Gjest gjest1 Skrevet 22. oktober 2005 #1 Skrevet 22. oktober 2005 Hei, håper noen kan hjelpe meg. Har nettopp oppdaget at min valp på mnd. har mistet pels på høyresiden av nakken. Det er snakk om et ca. 5 cm stort område. Noen som vet hva dette kan være? Skal nevnes at han er frisk og rask på alle mulige måter, og at pelsen ellers er helt fin. Det er en ting jeg lurer på om kan være årsaken. Vi har akkurat flyttet til en ny by, og i denne perioden har han bare fått hundefor fra Pedigree. Tidligere fikk han royal canine. Dette skal vi nå gå tilbake til. Hlsen stresset matmor
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #2 Skrevet 22. oktober 2005 oops. går litt fort med skrivingen av og til. Det skal stå at han er 10.mnd...hilsen hun over
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #3 Skrevet 22. oktober 2005 Ringorm? Våteksem? Hvordan ser området ut? Er det bare vanlig hud rundt der, eller er det klumpete?
Gjest gjest1 Skrevet 22. oktober 2005 #4 Skrevet 22. oktober 2005 Tviler på at det er ringorm. Vi har vært svært påpasselig med å gi ham tabletter for dette, senest for 1 mnd. siden. Kanskje våteksem, ja. Her vi nå har flyttet, er det vått, vått, vått.....og vi er nok ikke alltid like flink å tørke ham etter tur. Du spør om det er klumpete. Det er det ikke. Det er akkurat som om pelsen på de bestemte området er klippet helt kort. og så er huden svakt rød under den "kortklippete" pelsen. Til informasjon er dette en strihåret, delvis langhåret rase. Uff, jeg er så bekymret, og ingen dyrlege tilgjengelig til sånt nå i helgen.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #5 Skrevet 22. oktober 2005 Det kan jo være våteksem i ganske mild grad. Det sprer seg så fort som fy og bør tas tak i med engang. Husker ikke direkte navnet på salven som ble brukt på hunden her i farta, men det er for mild eksem og fåes kjøpt reseptfritt på apoteket.
tuva77 Skrevet 22. oktober 2005 #6 Skrevet 22. oktober 2005 PEDIGREE HAR IKKE DET INNEHOLDET AV VITAMINER SOM DET BØR HA, TIPPER DET ER DET
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #7 Skrevet 23. oktober 2005 Tviler på at det er ringorm. Vi har vært svært påpasselig med å gi ham tabletter for dette, senest for 1 mnd. siden. Uff, jeg er så bekymret, og ingen dyrlege tilgjengelig til sånt nå i helgen. ← Vel...ringorm har dere vel ikke behandlet for...ringorm er nemmelig ikke det samme som innvoldsorm som man kjøper ormekur for på apoteket. Ringorm er en sopp-infeksjon....som også smitter til mennesker. Bare sånn til info
Gjest gjest1-trådstarter Skrevet 23. oktober 2005 #8 Skrevet 23. oktober 2005 Oopps! Da har vi nok misforstått, ja. Trodde det var det samme som innvollsorm...Men kanskje du kan fortelle litt mer om hva ringorm er? Har ikke snøring, serru.... Hva kommer det av og hvordan behandler man det? Så idag at han hadde et rødt område der hvor pelsen mangler, som også flasset litt. Tenkte da på om det kunne være noe soppinfeksjon el. Men ringorm, hva er det???
Gjest pulverheksa ii Skrevet 26. oktober 2005 #10 Skrevet 26. oktober 2005 Ringorm er en soppinfeksjon. Det kan også være reveskabb, det fører også til tap av pels og rødlig hud, og mye kløe. Merker det ofte før det synes pga at hunden holder på å klø seg tilblods.
Gjest vimse Skrevet 26. oktober 2005 #11 Skrevet 26. oktober 2005 Det kan også være reveskabb, det fører også til tap av pels og rødlig hud, og mye kløe. Merker det ofte før det synes pga at hunden holder på å klø seg tilblods. ← Wiii, brems litt i svingene her... Det skjer nesten aldri at en hund får skabb lenger, fordi det er skabb hos rev er lite utbredt p.d.d! Dessuten, hadde hunden hatt skabb, hadde menneskene dens også hatt det.. Nå har det gått noen dager siden du oppdaget dette, og det er tydelig ingen endring?? Da hadde jeg dratt meg til dyrlegen, og mest sannsynlig fått en resept på noe kortisonkrem eller lignende Kom forresten til å tenke på.. Dere har ikke skiftet halsbånd? Fra stoff til lær med metall eller noe? kan jo være kontaktallergi o.l
Night Owl Skrevet 26. oktober 2005 #12 Skrevet 26. oktober 2005 Eller har dere nettopp tatt en vaksine? Flere dyr kan miste pelsen hvor vaksinen er satt. Har sett det flere ganger. Ellers kan fôrbytte spille inn, der lønner det seg å gå forsiktig over på noe nytt, ikke ta royal en dag å så eukanuba neste dag, men blande mer og mer av det nye inn i den gamle maten. Halsbånd som nevnt over kan spille inn, allergier er noe som hunder også kan få.
Gjest gjest1-trådstarter Skrevet 26. oktober 2005 #13 Skrevet 26. oktober 2005 Hei folkens! Takk for alle svar. Det er ikke blitt bedre, ei heller verre. Vi har ikke vært hos dyrlegen ennå. grunnen til det er at vi oppdaget, da vi gikk kveldsturen vår, at strupelenken hans (bruker den nå til "gå på fot-trening"), strammet til akkurat der pelsen var delvis borte..... Vi har nå selvsagt gått over til det vanlige stoffbåndet igjen, og avventer det i noen dager til, før vi evt. bestiller time hos veterinær. Det røde i huden er iallefall borte. Krysser fingre for at dette er årsaken! Ellers har jeg lest maaaasse om ringorm på internett, så har satt meg godt inn i hva dette er. Igjen takk for hjelp alle sammen! Er jaggu godt og ha noen å rådføre seg med, når man blir usikker.
Night Owl Skrevet 27. oktober 2005 #14 Skrevet 27. oktober 2005 Så flott at det sannsynligvis ikke er noe værre da!
smidja Skrevet 27. oktober 2005 #15 Skrevet 27. oktober 2005 Wiii, brems litt i svingene her... Det skjer nesten aldri at en hund får skabb lenger, fordi det er skabb hos rev er lite utbredt p.d.d! Dessuten, hadde hunden hatt skabb, hadde menneskene dens også hatt det.. Nå har det gått noen dager siden du oppdaget dette, og det er tydelig ingen endring?? Da hadde jeg dratt meg til dyrlegen, og mest sannsynlig fått en resept på noe kortisonkrem eller lignende Kom forresten til å tenke på.. Dere har ikke skiftet halsbånd? Fra stoff til lær med metall eller noe? kan jo være kontaktallergi o.l ← Har en kamerat som har fått skabb på hundene sine jeg, så det kan man få på hunden i våre dager også. Og det smitter da ikke over på oss
Gjest Revenka Skrevet 27. oktober 2005 #16 Skrevet 27. oktober 2005 Bare en liten oppklaring. Våteksem kommer ikke av at de er våte i pelsen. Det er et misvisende navn. Våteksem blir som sagt vått. Huden blir helt våt og sår, det våte er nesten som litt slim. Ikke bare en våt hund hvis du skjønner. Har hunden din våteksem må du barbere den i det område, vaske med grønnsåpe, tørke det helt og gjerne spraye på optima pH spray. Viktig at det er rent og tørt i området. Det må få tørke inn.
Gjest vimse Skrevet 27. oktober 2005 #17 Skrevet 27. oktober 2005 Har en kamerat som har fått skabb på hundene sine jeg, så det kan man få på hunden i våre dager også. Og det smitter da ikke over på oss ← Joda jeg mener ikke at ikke hundene kan få det, men det er sjeldent det skjer(les jeg skrev nesten aldri...).. Men hvorfor kan ikke vi få det av hundene våre, når man har de i fanget, i møblene osv, når man kan få det av å ta i en skabbrev f.eks?
Gjest gjest1 Skrevet 27. oktober 2005 #18 Skrevet 27. oktober 2005 Joda jeg mener ikke at ikke hundene kan få det, men det er sjeldent det skjer(les jeg skrev nesten aldri...).. Men hvorfor kan ikke vi få det av hundene våre, når man har de i fanget, i møblene osv, når man kan få det av å ta i en skabbrev f.eks? ← Fordi skabben forandrer seg når den kommer på hunden, den smitter ikke fra hund til menneske, selv om vi kan få skabb av å ta i en skabbrev. Dette vet jeg fordi vi på hundene hjemme hos mine foreldre har hatt skabb mange ganger ,og vi har aldri fått skabb av hundene selv ikke da vi var barn og koste masse med hundene selv om de hadde skabb. Uansett bør vel trådstarter her ta hunden med til vetrinær, og la en fagkyndig avgjøre hva som er galt.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #19 Skrevet 28. oktober 2005 Katen min mister hud av og til. Ca 5-6 com store områder. Det er ltt rødt ellers fin hudfarge. Vi var til dyrlegen og han konstanterte ringorm. Vi fikk en salve som heter dactar? ( som er til fotsopp hos mennesker). Vi smører pusen inn flere ganger om dagen og passer på at han ikke slikker det bort. Tar en til to uker så er det borte. Ringorm er en sopifeksjon og kan ikke behandles på samme måte som innvoldsorm. Ringorm er IKKE en innvollsorm. Det er ein sopp. Ormekurer som en får kjøpt på apoteket hjelper ikke. Ringorm er ekstremt smittsomt og ett he....e å få bort!! Vask deg godt på hendene etter du har vært bortpå dyr som kan ha ringorm.
Gjest vimse Skrevet 28. oktober 2005 #20 Skrevet 28. oktober 2005 Fordi skabben forandrer seg når den kommer på hunden, den smitter ikke fra hund til menneske, selv om vi kan få skabb av å ta i en skabbrev. Dette vet jeg fordi vi på hundene hjemme hos mine foreldre har hatt skabb mange ganger ,og vi har aldri fått skabb av hundene selv ikke da vi var barn og koste masse med hundene selv om de hadde skabb. Uansett bør vel trådstarter her ta hunden med til vetrinær, og la en fagkyndig avgjøre hva som er galt. ← Jeg leste et innlegg på canis, og der sto det at skabb kan gå over på mennesker, mens på dyrenett står det at mennesker ikke kan smittes... Morsomt at dyrleger også er enige liksom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå