonymkode: 9584c...4f3 12
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Det skulle en tro, men så finnes det ulike grunner til at foreldrene ser det går dårlig. Da jeg var liten måtte mor eller far ta hjemmekontor dersom jeg hadde feber eller kastet opp, til jeg ble ganske stor. Jeg besvimer hver gang jeg får høy feber eller kaster opp. Ettersom jeg har vært dårlig når jeg besvimer har jeg falt flere ganger og slått meg i hodet f.eks. Jeg ville aldri tatt sjansen på å forlate et barn uansett alder alene hjemme hvis det var slik for dem som med meg. Anonymkode: 9520c...933 6
Bettyspaghetti Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Det er jo ikke sånn at man ikke kan være hjemme med barn over 12 år, men du får ikke betaling for det. Se fleste arbeidsgivere gir nok fri uten lønn, eller feriedag etc. De fleste 12-åringer med lett, vanlig sykdom klarer nok å være hjemme alene. 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Min 12 åring kan være alene hjemme og er det ved sykdom. Men hadde hun hatt 40 i feber og vært svært medtatt hadde jeg tatt en egenmelding. Jeg syns den regelen kan være ganske streng. Man må også avspasere eller ta fri uten lønn om barnet må til lege, spesialist ved sykehus, reguleringstannlege osv, det er urettferdig. Barnet KAN ikke kjøre seg selv bort. Det er frekt mot oss som faktisk jobber 100% for samfunnet. Anonymkode: c2e81...fd2 8
Arkana Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 De fleste 12-åringer kan fint det, men du glemmer at en 12-åring fremdeles er et barn og at selv noe så enkelt som omgangssyke eller influensa kan være ganske heftig. Det er da ikke det minste rart at mange har behov for å ha en voksen rundt seg. Det er jo ikke sånn at en 11-åring er helt hjelpeløs ved sykdom, mens en 12-åring magisk klarer seg like bra som en voksen. 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): NAV foreldrepenger har lagd et innlegg angående omsorgspenger for sykt barn i 2022. I kommentarfeltet reageres det på at omsorgsdager kun gjelder for barn inntill 12 år, og at 12-åringer ikke kan være hjemme alene, syk. Hvorfor ikke? Får ikke 12-åringer til å bøye seg over bøtta ved omgangssyke uten at mor holder den? Evner de ikke å hente seg en banan eller tre kjeks hvis de tror at matlysten tillater det? Eller vil de dø av sult løpet av dagen hvis de ikke klarer annet enn å drikke vann, med mindre noen tvangsforer dem? Satt på spissen, kanskje, ikke egentlig men 🤷🏼♀️ Jeg var selv alene hjemme når jeg var syk i den alderen så ser ikke helt problemet. Ikke var jeg spesielt moden heller, ikke umoden men en typisk 12-åring vil jeg påstå. Anonymkode: 1d8b5...c1b Jo, omgangssyke hår nok fint. Min 12 åring skulle på en smertefullt operasjon på sykehuset 3 timer unna i en fremmed by. Det var helt uaktuelt å sende henne alene. Anonymkode: ddedf...b55 3
GammelKaktus Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 Jeg hadde ikke gått fra mitt barn under omgangssyke, ja han hadde sikkert klart seg fint men jeg hadde ikke klart å konsentrere meg om jobben, omgangssyke er noe av det verste jeg vet og man føler jo nærmes man dør, hadde ikke klart å gå fra han. Heldigvis slipper jeg å ta stilling til slikt for jeg kan jobbe hjemmefra. Men sånn generelt sett så er det jo ikke noe problem å gå fra barn som er syke og hjemme fra skolen, men det spørs hva de feiler tenker jeg. Og man sender jo ikke barn av gårde til sykehusbehandling alene heller, herlighet voksne folk trenger jo ofte å ha med seg folk da sender man ikke en trettenåring alene heller uansett da så man med. Så jeg synes i det store og det hele at sykepenger bør man ha rett til i visse settinger, barn og sykehusbehandling ser jeg på en selvfølge at man kan få sykepenger til, enten barnet er 3 er 15. 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 Jeg tipper at de fleste vurderer behovet for å være hjemme med et barn over 12 år, og evt. søker om omsorgspermisjon med eller uten lønn, dersom barnet trenger at noen er hjemme eller med på sykehuset. (Det finnes stort sett permisjonsordninger også for å ta seg av andre voksne eller store barn, ved behov. Men i motsetning til "sykt barn dager" så er det mer behovsvurdert.) Min erfaring er at man gjør det man må for barna, og finner ut av hvordan dette løses i arbeidsgivers og NAVs systemer etterpå. Anonymkode: 317ef...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): NAV foreldrepenger har lagd et innlegg angående omsorgspenger for sykt barn i 2022. I kommentarfeltet reageres det på at omsorgsdager kun gjelder for barn inntill 12 år, og at 12-åringer ikke kan være hjemme alene, syk. Hvorfor ikke? Får ikke 12-åringer til å bøye seg over bøtta ved omgangssyke uten at mor holder den? Evner de ikke å hente seg en banan eller tre kjeks hvis de tror at matlysten tillater det? Eller vil de dø av sult løpet av dagen hvis de ikke klarer annet enn å drikke vann, med mindre noen tvangsforer dem? Satt på spissen, kanskje, ikke egentlig men 🤷🏼♀️ Jeg var selv alene hjemme når jeg var syk i den alderen så ser ikke helt problemet. Ikke var jeg spesielt moden heller, ikke umoden men en typisk 12-åring vil jeg påstå. Anonymkode: 1d8b5...c1b For de trenger deg da når de er så syk selvfølgelig!! Har du omgangsyke eller korona bør foreldrene være til stede og passe på barnet og se at barnet har det bra. Gi mat,drikke,pleie og omsorg. . Hvorfor få barn om du ikke tar vare på de når de trenger deg mest? Anonymkode: 69747...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 Én av mine ansatte kom på jobb en dag og fortalte at 14-åringen var alene hjemme med høy feber og muligens lungebetennelse. Jeg spurte om mannen hennes var hjemme med ham. Hun svarte at han var alene, ettersom man jo ikke har rett på sykt barn-dager når barnet er eldre enn 12 år. Jeg sendte henne rett hjem og sa at så lenge barnet hennes er syk, spiller det ingen rolle for meg som leder om barnet er 4 eller 14. Anonymkode: 3541e...340 10 15 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 Man kan jo være hjemme med barn over 12 år, man har bare ikke rett på fri med lønn. Jeg synes 12-åringer i de aller fleste tilfeller klarer seg selv ved "vanlig" sykdom, men ved alvorlig sykdom, operasjon e.l. ville jeg nok tatt fri.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 Bare gå med det, TS, dagens generasjon av barna er tidenes mest dyrebare, og derfor også mest beskyttede. For å forklare det med rene fakta, fleste av dagens foreldre skaffer seg bare 1-2 barn, ganske sent i livet, og er hundre prosent avhengig av overlevelse av disse veldig få, veldig dyrebare avkom. Av naturlige årsaker er det heller ikke mulighet (pga alder) til å skaffe "erstatning" om noe skjer med disse. Og det ble brukt enormt med ressurser, deriblant penger, på disse barna allerede før de er 12 år gamle - altså, det er absolutt mest viktige du har, i ditt liv, største bragd, største investering, det som gir mest status - barna dine. Så, sett fra den perspektiv, absolutt ikke rart at dagens foreldre ikke ønsker at 12-åring skal være hjemme alene med omgangssyke eller noe verre. Selv 14-15 åring kan måtte være hjemme med foreldre, i tilfelle f.eks. hjernerystelse fordi hen trynet på en sparkesykkel. Her tror jeg at omtrent ingen vil tenke at barnet kan godt være hjemme alene? Anonymkode: 89359...6e2 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 Kommer an på hvor syke de er vil jeg si. Nå er min bare 10, men jeg kan fint la ham være alene de fleste gangene han er syk, selv om jeg ikke må. Men ikke ved høy feber eller omgangssyke, og det ser jeg ikke for meg at jeg er komfortabel med om 2 år heller. Anonymkode: 4b5be...8c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå