Gå til innhold

Hvorfor er man ikke slank hvis man er veldig fysisk aktiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 9.19):

Det er mange sykdommer som gjør at dette ikke stemmer, sukkersyke, Polycystisk ovariesyndrom (PCOS), stoffskiftesykdommer, lipødem for å nevne noen som er veldig kjent så nei - det handler ikke alltid om mat. Jo raskere de som har "fasiten" innser dtte jo bedre for de som sliter av fordømmende kommentarer som dette. 

Anonymkode: 66efd...018

👏👏👏

Anonymkode: 60028...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 16.55):

Mange sier jo de har bred beinbygning og overvekt i familien som ødelegger for vektnedgang

Ts

Anonymkode: d1e2d...17c

Brad benbygning kan gjør noe med fasong, men har ikke noe å si for hvor mye fett man har på kroppen. Ingen blir overvektig av skjelettet. 
Den delen av arvelighet som er knyttet til overvekt, er et hormon som styrer impulskontrollen. Det er ikke noe arvelig som gjør at noen lagrer mer fett enn andre/forbrenner mindre. 

AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 16.56):

Hva med lav forbrenning da?

Ts

Anonymkode: d1e2d...17c

Det er likevel færre kalorier ut enn inn som er problemet. De av oss som har lav forbrenning (ja, jeg er en av dem, har grunnforbrenning under 1300 i døgnet) må rett og slett tilpasse inntaket etter forbrenningen. Det krever ofte at man er nødt til å spise mat som metter mye i forhold til kaloriinnhold. Ja, man må begrense mengden. Og ja, det føles urettferdig at man aldri kan spise seg mer enn såvidt mett. 

Mannen min er 10cm høyere enn meg, og ca 10kg tyngre. Vi trener omtrent like mye, han kun løping og jeg delvis løping og delvis styrke. Han har høy forbrenning og kan spise omtrent dobbelt så mye som meg hvis begge skal holde stabil vekt. 

Anonymkode: 22e7b...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (3 timer siden):

Har alltid hatt med usunn snacks på bilturer gjennom oppveksten. Både jeg og mine to søstre er tynne. 

Hva skal jeg svare på dette? Du vet jo at det er totalinntaket vs aktivitetsnivå som teller. Poenget mitt var at man arver oftere usunne vaner enn «gener for overvekt».

Anonymkode: 404b6...651

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd med mer eller mindre kreative unnskyldninger for at man er feit.

Anonymkode: 2eaaf...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enda en tråd med mer eller mindre kreative unnskyldninger for at man er feit.

:popcorn:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meg! Trener 7-10 ganger i uken og forbrenner i snitt 2500-3000 kcal per dag (ifølge klokken, som riktignok sikkert er litt unøyaktig). Jeg spiser stort sett sunt også. Bortsett fra én ting! Jeg kan overspise latterlig mye av ting med høyt kcal-innhold. For min del har det vært en mestringsstrategi når livet har vært vondt. Og jeg har aldri brydd meg nok om å ha en slank kropp så lenge den er sterk, frisk og relativt rask.  Men får hjelp av psykolog nå, og håper å få et mer hensiktsmessig forhold til mat🥳

Anonymkode: eb472...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke direkte overvektig, men er nok litt blubbete. Jeg er veldig aktiv, men har rett og slett inntatt mer enn jeg forbrenner. Jeg legger i tillegg lett på meg, det har jeg alltid gjort. Var i veldig god form for ett år siden, men kunne fint vært 5 kg lettere. Det kunne jeg forsåvidt nå også haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som at jeg aldri har vært så inaktiv som da jeg hadde anoreksi og bmi 15. Alt handler om matinntaket, trening har egentlig veldig lite å si for hva man veier. Men de som er overvektige og trener mye, hadde nok vært enda litt mer overvektig om de ikke trente. (Men muligens hadde appetitten regulert seg tilsvarende ned). 

Anonymkode: 404b6...651

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...