Gå til innhold

Introvert og ikke så sosial, hvilken jobb som sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å bli sykepleier fordi jeg etter mange års erfaring i eldreomsorgen har blitt glad i å jobbe i et omsorgsyrke. Jeg liker å utøve omsorg, og er spesielt interessert i det medisinske, pleie, palliativ behandling og lignende. Problemet er at jeg er ikke så glad i den sosiale biten. Misforstå meg rett når jeg sier det, å slå av en prat og å ha gode, innholdsrike samtaler er kjempe fint, men på jobber jeg den som foretrekker pleie og omsorg, fremfor aktivisering og miljøterapi. Når det kommer til f.eks stell av pasienter så liker jeg best å hjelpe de som trenger mest mulig hjelp. 

Hva kan jeg jobbe med som sykepleier som involverer mest mulig pleie og minst mulig snakk? 

Anonymkode: ca381...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje intensivsykepleier? Eller operasjonssykepleier (selv om det også inkluderer kommunikasjon med pasienten)? 

Anonymkode: 3407f...1da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje intensivsykepleier? Eller operasjonssykepleier (selv om det også inkluderer kommunikasjon med pasienten)? 

Kommunikasjon er ikke et problem sånn sett, vanskelig å forklare men vil helst slippe lange samtaler om alt og ingenting som egentlig ikke er relevant. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommunikasjon er ikke et problem sånn sett, vanskelig å forklare men vil helst slippe lange samtaler om alt og ingenting som egentlig ikke er relevant. 

Er både introvert og lite sosial. Men jobben er aldri noe problem. Det er noe helt annet å snakke på jobb enn å være i selskaper eller andre sammenhenger privat.

Ikke tenk så mye på at du må ha lange samtaler om alt når du er på jobb, det styrere du fint unna selv om du vil. 

Skrevet

Da bør du enten jobbe med nærmest bevisstløse pasienter( ofte intensiv) eller sitte på kontor. Vil uansett ikke anbefale sykepleieryrket dersom du ikke har de rette sosiale antennene. Nesten uansett hva du velger, må du ha varierende grad av kontakt med pasienter, pårørende, samarbeidspartnere. Dette gjelder uansett om du er intensivsykepleier eller jobber som koordinator(kontor). 

Anonymkode: 95b2f...b91

Skrevet

Men i alle dager... Som sagt er ikke kommunikasjon et problem, men jeg kunne tenke meg en jobb som er mindre sosial. Operasjonsykepleier hører egentlig ganske ideelt ut. Handler ikke om at jeg ikke vil snakke med en pasient? Har nok av sosiale antenner, men blir utslitt av å være for mye sosial. 

Men jeg skal heller spørre kollegaer og avd. sykepleier, å spørre på KG hvor ting blir vridd om på og feiltolket er ikke det lureste.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i alle dager... Som sagt er ikke kommunikasjon et problem, men jeg kunne tenke meg en jobb som er mindre sosial. Operasjonsykepleier hører egentlig ganske ideelt ut. Handler ikke om at jeg ikke vil snakke med en pasient? Har nok av sosiale antenner, men blir utslitt av å være for mye sosial. 

Men jeg skal heller spørre kollegaer og avd. sykepleier, å spørre på KG hvor ting blir vridd om på og feiltolket er ikke det lureste.

Veien dit er relativt lang så får håpe du ikke faller av i mellomtiden når du må jobbe som vanlig sykepleier før du evt søker deg inn på operasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Veien dit er relativt lang så får håpe du ikke faller av i mellomtiden når du må jobbe som vanlig sykepleier før du evt søker deg inn på operasjon. 

Jeg ser frem til studenttiden og til å lære, være i praksis på ulike steder osv. Det er ikke slik at jeg ikke takler å være sosial, da hadde jeg ikke klart å stå 100% i en jobb hvor jeg er sosial i flere år. Men jeg trenger å ha et mål eller en jobb jeg kan sikte meg innpå som kanskje kan være passende for meg. Jeg mistrives med den sosiale biten, men liker godt det som involverer omsorg, pleie, palliativ behandling osv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg ser frem til studenttiden og til å lære, være i praksis på ulike steder osv. Det er ikke slik at jeg ikke takler å være sosial, da hadde jeg ikke klart å stå 100% i en jobb hvor jeg er sosial i flere år. Men jeg trenger å ha et mål eller en jobb jeg kan sikte meg innpå som kanskje kan være passende for meg. Jeg mistrives med den sosiale biten, men liker godt det som involverer omsorg, pleie, palliativ behandling osv. 

Nå skal jeg være helt ærlig. Det funker ikke å mistrives med den sosiale biten når du skal utdanne deg til sykepleier. Der fikk du det inn med teskje. Dette kommer du til å få tilbakemelding på gjennom evalueringer på studiet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nå skal jeg være helt ærlig. Det funker ikke å mistrives med den sosiale biten når du skal utdanne deg til sykepleier. Der fikk du det inn med teskje. Dette kommer du til å få tilbakemelding på gjennom evalueringer på studiet. 

Joda. Å være sykepleier handler også mye om en til en-møter. Det passer en introvert bra. Finnes haugevis av introverte sykepleiere som gjør en god jobb. 

Anonymkode: 70c5a...e7f

• Liker 15
Skrevet

Jeg er introvert og lite sosial. Men jeg klarer fint å prate med kolleger og pasienter. Men etter en arbeidsdag er jeg sliten og vil ha fred og ro. Jeg har jobbet på sykehjem på vanlig avdeling og på dementavdeling. Jobber nå på KAD på helsehus. 

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger av lærer og veiledere under praksis, fordi jeg var så rolig og behagelig å være sammen med. Jeg har som sagt ikke noe problem med å prate med folk, men jeg snakker ikke unødvendig. 

Anonymkode: 98fe5...189

• Liker 6
Skrevet

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er introvert og lite sosial. Men jeg klarer fint å prate med kolleger og pasienter. Men etter en arbeidsdag er jeg sliten og vil ha fred og ro. Jeg har jobbet på sykehjem på vanlig avdeling og på dementavdeling. Jobber nå på KAD på helsehus. 

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger av lærer og veiledere under praksis, fordi jeg var så rolig og behagelig å være sammen med. Jeg har som sagt ikke noe problem med å prate med folk, men jeg snakker ikke unødvendig. 

Anonymkode: 98fe5...189

Takk for svar. Jeg klarer selv å prate med både kolleger og pasienter, og har gode forhold til både kollegaene og pasientene mine. Men jeg også blir utrolig sliten etter jobb. De andre kollegaene mine klager ofte over at det blir for fysisk tungt og at de er slitne i kroppen - jeg er utslitt i hodet, men kroppen har det helt fint. Har jobbet mye på langtidsavdeling og demensavdeling, akkurat nå langtidsavdeling. Jeg har selv fått gode tilbakemeldinger fra avd. sykepleier og kollegaer, og ikke minst pasienter. Snakker heller ikke unødvendig og er ikke den som alltid tar initiativ til en samtale om du skjønner. På jobb er jeg den som foretrekker å gå i stell og hjelpe pasienter med gjøremål fremfor å for eksempel aktivisere og ha lange samtaler. Å sette seg ned med en kopp kaffe og snakke er liksom ikke det jeg foretrekker. 

Vil du fortelle mer om din erfaring med praksis? :) Hvor trivdes du minst og best? Nå tenker jeg på den sosiale biten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er ikke jeg sykepleier, men tannlege. Hva mener du med at dere får den sosiale biten «inn med teskje»? Mener du fokus på pasientkommunikasjon og relasjonsbygging? Det kan nemlig en introvert mestre helt ypperlig.

Det kan virke som at du antar at introvert betyr at man nærmest har sosial angst eller er veldig klønete, uten sosiale antenner. Det betyr det altså ikke.

Jeg er selv introvert, og det betyr at jeg har behov for å «lade» alene en stund etter arbeid, men jeg klarer fint å snakke mens jeg er på jobb og har fått positive tilbakemeldinger på min fremtoning de 20+ årene jeg har arbeidet. Jeg skravler bare ikke i ett sammenhengende kjør hele tiden, og får faktisk med meg relevant informasjon fordi jeg lytter til pasientene. 

Anonymkode: 602c1...2bf

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva med å jobbe i hjemmesykepleien? Da er du inne en liten tur hos en bruker, så får du deg en stille og rolig kjøretur mellom slagene? Jeg er operasjonssykepleier. Er kanskje litt introvert og blir sliten av for mye småprat i løpet av en dag. Operasjonssykepleier passer meg bra. 

Anonymkode: f1604...d7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg må bare svare på disse siden jeg er operasjonssykepleier. Vel snakker man ikke så mye med pasientene som på en sengepost, men det er samarbeid/teamarbeid med andre 95% av tiden på jobb. Man jobber stort sett alltid i team, og det er mye, mye, mye småprat ila dagen. Hvis du skal være en taus østers som helst ikke vil snakke store deler av dagen så er det ikke yrket for deg, ei heller hvis du helst vil jobbe alene med en oppgave om gangen. 

Hvis du trives der du er nå, hvorfor kan du ikke jobbe der som sykepleier? Det er skrikende behov for kompetente og engasjerte mennesker i eldreomsorgen, du trenger vel ikke bytte arbeidsplass selv om du tar utdanning?

Anonymkode: b2eaa...bf0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg må bare svare på disse siden jeg er operasjonssykepleier. Vel snakker man ikke så mye med pasientene som på en sengepost, men det er samarbeid/teamarbeid med andre 95% av tiden på jobb. Man jobber stort sett alltid i team, og det er mye, mye, mye småprat ila dagen. Hvis du skal være en taus østers som helst ikke vil snakke store deler av dagen så er det ikke yrket for deg, ei heller hvis du helst vil jobbe alene med en oppgave om gangen. 

Hvis du trives der du er nå, hvorfor kan du ikke jobbe der som sykepleier? Det er skrikende behov for kompetente og engasjerte mennesker i eldreomsorgen, du trenger vel ikke bytte arbeidsplass selv om du tar utdanning?

Anonymkode: b2eaa...bf0

Intensivsykepleier her. Må si jeg også reagerer på tråden. Vi gjør uendelig mye mer enn å stelle, men kanskje det er vanskelig for andre å skjønne hva vi gjør. Så i en annen tråd at vi «passer en pasient som sover», noe som er å forenkle jobben vår. Jobben er kompleks, akutt kritiske syke pasienter, avansert medisinsk teknisk utstyr og stor utstyrspark. Tverrfaglig samarbeid, hvor sykepleier forventes å være aktiv under visitt. Masse pårørendearbeid hvor en skal informere og trygge pårørende i sjokk og krise.

Når det er sagt kan en godt være introvert. Introvert betyr bare at en har behov for litt alenetid privat. Men helt stille på jobb kan en altså ikke være.

Anonymkode: c4cd6...1c1

• Liker 5
Gjest Anonymdame@
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Intensivsykepleier her. Må si jeg også reagerer på tråden. Vi gjør uendelig mye mer enn å stelle, men kanskje det er vanskelig for andre å skjønne hva vi gjør. Så i en annen tråd at vi «passer en pasient som sover», noe som er å forenkle jobben vår. Jobben er kompleks, akutt kritiske syke pasienter, avansert medisinsk teknisk utstyr og stor utstyrspark. Tverrfaglig samarbeid, hvor sykepleier forventes å være aktiv under visitt. Masse pårørendearbeid hvor en skal informere og trygge pårørende i sjokk og krise.

Når det er sagt kan en godt være introvert. Introvert betyr bare at en har behov for litt alenetid privat. Men helt stille på jobb kan en altså ikke være.

Anonymkode: c4cd6...1c1

Det er forskjell på introvert og sjenert med andre ord. Men er det forskjell på sjenert og beskjeden? Som sykepleier må man kunne sette grenser og være bestemt og krass i visse situasjoner (snakker av erfaring på sykehjem og sykehus (sengepost). Takler du å sette grenser og sette folk på plass av og til der det virkelig er behov for det, TS? 

Skrevet

Psykiatrisk akutt avdeling kanskje? 

Skrevet
shab skrev (6 minutter siden):

Psykiatrisk akutt avdeling kanskje? 

Ja, det er jo et alternativ for de som ikke ønsker morgenstellet på alle 90 åringene som ligger på sykehuset, etc. Pluss alt det andre. Så å forholde seg til noen spikasprø galninger er vel ikke det verste 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er som deg og jobber i hj.spl. Helt supert fordi jeg nesten ikke har tid til å snakke med verken pasienter eller kollegaer😂 og vi har alt, både tung og lett pleie, veldig levende pasienter og av og til døende. 

Du slipper å kjede deg på jobb og dagene går fort fordi du alltid er litt bakpå.., du rekker sjelden det du skal. Så om du trives med selvstendighet, bilkjøring og kan leve med dårlig samvittighet er dette jobben for deg😅 

Endret av Lija

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...