Gå til innhold

Barn vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kommunen vår har åpnet for at alle barn mellom 5-11 år kan få vaksine,  så lenge foreldrene godkjenner. 

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre med vår datter på 7 år. Vi bor i en kommune med nye smitte (20% av innbyggerne har blitt smittet ), og trenden er stigende.  Vi tenker at en vaksine kan gi henne mildere forløp når hun blir syk,  men vi er usikre på bivirkninger.  Jeg leser Fhi sine uttaler som en godkjenning av vaksine for barn, og jeg stoler på fhi,  men vi synes  ikke det er så lett å bestemme oss likevel.

Har du valgt vaksine for ditt/dine barn? 

Hvorfor/Hvorfor ikke?

Ble det mye bivirkninger? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mozart73 skrev (45 minutter siden):

Hei. Kommunen vår har åpnet for at alle barn mellom 5-11 år kan få vaksine,  så lenge foreldrene godkjenner. 

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre med vår datter på 7 år. Vi bor i en kommune med nye smitte (20% av innbyggerne har blitt smittet ), og trenden er stigende.  Vi tenker at en vaksine kan gi henne mildere forløp når hun blir syk,  men vi er usikre på bivirkninger.  Jeg leser Fhi sine uttaler som en godkjenning av vaksine for barn, og jeg stoler på fhi,  men vi synes  ikke det er så lett å bestemme oss likevel.

Har du valgt vaksine for ditt/dine barn? 

Hvorfor/Hvorfor ikke?

Ble det mye bivirkninger? 

Ja. Men mitt barn er over 12 år. Jeg har valgt å vaksinere fordi jeg har fulgt med mye på hva som skjer i andre land. Norge avviker veldig i fra andre land med å ikke ha klar anbefaling. Barn vaksineres jo i de fleste andre land og millioner av vaksinere er satt. Danmark vaksinerte barn innen frislipp av smitte  Jeg ville ikke risikere hverken MIS C, eller long covid. Jeg har ikke en spesiell tillit til akkurat FHI  men ser helhetlig på hva som anbefales. FHI ventet for lenge synes jeg for å åpne opp for vaksinasjon av barn. Dessverre blir mange smittet innen de har muligheten. Mange barn i UK og Sverige har jo fått long covid  og interresant hva forskeren av Corona studie i Norge mener om Long covid hos barn. .https://www.utdanningsnytt.no/korona-lang-covid-smitte/forsker-mange-tusen-barn-og-unge-kommer-til-a-fa-lang-covid/311090

Endret av J.E
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener å ha lest at det ikke er anbefalt til barn (fra FHI),  det er mer for ekstra sårbare barn isåfall.

Jeg tenker at vaksinen kan ha langtidsvirkninger ingen vet om før det har gått mange år, så jeg tar ikke sjansen, når sykdommen ikke er ansett som farlig for barn. 

Barnet mitt på alder med ditt, har akkurat hatt omikron, kun lett feber en dag. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest 3 er nok
Skrevet

Her jeg bor er det også svært høy smitte, og de fleste barn jeg kjenner som har hatt covid har hatt et tøft sykdomsforløp, inkludert mine barn. Jeg har tre barn, kun ett av de ble vaksinert. Hun hadde et mildere sykdomsforløp enn de to andre som ikke ble vaksinert. Det ene barnet  (10 år), sliter fremdeles med slapphet og hodepine nå tre uker etter endt covid. Jeg kan ikke hjelpe for å tenke at han får long covid og at det kunne vært unngått om jeg bare hadde vaksinert.

Skrevet
3 er nok skrev (7 minutter siden):

Her jeg bor er det også svært høy smitte, og de fleste barn jeg kjenner som har hatt covid har hatt et tøft sykdomsforløp, inkludert mine barn. Jeg har tre barn, kun ett av de ble vaksinert. Hun hadde et mildere sykdomsforløp enn de to andre som ikke ble vaksinert. Det ene barnet  (10 år), sliter fremdeles med slapphet og hodepine nå tre uker etter endt covid. Jeg kan ikke hjelpe for å tenke at han får long covid og at det kunne vært unngått om jeg bare hadde vaksinert.

De har alltid sagt at noen vil merke mer enn andre. Uavhengig av vaksiner eller ikke. I klassen til barnet mitt, har nå alle ungene og lærerne vært gjennom korona siden jul. Ingen av barna var vaksinert da de var for små enda. Det har vært alt fra ingen symptomer til tre ukers utmattelse og kraftig hoste på ungene. De aller aller fleste, har hatt høy feber, sår hals, tett nese og hoste i 2-3 dager, før de har vært slitne og hosta i et par uker. Men da har de vært tilbake på skolen. 

Skrevet
J.E skrev (11 minutter siden):

Ja. Men mitt barn er over 12 år. Jeg har valgt å vaksinere fordi jeg har fulgt med mye på hva som skjer i andre land. Norge avviker veldig i fra andre land med å ikke ha klar anbefaling. Barn vaksineres jo i de fleste andre land og millioner av vaksinere er satt. Danmark vaksinerte barn innen frislipp av smitte  Jeg ville ikke risikere hverken MIS C, eller long covid. Jeg har ikke en spesiell tillit til akkurat FHI  men ser helhetlig på hva som anbefales. FHI ventet for lenge synes jeg for å åpne opp for vaksinasjon av barn. Dessverre blir mange smittet innen de har muligheten. Mange barn i UK og Sverige har jo fått long covid  og interresant hva forskeren av Corona studie i Norge mener om Long covid hos barn. .https://www.utdanningsnytt.no/korona-lang-covid-smitte/forsker-mange-tusen-barn-og-unge-kommer-til-a-fa-lang-covid/311090

Helt enig. Det man leser er bekymringsfullt, og når opptil flere prosent av barna sliter med long covid,og kjenner jeg kommer til å bli veldig bitter om minstemann ikke rekker å ta vaksinen før han smittes, og han skulle rammes av det.  Har ønske vaksine for han i flere måneder, ettersom andre land godkjente, Det er barn som sliter  nå, som ble smittet for både et og to år siden. Har lest masse triste historier

• Liker 1
Skrevet

Tråden stenges grunnet rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...