AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg har jobbet natt i over 20 år og sliter med søvnen om natten. Det er nesten helt umulig for meg å snu døgnrytmen. Har forsøkt ulike sovemedikamenter, men ingen virker om natten. Kun morgen/dag. I dag er det mye fokus på Melantonin. Bla fordi Melantonin spiller inn for et godt immunforsvar. Mange tar derfor 1-2 mg som kosttilskudd, både for god søvn og for immunforsvaret. Jeg har tenkt på om jeg kan ha dårlig Melantonin produksjon siden jeg ser så lite dagslys ved å sove om dagen og være våken om natten. Så vurderer nå om jeg skal begynne å ta Melantonin tilskudd. Fikk resept på Circadin 2 mg for 5 år siden uten effekt på søvnen, så jeg sluttet. Har dermot nå fått høre fra bla bedriftshelsetjenesten at nattevakter kan trenge opp i mot 12 mg Melantonin for god virkning. Og så har jeg også hørt om noen som fikk foreskrevet hele 30 mg Melatonin ifm Corona infeksjon. Da som en del av en booster cocktail for immunforsvaret. Nå lurer jeg derimot på om jeg kan ha hørt feil. Eller misforstått. Kanskje det var en kur på 12-30 mg tilsammen over flere dager? Mtp at de kun finnes i 1 mg reseptfritt. Og maks 2 mg i Norge trodde jeg? Enten dere kan svare på dette eller har litt kunnskaper om hormonet melatonin generelt, så må dere gjerne dele dem med meg, for jeg synes det er interessant og vil gjerne lære:) Anonymkode: 3b643...f87
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har jobbet natt i over 20 år og sliter med søvnen om natten. Det er nesten helt umulig for meg å snu døgnrytmen. Har forsøkt ulike sovemedikamenter, men ingen virker om natten. Kun morgen/dag. I dag er det mye fokus på Melantonin. Bla fordi Melantonin spiller inn for et godt immunforsvar. Mange tar derfor 1-2 mg som kosttilskudd, både for god søvn og for immunforsvaret. Jeg har tenkt på om jeg kan ha dårlig Melantonin produksjon siden jeg ser så lite dagslys ved å sove om dagen og være våken om natten. Så vurderer nå om jeg skal begynne å ta Melantonin tilskudd. Fikk resept på Circadin 2 mg for 5 år siden uten effekt på søvnen, så jeg sluttet. Har dermot nå fått høre fra bla bedriftshelsetjenesten at nattevakter kan trenge opp i mot 12 mg Melantonin for god virkning. Og så har jeg også hørt om noen som fikk foreskrevet hele 30 mg Melatonin ifm Corona infeksjon. Da som en del av en booster cocktail for immunforsvaret. Nå lurer jeg derimot på om jeg kan ha hørt feil. Eller misforstått. Kanskje det var en kur på 12-30 mg tilsammen over flere dager? Mtp at de kun finnes i 1 mg reseptfritt. Og maks 2 mg i Norge trodde jeg? Enten dere kan svare på dette eller har litt kunnskaper om hormonet melatonin generelt, så må dere gjerne dele dem med meg, for jeg synes det er interessant og vil gjerne lære:) Anonymkode: 3b643...f87 Medisinsk kunnskap er alltid lurt å høre på legene. Jeg brukte før 2mg melatonin, de funker bra. Problemet mitt var når jeg våknet, så var hodet mitt så tungt. Altså, følte de veide 20tonn. Etter å ha oppdaget en fin populær sove teknikk metode, som er veldig populært i militæren. Den funker så strålende for meg. Husker ikke helt hvor den artikkelen lå, men den er populær fordi, når soldatene skulle ha sånn 1timers standby-vakt å trengte å falle inn i søvne fort. Funker som gull. Se om du får finnet utav det. Helt naturlig teknikk, nada medisin. Circadin på 30mg høres veeldig voldsomt ut. Ps: Jeg har veldig høy toleranse. Anonymkode: 7f9ea...3cb 1
Natta1980 Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 er ingen lege, men melatonin er naturlig i kroppen. jeg ville ikke ha tuklet med det. vet du hva som kan være mer underliggende årsak til søvnløsheten din?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 10 minutter siden, Natta1980 said: er ingen lege, men melatonin er naturlig i kroppen. jeg ville ikke ha tuklet med det. vet du hva som kan være mer underliggende årsak til søvnløsheten din? Det er insulin også, men jeg ville vært veeeldig forsiktig med å råde en som får insulin fra legen til å ikke "tukle med det ofrdi det er naturlig i kroppen" (i utgangspunktet). Mange som sliter med å sove, sliter også med melatoninmengden de produserer, og tilskudd kan derfor bidra. Det er dog flere andre ting som kan bidra til å øke melatonin i kroppen - god søvnhygiene. Dette kan man lese seg opp om på nett eller høre med lege, men det går i å kontrollere lyset, gode rutiner rundt leggetid ol. Anonymkode: 45083...263 2
Natta1980 Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er insulin også, men jeg ville vært veeeldig forsiktig med å råde en som får insulin fra legen til å ikke "tukle med det ofrdi det er naturlig i kroppen" (i utgangspunktet). Mange som sliter med å sove, sliter også med melatoninmengden de produserer, og tilskudd kan derfor bidra. Det er dog flere andre ting som kan bidra til å øke melatonin i kroppen - god søvnhygiene. Dette kan man lese seg opp om på nett eller høre med lege, men det går i å kontrollere lyset, gode rutiner rundt leggetid ol. Anonymkode: 45083...263 jeg skjønte ikke helt hva du mente om insulin. den har en fysisk funksjon. melatonin har i høyeste grad og en psykisk funksjon som går på søvn og som kan være skummelt å tukle med. men hvis det hjelper, bra det.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Jeg tar melatonin og Alimemazin på kvelden for å få sove. Fått av fastlegen. Tidligere trengte jeg sterkere saker (imovane), men det trenger jeg sjeldent nå lenger. Anonymkode: 38e96...495 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Jeg har fått ciecadim av legen min nå. Har forsøkt det før uten at det fungerte, så var skeptisk. Fikk råd om å tygge halvparten av tabletten, siden det er en depottablett. Altså, tygge ene halvdel og svelge andre. Jeg tygde hele, men tok en imovane også 😅 Så aner ikke om det fungerte. Anonymkode: 97d6b...c16
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 12mg ++ høres sinnsykt mye ut. Anonymkode: d31e3...314
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet natt i over 20 år og sliter med søvnen om natten. Det er nesten helt umulig for meg å snu døgnrytmen. Har forsøkt ulike sovemedikamenter, men ingen virker om natten. Kun morgen/dag. I dag er det mye fokus på Melantonin. Bla fordi Melantonin spiller inn for et godt immunforsvar. Mange tar derfor 1-2 mg som kosttilskudd, både for god søvn og for immunforsvaret. Jeg har tenkt på om jeg kan ha dårlig Melantonin produksjon siden jeg ser så lite dagslys ved å sove om dagen og være våken om natten. Så vurderer nå om jeg skal begynne å ta Melantonin tilskudd. Fikk resept på Circadin 2 mg for 5 år siden uten effekt på søvnen, så jeg sluttet. Har dermot nå fått høre fra bla bedriftshelsetjenesten at nattevakter kan trenge opp i mot 12 mg Melantonin for god virkning. Og så har jeg også hørt om noen som fikk foreskrevet hele 30 mg Melatonin ifm Corona infeksjon. Da som en del av en booster cocktail for immunforsvaret. Nå lurer jeg derimot på om jeg kan ha hørt feil. Eller misforstått. Kanskje det var en kur på 12-30 mg tilsammen over flere dager? Mtp at de kun finnes i 1 mg reseptfritt. Og maks 2 mg i Norge trodde jeg? Enten dere kan svare på dette eller har litt kunnskaper om hormonet melatonin generelt, så må dere gjerne dele dem med meg, for jeg synes det er interessant og vil gjerne lære:) Anonymkode: 3b643...f87 Circadin er ikke det samme som Melatonin. Jeg fikk også Circadin, funket ikke på meg. Melatonin derimot virker som bare det. Om ikke 1mg virker, be legen om å skrive ut 3 mg som du får på resept. Anonymkode: 94f2d...8b0
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Hør med fastlegen din, ikke her på forum. Forsøk også evt lyslampe, trening og meditasjon, hjelper for noen. Anonymkode: 8944a...bd0
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Har bodd i usa og der brukte jeg 10mg melatonin kjøpt på apoteket. Er jo selvfølgelig lov med sinnsykt mye sterkere doser «over the counter» det, men jeg prøvde både 1 og 5mg før det, og det funka ikke for meg Anonymkode: 88d10...eed 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Circadin er ikke det samme som Melatonin. Jeg fikk også Circadin, funket ikke på meg. Melatonin derimot virker som bare det. Om ikke 1mg virker, be legen om å skrive ut 3 mg som du får på resept. Anonymkode: 94f2d...8b0 Jo det er det samme🙂 Anonymkode: 3b643...f87
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er insulin også, men jeg ville vært veeeldig forsiktig med å råde en som får insulin fra legen til å ikke "tukle med det ofrdi det er naturlig i kroppen" (i utgangspunktet). Mange som sliter med å sove, sliter også med melatoninmengden de produserer, og tilskudd kan derfor bidra. Det er dog flere andre ting som kan bidra til å øke melatonin i kroppen - god søvnhygiene. Dette kan man lese seg opp om på nett eller høre med lege, men det går i å kontrollere lyset, gode rutiner rundt leggetid ol. Anonymkode: 45083...263 Enig med deg. Jeg ser omtrent aldri dagslys og det er i dagslys melatonin produseres. I tillegg blir produksjonen dårligere med årene. Så det er ganske stor sannsynlighet for at min melantonin produksjon omtrent er ‘ikke eksisterende. Skal selvfølgelig uansett ta dette med legen. Dobbeltsjekket forresten med bedriftshelsetjenesten i dag, og det stemte at de anbefalte 12 mg Melatonin for nattevakter😳 Men jeg må få det foreskrevet av fastlegen.. Anonymkode: 3b643...f87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå