Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører dette av og til, og da som oftest fra boomers uten høyete utdannelse selv. Egentlig har jeg gitt litt opp, for enkelte kamper er ikke verdt det, og dette er egentlig en av dem.

Høyere utdannelse i feks. kvantitative fag er for det første krevende, og det er på ingen måte slik at dette er noe man lærer seg i arbeidslivet.  Det samme gjelder vel de fleste studieretninger. Særlig hører jeg dette fra de uten utdannelse som jobber innenfor administrasjon. De kaller seg gjerne økonomer, og har klatret stigen. Det er vel og bra, det! Godt tjener de også, og det er fint, men ikke påstå at det å jobbe seg oppover i systemet er sammenlignbart med en mastergrad fra en høyskole eller et universitet. En student lærer ikke å utføre en spesifikk jobb på et universitet eller å bruke excel for den saks skyld. En student lærer feks. mye om statistikk og forskning. Dette gjør dem kapable til å forstå hvordan ting henger sammen, hvordan en modell fungerer, hva en skal være obs på osv. Ikke en gang med master i kvantivative fag, hadde jeg vært trygg på at en analyse ikke har svakheter, så hvordan kan en boomer være så skråsikker i sin sak, uten å ha hatt noe som helst innføring i økonometri, sannsynlighetsberegning, statistikk. 

I tillegg sier det ofte ( ikke alltid) noe om de personlige egenskapene til en person. Du skal ha gjennomføringsevne, stamina, være selvstendig. Og jeg tror også det sier litt om interessen for å lære, og ikke minst kritisk tenkning.

Det betyr ikke at de uten utdannelse ikke har disse egenskapene, for hvis noen klatrer, har de jo også vist mye av det samme, men vør så snill å ikke sett likhetstegn mellom feks. lege og sykepleier eller siviningeniør og en med mange år på gølvet. 

Anonymkode: 7c116...ead

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal ha gjennomføringsevne, stamina, være selvstendig. Og jeg tror også det sier litt om interessen for å lære, og ikke minst kritisk tenkning.

Disse egenskapene kan en uten høyere utdanning også ha! Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til...? Jeg har forresten master selv, så føler meg ikke tråkket på tærne!

Endret av Pås
  • Liker 45
Skrevet

I noen yrker MÅ man ha høyere utdannelse for å kunne utføre jobben på en god og trygg måte. I mange andre yrker kan man gjøre en minst like god jobb med realkompetanse. Jeg kjenner mange som ikke har høyere utdannelse men som likevel har større forståelse og innsikt i sin jobb enn de med utdannelse som har teorien men som ikke skjønner praksis. En av de smarteste og mest suksessfulle menneskene jeg kjenner har ikke høyere utdannelse. Hvordan man lykkes i arbeidslivet er en kombinasjon av å være på riktig sted til riktig tid og personlige egenskaper.

Anonymkode: f6ae5...e65

• Liker 32
Skrevet

Selvsagt kan man lære gjennom erfaring! «Learning by doing» er det noe som heter, og det lærer man i mange tilfeller langt mer av enn å sitte og lese om noe på en lesesal.

Når det er sagt så er jeg selv høyt utdannet, og forstår poenget ditt, da veldig mange «halvskolerte» mangler mye av evnen til å se sammenhenger, utfordringer osv. Det «funka da de gjorde det», liksom, men de evner ikke å forstå alt krøll også lager feil lenger opp i systemet, eller hvorfor man må rapportere på ting eller lover og regler man må forholde seg til. Men sånn generelt sett så kan man absolutt lære seg det meste gjennom erfaring, og en med 15 års erfaring fra «gulvet» kan være langt mer produktiv enn en som kommer rett fra skolebenken uten noe praktisk erfaring. 

Anonymkode: fe043...78d

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tror det er viktig som høyt utdannet å møte lang erfaring med både respekt og ydmykhet, uten at man trenger å godta at ens egen utdannelse blir snakket ned.

Som høyt utdannet selv ser jeg imidlertid helt klart begrensninger i utdanningen min når det kommer til et faktisk praktisk arbeidsliv, i tillegg til at flere jeg tok master sammen med helt udiskutabelt var dumme som brød, helt uten evnen til å tenke abstrakt eller trekke de store linjene. De eide verken selvstendighet eller kritisk tenking, og dette er ikke ting som automatisk kommer på plass bare fordi du klarer å skrive og levere en masteroppgave.

Endret av 17.11
  • Liker 29
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt enig med dere! Mange jobber utføres vel så godt uten høyere utdannelse. 

Men, det man lærer på feks et universitet er ikke det samme som å lære i jobb. 

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med dere! Mange jobber utføres vel så godt uten høyere utdannelse. 

Men, det man lærer på feks et universitet er ikke det samme som å lære i jobb

TS

Nei, etter min mening, som høyere utdannet selv, er det i stor grad langt mer ubrukelig.

Anonymkode: 32601...08c

• Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, etter min mening, som høyere utdannet selv, er det i stor grad langt mer ubrukelig.

Helt enig. Herrejemini, som jeg skulle ønske jeg ikke hadde gått i studiespesialiseringsfella.

Anonymkode: 2c0ed...8d1

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Herrejemini, som jeg skulle ønske jeg ikke hadde gått i studiespesialiseringsfella.

Anonymkode: 2c0ed...8d1

Jeg er så enig! Jeg vokste opp i en familie uten høy utdanning, og selv om jeg var mer interessert i yrkesfag har jeg endt opp med to bachelorgrader og én mastergrad, mye fordi det var forventet av meg siden jeg var skoleflink. Skulle pokker meg bare blitt rørlegger.

Endret av 17.11
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS

På et universitet lærer man hvordan ting fungerer teoretisk. Det er ikke uten grunn at man sier at når man skal ut i jobb så må man lære hvordan jobben fungerer i praksis. Det er utrolig slitsomt å jobbe sammen med mennesker som er teoritunge men ikke skjønner hvordan ting fungerer i praksis. Det å implementere noe som ser bra ut på papiret og iht til teorien kan likevel være omtrent umulig å få til i praksis.

Anonymkode: f6ae5...e65

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs hva man jobber med. 

Jeg hadde vært ydmyk i møte med en som har studert litteratur og ikke sagt " jeg har tross alt lest bøker hele mitt liv, så jeg kan det samme som deg" Godt mulig de kan gjøre en like god jobb som ansatte på et bibliotek. Men i andre type stillinger, tror jeg det er en fordel å ha studert ulike epoker osv. Jeg synes det er å undergrave årevis med forskning å påstå at en som leser på sengekanten har samme kompetanse som en med en master i litteratur. Ja, de kan sikkert gjøre en like god jobb, og ja, lesehesten kan sikkert gjøre en bedre jobb på biblioteket også, men mangler en del for å få samme kompetansen, for den kommer ikke automatisk via det å låne ut bøker, rydde eller gi boktips.

TS

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det spørs hva man jobber med. 

Jeg hadde vært ydmyk i møte med en som har studert litteratur og ikke sagt " jeg har tross alt lest bøker hele mitt liv, så jeg kan det samme som deg" Godt mulig de kan gjøre en like god jobb som ansatte på et bibliotek. Men i andre type stillinger, tror jeg det er en fordel å ha studert ulike epoker osv. Jeg synes det er å undergrave årevis med forskning å påstå at en som leser på sengekanten har samme kompetanse som en med en master i litteratur. Ja, de kan sikkert gjøre en like god jobb, og ja, lesehesten kan sikkert gjøre en bedre jobb på biblioteket også, men mangler en del for å få samme kompetansen, for den kommer ikke automatisk via det å låne ut bøker, rydde eller gi boktips.

TS

Også er det litteraturstudier du trekker frem som enormt kompetansehevende? Jeg gir meg ende over.

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at de som er relativt oppegående og samtidig interessert i faget sitt, kan få mye ut av utdanningen. Men samme person hadde også tilegnet seg det den trengte gjennom erfaring. Er man middelmådig og litt uinteressert, vil verken utdannelse eller erfaring resultere i nok kunnskap. 

Men lang utdannelse lærer du potensielt mye, men det aller meste er tross alt irrelevant for den jobben du har. Forskjellige deler av utdannelsen kan være relevant for forskjellige stillinger. Har man kunnskap fra erfaring, er det stort sett relevant kunnskap. 

Anonymkode: 4d5cc...24d

• Liker 9
Skrevet

Under utdanning lærer man mye sprøyt. Det er også varierende hvordan folk tar til seg det de lærer.

Min erfaring er at folk som jobber med en ting og kan den overgår utdannede i 100% av tilfellene.

Anonymkode: bd5ea...c55

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også er det litteraturstudier du trekker frem som enormt kompetansehevende? Jeg gir meg ende over.

Hva studerte du da?

Det kan være hva som helst. Litteratur, fysikk, ernæring, psykologi, medisin, økonomi, IT, pedagogikk, murer ( et yrkesfag)

Det er plass til alle, og det handler ikke om hvem som gjør en best jobb. Det handler om mangel på forståelse. Å være for teoretisk i enkelte jobber er mer destruktivt enn nyttig. Jeg er ikke uenig. Dette handler om å undervurdere ( kanskje som en forsvarsmekanisme) studiene og innsatsen som kreves for å ta feks en master. Med innsats mener jeg utsatt lønn, studielån, eksamen og en real innsats for å lykkes på eksamen. Mange legestudenter har over 6 fra vgs for å bli leger. De kunne jo bare jobbet seg opp? Jeg har stor respekt for yrket, for jeg vet at det krever enormt, og uforholdsmesdig dårlig betalt er det også. Selv er jeg ikke fra noe akademikerhjem. Og ja, den" smarteste " jeg kjenner som har tjent fett hadde bare ungdomsskolen. Det handler ikke om det. 

Det handler om at det å studere IKKE er det samme som å jobbe. Excel er verktøyet man lærer å bruke på jobb, men modellene man bygger kan være basert på en 6- årig master

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

TS

Selvsagt er det ikke det samme. Men ikke dermed sagt at det er skrevet i stein at det ene er bedre enn det andre i alle sammenhenger.

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel omtrent det dummeste jeg har lest. Jeg mener ikke at man skal snakke ned høyere utdanning, men likevel.

Jeg har selv en master i bygg- og miljøteknikk fra ntnu (sivilingeniør). Noe av det man lærer i studiet av teoretiske fag vil være vanskelig å lære seg bare ved å jobbe med det, men dette er en veldig liten del av utdannelsen. Mye av det man lærer på studiet, vil de fleste aldri noen sinne få bruk for. De mer praktiske tingene er fullt mulig å lære seg bare ved «learning by doing». Jeg føler ikke selv at jeg har så store fordeler av å være dritgod i matte, og de fleste som har jobbet en stund i praksis forstår hvordan ytre laster påvirker konstruksjoner selv om de kanskje ikke er like gode som meg til å regne på det.

Et eksempel: På min forrige jobb drev jeg med oppfølging av byggingen et veganlegg. Jeg jobbet sammen med flere som har jobbet mange år «på gulvet», men nå fått en litt høyere stilling. De har blant annet kunnskap om hva som faktisk er mulig å bygge! Det er utrolig mange nyutdannede ingeniører, planleggere, arkitekter etc som sitter inne og prosjekterer på pcen, og som ikke fatter at selv om det i teorien funker i dataprogrammet, så funker det ikke i praksis. De har aldri vært ute på et anlegg. Og får de tilbakemelding om at «dette er ikke mulig» fra noen som faktisk driver med bygging, er det gjerne flere som overser det, fordi «dataprogrammet sier at det går». Mange evnet ikke å se forbi pcen og at ting ikke alltid kan gjøres nøyaktig slik de lærte på studiene.

Anonymkode: 781d6...fc3

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er en av dem du omtaler som har god jobb uten utdannelse. Jeg er helt enig med deg. Alt for mange tror at erfaring er alt. Erfaring er mye, men kombinerer du det med utdannelse, så trumfer det en som mangler sistnevnte. Jeg er fullstendig klar over mine egne faglige begrensinger og håper jeg kommer inn på relevant utdannelse til høsten. (Bedre sent enn aldri).

Anonymkode: 8b748...d42

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at de som er relativt oppegående og samtidig interessert i faget sitt, kan få mye ut av utdanningen. Men samme person hadde også tilegnet seg det den trengte gjennom erfaring. Er man middelmådig og litt uinteressert, vil verken utdannelse eller erfaring resultere i nok kunnskap. 

Men lang utdannelse lærer du potensielt mye, men det aller meste er tross alt irrelevant for den jobben du har. Forskjellige deler av utdannelsen kan være relevant for forskjellige stillinger. Har man kunnskap fra erfaring, er det stort sett relevant kunnskap. 

Anonymkode: 4d5cc...24d

Vi jobber nok med helt forskjellige ting. Faktakunnskap kan læres og pugges mens feks. matte i liten grad læres på jobb. Du blir ikke ansatt som forsker uten en utdannelse, og det er det jo en grunn til. Hadde blitt mange tilfeldige årsakssammenhenger hadde en ansatt uten utdannelse på insituttet tatt på seg forskerrollen. Det er på ingen måte så enkelt som " learning by doing"  

TS

Skrevet

Jeg jobber innen IT, de dyktigste folkene våre har 50% bachelor (ikke alltid innen IT) og 50% er sveisere eller snekkere. Sveisere og snekkere som har en så dyp spesialisering innen et fagfelt at de er omtrent uerstattelige for bedriften og stadig blir headhuntet, noe som ikke skjer med folk som "bare" har en bachelor/master men uten denne arbeidserfaringen (...noe jeg vet veldig godt, siden jeg er en av de "uattraktive" som har en relevant bachelor men lite annet). 

Utdannelse er mye verdt når den er ferskvare, er den blitt gammel (10+ år) så trumfer yrkeserfaring utdannelsen. 

Anonymkode: 99abd...96b

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...