Gå til innhold

Hvorfor er man ikke slank hvis man er veldig fysisk aktiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For noen er det pga. de fortsatt får i seg for mange kalorier.

For noen er det en annen forklaring som ex. pcos.

Anonymkode: 408d6...00f

Riktig

Anonymkode: d1e1c...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg orker ikke å bli hugget hodet av og beskyldt for fat shaming, men jeg bare lurer på hvorfor mange som sier de er så fysisk aktive ikke er slanke?

Anonymkode: d1e2d...17c

Du lurer jo egentlig ikke på det

Anonymkode: d1e1c...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på også.. Jeg er inaktiv pgs sykdom og kjedespiser ofte - er slank.

Min venninne er ekstremt aktiv, hu leder gruppetimer på Sats, er ute hver helg på ski, fjellturer, overnatter ute osv, skikkelig friskus. Hu er svært lubben, har stor mage, dobbeltkinn osv. Kan virkelig ikke skjønne at hu spiser såpass mye mer enn meg? 

Vi er begge litt over 40 år

Anonymkode: 914e5...80e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasall skrev (16 timer siden):

De spiser for mye

Det er mange sykdommer som gjør at dette ikke stemmer, sukkersyke, Polycystisk ovariesyndrom (PCOS), stoffskiftesykdommer, lipødem for å nevne noen som er veldig kjent så nei - det handler ikke alltid om mat. Jo raskere de som har "fasiten" innser dtte jo bedre for de som sliter av fordømmende kommentarer som dette. 

Anonymkode: 66efd...018

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Hvis man spiser for mye, går man ikke ned i vekt selv om man er aktiv. Motsatt kan man også være slank selv om man bare ligger på sofaen, dersom man ikke spiser for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trener så blir man ekstra sulten og spiser mer.  
Mange tror at man forbrenner mer enn man faktisk gjør når man trener og spiser derfor med litt for god samvittighet. 
Trening har god effekt på psykisk og fysisk helse, men ikke så mye på vekt som man skulle tro. 

Anonymkode: ed447...642

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er ekstremt er da ikke noe usunt å være litt overvektig om man trenger og er sunn ellers. Kroppen trenger energi for å prestere på trening. Og selv om trening kan ha endel å si på vekt, så må man isåfall trene veldig mye og ikke spise noe mer enn om man var stillesittende. Det har også noe med hvilken alder man er i, etter overgangsalderen feks, er det vanskeligere å holde vekten nede. Det samme kan være i puberteten. 

Er det sånn at disse personene du prater om ikke trives i egen kropp? 

Jeg var lenge en av de som trodde jeg hadde feil gener og for bred beinbygning. Kommer fra en familie som alltid har vært overvektige. Jeg var selv overvektig hele barndommen og til langt oppe i 20 årene, min bror også. I dag er jeg og min bror normalvektige og aktive, og ser man det, vi hadde ikke bred beinbygning likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De overspiser definitivt. Jeg gjør jo akkurat dette selv. Høyt aktivitetsnivå og betydelig fedme, slik er jeg. 

Overspising er en mild psykisk lidelse, det er ikke bare snakk om at folk er sultne. I de perioder jeg klarer å unngå å overspise, så går jeg også ned i vekt.

Anonymkode: bd7c0...95a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter å ha lest alt dette virker det ikke som det er mye vits å trene 

Anonymkode: 0e256...e6b

Trening har jo masse fordeler utover at det forbrenner kalorier. Det er digg å føle seg trent, i form, være sterk og rask. Det er også sunt for kroppen og det ser bra ut. 

Anonymkode: f706d...e58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (18 timer siden):

Fordi de spiser for mye. Jeg var ekstremt fysisk aktiv og overvektig. Endret kostholdet, fortsatt mye fysisk aktiv, men slank. 

Holder ikke å være aktiv om du trykker i deg 5000 kcal pr dag.

Hva med oss som "trykker i oss" under 1500 kcal per dag og fortsatt er overvektige? Og ja, jeg teller og registrerer ALT, fra melk i kaffen til olje i stekepanna.

Anonymkode: 1c3fa...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man trener så blir man ekstra sulten og spiser mer.  
Mange tror at man forbrenner mer enn man faktisk gjør når man trener og spiser derfor med litt for god samvittighet. 
Trening har god effekt på psykisk og fysisk helse, men ikke så mye på vekt som man skulle tro. 

Anonymkode: ed447...642

Jeg har omvendt erfaring - etter en hard treningsøkt blir jeg kvalm og mister matlyst i noen timer.

Anonymkode: 1c3fa...452

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke knekkebrød spiser du? Høres ut som du kan ha nytte av å bytte til noen med færre kalorier....

Anonymkode: 6de09...049

Mange ulike sorter, bytter mellom de jeg liker, Leksand, Wasa og ulike andre typer. Spiser bare det jeg liker, orker ikke sånne «sponplater» :) Det var et tilfeldig valgt eksempel da.

Og så gjaldt det jo MIN kropp. Om du er ei lita snuppe på 162 cm som veier 50 kg forbrenner du nok mindre kalorier enn meg som er mye høyere og veier mye mer.

Anonymkode: 55dc2...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (1 time siden):

Så lenge det ikke er ekstremt er da ikke noe usunt å være litt overvektig om man trenger og er sunn ellers. Kroppen trenger energi for å prestere på trening. Og selv om trening kan ha endel å si på vekt, så må man isåfall trene veldig mye og ikke spise noe mer enn om man var stillesittende. Det har også noe med hvilken alder man er i, etter overgangsalderen feks, er det vanskeligere å holde vekten nede. Det samme kan være i puberteten. 

Er det sånn at disse personene du prater om ikke trives i egen kropp? 

Jeg var lenge en av de som trodde jeg hadde feil gener og for bred beinbygning. Kommer fra en familie som alltid har vært overvektige. Jeg var selv overvektig hele barndommen og til langt oppe i 20 årene, min bror også. I dag er jeg og min bror normalvektige og aktive, og ser man det, vi hadde ikke bred beinbygning likevel. 

Nei, men ikke alle er like feilinformert :) Man merker det jo på hodestørrelse, hender og føtter f eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg spiser sunn mat, holder kontroll på kaloriinntaket og trener hver dag - likevel går jeg ikke ned i vekt, tvert imot er det perioder hvor jeg går opp om jeg slutter på medisinene mine. Ingen vet det, det står ikke skrevet utenpå at man er syk, slike tråder som dette gjør meg stort sett ikke noe men av og til blir jeg oppgitt over mangel på kunnskap hos mennesker som er badstante på nett. 

Fasiten er at i mange tilfeller er det maten som påvirker kroppen, men i andre tilfeller er det ikke det. Det blir så feil å si at alle skal passe inn i ett svar. 

I mitt tilfeller er en sprøyte hver uke og tabletter hver dag det som holder kroppens systemer i sjakk, og som da indirekte holder meg normalvektig. Tar jeg de ikke kan jeg like gjerne miste mye vekt som jeg legger på meg, det kommer ann på hvor i sitt forløp sykdommen er - ergo har jeg gått fra å være undervektig å få høre "du er alt for tynn du må spise mer" til å være overvektig å få høre "burde ikke du trene mer og spise mindre" - fakta er at for min kropp er det ikke noe jeg kan gjøre for å påvirke dette uten medisiner. 

Så nei, det er ikke bare mat vs aktivitet det kommer ann på - les dere opp før dere sprer om dere med "kostholdsråd" på nett og få all relevant info før dere mener i hytt og pine. 

Anonymkode: 66efd...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette lurer jeg på også.. Jeg er inaktiv pgs sykdom og kjedespiser ofte - er slank.

Min venninne er ekstremt aktiv, hu leder gruppetimer på Sats, er ute hver helg på ski, fjellturer, overnatter ute osv, skikkelig friskus. Hu er svært lubben, har stor mage, dobbeltkinn osv. Kan virkelig ikke skjønne at hu spiser såpass mye mer enn meg? 

Vi er begge litt over 40 år

Det er jo ikke nødvendigvis mengden man spiser sånn i omfang/størrelse på maten. Det er kaloriene som teller. 

Hvordan spise 3000 kalorier på en dag:

Kaffe latte på vei til jobb

To grove rundstykker med ost og spekeskinke til lunsj

En banan etter trening

Dele en grandiosa med ekstra ost med samboeren til middag, cola til

Kose seg med 100 g sjokolade og 100 g chips på kvelden

Selvsagt bare et eksempel, og mye kos her - har ikke tid til å gå inn på flere eksempler - men det er virkelig ikke enorme mengder mat, bare kaloririk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

dobbeltkinn

Dobbeltkinn? 😄

Anonymkode: e705c...55a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dobbeltkinn? 😄

Anonymkode: e705c...55a

Haha, hva heter det? Bollekinn og dobbelthake da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og de færreste har så lav forbrenning om en er veldig aktiv? 

Anonymkode: efa07...670

Jeg har det! Løper i bratte fjell flere ganger i uka, spiser 2 knekkebrød til frokost, 2 til lunsj, youghurt, middag (etter tallerkenmodellen), unngår å spise etter kl 21, av og til 1-2 brødskiver etter jeg har løpt. I helgene koser jeg meg med litt rødvin og chips og kanskje pizza. Går til/fra jobb hver dag, og beveger meg mye, men har sittestillinger kontorjobb. Går tur med hunden, går på ski osv. Går ikke ned noe særlig i vekt. Da jeg var yngre , raste jeg ned i vekt selv om jeg spiste mer…. Det har endret seg totalt! Å spise mindre enn det jeg allerede gjør, er ikke aktuelt! Så det går an å ha lav forbrenning :) Nå skal det sies at jeg har søvnmangel, men aner ikke om det påvirker så mye.

Anonymkode: f63fb...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...