Gå til innhold

gutt på 9 og kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har en gutt som klager på kvalme hver dag. Jeg er bekymret og skolen maser om at han har mye fravær, også allerede nå i februar, selv om det er første gang han er hjemme i år. Han har ADHD og får medisin, og spiser ikke opp maten sin i løpet av dagen. Han spiser knapt noe frem til middag etter frokost. Er redd den medisinen gjør at han blir kvalm, men han har aldri kastet opp. Det er også mulig at han "later som" men det kan jeg ikke. vite sikkert. Er så dratt mellom å lytte til han og gi han lov til å være hjemme, og ha hjemmeskole, mellom det å høre på skolen og tvinge han til å gå..

Anonymkode: 5aed1...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig psykisk belastende ut for han og ikke minst deg. Har dere ikke noen å snakke med ? Har han ikke noe team rundt seg? Du virker altfor alene oppi dette…

Anonymkode: ae7e8...e3f

Skrevet

Hvis han bare er litt kvalm men ikke har feber eller kaster opp så ville jeg sendt han på skolen.

Hadde det sånn hjemme selv og hvis vi ble enda dårligere utover dagen reiste vi heller hjem fra skolen. 

Anonymkode: 8fd3f...c25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis han bare er litt kvalm men ikke har feber eller kaster opp så ville jeg sendt han på skolen.

Hadde det sånn hjemme selv og hvis vi ble enda dårligere utover dagen reiste vi heller hjem fra skolen. 

Anonymkode: 8fd3f...c25

Ja det er litt sånn jeg har tenkt frem til nå. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres veldig psykisk belastende ut for han og ikke minst deg. Har dere ikke noen å snakke med ? Har han ikke noe team rundt seg? Du virker altfor alene oppi dette…

Ja det er sjukt stressende. prøver å tenke på han i det og samtidig ikke ha for mye fravær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

kanskje jeg skal ta kontakt med lege eller hun på bup som vi snakker med og spørre hva jeg bør gjøre. 

Skrevet

Jentungen til en venninne måtte bytte medisiner for hun ble så dårlig, klarte ikke å spise for hun var så kvalm. Med en gang hun fikk nye medisiner så forsvant kvalmen. Kan være det som er grunnen til at ditt barn og er kvalm. Ta kontakt med legen din eller BUP, dere har kanskje en kontaktperson der? Du skal ikke være redd for å spør om hjelp og råd.

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden):

Jentungen til en venninne måtte bytte medisiner for hun ble så dårlig, klarte ikke å spise for hun var så kvalm. Med en gang hun fikk nye medisiner så forsvant kvalmen. Kan være det som er grunnen til at ditt barn og er kvalm. Ta kontakt med legen din eller BUP, dere har kanskje en kontaktperson der? Du skal ikke være redd for å spør om hjelp og råd.

ja, vi har snakket om det med BUP faktisk. Tenker vi skal prøve noen andre medisiner. Håper det blir bedre.

Skrevet

Typisk at barn sier de er kvalme eller har vondt i magen når de mistrives, gruer seg, har stress eller angst. Kan så klart være noe annet Men verd å sjekke 

Anonymkode: 5c40c...342

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Typisk at barn sier de er kvalme eller har vondt i magen når de mistrives, gruer seg, har stress eller angst. Kan så klart være noe annet Men verd å sjekke 

ja det er også noe jeg tenker mye på. han har jo en adhd diagnose, noen tics og store forandringer nå med flytting. 

Skrevet

Jeg har jobbet med barn med adhd som ble så kvalme av medisinen (ofte ritalin) at de knapt fikk i seg noe som helst. Har han stått på medisinen lenge? Det kan være midlertidig til kroppen vender seg til. Også er det jo slik med kvalme at det kan bli verre av å ikke spise, så om han får i seg noe, nesten hva som helst (ønskekost?), kan det hjelpe apetitten. En jeg jobbet med drakk næringsdrikker for å få i seg det h*n trengte av næring, og samtidig i håp om å øke apetitten. Det gikk seg til. 

Dersom det går på psykiske faktorer, trivsel eller skolevegrinf bør du kontakte BUP, lærer, kanskje helsesøster/miljøterapeut på skolen og se om dere kan få til et samarbeid.

Anonymkode: de2d8...4fe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde vondt i magen gjennom hele barndommen, uten foreldre og lege forstod noenting. Som 30 åring skrev jeg matdagbok selv, og fant egg som synderen. Fikk et nytt liv uten magekramper/magevondt etter å ha kuttet ut egg. 

Anonymkode: 1a445...446

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde vondt i magen gjennom hele barndommen, uten foreldre og lege forstod noenting. Som 30 åring skrev jeg matdagbok selv, og fant egg som synderen. Fikk et nytt liv uten magekramper/magevondt etter å ha kuttet ut egg. 

Anonymkode: 1a445...446

han er ekstremt kresen. det går i melk og frokostblanding. matpakken rører han ikke. Så er det middag, og da er det kjøttkaker. rører ikke grønnsaker.. 😓 veldig følsom for konsistens på ting og redd for mye rart som kan befinne seg i mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

han er ekstremt kresen. det går i melk og frokostblanding. matpakken rører han ikke. Så er det middag, og da er det kjøttkaker. rører ikke grønnsaker.. 😓 veldig følsom for konsistens på ting og redd for mye rart som kan befinne seg i mat.

kjøttkaker, nuggets, karbonader og pølser, tomatsuppe. 

Skrevet

Hvor lenge har han stått på medisinene? Åtteåringen her har gått på medisiner i et års tid nå. Prøvde først Ritalin, men da stoppet han å spise. Han fikk i seg en minimal frokost og litt middag bare. Vekta raste ned. Han sa aldri at han var kvalm, men har skjønt i ettertid at det var der skoen trykka. Etter en måned, bytta vi til equasym. Vi la også om på når han fikk medisinen. Så alltid frokost først, så medisin. Han spiste fremdeles ikke på dagtid, men spiste bra middag og kvelds.

Etter en stund, sa bup at når det gjaldt skolemat, så var det ikke viktig hva han spiste, men at han spiste. Om det så bare var tortillachips eller en yoghurt. Jeg snakket med skolen, og selv om det er ønskelig med ordentlig mat, så forstod dem. Han spiste fremdeles ikke på skolen, men han begynte etter hvert å spise noe på sfo. I november, skjønte jeg ut fra hva han sa, at han sliter med munntørrhet og tørrhet i halsen (noe jeg og gjør pga medisiner). Det gjør det vanskelig for han å svelge tørre ting som brødskiver. Jeg begynte å sende med litt juice i tillegg til vann, og da løsna det! Han spiser enda ikke mye på dagtid, men nå spiser han litt både på skolen og på sfo, og til og med ei brødskive eller to i løpet av dagen.

så cluet her er mat før medisin, og passe på inntaket av væske i tillegg. Og mange av disse medisinene, gjør deg kvalm hvis du ikke spiser. Så det blir bare verre og verre utover dagen. 

Anonymkode: 7e03b...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor lenge har han stått på medisinene? Åtteåringen her har gått på medisiner i et års tid nå. Prøvde først Ritalin, men da stoppet han å spise. Han fikk i seg en minimal frokost og litt middag bare. Vekta raste ned. Han sa aldri at han var kvalm, men har skjønt i ettertid at det var der skoen trykka. Etter en måned, bytta vi til equasym. Vi la også om på når han fikk medisinen. Så alltid frokost først, så medisin. Han spiste fremdeles ikke på dagtid, men spiste bra middag og kvelds.

Etter en stund, sa bup at når det gjaldt skolemat, så var det ikke viktig hva han spiste, men at han spiste. Om det så bare var tortillachips eller en yoghurt. Jeg snakket med skolen, og selv om det er ønskelig med ordentlig mat, så forstod dem. Han spiste fremdeles ikke på skolen, men han begynte etter hvert å spise noe på sfo. I november, skjønte jeg ut fra hva han sa, at han sliter med munntørrhet og tørrhet i halsen (noe jeg og gjør pga medisiner). Det gjør det vanskelig for han å svelge tørre ting som brødskiver. Jeg begynte å sende med litt juice i tillegg til vann, og da løsna det! Han spiser enda ikke mye på dagtid, men nå spiser han litt både på skolen og på sfo, og til og med ei brødskive eller to i løpet av dagen.

så cluet her er mat før medisin, og passe på inntaket av væske i tillegg. Og mange av disse medisinene, gjør deg kvalm hvis du ikke spiser. Så det blir bare verre og verre utover dagen. 

Anonymkode: 7e03b...7ff

ja, det er akkurat det. Jeg må mase sånn for at han spiser. og så trekker han det ut helt til vi må fyke ut døra, og så rekker han ikke å spise. vil ikke ha yougurt,banan osv, ting som er lett å ha med. Det er så mye konflikter og grining for at jeg blir "sint" eller stresset når han ikke gjør som jeg sier.  

brødmat kan jeg bare drømme om at han skal spise, det rører han ikke. Han er også veldig sensitiv for "snacks" da det blir ramaskrik fra de andre i klassen og han liker ikke at de kommenterer hans mat. Ofte gir han maten bort. 🤷‍♀️

Han har prøvd ritalin, nå er det noe annet, og så skal vi prøve en annen medisin. Ble så stressa i dag da jeg er midt i flytting og han er kvalm og skolen stresser med fraværet hans.

vi har jo ikke hatt korona en gang. det er jo stadig unger som har ukesvis med fravær pga korona, flere ganger og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...