Gå til innhold

Gordon setter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg synes gordon settere er så vakre, og tenker på å skaffe meg valp. Men er de så stressa? Og trenger mye tur? Jeg skjønner at det er en jakthund?

Anonymkode: ee865...694

Skrevet

Det er en jakthund — og den trenger definitivt en jobb/å få gjøre det den er laget for. 

Som hovedregel sier jeg alltid IKKE kjøp hund på grunn av utseendet. Sett deg heller ned og finn ut hva du kan tilby en hund, og hva du ønsker av hunden tilbake — også finner du en rase der hovedtrekkene stemmer overens. 

En hund er en forpliktelse og et ansvar. Den er søt som valp, og i omtrent fire måneder. Så begynner tenårene og den blir fort litt mye — og så roer den seg igjen når den er rundt to. 

Merk at dette er HELT generelt, og at individuelle forskjeller selvfølgelig finnes. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke kjøp fuglehund om du ikke går på jakt.

Vi har hatt to gordonsettere over årene, og to jegere som brukte dem som fuglehunder.

De krever mye og lange turer ja, og å få brukt instinktene sine.

Fine hunder, men de vil aldri fungere som kun familie og kosehunder. Får de ikke brukt seg og utløp for det de er avlet fram til å være, så får du raskt stressa og frustrerte hunder som er vanskelige å ha i hus.

Anonymkode: 190e3...1d9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jakter du? Hvis ikke finn en anna hund.

Anonymkode: c80e7...bc0

• Liker 6
Skrevet

Gordon setter er usedvanlig vakre hunder ja. De er dessuten godlynte og snille. Men det er en krevende hunderase som bør bli brukt til fuglejakt, som de er avlet for. Den krever dessuten enormt med mosjon og mental jobb for å være en behagelig skapning å ha i hus. Manglende stimuli fører til mye tassing, stressing og kreativitet innendørs. 

Anonymkode: 3b0f2...401

• Liker 1
Skrevet

Flotte hunder! Men som andre sier, de er jakthunder. Det betyr ikke at de MÅ brukes til jakt, men de må få brukt seg. Trekke ski på vinteren, kickbike/sykkel på sommerhalvåret, lange flotte fjellturer. Også bør de få bruke jaktinnstinktene gjennom lek og trening. 

Anonymkode: 70a8e...7d8

• Liker 2
Skrevet

Velg aldri hund etter utseende!

• Liker 4
Skrevet

Min søster har Gordon Setter, og hun driver ikke med jakt  men har huden med på fjellturer, hun driver aktivt med hund. Hun kjøpte den ikke som valp men da hun var innom dyrlegen med katten sin for avliving ( den var 19 år og kreftsyk) så kom det inn en å skulle avlive sin GS fordi den var for håpløs og rastløs. Den var da 2 år og de hadde ikke gitt den noe mental trening. Hun tok den med, og leste masse om rasen, og begynte med fotojakt og det er nå slik at de har hatt denne  i 4 år, hun trener lydighet, agility, og tar den med på snørekjøring og slike ting. Og den er fortsatt noe rastløs men ikke mer enn man kan forvente.

• Liker 2
Skrevet
sucasamicasa skrev (5 timer siden):

Min søster har Gordon Setter, og hun driver ikke med jakt  men har huden med på fjellturer, hun driver aktivt med hund. Hun kjøpte den ikke som valp men da hun var innom dyrlegen med katten sin for avliving ( den var 19 år og kreftsyk) så kom det inn en å skulle avlive sin GS fordi den var for håpløs og rastløs. Den var da 2 år og de hadde ikke gitt den noe mental trening. Hun tok den med, og leste masse om rasen, og begynte med fotojakt og det er nå slik at de har hatt denne  i 4 år, hun trener lydighet, agility, og tar den med på snørekjøring og slike ting. Og den er fortsatt noe rastløs men ikke mer enn man kan forvente.

Raus og sporty søster med konstruktiv tilnærming må jeg si!

• Liker 1
Skrevet

Eneste gordon setteren jeg har vært borti var ekstremt aggressiv til tross for gode eiere som gikk mye tur med den og gjorde mye mental trening. 
de brukte den ikke til jakt, så vet ikke om det var forbi den ikke fikk unytta egenskapene sine. Men den gneldra, glefsa etter folk, knurra, angrep flere hunder osv. ekstremt aggressiv hund som ble avliva til slutt. 

Anonymkode: e7828...cba

Skrevet
Julie skrev (17 timer siden):

Raus og sporty søster med konstruktiv tilnærming må jeg si!

Ja hun er av den typen.  Mamma pleide alltid å svinge unna dyrebutikker når vi var små for vi endte alltid med et eller annet syntes hun.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eneste gordon setteren jeg har vært borti var ekstremt aggressiv til tross for gode eiere som gikk mye tur med den og gjorde mye mental trening. 
de brukte den ikke til jakt, så vet ikke om det var forbi den ikke fikk unytta egenskapene sine. Men den gneldra, glefsa etter folk, knurra, angrep flere hunder osv. ekstremt aggressiv hund som ble avliva til slutt. 

Høres ut som en mental brist eller alvorlige smerter, ikke mangel på nok aktivitet. Settere utvikler sjeldent adferd hvor de regelrett knurrer og glefser etter folk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Høres ut som en mental brist eller alvorlige smerter, ikke mangel på nok aktivitet. Settere utvikler sjeldent adferd hvor de regelrett knurrer og glefser etter folk. 

Tror den bare var hjerneskada eller noe. Aldri opplevd makan til bikkje. Mest aggressive hunden jeg har vært borti, og jeg har vært borti alt i fra chihuahuaer til pitbuller. Den ble selvfølgelig avliva til slutt, det gikk ikke lengre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...