AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Jeg spiste for mye på tirsdag. Tenkte jeg skulle være forsiktig i dag for å komme på rett vei. Til lunch spiste jeg ca 300 kcal, og middag 400 kcal. Sunt og godt. Startet bra med sunn kveldsmat med mye protein og fett, også *pang* gikk jeg på en stor sjokolade og is smell. Klarte ikke stå i mot. Endte med at jeg spiste dobbelt så mange kalorier på hele dagen enn vanlig budsjett. Hvordan kan jeg klare riktig spor i morgen og helgen uten å ta helt av? Jeg ønsker ned i vekt, men har lav forbrenning i utgangspunktet. Anonymkode: 04416...147
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiste for mye på tirsdag. Tenkte jeg skulle være forsiktig i dag for å komme på rett vei. Til lunch spiste jeg ca 300 kcal, og middag 400 kcal. Sunt og godt. Startet bra med sunn kveldsmat med mye protein og fett, også *pang* gikk jeg på en stor sjokolade og is smell. Klarte ikke stå i mot. Endte med at jeg spiste dobbelt så mange kalorier på hele dagen enn vanlig budsjett. Hvordan kan jeg klare riktig spor i morgen og helgen uten å ta helt av? Jeg ønsker ned i vekt, men har lav forbrenning i utgangspunktet. Anonymkode: 04416...147 For meg hjelper det å ikke ha usunn mat liggende hjemme. Prøvd det? Anonymkode: 9ec63...cdf 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Du spiser for lite på dagtid... Anonymkode: a0f53...060 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Finn noe å bli oppslukt av så det føles mindre viktig å spise. En bok? TV-serie? Youtube? Kvinneguiden? Studier? Jobb? Rydde? Tillat deg mat bare noen timer av døgnet, feks 11-20. Spis mat som er mettende med lite kalorier. Anonymkode: aec52...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Jeg kan ikke ha sjokolade og is hjemme når jeg ligger i kaloriunderskudd. Kjøpes kun inn når det skal spises. Anonymkode: 407fd...78f 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Øk lunsj og middag med 100-200 kcal hver. Mye fiber og protein. Anonymkode: e3f3f...486 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Flere måltider fordelt over dagen med proteiner til hvert måltid. Spise mer på dagen. Ikke ha usunn snacks i huset. Finn sunne oppskrifter på snacks som du kan lage på kvelden. Anonymkode: b320b...fc9
AprilLudgate Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Det sier seg selv at du går på en solid smell når du har spist kun 700 kalorier frem til middag. En 4åring trenger 1600 kalorier daglig. Du spiste 1100 kalorier, altså kanskje like mye som en 2åring eller noe sånt. Du er voksen og må følgelig ha mer mat 🤷♀️ Ikke kjøp is/sjokolade i mengder og på dager du ikke skal ha det. Ikke spis så lite at kroppen roper etter raskest mulig energi NÅ.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 For meg hjelper lavkarbo på å kvitte med med de dårlige rutinene. Jeg klarer ikke å leve så begrenset over tid, men det hjelper meg å kvitte meg med avhengigheten og det gigantiske suget etter karbo og tomme kalorier. Før jeg starter må jeg ha visse ting i hus, lavkarbo brød fra Morgenlevering (til når jeg MÅ ha brød, skjærer i skiver og legger i fryseren), god ost, gode kjøttpølse, godt med friske grønnsaker (feks til å lage en gresk salat på kvelden når suget setter inn) god dipp til å dyppe grønnsaker i, litt lecerol når suget er for stort, sukkerfri yoghurt, salte mandler, valøtter og frø til å ha i yoghurt, friske bær, god smøreost (bruker den på oppskåret eple). Jeg bruker ikke radikal lavkarbo, så det er litt karbo her. Bruker en til to uker på å trappe ned og gradvis legge om kostholdet, og kvitter meg med alle fristelser i huset. Når jeg da går inn for det tar bare dager før jeg da forholder meg til mat på en helt annen måte, blir sulten på ordentlig mat heller enn søtt. En knekk mørk sjokolade og salte mandler er plutselig himmelsk. Dette er det som funker for meg i alle fall Anonymkode: 2d826...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Fløff skrev (15 minutter siden): En 4åring trenger 1600 kalorier daglig. Jeg er 35 år og veier 58 kg, og trenger også 1600 kalorier daglig🥲 Anonymkode: 830e9...0df 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Jeg kan ikke ha sjokolade og is hjemme når jeg ligger i kaloriunderskudd. Kjøpes kun inn når det skal spises. Mitt råd er egentlig også å spise mer av dagens kalorier tidligere på dagen. Da har jeg ikke samme hunger på kvelden. Samt at jeg spiser myye sunnere på formiddagen enn kvelden, så bedre å spise mer da på en måte😅 Anonymkode: 407fd...78f
AprilLudgate Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er 35 år og veier 58 kg, og trenger også 1600 kalorier daglig🥲 Anonymkode: 830e9...0df Hvorfor trenger du så lite i motsetning til kvinner flest på din alder? Er du kortvokst siden 58 kg trekkes frem som behovet for lavkalori diett?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 Fløff skrev (1 time siden): Det sier seg selv at du går på en solid smell når du har spist kun 700 kalorier frem til middag. En 4åring trenger 1600 kalorier daglig. Du spiste 1100 kalorier, altså kanskje like mye som en 2åring eller noe sånt. Du er voksen og må følgelig ha mer mat 🤷♀️ Ikke kjøp is/sjokolade i mengder og på dager du ikke skal ha det. Ikke spis så lite at kroppen roper etter raskest mulig energi NÅ. En 4 åring skal ha 4 MJ per kg kroppsvekt, mens en voksen skal ha 1 MJ per kg kroppsvekt så det blir tåpelig å diskutere kaloriinntaket til et barn i vekst mot en voksen som skal ned i vekt. Ellers er det tydelig at ts må spise mer mat, men sammenligningen din er helt på jordet. Anonymkode: e3f3f...486 1
Wit Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Jeg spiser flere måltider gjennom hele dagen for å holde sult og sug borte. Det hjelper veldig og gjør at jeg ikke "sprekker" når kvelden kommer. Totalt i løpet av en dag spiser jeg 1500-1600 kalorier og går jevnt ned i vekt. Det at jeg spiser jevnt gjør at jeg ikke blir veldig sulten når kvelden kommer, og jeg blir ikke så fort fristet. I tillegg har jeg "Nude" is liggende som jeg kan ta en av. Den syns jeg i hvert fall at smaker godt, og den stiller suget som kan komme. Det er nok også viktig som flere her skriver og ikke ha fristelser liggende hjemme. Da er det ikke så lett å bare ta litt 😉
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Fløff skrev (16 timer siden): Hvorfor trenger du så lite i motsetning til kvinner flest på din alder? Er du kortvokst siden 58 kg trekkes frem som behovet for lavkalori diett? Jeg er 42 år, 164 cm og veier 65 kg. Jeg har rundt 1400 som grunnforbrenning, en dag jeg er inaktiv. For å klare å gå ned i vekt må jeg øke muskelmassen, så jeg forbrenner mer. Alternativt må jeg sulte meg, og det er uaktuelt. Å bygge muskler på kaloriunderskudd er ikke lett. Men sånn er det, jeg må bare forholde meg til det. Misunner veldig de som har naturlig høy forbrenning. Anonymkode: a34f5...afb
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): En 4 åring skal ha 4 MJ per kg kroppsvekt, mens en voksen skal ha 1 MJ per kg kroppsvekt så det blir tåpelig å diskutere kaloriinntaket til et barn i vekst mot en voksen som skal ned i vekt. Ellers er det tydelig at ts må spise mer mat, men sammenligningen din er helt på jordet. Anonymkode: e3f3f...486 Nå spør jeg TS og personen på 58 kilo om det er av helsemessige årsaker man skap med i vekt. Jo, det er lurt for helsen å ta i betraktning hva man TRENGER. Det er også lurt å huske på at ingen diett noensinne har fungert ifølge forskningen.
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er 42 år, 164 cm og veier 65 kg. Jeg har rundt 1400 som grunnforbrenning, en dag jeg er inaktiv. For å klare å gå ned i vekt må jeg øke muskelmassen, så jeg forbrenner mer. Alternativt må jeg sulte meg, og det er uaktuelt. Å bygge muskler på kaloriunderskudd er ikke lett. Men sånn er det, jeg må bare forholde meg til det. Misunner veldig de som har naturlig høy forbrenning. Anonymkode: a34f5...afb Men har legen din sagt at du bør redusere vekt av helsemessige årsaker?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Fløff skrev (36 minutter siden): Men har legen din sagt at du bør redusere vekt av helsemessige årsaker? Det er ikke alt som handler om helse og sykdom. Normal bmi strekker seg ca 20kilo. Hvor man ønsker å ligge innenfor normal bmi handler om hva man trives med, og utseendemessig. Jeg forstår godt at hun vil veie mindre enn 65kg. Jeg er 10cm høyere og syns fortsatt at 65 hadde vært for mye for meg. Liker kroppen min best rett under 60kg. Med din logikk skulle man jo aldri farget håret, kjøpt nye klær eller noe som handler om velvære og overfladiske ting. Du er ikke dømt til å beholde den kroppen du har, man har heldigvis mulighet til å påvirke hvordan man ser ut. Anonymkode: 407fd...78f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 Fløff skrev (17 timer siden): Hvorfor trenger du så lite i motsetning til kvinner flest på din alder? Er du kortvokst siden 58 kg trekkes frem som behovet for lavkalori diett? Jeg er ikke kortvokst, nei. Jeg har en inaktiv jobb. 1600 er et helt normalt kaloribehov for å vedlikeholde vekten på 58 kg. Hvis jeg trener kan jeg spise mer. Du kan se selv her: https://tdeecalculator.net Anonymkode: 830e9...0df
AprilLudgate Skrevet 4. februar 2022 #20 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke alt som handler om helse og sykdom. Normal bmi strekker seg ca 20kilo. Hvor man ønsker å ligge innenfor normal bmi handler om hva man trives med, og utseendemessig. Jeg forstår godt at hun vil veie mindre enn 65kg. Jeg er 10cm høyere og syns fortsatt at 65 hadde vært for mye for meg. Liker kroppen min best rett under 60kg. Med din logikk skulle man jo aldri farget håret, kjøpt nye klær eller noe som handler om velvære og overfladiske ting. Du er ikke dømt til å beholde den kroppen du har, man har heldigvis mulighet til å påvirke hvordan man ser ut. Anonymkode: 407fd...78f Nå var det ikke deg jeg spurte da. Og det er forskjell på «må», «bør», og «ønsker selv». Selvsagt velger man sjøl? 🤷♀️ Men å kalle noe onde sirkler, behov, bør/må osv er ikke det samme som «jeg ønsker strammere bakende, jeg ønsker meg bbl aktig rumpe, jeg ønsker vekt på 90 eller 50 kilo».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå