GĂ„ til innhold

Har ikke lyst pĂ„ vanlig mat.... 😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo. Har noen tips til hvordan man fÄr opp matlysten? Jeg merker at kroppen min ikke er helt seg selv. Jeg klarer ikke spise selvom jeg er sulten. Ingen mat frister.. 

Jeg blir ikke akkurat noe tynnere for jeg fÄr i meg masse annet. Jeg drikker en til to store redbull om dagen og masse cola. Spiser kanskje en liten sjokolade rundt lunsjtider og en halv porsjon middag for Ä vÊre et godt eksempel for barna. 

Men jeg har rett og slett ikke lyst pÄ vanlig mat, og det hadde jo ogsÄ vÊrt mer Þkonomisk og bra for kroppen. Hvordan kan jeg fÄ opp lysten igjen? 

Jeg spiste ristet brÞd ista med gulost og agurk og det var godt, men jeg fikk vondt i munnen fordi det var skorpe og nÄ er jeg kvalm. Kan ikke se for meg Ä spise brÞd i nÊrmeste fremtid. 

Kan det vÊre at jeg ikke orker den kjedelige matpakkematen? Kunne evt erstattet alt med mat jeg faktisk liker? Er det noen her som ikke spiser den typiske brÞdskiva? 

Anonymkode: 1bfcf...138

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

HÞres ut som om du trenger Ä lÊre Ä lage mat. Klart at folk kan leve uten brÞdskiver. 

Anonymkode: 11114...f4d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HÞres ut som om du trenger Ä lÊre Ä lage mat. Klart at folk kan leve uten brÞdskiver. 

Anonymkode: 11114...f4d

Jeg er faktisk ganske god til Ä lage mat, vi lager masse utenlandsk mat hjemme feks, og det er ofte det det gÄr i for det smaker mye bedre, men for tiden ahr jeg rett og slett ikke ork... Da blir brÞdskive lettest og ungene liker jo det. +middag selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PrÞve noe nytt?:) HavregrÞt, kjÞleskapgrÞt, savory oats, speltlompe med fyll, wraps/burritos, eggeretter, salater... Kan anbefale tabbouleh/salat av bÄde quinoa og bulgur, kan sikkert bruke couscous og. Smoothie tilsatt litt havregryn? Havregryn med melk/yoghurt, weetabix/frokostblanding, grove pannekaker med fyll...

Sjekk ut vegetar matbloggere, de har ofte gode alternativer:) 

Anonymkode: ac85d...80f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er det sukker i brusen og redbull'n sÄ er det derfor du ikke har matlyst. Sukker er effektivt sÄnn. 

Anonymkode: d07d3...484

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

PrÞve noe nytt?:) HavregrÞt, kjÞleskapgrÞt, savory oats, speltlompe med fyll, wraps/burritos, eggeretter, salater... Kan anbefale tabbouleh/salat av bÄde quinoa og bulgur, kan sikkert bruke couscous og. Smoothie tilsatt litt havregryn? Havregryn med melk/yoghurt, weetabix/frokostblanding, grove pannekaker med fyll...

Sjekk ut vegetar matbloggere, de har ofte gode alternativer:) 

Anonymkode: ac85d...80f

Tabbouli er kjempegodt! Kunne jo laget noe slik istede, kunne evt invrstert mer tid i Ä lage matchende smÄretter pÄ ettermiddagen sÄ man har til dagene etter. Det er jo ting jeg  gjerne har liggende. 

Jeg pleier Ă„ lage forskjellige greirr til barna sĂ„ de fĂ„r litt varierte lunsjer, blant annet bananlapper eller opsies og omeletter, men har liksom aldri lyst til Ă„ spise selv. Kanskje jeg kunne gjort det litt mer voksenvennlgi, det var jo mange gode tips du kom med ❀

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det sukker i brusen og redbull'n sÄ er det derfor du ikke har matlyst. Sukker er effektivt sÄnn. 

Anonymkode: d07d3...484

Hehe du sier noe. Merker det om eldste har fĂ„tt i seg sukker, da er hun ikke sulten resten av dagen 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hallo. Har noen tips til hvordan man fÄr opp matlysten? Jeg merker at kroppen min ikke er helt seg selv. Jeg klarer ikke spise selvom jeg er sulten. Ingen mat frister.. 

Jeg blir ikke akkurat noe tynnere for jeg fÄr i meg masse annet. Jeg drikker en til to store redbull om dagen og masse cola. Spiser kanskje en liten sjokolade rundt lunsjtider og en halv porsjon middag for Ä vÊre et godt eksempel for barna. 

Men jeg har rett og slett ikke lyst pÄ vanlig mat, og det hadde jo ogsÄ vÊrt mer Þkonomisk og bra for kroppen. Hvordan kan jeg fÄ opp lysten igjen? 

Jeg spiste ristet brÞd ista med gulost og agurk og det var godt, men jeg fikk vondt i munnen fordi det var skorpe og nÄ er jeg kvalm. Kan ikke se for meg Ä spise brÞd i nÊrmeste fremtid. 

Kan det vÊre at jeg ikke orker den kjedelige matpakkematen? Kunne evt erstattet alt med mat jeg faktisk liker? Er det noen her som ikke spiser den typiske brÞdskiva? 

En frisk couscous salat

1.25 dl couscous  
50 g kikerter, kokte 
0.25 stk granateple 
1 - 2 ss pistasjnÞtter, hakkede 
25 g blandet salat, f.eks babysalatmiks eller babyspinat 
0.5 stk avokado 
1 ss mynte, hakket

Dressing 
0.25 stk appelsin, saften 
0.25 stk sitron, saften 
1 ts sirup, flytende 
0.25 dl olivenolje, mild, evt. rapsolje 
0.25 dl persille, hakket 
0.5 klype spisskummen 
salt og kvernet pepperfriske urter, til pynt (kan slĂžyfes)

Visp sammen alle ingrediensene til dressingen og smak til med salt og kvernet pepper.

Bland sammen couscous, kikerter, granateplekjerner, pistasj, salatblader og halvparten av dressingen og topp avokado i skiver. Drypp over resten av dressingen og pynt  med ekstra urter eller spirer.

Sjokolade-kokos chiagrĂžt ( demper sĂžtsug)

200 g kokosmelk (vanlig)
2 toppede ss chiafrĂž
1-2 ss kakaopulver
1/2 ts ekte vaniljepulver
en klype salt
evt. ekstra sÞtning, f.eks 1 ts sukrin

Visp godt sammen ingrediensene, smak til med kakao og sÞtning. Etter 10 minutter anbefaler eg Ä vispe blandinga pÄ nytt for Ä

unngÄ at frÞene klumper seg i gelekolonier. La chiagrÞten stÄ i porsjonsform til dagen etter.

-RÄ grÞnnsaker med hummus(hummus kan varieres i det uendelige 

-Friggs maiskaker med avocado,tomater og havsalt 

Anonymkode: a94ac...828

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SÄnn her er jeg ogsÄ i perioder. Utrolig slitsomt! Spiser heller godis enn skikkelig mat. Som regel sÄ gÄr det bare over av seg selv etterhvert, men nÄ sliter jeg veldig med Ä bli kvitt sÞtsuget... Lager meg derfor sÞte mÄltider som er lett Ä spise f.eks.  byggrÞt med syltetÞy, protein/bananpannekaker, riskaker/knekkebrÞd med syltetÞy og ost. Er bare i perioder jeg spiser tradisjonell matpakke med brÞd. Blir fort lei av det!

Forslaget med sjokolade-kokost chiagrÞt hÞres ogsÄ veldig godt ut for min del! 

HÄper du finner noe du kan tenke deg Ä prÞve ut! 

Anonymkode: 6daf3...727

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr jeg smÄspiser mye "drittmat" og drikker en del brus mister jeg ogsÄ lysten pÄ "vanlig" mat. Det skjer noe med bÄde blodsukker og smakslÞker hvis man heller i seg mye sukker og/eller kunstige smaker. 

Det som hjelper pÄ meg har vÊrt Ä holde helt faste mÄltider i hverdagene, for min del er det middag + to andre mÄltider og et ekstra mellommÄltid hvis jeg har trent. Ved Ä holde denne rytmen fast, ogsÄ i en overgangsperiode der det ikke frister sÄ lÊrer kroppen min Ä forvente mat i disse periodene og matlysten gÄr da opp. :) 

Kan ogsÄ legge til at jeg alltid har slitt med Ä like "vanlig" matpakkemat som brÞdskiver og knekkebrÞd, men at jeg har fÄtt opp lysten pÄ det nÄ. Orker fortsatt ikke Ä spise det dag og dag inn, men variasjon er uansett bra, men for meg som er i tidsklemma med jobb og barn sÄ er det en stor fordel at jeg ikke "mÄ" lage en omelett eller en salat for Ä kunne spise en ok og mettende lunsj. 

Jeg bruker ogsÄ Ä variere brÞdskivene med havregrÞt og ulike typer kaldgrÞt/chiapudding, gresk yogurt eller cottage cheese med topping, omelett med rester fra kjÞleskapet, smurte lomper og havrelapper/grove vafler. Synes ogsÄ at skivene blir mer fristende og mettende hvis jeg har litt grÞnt pÄ, koker egg eller har litt middagsrester eller frukt ved siden av. Felles for alt dette er at det ikke krever for mye prepping og at jeg stort sett fÄr brukt basisvarer som vi har hjemme uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FÞler det er noe vesentlig jeg ikke fÄr med meg, hvorfor fÄr du vondt i munnen nÄr du spiser ristet brÞd? 

Du mÄ fÞrst og fremst slutte med Ä drikke sÄ mye brus og energidrikk. 

Anonymkode: 4fe64...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SÄ heldige dere er som mister matlysten av sukker! Eeeeelsker sjokolade, men elsker mat ogsÄ!

Anonymkode: a57d9...abe

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hva med Ä fÞlge med pÄ matblogger og sÄnt, for Ä se om noe frister? PrÞve noe nytt, rett og slett? Se pÄ pinterest, der er det mye matinspo ogsÄ.

Alt fra Ä prÞve noe nytt pÄ brÞdskiven, bytte ut brÞdskiven med grove sukkefrie vafler/lapper/pannekaker, lage havregrÞt med kakao og peanÞttsmÞr, prÞve en helt ny type grÞt, smoothier med noe spennende frukt, lage gode indiske gryter, osv?

Jeg hadde det sÄnn begge gangene jeg var gravid. Ekstrem ulvehunger, men null matlyst, absolutt ingenting fristet og jeg ble kvalm av tanken pÄ omtrent alt. Ganske kjipt.. 

Anonymkode: ea328...e29

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Vil du bare spise middagsmat? Hvorfor ikke? Det er ofte det sunneste mÄltidet for den gjennomsnittlige nordmann.

Anonymkode: f39f5...9c6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Spiser rundstykker i helgene, ellers spiser jeg ikke brĂžd.

Du spĂžr om du kan erstatte brĂždet med noe mat du liker? SelvfĂžlgelig kan du det, det er bare Ă„ gjĂžre det.

Jeg spiser yoghurt med musli, havregrĂžt, suppe, wraps eller salat til lunsj.

Men Ä fylle pÄ med koffeinholdig sukkervann er sjeldent smart for matlysten...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I perioder med dÄrlig matlyst spiser jeg gjerne lett og enkel mat. Som salater og gryter som ikke har veldig fremtredende smaker. Passer pÄ Ä ha med mye godt fiber og protein sÄ jeg holder meg mett lenge. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...