Gå til innhold

Vanlig å makse budsjettet på bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi makser ikke. Både fordi det ikke er nødvendig men også fordi mannen ønsker å bytte jobb til noe hvor han er mer hjemme med meg og barna. Vi tar derfor høyde for at han kommer til å gå ned 300k I lønn de neste årene. Da vil vi være så og si maxet når det skjer, men det skal gå fint. Da vi uansett lever ut ifra det budsjettet i dag og har gjort det i over 1 år. Alt over det går på sparing for å få lavere belåningsgrad til den dagen vi tar over den nye boligen. Vi har også hytte uten gjeld som vi har litt inntekt via utleie på og denne kan også selges om noe skulle skje. Det ville frigjort 1,7 mill.

Anonymkode: 5c603...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Mange gode og reflekterte svar. Interessant lesning, og gode innspill!

For oss vil maksing innebære at cirka 35% av utbetalt lønn hver måned gå til bolig. Vi lever normalt til vanlig, men flyr ikke på byen ukentlig heller, så i utgangspunktet tenker jeg dette er en overkommelig utgift mot å bo betraktelig bedre enn i dag. Ved maksing vil lånet utgjøre ca 60% av kjøpssum (vi har nesten nedbetalt boligen vi skal selge). Jeg har hørt om mer ekstreme situasjoner enn vår, men likevel føles det usikkert når det er snakk om mye penger til bolig. Tråden handler for så vidt ikke om kun meg, men generelt om maksing av budsjett, så andres erfaringer settes stor pris på 😊

Anonymkode: 6d8f7...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Mange gode og reflekterte svar. Interessant lesning, og gode innspill!

For oss vil maksing innebære at cirka 35% av utbetalt lønn hver måned gå til bolig. Vi lever normalt til vanlig, men flyr ikke på byen ukentlig heller, så i utgangspunktet tenker jeg dette er en overkommelig utgift mot å bo betraktelig bedre enn i dag. Ved maksing vil lånet utgjøre ca 60% av kjøpssum (vi har nesten nedbetalt boligen vi skal selge). Jeg har hørt om mer ekstreme situasjoner enn vår, men likevel føles det usikkert når det er snakk om mye penger til bolig. Tråden handler for så vidt ikke om kun meg, men generelt om maksing av budsjett, så andres erfaringer settes stor pris på 😊

Skjønner godt at det føles usikkert. Vi holder på med tilvalg på rekkehus nå og står med den samme vurderingen, bare at vi kommer til å være maxet i framtiden selv om vi ikke blir det nå.

Hadde den samme diskusjonen med venninner i helga. De var helt klare på at for å få tak i bolig man kan bo i lenge nå så er det nødvendig å maxe. På generell basis har vi høyere studielån, høyere boligpriser og det er dyrere å leve. Vi er ikke like heldige som våre foreldre. Selv om de hadde lavere lønn på den tiden så kjøpte de enebolig til 1,8 mill i 1998, påkostet den ca i underkant av 1 mill og solgte for 6 mill 12 år senere. I dag går tilsvarende hus i området for 11 mill, minst. Det er en 6-dobling av prisen om du ser på kjøpspris og over en 4-dobling om du tar med oppussingen. Lønningene har ikke gått opp tilsvarende og kravene for lån er høyere.

Vår generasjon har ofte ikke så mye valg om man skal bo i byene.

Anonymkode: 5c603...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset, jeg er alene. Mitt rasjonale er at jeg nå har funnet den boligen jeg skal bo i resten av livet, jeg har hatt romslig økonomi de siste årene og lagt meg opp til gode sparevaner og jeg vet at inntektsgrunnlaget mitt vil øke vesentlig de neste årene.

ja - jeg vil få det trangere enn jeg har det i dag (ikke overtatt ny bolig ennå), men jeg har nok sløst enormt mye så jeg må bare bli litt mer bevisst på forbruket.

Mitt finansieringsbevis hadde også lagt opp til at nåværende bolig ble solgt til 10 % under prisantydning. Den endte med å bli solgt 18 % over prisantydning. I tillegg har jeg egenkapital på 450’ mer enn banken regnet inn. 

Anonymkode: 8b60c...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også på boligjakt, som førstegangskjøpere. Vi har ikke så mye EK, så vi trodde at det var urealistisk å få lån i det hele tatt, men banken sa ja og har gitt oss finansiering på ca 4.5x inntekt og over 90% belåning. Jeg er nervøs for å makse, så håper vi kan finne noe litt billigere, men prisene her er ganske høye (rett utenfor Oslo). Vi er 2 voksne uten barn og med stabile jobber, så jeg tenker det skal gå fint, men har allikevel litt noia for økte utgifter til alt fremover.

Anonymkode: e4623...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset for ti år siden. Som har gjort at det ikke har vært noe behov for å bytte bolig siden førstegangskjøp. Samtidig som jeg har fått større del av boligprisveksten enn om jeg hadde kjøpt en to-roms. I hverdagsøkonominen har det gått veldig fint grunnet utleiedel. Gearing kalles det tror jeg. 

Anonymkode: 9789e...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi makset ikke og ville aldri funnet på å gjøre det. Vi vil også leve og kunne sove godt og ikke bekymre oss over økonomien, selv om banken har tatt høyde for lønnsøkninger i fremtiden. 

Vi har noen venner som har makset og de spinker og sparer og teller på krona. Det har ikke vi orket. 

Anonymkode: 00c9d...f38

Vi makset og sparer forstatt 30 000kr hver måned? Og det er det vi sparer etter masse sløseri på både takeaway og dyre matvarer i tillegg. Pga. 5-ganger regelen så får vi jo ikke låne mer uansett hvor god råd vi har. Så jeg skjønner ikke hvordan noen kan makse boliglånet og i tillegg ha dårlig råd hvis de kjøpte etter 2017? 

Anonymkode: ffa8b...341

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har makset i senere tid, men var mye mer tilfreds da vi hadde en bolig godt innenfor budsjett og hadde et økonomisk romslig hverdagsbudsjett. Har råd til renteøkning opp til 5 %, men deretter vil vi slite. Og engstelig for arbeidsmarkedet slik det står nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi makset ikke. Vi ville kunne beholde boligen om noe skulle skje - langvarig sykdom, permisjon, miste jobb. Og det er jeg veldig glad for at vi gjorde. Dette var i forfjor, og nå sitter vi på trygg bolig selv om jeg er langtidssyk og prisene øker på det meste.

Anonymkode: c4352...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

I de største byene er de fleste tvunget til å makse. Men de fleste opplever også at over tid vil lånet synke, lønna gå opp og prisene stige, så etter noen år er den nye makssummen ganske mye høyere.

Anonymkode: 677e7...0b9

Søsteren min og mannen makset og vel så det (måtte finne en bank som ville gi mer enn 5x inntekt). De spinker og sparer overhodet ikke, men drar stadig på ferier og har ny bil og båt så tror det kommer litt ann på.

Anonymkode: 56f13...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte til 9 mill og makset, med 700 000 kr hver i inntekt og ca 2 mill i egenkapital. Vi merker at det har blitt en del trangere og må være litt kreative med tanke på pengebruken.

Anonymkode: d06a1...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi makset og sparer forstatt 30 000kr hver måned? Og det er det vi sparer etter masse sløseri på både takeaway og dyre matvarer i tillegg. Pga. 5-ganger regelen så får vi jo ikke låne mer uansett hvor god råd vi har. Så jeg skjønner ikke hvordan noen kan makse boliglånet og i tillegg ha dårlig råd hvis de kjøpte etter 2017? 

Anonymkode: ffa8b...341

Kommer jo an på hva man bruker ellers. 

Vi liker blant annet å reise, og reiser normalt for bort i mot 200 000 hvert år. Andre igjen vil gjerne ha båt, eller hytte. Vi er også ivrige på restaurantbesøk og gode viner, så det er ikke akkurat takaway og dagligvarer som er vår største kostnad. 

Vi kunne nok ha satset mer. Men man vet jo aldri hva som skjer med marked og renter, eller jobbsituasjon. Så lenge alt peker riktig retning går det selvfølgelig bra, men om noe går andre veien er det kjedelig å måtte legge alt man tjener i å bo. 

Anonymkode: 7f0ba...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg lurer på hvor vanlig det egentlig er å makse budsjettet når man skal kjøpe bolig?

Vi er på boligjakt, skal selge og kjøpe i samme marked, og går nå glipp av flere fine boliger i budrunder fordi det føles skummelt å makse budsjettet. Likevel tenker jeg at budsjettet (finansieringsbeviset) har banken gått god for, og banken tar bl.a. høyde for at vi har fast og sikre jobber, tåler renteøkninger og at boligen vi skal selge selges under prisantydning (vi selger sentralt i Oslo). I teorien har vi råd til å makse, men i bakhodet lurer ord som "renteøkning" og "boligkrakk" selv om jeg aldri har vært en dommedagsprofet i boligmarkedet.

Noen tanker/erfaringer om dette ved kjøp av bolig? 

Jeg makset første gang jeg kjøpte bolig i oslo for ti år siden.

Betalte da 2,4 millioner for en 55 kvm leilighet på Torshov. Solgte den i fjor for 4,3 millioner

Hadde jeg ikke makset så hadde jeg ikke hatt slik vekst og økning i kapitalen min.

Kjøpte med kjæresten i fjor og da flyttet vi til Fredrikstad og kjøpte oss en enebolig for 4 mill der vi skal pusse opp.

Vi har veldig lite lån på det ca. 500.000 siden både jeg og kjæresten solgte leilighet i Oslo med god fortjeneste. Vi har satt av 1 million til oppussing av boligen da.

Anonymkode: 647cd...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte å ikke makse. Kjøpte vel for 75% av det banken ga oss i maksbeløp selv om vi visste at vi begge skulle opp i lønn innen relativt kort tid. Det ga oss frihet til å pusse opp en del og nå tre år etter kjøpet kan vi nyte å ha under 3x inntekt i lån. Kunne kjøpt i et dyrere og "finere" område, men jeg er glad vi valgte som vi gjorde. 

Anonymkode: e2c91...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makset selvfølgelig ikke, er altfor fornuftig for det. Nå har vi igjen litt over 2* inntekt igjen på lånet. Sover godt om natta.

Anonymkode: ca431...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset ikke. Jeg brukte 70% av summen jeg kunne kjøpe for. 

Men jeg var i en spesiel situasjon. Jeg fikk innvilget startlån rett før jeg skulle ut i AAP og etterhvert uføretrygd. Så finansieringsbeviset mitt var gitt ut i fra en del høyere inntekt. Så da måtte jeg bruke vettet mitt og ikke makse. 

Boligkontoret var jo ikke klar over dette. Og jeg sa heller ikke i fra. 

Så jeg hadde lån 6.5 ganger inntekta de første åra. Nå er jeg ned på 5 år, og det går ganske greit. Jeg sparer 3250,- til pensjon hver mnd. 

Anonymkode: b6df3...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi makset ikke. Tjener litt over 1,5 mill til sammen i året, kjøpte for 4,3. Deilig at det ikke er fullstendig krise sånn sett nå som jeg plutselig er blitt permittert helt ut av det blå 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4ddf1...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset i 2016 da jeg ble alenemor i Oslo. Syntes det var veldig skummelt. 

Jeg gikk etterhvert opp i lønn pga jobbytte, og tjener nå mye bedre. Og boligen har hatt en fantastisk prisvekst. Jeg hadde flaks der.

I spørsmålet om å makse, er det veldig relevant om dere antar at dere vil kunne tjene bedre etterhvert. 

Anonymkode: 385a3...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi makset. Her vi bor er det dyrt å kjøpe, og vi må bo sentralt fordi samboer pendler med kollektiv, og jeg ikke har lappen. Skulle vi hatt noe billigere hadde det blitt en liten leilighet. Eller noe "på landet", men det hadde blitt for langt unna. 

Det går fint for oss. Vi er ikke av typen som bruker mye penger. De siste mnd har jeg spart rundt 10000 hver mnd. Huset er relativt nytt, lite å gjøre på det. Vi bruker stort sett bare penger på mat. Flinke til å handle på salg og planlegge. Da vinterjakka mi begynte å bli ødelagt i fjor vinter, ventet jeg til det kom noe på salg. Fikk kjøpt en god jakke på halv pris på Black friday salg. De forrige vinterstøvlene jeg hadde, kjøpte jeg i 2014. De var helt utslitte og med hull da jeg kjøpte nye nå før denne vinteren. Kjøpte også de på tilbud. Det er sjeldent jeg kjøper noe som ikke er tilbud.

Vi har arvet MYE til huset av møbler osv, og kjøpt mye brukt. Folk jeg kjenner vet at jeg er åpen for å ta imot brukt, og folk vil jo kvitte seg med ting innimellom. Så da blir jeg spurt ofte. 

Vi har ikke barn enda, men ønsker. Tror det hadde gått fint. I hvertfall ett barn. Tror nok det hadde blitt trangt økonomisk med to, da. 

Vi får se hvordan fremtiden blir. Samboer ønsker jobb nærmere der vi bor, og jeg håper jeg får tatt lappen snart. Mulig vi selger og kjøper noe billigere mer ut på landet. Men vi sliter ikke, altså. Renteøkning klarer vi. 

Kjenner folk som har det trangere økonomisk enn oss, men de handler mye nytt, kjøper ofte nye og dyre klær, vesker osv. 

Anonymkode: 77936...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte minst mulig lån fikk lån på over 7 mil pluss egenkapitalet som var på 3 mil. Var veldig heldig med salg av bolig som gikk over 700000 over takst. Så da ble egenkapitalet plutselig 3.7. Kjøpte vår nye bolig til kun 4.3 så har veldig lite lån på det. Tok oppussingen litt etter litt. Er veldig glad for å ha så lite lån.

Anonymkode: f94dc...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...