Gå til innhold

Har ikke lyst på vanlig mat.... 😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo. Har noen tips til hvordan man får opp matlysten? Jeg merker at kroppen min ikke er helt seg selv. Jeg klarer ikke spise selvom jeg er sulten. Ingen mat frister.. 

Jeg blir ikke akkurat noe tynnere for jeg får i meg masse annet. Jeg drikker en til to store redbull om dagen og masse cola. Spiser kanskje en liten sjokolade rundt lunsjtider og en halv porsjon middag for å være et godt eksempel for barna. 

Men jeg har rett og slett ikke lyst på vanlig mat, og det hadde jo også vært mer økonomisk og bra for kroppen. Hvordan kan jeg få opp lysten igjen? 

Jeg spiste ristet brød ista med gulost og agurk og det var godt, men jeg fikk vondt i munnen fordi det var skorpe og nå er jeg kvalm. Kan ikke se for meg å spise brød i nærmeste fremtid. 

Kan det være at jeg ikke orker den kjedelige matpakkematen? Kunne evt erstattet alt med mat jeg faktisk liker? Er det noen her som ikke spiser den typiske brødskiva? 

Anonymkode: 1bfcf...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du trenger å lære å lage mat. Klart at folk kan leve uten brødskiver. 

Anonymkode: 11114...f4d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om du trenger å lære å lage mat. Klart at folk kan leve uten brødskiver. 

Anonymkode: 11114...f4d

Jeg er faktisk ganske god til å lage mat, vi lager masse utenlandsk mat hjemme feks, og det er ofte det det går i for det smaker mye bedre, men for tiden ahr jeg rett og slett ikke ork... Da blir brødskive lettest og ungene liker jo det. +middag selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve noe nytt?:) Havregrøt, kjøleskapgrøt, savory oats, speltlompe med fyll, wraps/burritos, eggeretter, salater... Kan anbefale tabbouleh/salat av både quinoa og bulgur, kan sikkert bruke couscous og. Smoothie tilsatt litt havregryn? Havregryn med melk/yoghurt, weetabix/frokostblanding, grove pannekaker med fyll...

Sjekk ut vegetar matbloggere, de har ofte gode alternativer:) 

Anonymkode: ac85d...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sukker i brusen og redbull'n så er det derfor du ikke har matlyst. Sukker er effektivt sånn. 

Anonymkode: d07d3...484

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøve noe nytt?:) Havregrøt, kjøleskapgrøt, savory oats, speltlompe med fyll, wraps/burritos, eggeretter, salater... Kan anbefale tabbouleh/salat av både quinoa og bulgur, kan sikkert bruke couscous og. Smoothie tilsatt litt havregryn? Havregryn med melk/yoghurt, weetabix/frokostblanding, grove pannekaker med fyll...

Sjekk ut vegetar matbloggere, de har ofte gode alternativer:) 

Anonymkode: ac85d...80f

Tabbouli er kjempegodt! Kunne jo laget noe slik istede, kunne evt invrstert mer tid i å lage matchende småretter på ettermiddagen så man har til dagene etter. Det er jo ting jeg  gjerne har liggende. 

Jeg pleier å lage forskjellige greirr til barna så de får litt varierte lunsjer, blant annet bananlapper eller opsies og omeletter, men har liksom aldri lyst til å spise selv. Kanskje jeg kunne gjort det litt mer voksenvennlgi, det var jo mange gode tips du kom med ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det sukker i brusen og redbull'n så er det derfor du ikke har matlyst. Sukker er effektivt sånn. 

Anonymkode: d07d3...484

Hehe du sier noe. Merker det om eldste har fått i seg sukker, da er hun ikke sulten resten av dagen 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hallo. Har noen tips til hvordan man får opp matlysten? Jeg merker at kroppen min ikke er helt seg selv. Jeg klarer ikke spise selvom jeg er sulten. Ingen mat frister.. 

Jeg blir ikke akkurat noe tynnere for jeg får i meg masse annet. Jeg drikker en til to store redbull om dagen og masse cola. Spiser kanskje en liten sjokolade rundt lunsjtider og en halv porsjon middag for å være et godt eksempel for barna. 

Men jeg har rett og slett ikke lyst på vanlig mat, og det hadde jo også vært mer økonomisk og bra for kroppen. Hvordan kan jeg få opp lysten igjen? 

Jeg spiste ristet brød ista med gulost og agurk og det var godt, men jeg fikk vondt i munnen fordi det var skorpe og nå er jeg kvalm. Kan ikke se for meg å spise brød i nærmeste fremtid. 

Kan det være at jeg ikke orker den kjedelige matpakkematen? Kunne evt erstattet alt med mat jeg faktisk liker? Er det noen her som ikke spiser den typiske brødskiva? 

En frisk couscous salat

1.25 dl couscous  
50 g kikerter, kokte 
0.25 stk granateple 
1 - 2 ss pistasjnøtter, hakkede 
25 g blandet salat, f.eks babysalatmiks eller babyspinat 
0.5 stk avokado 
1 ss mynte, hakket

Dressing 
0.25 stk appelsin, saften 
0.25 stk sitron, saften 
1 ts sirup, flytende 
0.25 dl olivenolje, mild, evt. rapsolje 
0.25 dl persille, hakket 
0.5 klype spisskummen 
salt og kvernet pepperfriske urter, til pynt (kan sløyfes)

Visp sammen alle ingrediensene til dressingen og smak til med salt og kvernet pepper.

Bland sammen couscous, kikerter, granateplekjerner, pistasj, salatblader og halvparten av dressingen og topp avokado i skiver. Drypp over resten av dressingen og pynt  med ekstra urter eller spirer.

Sjokolade-kokos chiagrøt ( demper søtsug)

200 g kokosmelk (vanlig)
2 toppede ss chiafrø
1-2 ss kakaopulver
1/2 ts ekte vaniljepulver
en klype salt
evt. ekstra søtning, f.eks 1 ts sukrin

Visp godt sammen ingrediensene, smak til med kakao og søtning. Etter 10 minutter anbefaler eg å vispe blandinga på nytt for å

unngå at frøene klumper seg i gelekolonier. La chiagrøten stå i porsjonsform til dagen etter.

-Rå grønnsaker med hummus(hummus kan varieres i det uendelige 

-Friggs maiskaker med avocado,tomater og havsalt 

Anonymkode: a94ac...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her er jeg også i perioder. Utrolig slitsomt! Spiser heller godis enn skikkelig mat. Som regel så går det bare over av seg selv etterhvert, men nå sliter jeg veldig med å bli kvitt søtsuget... Lager meg derfor søte måltider som er lett å spise f.eks.  byggrøt med syltetøy, protein/bananpannekaker, riskaker/knekkebrød med syltetøy og ost. Er bare i perioder jeg spiser tradisjonell matpakke med brød. Blir fort lei av det!

Forslaget med sjokolade-kokost chiagrøt høres også veldig godt ut for min del! 

Håper du finner noe du kan tenke deg å prøve ut! 

Anonymkode: 6daf3...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg småspiser mye "drittmat" og drikker en del brus mister jeg også lysten på "vanlig" mat. Det skjer noe med både blodsukker og smaksløker hvis man heller i seg mye sukker og/eller kunstige smaker. 

Det som hjelper på meg har vært å holde helt faste måltider i hverdagene, for min del er det middag + to andre måltider og et ekstra mellommåltid hvis jeg har trent. Ved å holde denne rytmen fast, også i en overgangsperiode der det ikke frister så lærer kroppen min å forvente mat i disse periodene og matlysten går da opp. :) 

Kan også legge til at jeg alltid har slitt med å like "vanlig" matpakkemat som brødskiver og knekkebrød, men at jeg har fått opp lysten på det nå. Orker fortsatt ikke å spise det dag og dag inn, men variasjon er uansett bra, men for meg som er i tidsklemma med jobb og barn så er det en stor fordel at jeg ikke "må" lage en omelett eller en salat for å kunne spise en ok og mettende lunsj. 

Jeg bruker også å variere brødskivene med havregrøt og ulike typer kaldgrøt/chiapudding, gresk yogurt eller cottage cheese med topping, omelett med rester fra kjøleskapet, smurte lomper og havrelapper/grove vafler. Synes også at skivene blir mer fristende og mettende hvis jeg har litt grønt på, koker egg eller har litt middagsrester eller frukt ved siden av. Felles for alt dette er at det ikke krever for mye prepping og at jeg stort sett får brukt basisvarer som vi har hjemme uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er noe vesentlig jeg ikke får med meg, hvorfor får du vondt i munnen når du spiser ristet brød? 

Du må først og fremst slutte med å drikke så mye brus og energidrikk. 

Anonymkode: 4fe64...859

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som mister matlysten av sukker! Eeeeelsker sjokolade, men elsker mat også!

Anonymkode: a57d9...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å følge med på matblogger og sånt, for å se om noe frister? Prøve noe nytt, rett og slett? Se på pinterest, der er det mye matinspo også.

Alt fra å prøve noe nytt på brødskiven, bytte ut brødskiven med grove sukkefrie vafler/lapper/pannekaker, lage havregrøt med kakao og peanøttsmør, prøve en helt ny type grøt, smoothier med noe spennende frukt, lage gode indiske gryter, osv?

Jeg hadde det sånn begge gangene jeg var gravid. Ekstrem ulvehunger, men null matlyst, absolutt ingenting fristet og jeg ble kvalm av tanken på omtrent alt. Ganske kjipt.. 

Anonymkode: ea328...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du bare spise middagsmat? Hvorfor ikke? Det er ofte det sunneste måltidet for den gjennomsnittlige nordmann.

Anonymkode: f39f5...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser rundstykker i helgene, ellers spiser jeg ikke brød.

Du spør om du kan erstatte brødet med noe mat du liker? Selvfølgelig kan du det, det er bare å gjøre det.

Jeg spiser yoghurt med musli, havregrøt, suppe, wraps eller salat til lunsj.

Men å fylle på med koffeinholdig sukkervann er sjeldent smart for matlysten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder med dårlig matlyst spiser jeg gjerne lett og enkel mat. Som salater og gryter som ikke har veldig fremtredende smaker. Passer på å ha med mye godt fiber og protein så jeg holder meg mett lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...