Gå til innhold

Hvilke pålegg holder seg godt etter man åpner de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare meg i huset, så blir fort til at mat må kastes. Ønsker å bli bedre på å spise opp maten. Hvilke pålegg holder seg lenge etter at produkter åpnes? Kom gjerne med eksempler på hvor lenge de ulike tingene kan holde seg (et estimat altså :))

Anonymkode: 722c4...fd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokt Skinke har jeg hatt åpnet i over 1 måned. Har også gått 1 måned over siste forbruksdag, like god :)
Ovnsbakt Leverpostei ca 2 uker

Smøreost på tube ukjent hvor lenge, men har hatt stående i flere måneder.
Skivet hvitost ca 1 måned og kanskje noen uker.

• Liker 1
Skrevet

All slags salt pølse, spekepølse, salami, pepperoni og slik. Nærmest evigvarende  . 

Anonymkode: 62dce...1e8

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du syns det er spiselig. 

Jeg kan spise ting som er gått ut på dato, men skinke som er åpnet lenger enn 1 uke syns jeg smaker vondt (det er mest psykisk). Samme med leverpostei.

Nyttig råd er at alt kan fryses. Klarer du ikke å spise det opp så  frys det ned i porsjonspakker. Vi gjør det selv om vi er 4 i huset. Sparer mye penger på den måten 🙂

Anonymkode: a516d...bb8

Skrevet

Syltetøy

Anonymkode: e358d...123

Skrevet

Peanøttsmør

Anonymkode: 7d2c7...351

Skrevet

Kjøp noen bokser med tett lokk som du putter pålegget i når pakken er åpnet, holder seg bedre da. Spekepølser/skinker holder i ukesvis , kokt skinke ol syns eg går fint 8-10 dager, bruk luktesansen. Oster holder til de mugner;) Hvis du får noen muggflekker på fast ost kan det skjæres bort.  Tubeoster ol holder nesten evig. Kaviar holder lenge, klem gjerne av en liten ert hvis den har ligget lenge, kan smake litt dårlig det som ligger ytterst i tuben. Eggnholder månedsvis etter best før dato. Hvis du koker,skreller og legger i vann i kjøleskapet holder de fint 4-5 dager. Syltetøy i månedsvis .

Anonymkode: 4d7ea...335

Skrevet
On 2/2/2022 at 6:57 PM, male32 said:

Kokt Skinke har jeg hatt åpnet i over 1 måned. Har også gått 1 måned over siste forbruksdag, like god :)
Ovnsbakt Leverpostei ca 2 uker

Smøreost på tube ukjent hvor lenge, men har hatt stående i flere måneder.
Skivet hvitost ca 1 måned og kanskje noen uker.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp noen bokser med tett lokk som du putter pålegget i når pakken er åpnet, holder seg bedre da. Spekepølser/skinker holder i ukesvis , kokt skinke ol syns eg går fint 8-10 dager, bruk luktesansen. Oster holder til de mugner;) Hvis du får noen muggflekker på fast ost kan det skjæres bort.  Tubeoster ol holder nesten evig. Kaviar holder lenge, klem gjerne av en liten ert hvis den har ligget lenge, kan smake litt dårlig det som ligger ytterst i tuben. Eggnholder månedsvis etter best før dato. Hvis du koker,skreller og legger i vann i kjøleskapet holder de fint 4-5 dager. Syltetøy i månedsvis .

Anonymkode: 4d7ea...335

Er det et type pålegg som ikke har lang holdbarhet etter åpning er det vel skinke! Dette som skrives over her er jo oppskrift på matforgiftning. Alle bakterier kan ikke luktes. Det står maks 7 dager etter åpning på pakken, det bør man holde. 

Bedre tips TS: Peanøttsmør, Nugatti, hvitost (om den får sånn hvit mugg så skal det gå fint å skjære bort, sort mugg da bør man ikke spise osten), forskjellige smøreoster, syltetøy, en del salami og spekemat (altså speket kjøtt, ikke kokt). 

Vi får forresten stadig høre at det lønner seg å kjøpe større pakker, men for mye pålegg har jeg sett at de store familiepakkene har høyere kilopris enn de små. Feks gjelder det både Philadelphia og Gilde kokt skinke. Da jeg bodde alene kjøpte jeg derfor heller mindre pakker av ting, og hadde også bare ett eller to pålegg av gangen. På den måten spiste jeg de opp før de ble dårlige :)

Anonymkode: 245f0...79e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...