Dinropmulle Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Vi vet nå at omikronvarianten av covid-19 er et mildere virus enn de tidligere variantene. Istedenfor å gå ned i lungene, sitter den som regel oppe i halsen og kan derfor regnes som et mildt forkjølelsesvirus. Omikron er egentlig ikke noe særlig farligere enn svineinfluensaen som herja blant oss for 12 år siden. Så hvorfor fortsetter vi å ha tiltak da? Hvorfor kan vi ikke bare åpne opp alt igjen og erklære pandemien for historie med en gang? Alle kommer kanskje til å bli smitta, men de aller fleste vil kun få forkjølelse og mild influensa. Dere husker kanskje svineinfluensaen for 12 år siden? Det var også et smittsomt virus som herja over hele verden, og i følge Verdens Helseorganisasjon var svineinfluensaen en pandemi. Men hadde vi sånne store og strenge tiltak da? Nei. Kun en liten periode i høsten 2009 hvor det ble påbudt med munnbind i bussen og butikker og sånt, men ellers merka vi ingenting til svineinfluensaen. Så om f.eks. Jonas Gahr Støre leser dette innlegget her, det er på tide å avslutte alle de strenge tiltakene og endelig begynne å leve som normalt igjen! Pandemien er over! Det eneste som er igjen av covid-19 er et mildt forkjølelsesvirus! 2
Sermina Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Dinropmulle skrev (49 minutter siden): Vi vet nå at omikronvarianten av covid-19 er et mildere virus enn de tidligere variantene. Istedenfor å gå ned i lungene, sitter den som regel oppe i halsen og kan derfor regnes som et mildt forkjølelsesvirus. Omikron er egentlig ikke noe særlig farligere enn svineinfluensaen som herja blant oss for 12 år siden. Så hvorfor fortsetter vi å ha tiltak da? Hvorfor kan vi ikke bare åpne opp alt igjen og erklære pandemien for historie med en gang? Alle kommer kanskje til å bli smitta, men de aller fleste vil kun få forkjølelse og mild influensa. Dere husker kanskje svineinfluensaen for 12 år siden? Det var også et smittsomt virus som herja over hele verden, og i følge Verdens Helseorganisasjon var svineinfluensaen en pandemi. Men hadde vi sånne store og strenge tiltak da? Nei. Kun en liten periode i høsten 2009 hvor det ble påbudt med munnbind i bussen og butikker og sånt, men ellers merka vi ingenting til svineinfluensaen. Så om f.eks. Jonas Gahr Støre leser dette innlegget her, det er på tide å avslutte alle de strenge tiltakene og endelig begynne å leve som normalt igjen! Pandemien er over! Det eneste som er igjen av covid-19 er et mildt forkjølelsesvirus! Fordi covid-19 fortsatt er en multiorgansykdom som påvirker hjernen og det kardiovaskulære systemet. Hva følgene av dette blir på lang sikt med gjenntatte infeksjoner vet vi ikke, men jeg er redd mange undervurderer viruset. 7
Gaiko Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Sermina skrev (56 minutter siden): Fordi covid-19 fortsatt er en multiorgansykdom som påvirker hjernen og det kardiovaskulære systemet. Hva følgene av dette blir på lang sikt med gjenntatte infeksjoner vet vi ikke, men jeg er redd mange undervurderer viruset. Nå er det svært få som har fått senfølger av korona som har påvirket andre organer enn lungene, og de fleste av de med senfølger er gamle personer eller personer i risikogruppen. Er ikke 100 % enig med ts, men jeg synes også at tiltakene vi har nå er litt overdrevne. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Hvordan var ditt koronaforløp? Anonymkode: aeda7...57f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan var ditt koronaforløp? Anonymkode: aeda7...57f Ikke meg du spør, men jeg er enig. Begynner å kjenne hauger av folk (virkelig! Er jo hundrevis av smittede i døgnet i lille byen her) som er og har vært smittet, og symptomene varierer fra null til... Forkjølelsessymptomer. Jeg har vært en håndfull ganger i høst/vinter, immunforsvar er tydeligvis litt på bærtur, og de "vanlige" forkjølelsene mine har slått omikron ned i støvlene. Anonymkode: ac5b7...13e 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Jeg hadde svineinfluensa, og ble skikkelig dårlig. Måtte på legevakt et par ganger å få pustehjelp, og måtte bruke kortison-tabletter. hatt omicron også. Lett feber og hodepine 2 dager. Ingen ting i forhold. Anonymkode: cc072...545 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 Her har alle (2 barn, 2 voksne) nettopp vært gjennom covid. Alt annet enn en mild forkjølelse for vår del, vi har vært veldig syke. Kun minstemann slapp litt lettere unna med feber under 40. Jeg føler meg fortsatt syk, og regner med det vil ta tid å komme seg helt igjen. Vi er normale, friske og vaksinerte folk uten underliggende sykdom. Det er nok som en forkjølelse for mange, men langt fra for alle. Anonymkode: bcdd8...93a 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her har alle (2 barn, 2 voksne) nettopp vært gjennom covid. Alt annet enn en mild forkjølelse for vår del, vi har vært veldig syke. Kun minstemann slapp litt lettere unna med feber under 40. Jeg føler meg fortsatt syk, og regner med det vil ta tid å komme seg helt igjen. Vi er normale, friske og vaksinerte folk uten underliggende sykdom. Det er nok som en forkjølelse for mange, men langt fra for alle. Anonymkode: bcdd8...93a Veldig syke? Innlagt på sykehus altså? Anonymkode: eeea1...191 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Kun en liten periode i høsten 2009 hvor det ble påbudt med munnbind i bussen og butikker og sånt Anonymkode: ccae3...945 Dette kan jeg ikke huske? Har aldri sett en nordmann med munnbind (utenfor lege- og tannlegekontoret) før mars 2020. Anonymkode: ee480...7d7 4 1
Anonymus1986 Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Svineinfluensaen var ikke i nærheten av å være like smittsom eller gi et så alvorlig forløp som de første variantene av covid. Ikke så rart det var labert med tiltak.
Sermina Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 (endret) Gaiko skrev (2 timer siden): Nå er det svært få som har fått senfølger av korona som har påvirket andre organer enn lungene, og de fleste av de med senfølger er gamle personer eller personer i risikogruppen. Er ikke 100 % enig med ts, men jeg synes også at tiltakene vi har nå er litt overdrevne. Alle kan få senfølger, ikke bare eldre og de i risikogruppen. De fleste med senfølger har ofte plager fra hjernen som hjernetåke, hukommelseproblemer, hodepine, balanseproblemer osv. Det er gjordt flere studier som viser at selv mild koronainfeksjon påvirker og dreper nevroner i hjernen. Så her er du ikke helt oppdatert. Det går sikkert greit å bli smittet en gang, men hva med den kumulative skaden etter 5 ganger? Det vet ingen. Dette er ikke forkjølelse. Det er fortsatt sars og vi bør ha respekt for viruset før vi vet mer. Endret 2. februar 2022 av Sermina 6
Lomvi Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 To like tråder er flettet sammen. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg