AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg lurer på hvor vanlig det egentlig er å makse budsjettet når man skal kjøpe bolig? Vi er på boligjakt, skal selge og kjøpe i samme marked, og går nå glipp av flere fine boliger i budrunder fordi det føles skummelt å makse budsjettet. Likevel tenker jeg at budsjettet (finansieringsbeviset) har banken gått god for, og banken tar bl.a. høyde for at vi har fast og sikre jobber, tåler renteøkninger og at boligen vi skal selge selges under prisantydning (vi selger sentralt i Oslo). I teorien har vi råd til å makse, men i bakhodet lurer ord som "renteøkning" og "boligkrakk" selv om jeg aldri har vært en dommedagsprofet i boligmarkedet. Noen tanker/erfaringer om dette ved kjøp av bolig? Anonymkode: 6d8f7...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg tenker at hva jeg selv vurderer at jeg har råd til og hva banken er villig til å finansiere, er to ulike ting. I mitt tilfelle er banken villig til å finansiere for flere millioner enn jeg vurderer at jeg ønsker å betale for. Har derfor kjøpt bolig som jeg kan betale for selv om jeg f.eks. blir arbeidsledig en periode. Anonymkode: 422ce...73a 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Del Skrevet 2. februar 2022 Enig i kommentaren over. Vi makset ikke. Anonymkode: 3ef2c...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi makset ikke og ville aldri funnet på å gjøre det. Vi vil også leve og kunne sove godt og ikke bekymre oss over økonomien, selv om banken har tatt høyde for lønnsøkninger i fremtiden. Vi har noen venner som har makset og de spinker og sparer og teller på krona. Det har ikke vi orket. Anonymkode: 00c9d...f38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Del Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg lurer på hvor vanlig det egentlig er å makse budsjettet når man skal kjøpe bolig? Vi er på boligjakt, skal selge og kjøpe i samme marked, og går nå glipp av flere fine boliger i budrunder fordi det føles skummelt å makse budsjettet. Likevel tenker jeg at budsjettet (finansieringsbeviset) har banken gått god for, og banken tar bl.a. høyde for at vi har fast og sikre jobber, tåler renteøkninger og at boligen vi skal selge selges under prisantydning (vi selger sentralt i Oslo). I teorien har vi råd til å makse, men i bakhodet lurer ord som "renteøkning" og "boligkrakk" selv om jeg aldri har vært en dommedagsprofet i boligmarkedet. Noen tanker/erfaringer om dette ved kjøp av bolig? Anonymkode: 6d8f7...509 det kommer jo an på hva du kjøper. Kjøper du en nyere leilighet i et borettslag med alt på stell? Har du fast jobb og forsikring og livet leker? Maks ut. Kjøper du en eldre leilighet der badet, vinduene eller det elektriske når som helst kan gå heden? Har du dårlig helse, usikker jobb eller intet sikkerhetsnett? Da legger du til side "krisepenger". Hvor mye avhenger av hvor mange punkter du kan krysse av for. Kjøper du en enebolig av eldre art? Da bør du både være nevenyttig og ha endel hundretusener til helt påregnelig vedlikehold (og, ja, både dreneringen og det lekke taket er etter 40 år helt vanlig vedlikehold, ikke en sak for forsikringen. Selv om det koster en halv mill.) Anonymkode: 2ca2b...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi har ikke noe annet valg enn å makse lånet dersom det skal være mulig å kjøpe noe (bittelitt) større. 🤷♀️ For vår del tar banken utgangspunkt i at nåværende bolig selges for 10% under takst, og i alle fall fram til nå har det vært temmelig usannsynlig (en identisk bolig som megler sa var langt mindre oppusset enn vår gikk nylig for samme sum vi har takst på, og vi har også pusset opp ytterligere siden da) Så dersom boligen vår faktisk selges til takst vil jo det egentlige «taket» ligge flere hundre tusen over det vi har fått innvilget finansieringsbevis på nå, så jeg tenker det er temmelig safe. Men det er jo greit å ha en plan for hva som skjer dersom en av dere skulle miste jobben, bli ufør eller lignende. Anonymkode: 804bb...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Del Skrevet 2. februar 2022 Det er jo litt avhengig av hvordan dere elles vil leve. Vi kunne hatt et større lån, men for oss er det viktig å ha økonomisk rom til å bruke byen - dra ut å spise, gå på konserter, reise osv. Anonymkode: f4d9c...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Del Skrevet 2. februar 2022 Er i prosess med å kjøpe å selge i Oslo selv. Her har hvertfall banken trukket fra 10% av estimert salgsverdi av dagens bolig siden vi vil kjøpe først, og dette gir en buffer hos oss på 900.000,- og føler oss derfor trygge på å "makse" når vi skal kjøpe. Vi er på jakt etter boligen hvor vi skal bo til barna blir store og går derfor "all in" nå. PS: jobber i bank og hvertfall i Oslo så ser vi at mange går "all in" Anonymkode: 11add...4af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Del Skrevet 2. februar 2022 Det er dere som bestemmer hva dere vil kjøpe for. Vi fikk finansieringsbevis på 7 millioner, men vi visste at det innebar kronetelling, sparing og måtte tenke over absolutt alle kjøp. Det er ikke et liv vi ønsker, en flott bolig er ikke verdt det. Vi så derfor etter boliger til rundt 4 mill, for da lever vi ekstremt godt på siden av. Bor landlig, så fikk heldigvis en flott, svær enebolig til den prisen Anonymkode: 05d67...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg var alenemor med gode utsikter til lønnsøkning da jeg kjøpte, og kunne godt ha klart et mye høyere beløp enn banken tilbød (uforholdsmessig mye trekk for å ha barn, i mine øyne). Endte allikevel ikke opp med å makse, nettopp fordi den boligen som var "bra nok" ikke kostet hele budsjettet mitt. Anonymkode: ee7e6...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Del Skrevet 2. februar 2022 I de største byene er de fleste tvunget til å makse. Men de fleste opplever også at over tid vil lånet synke, lønna gå opp og prisene stige, så etter noen år er den nye makssummen ganske mye høyere. Anonymkode: 677e7...0b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloms Skrevet 2. februar 2022 #12 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi makset lånet. Men det var fordi jeg fant ut at med utleiedel, kom vi til å bo billigere enn vi gjorde i leilighet. Har kjent på at det blir stramt til tider, men det er fordi jeg ønsker å spare en del også. Så det er ikke noe vi måtte ha gjort. Syns det er mer verdt å bo der man ønsker og heller kutte ned på andre ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg har ikke statistikk på dette, men jeg antar at det er veldig normalt å makse budsjettet om man bor sentralt i Oslo. Men selv om banken har gått god for lånesummen ville jeg satt opp budsjett for å visualisere hvordan pengene vil bli fordelt, men god margin på både rente og strømregninger. Anonymkode: a4338...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. februar 2022 #14 Del Skrevet 2. februar 2022 (endret) Jeg bor i Oslo, og jeg makset ikke. Hvis du med "makset" mener å låne fullt opp til 85% belåning, eller 5 ganger inntekten. Jeg hadde nesten en million i egenkapital, og kjøpte bolig i den rimeligere delen av byen. Det var jeg nødt til, skulle jeg få meg bolig. Hadde ikke råd til noe annet. Endret 2. februar 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Del Skrevet 2. februar 2022 Spørs om man er to personer eller om man er alene. Stor forskjell. Anonymkode: 98da2...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg kjøpte en relativt ny leilighet, og makset lånet og vel så det (fikk unntak så jeg fikk låne litt over 85%). Banken frarådet et så stort lån, men gikk med på det med medlåntaker. Det har vært null problem. De er jo litt restriktive når de beregner lånebeløp, jeg har stålkontroll på økonomien og fikk relativt fort betalt ut medlåntaker og betalt ned litt ekstra på lånet. Har aldri trengt å snu på krona av den grunn. Anonymkode: 84bad...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Del Skrevet 2. februar 2022 Har aldri makset. Og har på 15 år som boligeier, ansatt, bileier og alt det der, aldri hatt dårlig råd eller uro i forhold til økonomi. Føler vi for å reise på en dyr ferie, eller bytte ut bilen, er det alltid rom til det. Den tryggheten og friheten er verdt mye. Og livet består jo av mye mer enn å bo best mulig. Anonymkode: 7f0ba...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #18 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi makset, og ser nå at vi ikke hadde levd så godt om vi ikke hadde hatt skattefri inntekt via utleie nede. Det var ikke noe banken regnet med, men de 13 K ekstra U måneden gjør at vi lever greit. Hadde vi hatt samme lån uten de inntektene hadde det blitt stramt! Anonymkode: 672a0...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 2. februar 2022 #19 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi makset ikke. Og godt var det, for jeg mistet jobben noen mnd senere. Måtte flytte og selge for å få ny jobb, så vi tapte mange hundre tusen på boligkjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #20 Del Skrevet 2. februar 2022 Vi kjøpte for nesten 5x inntekt, men det var tidlig i våre karrierer bare få år etter ferdig utdanning så vi satset alt på at vi ville gå opp i lønn. Dette var 5 år siden, og samme kjøpesum vil være 3x inntekt i dag. Anonymkode: ab7af...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå