Gå til innhold

Hvorfor er man ikke slank hvis man er veldig fysisk aktiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 16.55):

Mange sier jo de har bred beinbygning og overvekt i familien som ødelegger for vektnedgang

Ts

Anonymkode: d1e2d...17c

Bred benbygning kan gjøre at en ser bedre ut med mer vekt enn en med smal benbygning. Jeg hadde sett sulteforet ut om jeg hadde bmi på 20, og ser sunn ut med bmi på 23. Men dette er ikke grunnen til at jeg er overvektig nå. Det er pga småspising helt dagen. 

Anonymkode: ca43d...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han her som var alvorlig overvektig begynte å trene uten at vekten rikket seg. Først da han tok tak i kostholdet klarte han å gå ned i vekt: https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/0GqO6M/visste-ikke-at-kostholdet-hadde-sa-mye-a-si?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2

Anonymkode: 74260...a97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 16.51):

Jeg orker ikke å bli hugget hodet av og beskyldt for fat shaming, men jeg bare lurer på hvorfor mange som sier de er så fysisk aktive ikke er slanke?

Anonymkode: d1e2d...17c

Jeg er overvektig. Trener 6 ganger i uken. Spiser 2600 kcal per dag. Proteinrikt. Men jeg trives 

Anonymkode: 5f987...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt inntak av kalorier kombinert med lav fysisk aktivitet. Mange lyver eller feilvurderer. 

03:34 er et flott eksempel på ett slikt individ. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser feil, sover dårlig/lite, stresser, medisiner, sykdom.

kan være mange grunner.

Anonymkode: bbeb9...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som å spørre hvorfor kontoen er tom når man tjener så mye.

Kalorier inn > kalorier ut fedme.

Anonymkode: 366f9...efa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 11.28):

Hva med oss som "trykker i oss" under 1500 kcal per dag og fortsatt er overvektige? Og ja, jeg teller og registrerer ALT, fra melk i kaffen til olje i stekepanna.

Anonymkode: 1c3fa...452

Spiser for lite, så kroppen tilpasser seg det lave inntaket, og forbrenner mindre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2022 den 12.14):

Samme her. Har slanket meg ned 22 kg til nedre sjikte av normalvekt (174cm og 57 kg) og hoftebein og kragebein stikker ut. Man kan telle alle ribbein og jeg har et stort thigh gap. Man ser tydelig at jeg har kraftig beinbygning. Likevel veier mitt skjelett omtrent nøyaktig det samme som skjelettet til en med spinkel beinbygning, det er bare noen få hundre gram som skiller. Kroppen min er også fornøyd med en lav vekt, menstruasjonen min er mer regelmessig, jeg har mer energi og presterer bedre på trening. Men jeg må tenke nøye over alt jeg spiser, da jeg ikke er naturlig småspist.Tynne personer er enten gjerne småspiste fra naturenes side, eller svært nøye på kosthold. Trening har lite å si. 

Anonymkode: 9e374...26f

Jeg har nøyaktig lik høyde og vekt som deg, men jeg må ned til 50 kg før benbyggning synes slik du beskriver. Jeg har til og med litt mage og godt med fett over hoftekammen med denne vekta. Så ja definitivt forskjell på beinbygging.

Enig i at det selvsagt er først og fremst matinntaket som teller. Mange glemmer at man får dårligere forbrenning med årene. Kroppen behøver ikke samme mengde mat som 17 åring og som 40 åring.

Jeg veier meg hver morgen og regulerer vekten etter matinntak. Jeg trener ved å gå fjellturer ukentlig. Går ca. 10 timer per uke. Men gjør ikke dette for å holde vekta, men for helsa og opplevelsen. Deilig med bevegelse i frisk luft og liker å nyte fin natur. Samt for kondisjon og spenst. 

Når det er sagt er jeg veldig klar over at for noen spiller sykdommer og medisiner inn. Men for de fleste er de for mye kalorier som fører til overvekt. Ikke først og fremst mangel på trening.

Anonymkode: c200c...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/2/2022 den 21.03):

En hard løpetur på 60 min/12 km forbrenner bare 600 kalorier for min del. Det er ikke mye å skryte av. 

Anonymkode: f706d...e58

Og bare 3-400 kalorier for meg, er så liten 😞

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herremann skrev (36 minutter siden):

Høyt inntak av kalorier kombinert med lav fysisk aktivitet. Mange lyver eller feilvurderer. 

03:34 er et flott eksempel på ett slikt individ. 

Ho svarte jo ikke på spørsmålet heller, men unngikk det.

Jeg har vært feit, og ikke i nærheten av det disse var. Jeg fikk helseplager. Mulig de ikke plages nå, men jeg vil tro de vil plages på sikt.

Vondt i leddene. Slite med daglige gjøremål pga det ene og det andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 2.2.2022 den 16.59):

Mat er kg, trening gram.

Med normale treningsmengder så ja. Men har man tid kan trening fort bli kilo det også. Jeg hadde en periode på et par måneder i fjor sommer der jeg lå på 2000 kcal forbrent pr. dag i gjennomsnitt. Hadde ingen planer om å gå noe særlig ned i vekt, så jeg måtte spise som en hest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i en overvektig familie, men klarer å holde meg normalvektig vha porsjonskontroll og trening. Jeg tror ikke arvelig benbygning har så mye å si, men vaner rundt porsjonsstørrelse har mye å si! Vil også tro appetitt har mye å si, det kan vel kanskje også være litt arvelig? 

Anonymkode: 01ced...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er oppvokst i en overvektig familie, men klarer å holde meg normalvektig vha porsjonskontroll og trening. Jeg tror ikke arvelig benbygning har så mye å si, men vaner rundt porsjonsstørrelse har mye å si! Vil også tro appetitt har mye å si, det kan vel kanskje også være litt arvelig? 

Anonymkode: 01ced...aec

Veldig enig i det at vaner har mye å si. Ser andre familier har med poser med boller og kjeks bare de skal på en litt lengre kjøretur. Masse usunt snacks på kveldstid. Lefser osv som mellommåltid. Flere is om dagen i sommerferien. Alt dette legger jo grunnlaget for hvilke vaner man har senere i livet.

Men det med ulik apetitt er ganske interessant. Føler dette nesten har mest å si for hvem som blir overvektige, særlig blant barn. 

Anonymkode: 404b6...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 16.53):

De spiser for mye.

Anonymkode: a29cf...51d

Feil. De spiser ikke nødvendigvis for mye. De spiser mer enn de forbrenner, ja. Men for mye selv om man ikke er direkte slank er ikke ensbetydende med å være kraftig. Man kan ha normal kroppsvekt for det. Og når det er sagt så var jeg en av de som ønsket å legge på meg selv om jeg trente, det var fordi jeg trengte å gjøre det og var veldig tynn. Men jeg var aldri kraftig. Er heller ikke det i dag, men ikke for tynn. Går veldig fort ned i vekt. 

Anonymkode: 582a0...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 5.2.2022 den 10.28):

Tull. Det finnes ikke noe som heter tung benbygning. Den er omtrent lik for alle. Det med gener er også bare en unnskyldning. Gener har bare 25% å si.

Det må da være noe i det? Jeg og en venninne er like høye og slanke. Hun har dobbelt så store hender som meg. Mine ringer er miniatyr sammelignet med hennes. Hendene hennes er like store som en mann. Jeg er smalskuldret, hun bredskuldret.  Hun bruker større skostørrelse, de er både lengre og bredere enn mine føtter. 
Men hun er slank, flatbrystet og uten fett på kroppen. Hun er bare stor i kroppsbygning. Hun har alltid veid MYE mer enn meg, tross vi er like slanke og bruker ganske lik størrelse i klær.

Anonymkode: 914e5...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 19.34):

Jeg er overvektig. Trener 6 ganger i uken. Spiser 2600 kcal per dag. Proteinrikt. Men jeg trives 

Anonymkode: 5f987...2b9

Hvorfor trives du med overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 10.36):

Veldig enig i det at vaner har mye å si. Ser andre familier har med poser med boller og kjeks bare de skal på en litt lengre kjøretur. Masse usunt snacks på kveldstid. Lefser osv som mellommåltid. Flere is om dagen i sommerferien. Alt dette legger jo grunnlaget for hvilke vaner man har senere i livet.

Men det med ulik apetitt er ganske interessant. Føler dette nesten har mest å si for hvem som blir overvektige, særlig blant barn. 

Anonymkode: 404b6...651

Har alltid hatt med usunn snacks på bilturer gjennom oppveksten. Både jeg og mine to søstre er tynne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 10.28):

Spiser du 80 kalorier (en banan eller ett stort egg) mer enn du trenger for å vedlikeholde vekten, vil du gå opp ett kilo på ca. 3 måneder. Det er fire kilo i året. Det skal altså veldig lite til.. 

Det er vilt 😳 

Anonymkode: 914e5...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 5.2.2022 den 10.30):

For noen skal det ganske mye til å aktivere høyere forbrenning. De første månedene bør brukes til å bygge en robust kropp som tåler to timer trening om dagen, men de fleste hiver seg heller på vektene og sykkelen. Det fungerer ikke i lengden. Jeg er relativt slank, men kan gå ned 10kg på tre uker uten å bli noe særlig svett. Tror mange fokuserer på eksplosivitet og intervaller istedenfor rolig langkjøring. Jeg har et godt grunnlag så for meg er det bare å ta sekken på ryggen og gå åtte til ti timer om dagen i et rolig tempo.

Dette blir nok for tidkrevende for de fleste. Jeg trener hver dag, men har ikke tid til å gå jevnlige turer på 8-10 timer. Velger heller trening som gir mye effekt på lite tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette blir nok for tidkrevende for de fleste. Jeg trener hver dag, men har ikke tid til å gå jevnlige turer på 8-10 timer. Velger heller trening som gir mye effekt på lite tid. 

Ja, hvem har tid til det egentlig? Kan jo alltids si opp jobben da 😄 

Anonymkode: d8506...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...