Gå til innhold

Hvordan få bukt med overspising og emosjonell spising?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å gå ned i vekt i 7 år nå. Er 10 kg tyngre enn da jeg startet, vell og merke fått to barn i mellomtiden, men kostholdet blir bare verre og verre. 

Jeg prøver gang på gang nye ting, dietter, små endringer, store endringer, føler jeg har prøvd alt. Mye har virket i en måned eller to med gode resultater. Men så skjer det ett eller annet i livet, jeg blir stresset, nedstemt eller kjenner på andre vonde følelser og jeg totalt overspiser på alt jeg vet jeg ikke skal spise. Det verste er at jeg tenker at dette burde jeg ikke gjøre mens jeg gjør det. Hadde nå bare dette vart i en dag eller to så hadde det ikke vert ett problem. Men det varer ofte en måned eller tre før jeg er klar for å prøve igjen. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Noen som har erfaring med noe lignende som har tips til hva som kan hjelpe? 

Jeg har bestilt time hos legen, men klare ikke helt å forstå hvordan hun egentlig skal kunne hjelpe. 

Anonymkode: 0d6c4...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for tips! Mulig jeg klikker denne hjem allerede i kveld 😊

Skrevet

Mange med småbarn havner i denne fellen dessverre. Får du nok søvn? Nok egentid og tid utenfor hjemmet? Personlig er aktivitet viktig, sitter jeg bare hjemme blir det mye godis. Søvnmangel gjør at det blir dårlige valg både på mat og aktivitet. 
Legen kan jo hjelpe deg til å legge en plan, så du slipper å prøve så mye forskjellig. Og da følger hun deg opp slik at du kanskje føler en slags forpliktelse og at dere er «to om det». Veldig god start at du har bestilt time og vil ta tak i dette ❤️

Anonymkode: 9b269...67c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nok egentid og tid utenfor hjemmet? 🎈

Hva har egentid og tid utenfor hjemmet med overvekt å gjøre?

Anonymkode: 88d37...370

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver at hun overspiser når hun er sliten og trist. Det er ikke alltid rådene bør gå rett på kaloriinntak. Får hun det bedre, blir det kanskje mindre overspising var min tanke.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye. Hvis man ikke får tatt vare på sine egne behov er det fort gjort å bli nedfor. Er man emosjonell spiser så er det jo nettopp det man gjør, spiser når man er nedfor. 

Anonymkode: 36edf...466

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei! Jeg har slitt med trøstespising og overspising i over 10 år, og i fjor sommer så toppet det seg helt. Jeg følte meg som en misbruker på jakt etter heroin, det var helt ekstremt. Det føltes helt umulig ut å gå ned i vekt og slutte med den ekstreme overspisingen. 

Det som endelig var veien ut fra dette helvete var terapi, med fokus på grunnene til at jeg overspiste og hadde andre usunne mestringsstrategier. Å få bearbeide barndomstraumer var veldig viktig for  min bedring. Jeg vet ikke hva du har opplevd eller om du har opplevd noe vondt, men kanskje det er noe å utforske? 

Jeg har også hørt om flere medisiner som mysimba og saxenda som har hjulpet mange. 

Husk å være snill med deg selv, ikke døm deg selv for hardt - det trykker deg bare enda mer ned i driten. 

❤️❤️

Anonymkode: 9dbca...0bf

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun skriver at hun overspiser når hun er sliten og trist. Det er ikke alltid rådene bør gå rett på kaloriinntak. Får hun det bedre, blir det kanskje mindre overspising var min tanke.

Det er ofte bedre å legge seg enn å trøstespise. 

Anonymkode: 91973...00c

• Liker 1
Skrevet

Ingen dietter fungerer over tid, det viser all forskning.

For emosjonell overspising er nok psykolog ditt beste kort å hente frem. Lære hvorfor du gjør det, og nye strategier for å håndtere det.

Øve på å skille fysiske tegn på sult, og emosjonelle behov. 

Så vil nok det å fokusere positivt på den reisen - og IKKE samtidig gå på diett og ha fokus på vektnedgang være viktig.

Om du er sterkt overvektig vil nok medisiner som demper sult være mer til hjelp enn en streng diett du uansett aldri klarer følge.

Poenget er ikke at du skal bli X antall kilo, men at du skal kutte ut bingingen - og at du skal håndtere vanskelige følelser og stress med noe annet enn mye mat kroppen ikke trenger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mange med småbarn havner i denne fellen dessverre. Får du nok søvn? Nok egentid og tid utenfor hjemmet? Personlig er aktivitet viktig, sitter jeg bare hjemme blir det mye godis. Søvnmangel gjør at det blir dårlige valg både på mat og aktivitet. 
Legen kan jo hjelpe deg til å legge en plan, så du slipper å prøve så mye forskjellig. Og da følger hun deg opp slik at du kanskje føler en slags forpliktelse og at dere er «to om det». Veldig god start at du har bestilt time og vil ta tak i dette ❤️

Er du seriøs? Overspising er en psykisk lidelse og er ikke en felles som er typisk for småbarnsforeldre 

Anonymkode: 00874...7b0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du seriøs? Overspising er en psykisk lidelse og er ikke en felles som er typisk for småbarnsforeldre 

Jo det finnes absolutt grader av dette. Og trøstespising er noe mange kjenner seg igjen i. Særlig ifm depresjon eller tøffe påkjenninger. Hun har tross alt bare gått opp 10kg på 7år, så det er ikke en ekstrem form for overspising dette. Uansett er rådene mine helt gyldige for en med spiseforstyrrelse (har hatt anoreksi selv), og det å få inn andre ting i livet sitt som ikke handler om mat er veldig viktig. Søvn og aktivitet er viktig for psykisk helse uansett hva diagnosen vil være. Ts har jo allerede kontaktet legen sin, så det rådet trenger ikke jeg å gi. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo det finnes absolutt grader av dette. Og trøstespising er noe mange kjenner seg igjen i. Særlig ifm depresjon eller tøffe påkjenninger. Hun har tross alt bare gått opp 10kg på 7år, så det er ikke en ekstrem form for overspising dette. Uansett er rådene mine helt gyldige for en med spiseforstyrrelse (har hatt anoreksi selv), og det å få inn andre ting i livet sitt som ikke handler om mat er veldig viktig. Søvn og aktivitet er viktig for psykisk helse uansett hva diagnosen vil være. Ts har jo allerede kontaktet legen sin, så det rådet trenger ikke jeg å gi. 

Har selv levd med alvorlig anoreksi i over 20 år og den forsvinner ikke ved at jeg finner en aktivitet eller får en god natt søvn. Og om du virkelig har hatt en sf burde du vite at kropp,vekt etc kun er et symptom (ref din hensynsløse kommentar om antall kilo) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har selv levd med alvorlig anoreksi i over 20 år og den forsvinner ikke ved at jeg finner en aktivitet eller får en god natt søvn. Og om du virkelig har hatt en sf burde du vite at kropp,vekt etc kun er et symptom (ref din hensynsløse kommentar om antall kilo) 

Hva er dette for aggresjon? Jeg har bare kommer med velmenende råd til ts. Du vet jo selv at din spiseforstyrrelse ikke kun handler om mat og vekt? Når jeg var innlagt for anoreksi var mye av miljøterapien sosiale ting som ikke handlet om mat. Som kunst, småturer, fokus på god søvn osv. Ts skriver jo at hun skal til legen, så da får hun helt sikkert hjelp eller henvisning til psykolog også. Hva mener du jeg burde svart henne da?? At det ikke er noe håp, du har en spiseforstyrrelse det ikke går an å gjøre noe med?? Overspisingslidelse er den vanligste spiseforstyrrelsen. Og enda flere har spiseforstyrret atferd. Det blir helt feil av deg å diagnostisere henne med alvorlig psykisk sykdom ut fra det lille hun skriver her. Jeg ønsket å formidle håp, normalisere det hun står i og gi gode råd for å bedre den mentale helsen. I TILLEGG til at hun skriver at hun skal til legen.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å overspise er ikke nødvendigvis det samme som at man har en overspisingslidelse. Ikke alle som er emosjonelle spisere har en spiseforstyrrelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for all støtte og tips.

Forventet kommentarer som at jeg bare burde ta meg sammen o.l. var veldig godt å ikke få det. 

Det gir meg håp for at jeg kanskje kan komme ut av dette med hjelp av legen. Takk for alle fine svar ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å overspise er ikke nødvendigvis det samme som at man har en overspisingslidelse. Ikke alle som er emosjonelle spisere har en spiseforstyrrelse. 

Man har en spiseforstyrrelse når man ikke har et normalt forhold til mat, slik som Ts. 

Anonymkode: b3f53...2c5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bruker man mat for å kontrollere andre ting har man en sf jo

• Liker 2
Skrevet

Mange her som bør lese seg opp på forskjellen mellom spiseforstyrret atferd og spiseforstyrrelse. La oss ikke vanne ut dette begrepet på samme måte som ordet «angst» nesten har mistet sin mening. Vi diagnostiserer ikke andre med alvorlige psykiske lidelser bare fordi vi får presentert et symptom. Det er en grunn til at man utredes nøye og omfattende for å få en psykiatrisk diagnose som spiseforstyrrelse faktisk er.

Jeg mener ingenting om ts sin situasjon akkurat her nå. Men jeg ser det i svært mange tråder her på kostholds-forumet for tiden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...