Gå til innhold

Barnevernet skal avslutte saken, men sa noe som var direkte løgn på telefonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter 1års samarbeid med barnevernet skal de nå henlegge saken vår. 6mnd av dette året har vært med minimal kontakt med de. Denne perioden var vi enige om at vi skulle se an utviklingen i situasjonen vår (skulle se an om den andre forelderen ble mer delaktig eller mer fraværende i livet til barnet, og om barnet da skulle trenge oppfølgning i form av terapi/samtaler med bv).

Jeg har da en telefonsamtale med vår saksbehandler som da snakker om at hun egentlig vil utvide tiden vår hos de. Fordi «jeg har jo ikke hørt noe som helst fra deg» som hun da sier. 
Da oppfatter jeg som om hun mener jeg ikke har tatt initiativ til å oppdatere om situasjonen vår, eller noe lignende. Og derfor lurer henne på om jeg skulle hatt noe veiledning fra de. 
Det kommenteres også at min partner ikke har stilt opp på noen møter, noe de har skrevet i en rapport tidligere. 

Og her er det jeg får et problem.. for siden mai 2021 har jeg forsøkt å kontakte saksbehandler 4 ganger for møte og veiledning. Ja nei er ikke mye, men jeg har forsøkt og ellers er det magre svar å få når jeg først får svar. Jeg fikk sjeldent ordentlige svar. 

1 av gangene var at jeg svarte bv på en e-post ang å få til et møte. Jeg forklarer når jeg har mulighet og andre passende tider ukene etter det. Men får aldri noe svar tilbake. 
3 uker senere sender jeg ny e-post og spør om vi skal sette opp et møte, og forklarer at jeg har mulighet man-onsdag kl 09-12 på dagtid kommende uke. Og gir flere tidspunkt for når vi har mulighet.  Men aldri noe svar da heller. 

Så den neste mnd får jeg litt kontakt med de igjen, og vi avtaler møte med meg og min partner, som da tar seg fri fra jobb for å stille opp. Men samme dag møtet skal skje ringer bv og avlyser. For de vil utvide tiden vår med de. Vi forsøker å finne ny tid, men da utenfor samboers arbeidstid. Han kan jo ikke sløse fridager på noen som ikke stiller opp på avtalene vi lager.. men jeg får aldri svar fra bv om hva kan passe. Får bare spørsmål om ikke jeg bare kan komme alene kl da og da.

De skriver jo rapport om videre oppfølgning, men det er i denne rapporten de skriver de da at min samboer ikke har stilt opp for å møte de..

så er det ett møte til med meg og saksbehandler, før det blir stille igjen.. 

Jeg sender 2 meldinger med 1 mnd mellomrom ang råd/veiledning siden den andre forelderen melder seg ut, og barnet trenger da noen å snakke med. Men hører overhode ingenting fra bv.. jeg holder meg så til helsesøster deretter. 

Dette er kanaler jeg har fått kontakt med bv på tidligere og som ble brukt når de kontaktet meg senere. Burde jeg legge ved et skriv med bilder av forsøk på kontakt med de? Jeg merker jo at jeg ikke stoler på de.

Det er jo en liten ting, men jeg er redd de fremstiller det som om vi ikke samarbeider. Tenker jo på det siden de henlegger med tvil. Jeg sa jeg ville avslutte samarbeidet fordi det ikke gir oss noe, den andre forelderen er ute av bildet og problemene vi hadde er derfor vekk. At saksbehandler nå vil gi meg foreldreveiledning og kommenterer at jeg ikke har kontaktet de, når det er løgn(!!) Det gir meg bare en følelse av at jeg bør sørge for at alle detaljer er riktige. 

eller overdriver jeg? 

Anonymkode: 244c8...815

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selvsagt må du dokumentere det de har tenkt å forlenge… skaff deg advokat og bli kvitt dem! 

• Liker 4
Skrevet

De skal ikke forlenge, jeg takket nei til videre oppfølgning siden det var frivillig. 
Men er jo redd om de kommer inn i bildet igjen så vil de se at det står ting som får meg til å virke lite samarbeidsvillig 😐 Når det overhode ikke er sant. 
Jeg har en advokat, men det er pga den andre forelderen. Men bv har fått det med seg, og de ringte meg kort tid etter advokaten min kontaktet de for å innhente alle dokumenter jeg har hos de. Da ville de plutselig ha en oppdatering på hvordan vi hadde det. Det var kort tid før vi hadde samtalen om å forlenge, men jeg ville avslutte.

er 1mnd siden, og fortsatt ikke fått avslutte de vedtak fra bv enda. Vet ikke hvor lang tid sånt tar.. 

-ts 

• Liker 1
Skrevet

Hhahah det tar ikke en mnd! Få Adv til å ringe dem er det avsluttet så er det avsluttet! Sørg for p få lagret beviset ditt på kontakt inn i familia før de lagrer og låser alt i fagtekst

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De skal ikke forlenge, jeg takket nei til videre oppfølgning siden det var frivillig. 
Men er jo redd om de kommer inn i bildet igjen så vil de se at det står ting som får meg til å virke lite samarbeidsvillig 😐 Når det overhode ikke er sant. 
Jeg har en advokat, men det er pga den andre forelderen. Men bv har fått det med seg, og de ringte meg kort tid etter advokaten min kontaktet de for å innhente alle dokumenter jeg har hos de. Da ville de plutselig ha en oppdatering på hvordan vi hadde det. Det var kort tid før vi hadde samtalen om å forlenge, men jeg ville avslutte.

er 1mnd siden, og fortsatt ikke fått avslutte de vedtak fra bv enda. Vet ikke hvor lang tid sånt tar.. 

-ts 

Hvis du har fått noen anbefalninger fra dem men takker nei så står det at de kan uten at det har skjedd noe mer i saken ta den opp på nytt om 6mnd etter avsluttet sak.

Anonymkode: 327a2...99d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du har fått noen anbefalninger fra dem men takker nei så står det at de kan uten at det har skjedd noe mer i saken ta den opp på nytt om 6mnd etter avsluttet sak.

Seriøst? Dette har jeg ikke fått opplyst om. Hvor står det info om dette? Jeg trenger kilder. 

De har anbefalt foreldreveiledning pga barnet sliter med at den andre forelderen kuttet kontakt tvert. Noe som i og for seg er jo fint, veiledning i hvordan jeg best kan ivareta barnet er supert.
Men ikke når de ikke har bidratt med noe hittil, det er vanskelig kommunikasjon, nå denne løgnen OG jeg har masse ressurser rundt meg til å håndtere dette på andre måter enn via barnevernet. 

Da blir de bare en belastning som jeg har mistet tillit til. Føler ikke de har en god og stødig anbefaling å holde ved om de føler den må gjennomføres etter 6mnd. 

-ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Dette har jeg ikke fått opplyst om. Hvor står det info om dette? Jeg trenger kilder. 

De har anbefalt foreldreveiledning pga barnet sliter med at den andre forelderen kuttet kontakt tvert. Noe som i og for seg er jo fint, veiledning i hvordan jeg best kan ivareta barnet er supert.
Men ikke når de ikke har bidratt med noe hittil, det er vanskelig kommunikasjon, nå denne løgnen OG jeg har masse ressurser rundt meg til å håndtere dette på andre måter enn via barnevernet. 

Da blir de bare en belastning som jeg har mistet tillit til. Føler ikke de har en god og stødig anbefaling å holde ved om de føler den må gjennomføres etter 6mnd. 

-ts 

Bare slå opp barneverns loven de henlegger da med bekymring(er set det heter) og da er det fritt for dem å gjennoppta men de fleste kontor har ikke tid til det

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

-ts 

ja det stod med liten skrift. Tenkte det kunne være litt relevant å vite.

• Liker 1
Skrevet

Jeg finner ingenting om det..

-ts 

Skrevet

De tar opp saken etter 6 mnd ja. De sier det ikke, og det skal godt gjøres og finne det på sidene deres. Men tro meg - de åpner saken igjen. 

Anonymkode: f767b...874

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg finner ingenting om det..

-ts 

Les barneloven så finner du det 

Skrevet

Å avslutte med bekymring betyr at de tar opp saken etter 6 mnd. Akkurat dette er det ikke noe poeng å klage på. 

Men du bør sende kopi av epost korrespondanse for å vise at du ikke har fått svar fra dem. Helst via advokat 

Anonymkode: 28e43...33f

• Liker 2
Skrevet

Gjenopptakelse etter seks måneder gjelder undersøkelser. Dere har hatt tiltakssaknog den regelen kommer ikke til anvendelse. 

Anonymkode: bafaf...466

• Liker 1
Skrevet

Ja, her var det som vanlig mye vissvass. Ingen gjenåpning etter 6 mnd etter tiltak. 

Anonymkode: 586ac...178

Skrevet
Kaneel skrev (5 timer siden):

Les barneloven så finner du det 

Barneloven er noe annet enn lov om barneverntjenester

Anonymkode: 586ac...178

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...