AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Del Skrevet 2. februar 2022 Når foreldregenerasjonen skal videreføre hytta, er det flere løsninger. Dere som har hytte i familien, hvordan har deres foreldre løst det med neste generasjon? Anonymkode: 0d92b...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Del Skrevet 2. februar 2022 Mine solgte sin, da ingen av barna har råd til å kjøpe ut den andre. Anonymkode: a7035...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Del Skrevet 2. februar 2022 Det blir 50/50 på meg og søsteren min. Det ar de alltid sagt 😊 Anonymkode: 0cfb5...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Del Skrevet 2. februar 2022 De overførte den til oss fire søsken flere år før de døde og vi har eid den sammen siden. Anonymkode: 3d494...9eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Del Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De overførte den til oss fire søsken flere år før de døde og vi har eid den sammen siden. Anonymkode: 3d494...9eb Hvordan overføres hytta til neste generasjon? Anonymkode: 0d92b...880 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Del Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan overføres hytta til neste generasjon? Anonymkode: 0d92b...880 Vi brukte en advokat, fikk en eller flere takster på hytta med bruksrett for foreldre, skrev en avtale som ble tinglyst. Tror jeg. Dette er en del år siden, så husker ikke nøyaktig. Anonymkode: 3d494...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 3. februar 2022 #7 Del Skrevet 3. februar 2022 Min far ønsket å gi hytta i forskudd på arv til alle barnebarna for at han selv skulle slippe formuesskatt (selvsagt med en tinglyst borett). Han ville gi hvert barnebarn 1/8 og detaljregulere i en avtale når og hvordan hytta skulle brukes. Han ville også detaljregulere hva forskjellige dugnader var verdt i pris. I tillegg ville han tinglyse et salgsforbud slik at hytta ikke kunne selges før det yngste barnebarnet var 21 år. Eldste er i dag 14 år og yngste er nyfødt. Det finnes ikke nok oppgitte emjoies i verden til å beskrive den følelsen vi hadde da han fremla den planen. Hytta er spesialbygd for hans sære interesser og tanker, og er taksert til rundt 15MNOK. Ingen av sønnene hans eller sønnen til hans samboer er interessert eller har mulighet til å kjøpe hytta selv og ta over. Så denne går på finn med første mulighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3. februar 2022 #8 Del Skrevet 3. februar 2022 Man bør bruke Stoltenberg-metoden. Da Jens Stoltenberg og søsteren arvet hytta på Hvaler fikk de en absurd lav takst, heftet med bruksrett og smidig skattetilpasning ved hjelp av advokat. Så de klarte å overføre hytta uten å utløse arveavgift, noe som er godt gjort med en hytte på Hvaler https://www.dn.no/samfunn/stoltenberg-arvet-hytte-og-slapp-arveavgift/1-1-1764793 Nå er det ikke slik avgift akkurat nå, men det er ventet at den kommer, siden både Rødt, SV og AP er for en slik avgift 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillpia Skrevet 3. februar 2022 #9 Del Skrevet 3. februar 2022 Min mor gav hytten til søsteren min, med bruksrett for seg selv og meg m/familie. Hun skal selv stå for vedlikehold så lenge hun lever. Jeg fikk penger tilsvarende taksten på hytten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Del Skrevet 3. februar 2022 Mens jeg har en svigerfar som har en favoritt blant barnebarna. Han ønsker å gi hytta til kun en av de. Og de andre er så små at de ikke helt har begrep. Heldigvis nekter svigermor. Vet jo at det hadde skapt splid i familien, det er rett og slett å by opp til bråk. Anonymkode: c7273...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Del Skrevet 3. februar 2022 Ingen ville ha den så den ble solgt. Anonymkode: 6a176...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmorsbarn Skrevet 3. februar 2022 #12 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg fikk hytta og bror min huset, verdien var omtrent lik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Del Skrevet 3. februar 2022 Prøver å få min gamle og syke mor til å selge hytta. Verken mitt søsken eller jeg ønsker å overta. Hun kan jo fortsatt leve mange år, så problemet vårt er at vi ikke orker å drive med vedlikehold, og ikke bruker den. Anonymkode: d07bb...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Del Skrevet 3. februar 2022 Her er det ikke løst i det hele tatt, tvert i mot. Hytta er ei familiehytte etter min bestemor, som så mamma og hennes 3 søsken arvet. De er altså 4 stk som deler hytta. Alle 4 søsken har minst 3 barn hver seg som nå begynner å arve sine deler, da tantene faller fra en etter en uten at det er gjort noen ting. Alle vil ha hytta (unntatt jeg som syns dette er en stor smørje), men ingen vil bruke penger på å løse ut de andre. Så pr nå er vi 9 stk (med sine familier) som deler ei bittelita hytte der det ikke er plass til mer enn 6 om gangen. Kroneksempelet på dårlig løsning! Anonymkode: c92e2...58d 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Del Skrevet 3. februar 2022 Mamma kommer til å la meg og min bror arve hytta 50/50 Anonymkode: 053ca...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leitz Skrevet 3. februar 2022 #16 Del Skrevet 3. februar 2022 Det er nok 20 år til det blir aktuelt for vår del, men jeg regner med de gjør det som med tidligere forskudd på arv: deler på 3. Så får vi som arver velge hvordan vi deler opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 3. februar 2022 #17 Del Skrevet 3. februar 2022 Mine besteforeldre spurte min far om han ville ha hytta, men han ville ikke ha den, så de solgte den. En måte å gjøre det på for dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Del Skrevet 3. februar 2022 Ett søsken har fått hytta som forskudd på arv. Anonymkode: 99341...bed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Del Skrevet 3. februar 2022 Det ene søskenet som er interessert, får den som forskudd på arv. Anonymkode: 2a8ed...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ett søsken har fått hytta som forskudd på arv. Anonymkode: 99341...bed Snakk om skjevfordeling! Ett søsken skal få hele hytta på egen hånd, samtidig som foreldrene ikke har nok andre penger (eller andre midler) til å gi andre søsken noe som helst. Anonymkode: e13bc...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå