Gå til innhold

I tvil- skal vi ta den lette og rimelig løsningen med microsement på badet eller rive alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to bad i rekkehuset vi må pusse opp. Det ene badet nede blir totalt renovert og alt gjort etter forskrifter. Vi har et lite bad oppe også som er flislagt fra omtrent sent 90-tall tror jeg. Her står det et innebygd badekar. Vi vurderer her å beholde badekaret og bare legge microsement på flisene. Da vil vannet gå rett i sluket. Hvis vi gjør dette sparer vi kanskje 150.000- 200.000kr. Men jeg vet jo egenltlig at ny membran burde blitt lagt først, selvom det blir minimalt med søl på gulvet grunnet badekar. 

Anonymkode: 6f08f...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dere microsement er pent? I så fall er det bare å kjøre på. Jeg ville aldri hatt det selv, det ser så kaldt og industriaktig ut i mine øyne. Så hadde heller spart opp for å ta det "skikkelig".

Anonymkode: 7c80f...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes dere microsement er pent? I så fall er det bare å kjøre på. Jeg ville aldri hatt det selv, det ser så kaldt og industriaktig ut i mine øyne. Så hadde heller spart opp for å ta det "skikkelig".

Anonymkode: 7c80f...44f

Jeg elsker microsement. Finne en varm og fin farge og kobinere med lunt interiør så blir det fint. Og noen ganger så vurdrerer man jo litt utfra pris også. Men jeg tenker mer på om det er et trygt valg med tanke på våtrom.

Anonymkode: 6f08f...16c

• Liker 3
Skrevet

Vi vurderer det samme, jeg er også i tvil blant annet pga varmekabler, jeg er usikker på hvor lenge de holder... 

Skrevet

Hvorfor spør du? Det er ikke vi som skal bo der...

Hvis du tenker på et evt fremtidig salg vil et bad fra 1990 "slaktes" i ny tilstandsrapport både med og uten microsement-prosjektet.

Skrevet

Det kommer an på om dere tenker å bo der i lang tid fremover, eller selge innen få år? Vi var selv på visning i en bolig nylig som hadde et lekkert bad hvor tidligere eier hadde lagt microsement rett på gamle fliser. Så selv om badet SÅ nytt ut så måtte vi jo ha pusset opp hele baderommet, og det var en medvirkende årsak til at vi lot være å by. 

Anonymkode: 79d8c...b87

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg personlig skulle valgt å legge penger i et så gammelt bad, hadde jeg kjørt på med totalrehabilitering

Anonymkode: ebbd3...993

• Liker 1
Skrevet

Vi har et bad fra 2010 som er tett og relativt ny i mine øyne - men selvsagt helt feil valg av fliser, for meg. Hvem velger gule fliser på badet, liksom? Må være fargeblind person som trodde hen kjøpte "caffe latte". Men anyway. Til og med bad fra 2010 vil få anmerkninger i tilstandsrapport, fordi den er jo allerede 12 år gammelt. Bor vi her noen år til, er den 20 år og er helt TG3 i følge den skjema, bare pga alder. Men, jeg ser ingen vits å pusse opp for masse penger, et helt fungerende bad som dere ikke har noen lekkasjer med. Og med badekar, minsker dere også risiko for videre lekkasjer. Dette er 300 tusen du kan heller bruke en annen plass. 

Anonymkode: bc1e3...f88

• Liker 1
Skrevet

Vi rev nettopp et bad fra 1963. Det hadde blitt dusjet i badekar hele perioden. Det var ikke fukt noe sted, verken i vegger, tak eller gulv. Helt perfekt. Gammelt trenger ikke bety problemer. 

Vi har også pusset opp et bad fra 2009 med mikrosement. Ser veldig bra ut og holder nok minst ti år til før vi trenger å pusse det opp igjen. Badet har hatt dusjkabinett hele tiden.

Anonymkode: c67b6...5d9

• Liker 1
Skrevet

Der jeg bodde før var det plankegulv og trepanel vegger på badet. Så lenge man har avtrekksvifte og dusjkabinett/badekar burde det være helt unødvendig med membran. 
Baderomspanel regnes som membran og har 25-30 års garanti, selv om man dusjer på dem. 

Anonymkode: c617f...3e9

• Liker 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Vi vurderer omtrent det samme. Badet ble "renovert" før vi flyttet inn for 10 år siden. Er usikker på membran osv. Microsement er ganske vanntett men likestilles ikke med membran. Det er visst fullt mulig å legge membran oppå gamle fliser og microsement rett på membran. Det bygger ikke mer enn 4 mm? Membran koster ikke all verden og badet bør få en bedre klassifisering i boligmappa?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 11.10):

Vi har et bad fra 2010 som er tett og relativt ny i mine øyne - men selvsagt helt feil valg av fliser, for meg. Hvem velger gule fliser på badet, liksom? Må være fargeblind person som trodde hen kjøpte "caffe latte". Men anyway. Til og med bad fra 2010 vil få anmerkninger i tilstandsrapport, fordi den er jo allerede 12 år gammelt. Bor vi her noen år til, er den 20 år og er helt TG3 i følge den skjema, bare pga alder. Men, jeg ser ingen vits å pusse opp for masse penger, et helt fungerende bad som dere ikke har noen lekkasjer med. Og med badekar, minsker dere også risiko for videre lekkasjer. Dette er 300 tusen du kan heller bruke en annen plass. 

nå er det jo gult som er in, og caffe latte som er ut, så det passer jo fint 🙂

Anonymkode: 22cb6...240

• Liker 2
Skrevet
On 2/5/2022 at 12:10 AM, AnonymBruker said:

nå er det jo gult som er in, og caffe latte som er ut, så det passer jo fint 🙂

Anonymkode: 22cb6...240

flaks for meg:alice:

nope, det er liksom nettopp "gulnet caffe latte" farge, om jeg kunne beskrive det bedre. Ikke sitron-gul, sennepsgul eller noe annet fresht, som kunne vært fint og "inn" nå. :( 

men det jeg glemte å skrive der, er at jeg vurderer absolutt ikke å gjøre om hele badet bare pga det. Heller mikrosement. 

Skrevet

Badet blir ikke nyere av å bruke microsement. Det er fortsatt gammelt membran, gamle rør, gammelt alt. Du bare dekker over det gamle og når det blir lekkasje, må du rive alt. 

Er det verdt det? 

Spar heller og gjør jobben skikkelig.

Skrevet

Dere sparer jo ingenting i den forstand at badet ikke blir pusset opp, men dere gjør noen kosmetiske endringer som ikke bedrer levetiden til badet.

Jeg kunne nok gjort dette på et nyere bad jeg synes hadde stygge fliser - eller - i påvente av å få råd til å pusse opp så jeg synes det var finere selv. 

Men ikke istedetfor å få et teknisk nytt bad som gjorde boligen mer salgbar. 

I en salgssituasjon vil jeg nok si det er et minus på bad. Gjestetoalett blir noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...