AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Det har visst vært verdens hijab- dag. Det har forsåvidt gått meg hus forbi, helt til jeg helt tilfeldig kom over dette. Jeg synes det er så bra at disse kvinnene står frem! https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/tre-sma-glade-jenter-i-iran/o/5-95-382813 Som norsk og ikke-religiøs kvinne føler man kanskje på å si noe som kan oppfattes negativt om hijab. Derfor er det så bra at disse kvinnene sier i fra selv! Anonymkode: f8323...47d 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Hele verden? Aldri hørt om hijab dagen ellrr om noen som feirer det, heller ikke blant muslimer. I Islam feires kun en ting og det er eid to ganger i året. Mulig det er en kulturell greie noen steder å feire hijaben, akkurat som denne skribenten skriver om 6 åringer som må gå med hijab på førskole i Iran. Det må være iransk kultur for i religionen må ingen 6 åringer gå med hijab. Anonymkode: 739c7...5ee 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Aldri hørt om, men tragisk er det å feire ett plagg som undertrykker kvinner.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Hijabdagen!? Ikke hørt om. Sykt. Hva blir det neste? Nei til homofilidagen? Anonymkode: 14144...e59 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 World hijab day er 1. feb, en nyvinning av konservative muslimer som skal hylle alle kvinner som går med hijab. https://www.arabnews.com/node/2016626/world Anonymkode: f602e...70a 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Kan ikke si jeg merket så mye til hijab dagen, på samme måte som jeg heller ikke legger så mye merke til verdens diabetes dag eller lignende. Forøvrig begge deler uten sammenligning da jeg kan støtte diabetes dagen, men klarer ikke helt å støtte feiring av hijab. De som fronter hijab er som regel vellykkede muslimske kvinner i vesten som blir appludert av feministene og folk på venstresiden. Mottoet er at det er frivillig og gå med hijab og hver enkelt kvinne må få bestemme selv hvordan de vil kle seg. I utgangspunktet er jeg enig i det, men bruk av hijab er alt annet en frivillig for veldig mange kvinner. Enkelte land så kan du bli straffet av myndighetene for ikke å bruke hijab, og andre plasser så er det den sosiale kontrollen som står for "tvangen". Med tanke på alle de som ikke velger hijab frivillig så mener jeg det er direkte usolidarisk av vellykkede muslimske kvinner i vesten og fronte hijab, og få det til å fremstå som etthvert annet plagg. Det er som å si at våpen blant folk er helt uproblematisk for at det er mange som bruker det til jakt og skyting på blink og fokusrer kun på de uproblematiske sidene. Vil også påstå at hijab er med på å hemme integreringen, det lager større avstand mellom den etniske befolkningen og den muslimske befolkningen. Integrering er noe som vi blir fortalt hele tiden er nøkkelen til en velykket innvandring og sameksisten på tvers av landbakgrunn. Per idag så er det få begrensinger på bruk av hijab privat, men det er mange som kjemper for at hijab skal bli tillatt brukt i offisielle sammenhenger. (Politi, rettsvesen, fengselsvesen, offentlige sykehus osv) Dette er problematisk, da plagget tilkjennegir en religionstilknytning, og denne religionen er også kjent for å blande politikk og religion, videre forbindes det med sharia som er "rettsvesen" på siden av det offisielle. Personer i offentlige stillinger skal ikke markere hverken religion eller politisk tilhørighet (Som kjent fikk ikke Sællmann ha på seg et synlig korssmykke i NRK) Sællmann fikk mye støtte i befolkningen som mente hun burde få gå med smykket, jeg deler ikke den støtten og mener at det samme bør gjelde for alle religiøse symboler, enten det er kors, hijab, halvmåne eller lignende. Hijabforkjempere har ingen troverdighet så lenge de ikke også tar opp de problematiske sidene ved hijab. Det virker ganske egoistisk og kun kjempe for sin egen rett til å bruke hijab uten å ofre en tanke til sine medsøstre som er tvunget til å bruke hijab. Anonymkode: 2802a...bf4 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Det blir litt som å feire apartheid, altså fullstendig bak mål. Anonymkode: 901e6...511 11
Drizzt Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 20.15): Hijabdagen!? Ikke hørt om. Sykt. Hva blir det neste? Nei til homofilidagen? Anonymkode: 14144...e59 Ikke hørt om det heller. Det fremstår veldig rart å feire noe undertrykkende. Hva er neste som skal feires? Piskedagen? Steinetildødendagen?Burkadagen? Nullfrihetforkvinnerdagen? 9
Druid Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Drizzt skrev (1 time siden): Ikke hørt om det heller. Det fremstår veldig rart å feire noe undertrykkende. Hva er neste som skal feires? Piskedagen? Steinetildødendagen?Burkadagen? Nullfrihetforkvinnerdagen? Vel, vi feirer påske verden over... Hverken den jødiske eller den kristne forståelse av dette er akkurat PK. Og i mange land er det en "Piskedag" der. Jeg går ut i fra at noen muslimer har sett sihkenes Turban dag, og sett hvor mye positiv markedsføring man kan få med å naturalisere plagget, og prøver det samme. Problemet jeg har med dette, er at Hijab, slik vi har den i dag, er en politisk etablert mote, ikke noe som er fundert i religionen, og jeg sitter igjen med en følelse om at dette ytterligere er et forsøk på å skape aksept for konservativ islam. Det sagt, er den ønskede betydningen av hijab, som konservative ønsker promotere, på vei til å vaskes ut: Rawdah Mohammed er ikke alene om å dra Hijab ut av den religiøse konteksten, og over som rent religiøst symbol. Det finnes ingen kobling mellom henne og hvordan hun presenterer seg med tildekking, og den islamske betydningen av Hijab. Så kansje vi ved å promotere hijab på denne måten, kan riste av konservativ Islams politiske eierskap av plagget ? Men fra meg, som ønsker en mye større fokus på aksept for nakenhet, og som ønsker at vi skal fjerne oss fra religion totalt, så er dette bare feil løsning på feil problem. Endret 4. februar 2022 av Druid 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 Jeg la merke til dagen. Dessverre. Så at den ble feirer på Insta. Synes det er dypt tragisk at flere feminister heier på et plagg som brukes til å undertrykke kvinner i store deler av verden. 😢 Anonymkode: f0602...199 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg la merke til dagen. Dessverre. Så at den ble feirer på Insta. Synes det er dypt tragisk at flere feminister heier på et plagg som brukes til å undertrykke kvinner i store deler av verden. 😢 Anonymkode: f0602...199 Ja, og det er det jeg synes er så merkelig! At feminister, av alle, støtter et symbol som undertrykker kvinner! Kan ikke fatte hvordan de ikke kan forstå at de med å støtte dette også støtter seksualisering av barn, mishandling, undertrykkelse og frihetsberøvelse, bare for å nevne noe av det! Anonymkode: f8323...47d 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Jeg hadde aldri hørt om dagen før jeg leste om den på sosiale medier i år. Jeg synes ikke det hodeplagget trenger en egen dag. Er for religionsfrihet, og synes det er helt greit at voksne kvinner bruker hijab. Men at det skal feires og hylles, nei takk.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, og det er det jeg synes er så merkelig! At feminister, av alle, støtter et symbol som undertrykker kvinner! Kan ikke fatte hvordan de ikke kan forstå at de med å støtte dette også støtter seksualisering av barn, mishandling, undertrykkelse og frihetsberøvelse, bare for å nevne noe av det! Anonymkode: f8323...47d Hvilke feminister er det som støtter bruk av hijab, egentlig? Konkret? At man støtter religionsfrihet for voksne er ikke det samme som å hylle hijabbruk.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Anonymus Notarius skrev (20 minutter siden): Hvilke feminister er det som støtter bruk av hijab, egentlig? Konkret? At man støtter religionsfrihet for voksne er ikke det samme som å hylle hijabbruk. Jeg har flere venninner som anser seg selvvarmende feminister, og som synes vi skal være åpne for hijab- bruk, fordi kvinner selv skal få velge hva de vil gå med. Og da mener jeg at de misforstår. For veldig mange av disse damene (og unge jenter) velger ikke dette selv. De lever i undertrykkelse og har ikke noe valg. På den måten støtter man undertrykkelse av disse kvinnene/jentene når man fronter fri bruk av hijab. Man anerkjenner et plagg som står for ekstremt mye vondt. Om jeg sier dette til disse venninnene så er det jeg som er trangsynt og diskriminerende. Jeg kjenner personlig (gjennom jobb) muslimske kvinner som sier at dette ikke er frivillig. Men det kan de selvfølgelig aldri si offentlig. Altså; de tvinges til å bruke plagget, og ties for egne meninger. Jeg har døtre både på barneskole og ungdomsskole. De har selvfølgelig hatt klassevenner som tilhører Islam. Og jeg opplever at disse jentene blir mer og mer distansert fra resten av klassen jo eldre de blir. Hun ene ble dekket til med Hijab som 10-11åring. Jeg kan med bakgrunn for annen informasjon rundt denne jenta si at hun IKKE velger dette selv. Hun gav uttrykk for dette til en del jenter i klassen, og som 7- klassing var hun så distansert fra alt sosialt på skolen (fikk ikke være med på en dritt i regi av skolen fordi det var menn/ gutter der og jentene hadde dårlig/vestlig innflytelse) at hun ville ta livet sitt. Dette sa hun til min datter, og vi kontaktet blant annet læreren umiddelbart. Barnevernet er også tungt involvert fordi hun har det grusomt hjemme, men hun bor der fremdeles…… Så Hijab er ikke kun uproblematisk og valgfritt. For veldig ofte er det ikke det. Og så lenge det brukes til å undertrykke jenter og damer, synes jeg ikke vestlige, frigjorte og «runde- i- kantene»- damer fra andre land skal hylle noe som helst rundt Hijab. Anonymkode: f8323...47d 4
youcancallmejune Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Det som er skummelt med en slik dag er at hvis man hyller hijaben for mye legger det ytterligere press på kvinner som ikke ønsker å bære den, og jeg mistenker at det er det egentlige motivet bak. Det hadde vært mye bedre med en internasjonal valgfrihetsdag. 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har flere venninner som anser seg selvvarmende feminister, og som synes vi skal være åpne for hijab- bruk, fordi kvinner selv skal få velge hva de vil gå med. Og da mener jeg at de misforstår. For veldig mange av disse damene (og unge jenter) velger ikke dette selv. De lever i undertrykkelse og har ikke noe valg. På den måten støtter man undertrykkelse av disse kvinnene/jentene når man fronter fri bruk av hijab. Man anerkjenner et plagg som står for ekstremt mye vondt. Om jeg sier dette til disse venninnene så er det jeg som er trangsynt og diskriminerende. Jeg kjenner personlig (gjennom jobb) muslimske kvinner som sier at dette ikke er frivillig. Men det kan de selvfølgelig aldri si offentlig. Altså; de tvinges til å bruke plagget, og ties for egne meninger. Jeg har døtre både på barneskole og ungdomsskole. De har selvfølgelig hatt klassevenner som tilhører Islam. Og jeg opplever at disse jentene blir mer og mer distansert fra resten av klassen jo eldre de blir. Hun ene ble dekket til med Hijab som 10-11åring. Jeg kan med bakgrunn for annen informasjon rundt denne jenta si at hun IKKE velger dette selv. Hun gav uttrykk for dette til en del jenter i klassen, og som 7- klassing var hun så distansert fra alt sosialt på skolen (fikk ikke være med på en dritt i regi av skolen fordi det var menn/ gutter der og jentene hadde dårlig/vestlig innflytelse) at hun ville ta livet sitt. Dette sa hun til min datter, og vi kontaktet blant annet læreren umiddelbart. Barnevernet er også tungt involvert fordi hun har det grusomt hjemme, men hun bor der fremdeles…… Så Hijab er ikke kun uproblematisk og valgfritt. For veldig ofte er det ikke det. Og så lenge det brukes til å undertrykke jenter og damer, synes jeg ikke vestlige, frigjorte og «runde- i- kantene»- damer fra andre land skal hylle noe som helst rundt Hijab. Anonymkode: f8323...47d Jeg er absolutt ikke for bruk av hijab på barn - det er rett og slett nitrist å se. Men for voksne, som jeg vel oppfatter at denne diskusjonen handler om. Jeg vet ikke helt om ting hadde blitt bedre av å forby hijab (hvis det er det du argumenterer for)? Det er jo ingen andre religiøse symboler som er forbudte i Norge. Man kan gå med kors, davidsstjerne, kalott, turban etc. Jeg tviler ikke på at noen føler seg pressa eller tvunget til å gå med hijab, men det finnes jo helt sikkert folk som reelt sett ønsker å gå med det også. Hva tror du et hijab-forbud ville ført til? Heldekkende plagg der man kun kan se øynene synes jeg det er greit å forby. AnonymBruker skrev (1 time siden): USA har hatt en finger med i spillet i så mye dritt, og er en av hovedårsakene til at den muslimske konservatismen har fått bredt seg ut. Har du fulgt debatten i Dagsavisen? Der hylles hijaben som et feministisk symbol. Anonymkode: 8f135...479 Lenke? youcancallmejune skrev (1 time siden): Det som er skummelt med en slik dag er at hvis man hyller hijaben for mye legger det ytterligere press på kvinner som ikke ønsker å bære den, og jeg mistenker at det er det egentlige motivet bak. Det hadde vært mye bedre med en internasjonal valgfrihetsdag. Enig!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden): Jeg er absolutt ikke for bruk av hijab på barn - det er rett og slett nitrist å se. Men for voksne, som jeg vel oppfatter at denne diskusjonen handler om. Jeg vet ikke helt om ting hadde blitt bedre av å forby hijab (hvis det er det du argumenterer for)? Det er jo ingen andre religiøse symboler som er forbudte i Norge. Man kan gå med kors, davidsstjerne, kalott, turban etc. Jeg tviler ikke på at noen føler seg pressa eller tvunget til å gå med hijab, men det finnes jo helt sikkert folk som reelt sett ønsker å gå med det også. Hva tror du et hijab-forbud ville ført til? Heldekkende plagg der man kun kan se øynene synes jeg det er greit å forby. Lenke? Enig! Nå var det snakk om å hylle hijaben internasjonalt. Da gjelder det jo både barn og voksne, ettersom det ikke kommer frem (så vidt jeg kan se) noen alder. Jeg har vel heller ikke argumentert for et hijab- forbud. Men jeg ønsker absolutt ikke å hylle den heller! Den står for mye undertrykkelse, og det støtter jeg ikke. Anonymkode: f8323...47d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå var det snakk om å hylle hijaben internasjonalt. Da gjelder det jo både barn og voksne, ettersom det ikke kommer frem (så vidt jeg kan se) noen alder. Jeg har vel heller ikke argumentert for et hijab- forbud. Men jeg ønsker absolutt ikke å hylle den heller! Den står for mye undertrykkelse, og det støtter jeg ikke. Anonymkode: f8323...47d OK. Nei, som sagt, ønsker absolutt ikke noe hijab-hylling jeg heller. Men har aldri hørt om dagen før nå, så usikker på hvor stort det er? Det er jo mye rart som har sin egen dag, uten at det egentlig betyr noe som helst.
Gjest Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett og svar til dette. Phavi, mod
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #20 Skrevet 4. februar 2022 Anonymus Notarius skrev (6 timer siden): Jeg er absolutt ikke for bruk av hijab på barn - det er rett og slett nitrist å se. Men for voksne, som jeg vel oppfatter at denne diskusjonen handler om. Jeg vet ikke helt om ting hadde blitt bedre av å forby hijab (hvis det er det du argumenterer for)? Det er jo ingen andre religiøse symboler som er forbudte i Norge. Man kan gå med kors, davidsstjerne, kalott, turban etc. Jeg tviler ikke på at noen føler seg pressa eller tvunget til å gå med hijab, men det finnes jo helt sikkert folk som reelt sett ønsker å gå med det også. Hva tror du et hijab-forbud ville ført til? Heldekkende plagg der man kun kan se øynene synes jeg det er greit å forby. Lenke? Enig! Tror nok også at det er blir vanskelig å forby hijab for voksne, ihvertfall i et land hvor individets frihet står så sterkt. Så du kan si at vestens tanke om frihet ironisk nok kan være med på å beskytte dette kvinneundertrykkende plagget. Så istedenfor og feire og forsvare plagget så burde det kjøres informasjonskampanjer som viste de negative sidene med hijab. Kampanjene burde se på hvordan det hindrer integrering, hvordan det ikke er frivillig for mange, hvorfor vi ikke ønsker religiøse symboler på ansatte som representrer det offentlige. Vil si at hijab sånn sett har samfunnsøkonomiske konsekvenser for landet og at det kan legitimeres at staten kjører holdningkampanjer som de gjør med alt annet som har samfunnøkonomiske konsekvenser. Snus for eksempel, vi kan ikke forby det på grunn av individets rett, men vi kan prøve å påvirke gjennom opplysningskampanjer. Anonymkode: 2802a...bf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå