Gå til innhold

Barnepleier!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bli barnepleier! Hvordan går jeg frem med tanke på utdanning, og hvor mange år tar det før man kan starte i jobb? 

Er 40, men ønsker å omskolere meg. Har ikke annet enn studiekompetanse. 

Takk for svar, hilsen ts! 

Anonymkode: d43f1...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sjekket arbeidsmarkedet der du bor NØYE. Det kan være veldig vanskelig å få jobb.

Anonymkode: 1f648...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepleiere er på vei ut. Du må først bli helsefagarbeider, deretter ta videreutdanning på fagskole innen spedbarns- og barselpleie. De fleste føde-, barsel- og barneavdelinger foretrekker sykepleiere og jordmødre. Ta heller en bachelor i sykepleie, ikke kast bort 5 år på et fagbrev og en videreutdanning du ikke får brukt. Du vil sannsynligvis ende opp i eldreomsorg der du vil slite deg fordervet for luselønn om du er så heldig å finne noe fast. Gjør du ikke det må du kjempe om ekstravakter til alle døgnets timer uten forutsigbarhet. Jobb som barnepleier kan du glemme, om det finnes slike stillinger går de til folk med erfaring innen faget, eller som nevnt så blir sykepleiere og jordmødre foretrukket. Med mindre du allerede er helsefagarbeider med fagbrev og kan ta videreutdanningen ved siden av jobb ville jeg ikke brukt 4 år på å få fagbrev for deretter å bruke ett år på fagskolen. På den tiden kan du ta en master.

Anonymkode: 1c5a9...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukeland (til eks) ansettes det svært få barne- og barselpleiere, og de få stillingene som lyses ut har tredelt turnus med primært nattarbeid.

Men, du kan få jobb overalt med fagbrev som helsefagarbeider, og fylkeskommunene skal fortsette sitt tilbud med «fagbrev på jobb». Dvs du kan ta fagbrev på ett år, og eks få jobb på barne og ungdomspsykiatrisk/avlastningsbolig etc.  Likevel ville jeg tatt sykepleien (ev desentralisert over 4 år) dersom du ønsker en ok turnus, ok lønn og ok arbeidsbetingelser. Helsefagarbeidere har ikke dette. 

Anonymkode: 91353...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På Haukeland (til eks) ansettes det svært få barne- og barselpleiere, og de få stillingene som lyses ut har tredelt turnus med primært nattarbeid.

Men, du kan få jobb overalt med fagbrev som helsefagarbeider, og fylkeskommunene skal fortsette sitt tilbud med «fagbrev på jobb». Dvs du kan ta fagbrev på ett år, og eks få jobb på barne og ungdomspsykiatrisk/avlastningsbolig etc.  Likevel ville jeg tatt sykepleien (ev desentralisert over 4 år) dersom du ønsker en ok turnus, ok lønn og ok arbeidsbetingelser. Helsefagarbeidere har ikke dette. 

Har sykepleiere bedre turnus enn helsefagarbeidere?

Anonymkode: 8a405...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har sykepleiere bedre turnus enn helsefagarbeidere?

Anonymkode: 8a405...4e0

Ja, helsefagarbeideren dekker opp der det ikke trengs sykepleiere, ofte de mest ugunstige vaktene, som regel natt. De har mindre stillingsprosent og som regel arbeid annenhver helg..  

Men dette er på sykehus. Kommunalt er jevnere fordelt. Det som er synd i kommunen er andel deltidsjobber som gjør at en må jobbe annenhver helg for å få et alright inntektsgrunnlag. Men det loves bot og bedring, og det er et givende yrke, så jeg ville absolutt vurdert fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Synd at det skal være vanskelig å jobbe i helsevesenet uten å ha gått helse og sosialfag på videregående. Jeg søker nok på sykepleier - studiet i stedet som noen av dere har foreslått. Hilsen ts. 

Anonymkode: d43f1...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...