Gå til innhold

Overgangsstøtte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står at man har det til denne støtten i inntil 3 år... hvis man ikke søker om denne støtten, selv om man kvalifiserer til dette - begynner da tiden å løpe eller kan man «utsette» støtten og få utbetalt den i tre andre år?

Jeg skal ut svangerskapspermisjon - første året får jeg foreldrepenger, og trenger egentlig ikke overgangsstøtte, men de neste Årene vil det være fint å kunne jobbe redusert..

Anonymkode: d9b08...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Overgangsstønad.

Hva er spørsmålet, egentlig? Har du lest videre på betingelsene?

Endret av MapleSirup
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Står at man har det til denne støtten i inntil 3 år... hvis man ikke søker om denne støtten, selv om man kvalifiserer til dette - begynner da tiden å løpe eller kan man «utsette» støtten og få utbetalt den i tre andre år?

Jeg skal ut svangerskapspermisjon - første året får jeg foreldrepenger, og trenger egentlig ikke overgangsstøtte, men de neste Årene vil det være fint å kunne jobbe redusert..

Ja, hvem synes ikke det? Vanlige oppegående mennesker jobber også redusert, uten at de trenger å belage seg på NAV av den grunn. 

Anonymkode: 320be...e5f

Skrevet

Du trenger ikke å søke om dette med en gang, nei. 

Anonymkode: 3bdd6...8c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du kan fint vente med å søke til du trenger det, så har du de 3 årene til du eventuelt begynner å jobbe😊 Tror en får det frem til barnet er 8/9, så bør brukes før det uansett

Anonymkode: e592d...810

• Liker 2
Skrevet

Du vet at dette kun utbetales til foreldre som er alene med barn? 

Anonymkode: cca5d...732

• Liker 1
Skrevet

Er du enslig forsørger? 

Anonymkode: f8c5c...24d

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du vet at dette kun utbetales til foreldre som er alene med barn? 

Eh ja... .. vet du at man kan vente barn selv om man er alene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du enslig forsørger? 

Anonymkode: f8c5c...24d

Ja, jeg er alene. Barnet har ikke far..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, hvem synes ikke det? Vanlige oppegående mennesker jobber også redusert, uten at de trenger å belage seg på NAV av den grunn. 

Anonymkode: 320be...e5f

Grunnen til at jeg var inne på nav var for å søke foreldrepenger. Fylte ut min livssituasjon og det kom da opp at jeg hadde rett på - foreldrepenger, overgangstøtte og barnetrygd. Overgangstøtte blir ikke særlig første året da jeg har 100% lønn i 46 uker.. neste år vil jeg trolig ha lite da også da jeg får kontantstøtte..

jeg vil tro du også belager deg på Nav om du skal ut i permisjon, og at du får barnetrygd. 

Skrevet

Man kan motta overgangsstønad inntil barnet er 8 år så du kan vente til barnet er 1 år med å søke om os. De 3 årene begynner å løpe fom måneden du søker fra.

Anonymkode: 10d1a...7d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan motta overgangsstønad inntil barnet er 8 år så du kan vente til barnet er 1 år med å søke om os. De 3 årene begynner å løpe fom måneden du søker fra.

Men husk at det er altivitetsplikt fra barnet er 1 år. Da må du enten være arbeidssøker, i 50% jobb eller studere 50% på et studiet nav anser som nødvendig.

• Liker 3
Skrevet

Men husk at det er aktivitetsplikt fra barnet er 1 år. Da må du enten være arbeidssøker, i 50% jobb eller studere 50% på et studiet nav anser som nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh ja... .. vet du at man kan vente barn selv om man er alene?

Det er ingen grunn til å svare så frekt,  jeg spurte da bare om du var klar over det…. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan få overgangsstønad om du er enslig har barn under 8 år og ikke er i jobb. Du kan da få støtte i maks 3 år. Det er aktivitetskrav når barnet blir ett år. Da må du være i minst 50% arbeid eller studier, eller arbeidssøker. Nav vil kreve at du da går på tiltak ol, da må du altså ha barnehage for barnet. 

Anonymkode: 0ac1c...7e0

Skrevet

Høres kanskje ut som TS allerede har en jobb siden hun har rettigheter til foreldrepenger og planlegger å jobbe redusert? 

Anonymkode: 3bdd6...8c4

Skrevet

Hvis du har fast 100% jobb, så er det ikke bare sånn at du kan søke permisjon uten lønn fra barnet er 1-2 år og så få overgangsstønad og kontantstøtte.

Du må jobbe minst 50% for å i det hele tatt kvalifisere til stønaden.

Anonymkode: 79786...f7f

Skrevet

Hvis du har fast 100% jobb, så er det ikke bare sånn at du kan søke permisjon uten lønn fra barnet er 1-2 år og så få overgangsstønad og kontantstøtte.

Du må jobbe minst 50% for å i det hele tatt kvalifisere til stønaden.

Overgangsstønaden (OS) vil så motregnes mot inntekten din, så hvis du tjener f.eks 25.000 før skatt i måneden i 50% jobb kan du maks få 9000kr i OS.

Når det er sakt kan du absolutt ikke forvente å få godkjent deltidspermisjon for å leve på det og supplere med OS. Det er ikke slik stønaden er ment.

Skrevet

Men du har rett på bidragsforskudd. Det er vel på 800-1200kr i måneden og utbetales til de som er alene med barn, men ikke får bidrag fra barnets andre forelder.

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...