Gå til innhold

Er du positiv eller negativ til dagens woke-bevegelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% negativ. Fordi den er skapt for å ødelegge. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet..?

Skrevet

Negativ. Går altfor langt og blir diskriminerende mot andre. 

Anonymkode: 08231...869

• Liker 13
Skrevet

Veldig negativ. Fører ingen ting bra med seg.

Anonymkode: a79ec...af9

• Liker 10
Skrevet

Woke bevegelsen kveler ytringsfriheten og fremstår som diktatorisk. Hersketeknikker brukes for pådytte meningsmotstandere dårlige egenskaper. 

Anonymkode: 17903...cc2

• Liker 18
Skrevet

Jeg er født i Norge men ikke er Norsk. Dere vet ikke hva «woke» betyr. Woke er at alle er like mye verdt.

Anonymkode: 30fb2...87d

• Liker 1
Skrevet

Så kalt "woke" er bare naturlig utvikling mot mer utviklet samfunn. Det er alltid noen som er imot og det er selvsagt de gruppene som nå mister sine privilegier - det er rike hvite menn ja. 🤷

Anonymkode: c6df9...c0b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er positiv. Jeg er selv i en prosess inni meg hvor jeg kjenner at det er mye åpenbaringer og nysgjerrighet. Vi trenger folk som tørr å kaste lys på alt som skurrer. Det er bra å skille seg ut 

Anonymkode: 6b58f...7be

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kalt "woke" er bare naturlig utvikling mot mer utviklet samfunn. Det er alltid noen som er imot og det er selvsagt de gruppene som nå mister sine privilegier - det er rike hvite menn ja. 🤷

Anonymkode: c6df9...c0b

Du beviser jo hva som er problemet.

https://subjekt.no/2022/02/02/woke-kulturens-personangrep/

Anonymkode: c866f...407

• Liker 11
Skrevet

Latterlig, at venstresida i politikken omfavner dette skyver slike som meg over på høyresida til tross for at jeg innerst inne er sosialist.

På sikt må jo denne pendelen snu, en kan ikke fortsette å oppdra unger som om de er dyrebare unike snøfnugg som må skjermes for andres utsagn og meninger, Hva skjedde med Voltaire?

Voltaire - StatusMind.com | Voltaire quotes, Voltaire, Stoicism quotes

Anonymkode: 5dc3d...aac

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Negativ, fordi kravene blir mer og mer absurde.

peer-pressure.png?w=1086

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Fra politikk til underholdning - Woke-bevegelsen forderver alt den rører.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Vanskelig å se mye positivt med det. Samtidig så er det for meg litt usikkert hva som er Woke og hva som er reaksjonære anti-Woke som konstruerer en fiende. 

Blir svett av begge sider.

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser at de som ytrer seg negativt om «woke» er de samme som mener at f.eks. transpersoner ikke skal anerkjennes som transpersoner og at det er «woke». Da stiller jeg meg mer positiv til «woke» for å si det sånn. Tror jeg er ganske liberal, og derfor føler jeg ikke at så mye av det som ligger innunder «woke»-meninger er særlig radikalt heller..

• Liker 2
Skrevet
Rosa Dartle skrev (33 minutter siden):

Jeg ser at de som ytrer seg negativt om «woke» er de samme som mener at f.eks. transpersoner ikke skal anerkjennes som transpersoner og at det er «woke». Da stiller jeg meg mer positiv til «woke» for å si det sånn. Tror jeg er ganske liberal, og derfor føler jeg ikke at så mye av det som ligger innunder «woke»-meninger er særlig radikalt heller..

Woke er jo så mangt, men én ting som går igjen er bevegelsens tilknytning til kritisk hvithetsideologi. Her blir hvite mennesker ansett som rasister i kraft av som hvite hud. Dvs. hvite mennesker blir født rasistiske, det ligger i genene. Dessuten anser man hvite mennesker som en homogen masse, som kollektivt deler skyld. På den måten blir alle hvite ansvarliggjort for hva et lite fåtall av hvite mennesker gjorde i fortiden. F. eks blir hvite mennesker holdt ansvarlige for slaveriet i USA, selv om bare en liten prosent eide slaver. Det spiller ingen rolle om slekten din innvandret fra Finland på 1900 tallet, du er skyldig fordi du har hvit hud. 

Og dersom du argumenterer mot dette, da beviser du bare din skyld ytterligere, og bekrefter din egen rasisme - og derav hele "teorien". I hvertfall om vi skal tro på Robin DiAngelo. Hun er professor, en av grunnleggerne av CRT, og en av de mer innflytelsesrike innen woke-bevegelsen. 

Problemet er bare at hvite mennesker ikke er en homogen masse med en felles kultur og en felles historie. Vi er dessuten individer, som alle andre mennesker. Hele teorien er rasistisk i sin essens. Den generaliserer hvite mennesker og tillegger oss visse egenskaper på bakgrunn av hudfarge. 

Anonymkode: 01152...8e9

• Liker 10
Skrevet

Misliker denne woke-kulturen meget sterkt. Det har utviklet seg til det absurde og latterlige på enkelte områder. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Woke er jo så mangt, men én ting som går igjen er bevegelsens tilknytning til kritisk hvithetsideologi. Her blir hvite mennesker ansett som rasister i kraft av som hvite hud. Dvs. hvite mennesker blir født rasistiske, det ligger i genene. Dessuten anser man hvite mennesker som en homogen masse, som kollektivt deler skyld. På den måten blir alle hvite ansvarliggjort for hva et lite fåtall av hvite mennesker gjorde i fortiden. F. eks blir hvite mennesker holdt ansvarlige for slaveriet i USA, selv om bare en liten prosent eide slaver. Det spiller ingen rolle om slekten din innvandret fra Finland på 1900 tallet, du er skyldig fordi du har hvit hud. 

Og dersom du argumenterer mot dette, da beviser du bare din skyld ytterligere, og bekrefter din egen rasisme - og derav hele "teorien". I hvertfall om vi skal tro på Robin DiAngelo. Hun er professor, en av grunnleggerne av CRT, og en av de mer innflytelsesrike innen woke-bevegelsen. 

Problemet er bare at hvite mennesker ikke er en homogen masse med en felles kultur og en felles historie. Vi er dessuten individer, som alle andre mennesker. Hele teorien er rasistisk i sin essens. Den generaliserer hvite mennesker og tillegger oss visse egenskaper på bakgrunn av hudfarge. 

Anonymkode: 01152...8e9

Tenker du på «White fragility»-teorien hennes? Fint med kilde til hva du tenker på, synes så ofte det er påstander her inne som er fortolket litt vel langt.

Det man uansett ser med ulike ideologier er at de ofte favner bredt. Hvor mange her inne er det ikke som kritiserer feminisme og bruker Ottar som eksempel? Man vil alltid ha radikalere innenfor nye ideologier og framvoksende bevegelser, spørsmålet er hva de større massene mener.

Når det gjelder sosiologer (og samfunnsvitenskapen generelt) gjelder det samme der. Man har gjerne ulike tendenser innen forskningen, og det er ikke nødvendigvis slik at én av grenene sitter med definisjonsmakten (som f.eks. forskeren du refererer til). Det er noe av det som er mest interessant med den typen forskning. Det er ikke like lett å forkaste eller validere en hypotese i sosiologien, men også radikal eller annerledes forskning kan føre til verdifull kunnskap som forhåpentligvis gjør verden til et bedre sted på sikt.

Selv ser jeg på meg selv som antirasistisk person, men det betyr ikke at jeg ikke har fått mange aha-opplevelser. Man er formet av samfunnet man lever i. Det er heldigvis ikke så ille i Norge som i mange andre land, men vi har en lang vei å gå her også.

Skrevet

Ingen har ennå avgrenset denne woke-bevegelsen. Noen ganger lurer jeg på om det er en gjeng rabiate folk på twitter. Andre ganger lurer jeg på om det er meg. Hadde vært fint med en avgrensning.

• Liker 2
Skrevet

Imot! Hilsen afro-amerikaner!

Anonymkode: 10f79...07d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...