Gå til innhold

Broren til mannen min på 13 vil vil på kino, MEN åvi har dårlig økonomi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så denne broren til mannen min på 13 sa plutselig han vil se en film på kino.
Da sa mannen min greit vi fikser det snart. etter noen dager (igår) ringte han mannen min igjen for å spørre når vi skulle på kino og da sa mannen min jeg skal se jeg har skole på lørdag.

svigermor ringte mannen  min bare for å snakke vanlig, da nevnte mannen min av seg SELV at han skulle ta med broren på kino snart som mulig. Da mener han denne eller neste helg. 
Moren sa «det tror jeg ikke på» så sa han hvorfor. Da sa svigermor «fordi kona di kommer til å si noe så kommer du til å si nei vi kan ikke gå fordi henne henne sa dette og dette*» (for så ikke å nevnte har jeg ikke super godt forhold til svigermor) 

Her er problemet. 
vi sliter med økonomi for øyeblikket. Vi har bodd sammen  i et år. Og har hatt perioder med tøff økonomi. Det er litt frem og tilbake egentlig! Men akkuratt må er der ikke bra! 

nå har vi begynt å ta buss, selv om det tar oss 1 time til jobb og av og til er bussen 20 min forsinka i den kulden! (Igår) Så tok vi buss den ene måned nå for å spare et par tusen vi ellers hadde brukt på bil utgiftene.  Så vi har tatt buss i noen dager nå.

jeg skjønner ikke hvorfor mannen min sa ja til kino. Dette er spider man nye film så skjønner han også liker sånnt, og at han selv også sikkert vil se, MEN  Bilettene koster rundt 170kr per stikk. Biletter for oss 3 vil koste 600, + popcorn 80kr per stikk pg brus 40kr per stikk. Da ligger vi på 1000kr. Og vi har ikke råd til det. 

jeg har lyst til å si til mannen min at «si rett ut til foreldrene dine at vi ikke kan ta kino, vi har ikke penger akkuratt nå. Vi sliter litt med økonomi.» 

men så tenker jeg på svigermor som sa at kona di kommer til å si sånn og sånn……

så får jeg lyst til å si det selv til moren, men så tenker jeg kanskje mannen bør si det selv?  
jeg vet 1000kr ikke er super mye penger, men akkuratt nå så er det faktis.

hva tenker dere?  Hvordan løse dette

Jeg kan være med på at svigermor betaler for hele kino utgiftene, men det er flaut å be om.

Anonymkode: d5911...c9a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så denne broren til mannen min på 13 sa plutselig han vil se en film på kino.
Da sa mannen min greit vi fikser det snart. etter noen dager (igår) ringte han mannen min igjen for å spørre når vi skulle på kino og da sa mannen min jeg skal se jeg har skole på lørdag.

svigermor ringte mannen  min bare for å snakke vanlig, da nevnte mannen min av seg SELV at han skulle ta med broren på kino snart som mulig. Da mener han denne eller neste helg. 
Moren sa «det tror jeg ikke på» så sa han hvorfor. Da sa svigermor «fordi kona di kommer til å si noe så kommer du til å si nei vi kan ikke gå fordi henne henne sa dette og dette*» (for så ikke å nevnte har jeg ikke super godt forhold til svigermor) 

Her er problemet. 
vi sliter med økonomi for øyeblikket. Vi har bodd sammen  i et år. Og har hatt perioder med tøff økonomi. Det er litt frem og tilbake egentlig! Men akkuratt må er der ikke bra! 

nå har vi begynt å ta buss, selv om det tar oss 1 time til jobb og av og til er bussen 20 min forsinka i den kulden! (Igår) Så tok vi buss den ene måned nå for å spare et par tusen vi ellers hadde brukt på bil utgiftene.  Så vi har tatt buss i noen dager nå.

jeg skjønner ikke hvorfor mannen min sa ja til kino. Dette er spider man nye film så skjønner han også liker sånnt, og at han selv også sikkert vil se, MEN  Bilettene koster rundt 170kr per stikk. Biletter for oss 3 vil koste 600, + popcorn 80kr per stikk pg brus 40kr per stikk. Da ligger vi på 1000kr. Og vi har ikke råd til det. 

jeg har lyst til å si til mannen min at «si rett ut til foreldrene dine at vi ikke kan ta kino, vi har ikke penger akkuratt nå. Vi sliter litt med økonomi.» 

men så tenker jeg på svigermor som sa at kona di kommer til å si sånn og sånn……

så får jeg lyst til å si det selv til moren, men så tenker jeg kanskje mannen bør si det selv?  
jeg vet 1000kr ikke er super mye penger, men akkuratt nå så er det faktis.

hva tenker dere?  Hvordan løse dette

Jeg kan være med på at svigermor betaler for hele kino utgiftene, men det er flaut å be om.

Du trenger ikke være med vell? Å mannen din kan spørre om mor har penger til billetten til yngste

• Liker 46
Skrevet (endret)

Hva med å stikke innom en butikk og kjøpe brus og snacks enn å handle det på kiosken i kinoen? Sparer lett halvparten på det.

Og dere er gift og har bodd sammen i 1 år?

Endret av Duraton
  • Liker 33
Skrevet

Du trenger ikke å være med. De trenger ikke popcorn og brus. Vips, 340 istedenfor 1000.

Anonymkode: 652e4...077

• Liker 44
Skrevet

Du trenger ikke å bli med 

kjøp en brus og noe snop på butikken 

Anonymkode: 2985a...3aa

• Liker 8
Skrevet

Du blir ikke med, de kjøper brus og godteri på butikken før kino, i verste fall kan mannen din spør moren sin om penger til kino. Da slipper det å koste så mye. 
Det handler om å se løsninger og ikke problemene. Kanskje derfor svigermoren din kom med den kommentaren? Sier du ofte nei til mannen din, særlig ang ting som skal skje med familien hans?

Anonymkode: c6d81...42f

• Liker 8
Skrevet

300/400 kan være mye penger når man har dårlig råd. Da jeg slet med økonomi var 400 matbudsjettet for nesten 2 uker. 

Her må mannen din faktisk snakke med foreldrene sine og foreldrene til gutten. Han må fortelle hvordan ståa er og at derfor blir det ikke kino. 
Vil gutten heller komme på filmkveld hos dere? En pose micropop koster ikke all verden;) 

Anonymkode: e1eb9...0c8

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Du tar en alvorsprat med mannen din om at dere skal ha felles forståelse av økonomi utad. Du ber han også stå opp for deg overfor svigermor. Svigermor kan spandere på sønnen på 13 og mannen betale for seg selv og du lar være å bli med. Problem løst.

Og mannen må selvsagt få et budsjett - la oss si 350 for buss, kinobillett og snop og må forholde seg til det.

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hvorfor kan ikke svigermor spandere på guttene sine da? 

Kjøp godteri i matbutikken og svigermor spanderer billettene, i hvert fall den ene.

Så kan gutta dra på kino og svigermor blir fornøyd. 

Skrevet

Først: Jeg ser du har lese og skrive vansker, og tenker folk kan holde seg for gode til å latterliggjøre det. Kinoen kan løses rimeligere enn du skisserer. Enten må foreldrene hans betale billetten, eller brødrene gå alene. Brus og snop kommer fra butikken. Dette ville jeg ikke gått i krigen på.

• Liker 18
Skrevet

1 time til jobb er det mange som har. Noen (jeg) har 1,5 Tim til jobb. Det går mye tid men man kan få gjort ting på bussen som man ellers hadde gjort hjemme og så bruke tiden fornuftig. Hvis dere har bil(/er?) så hadde jeg solgt den/de for å bygge en bedre økonomi langsiktig. 
Det virker som dårlig økonomi går i arv hos dere, da mora til gutten ikke kan bidra med en kinobillett eller litt popcorn. Har ikke gutten lommepenger han kan bruke på kino? Skjønner jo at mannen ønsker å ta med broren på kino å invitere men en full kinokveld har dere jo ikke råd med og det er vel et fantastisk tilfelle å lære 13- åringen om økonomi. Alt annet jeg ville ha sagt har allerede blitt sagt i de andre sine svar her. 

Anonymkode: 6bb89...cf0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres jo ut som om mannen din og broren har planlagt kinotur, så hvorfor i alle dager regner du med deg selv? Du har åpenbart ingen interesse for det en gang.

Han og broren drar på kino og kjøper noe snacks på butikken i forkant så det ikke blir så dyrt.

Du skriver at dere tar bussen til jobb, noe som indikerer at begge er i jobb og da skulle man tro dere har råd til en kinotur hvis dere vil. Og jeg forstår ikke helt hva som er så ille med buss til jobb? Svært mange har ikke bil en gang og er avhengig av buss. En time til jobb er vanlig for mange

Endret av altflyter
  • Liker 20
Skrevet

Du trenger ikke være med, brus og godis kan kjøpes på butikken. Da koster dette 450 kr. Det er billigere sånn. Eventuelt kan mannen din spør mor om å dekke utgifter for lillebror 

Anonymkode: 987ce...781

• Liker 6
Skrevet

Mannen og broren drar på kino og du blir hjemme, så får gutten popcorn og brus meny og mannen klarer seg uten. 
Det er ikke riktig at du skal bestemme hva mannen din kan og ikke kan gjøre selv om dere har dårlig økonomi. Dere får sette opp budsjett over hvor mye hver av dere kan tillate dere å bruke utenom fellesen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hjelp -

Du blir ikke med, og de kjøper seg litt snop på Kiwi før de drar.

Masse penger spart.

Anonymkode: 2e001...7b2

Ja, men vi har ikke en eneste ekstra krone. 
han er helt minus i konto og jeg skal sende han 3000kr fra mine sparepenger! Da nytter det ikke. Og han er broren, så svigermor forventer han betaler fra sin konto for begge. Og det er sånn i vår kultur 

Vi får den filmen i en boks vi har abbonent hos. Her kommer alle nye filmer Ila 1 uke-1 måned.  (vi er medlem av det) 

jeg tenkte heller å vente også ta med han hjem til oss en dag da filmen har kommet og Se film hos oss, med popcorn for 10kr fra kiwi, brus for 10kr og litt snacks! Snacks og godteri for 100-200kr. Og film. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger ikke å være med. De trenger ikke popcorn og brus. Vips, 340 istedenfor 1000.

Anonymkode: 652e4...077

De kjøper, broren hans er veldig glad i snacks og godsaker. Han kan umulig gå til kino uten å kjøpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

300/400 kan være mye penger når man har dårlig råd. Da jeg slet med økonomi var 400 matbudsjettet for nesten 2 uker. 

Her må mannen din faktisk snakke med foreldrene sine og foreldrene til gutten. Han må fortelle hvordan ståa er og at derfor blir det ikke kino. 
Vil gutten heller komme på filmkveld hos dere? En pose micropop koster ikke all verden;) 

Anonymkode: e1eb9...0c8

Det er det jeg mener! Når mannen sin konto er på minus og jeg må ta ut fra MINE sparepenger så er 4000kr mye det å. 

Jeg tenkte at han kan komme på filmkveld i slutten av måneden. Til vi har fått lønn. Så kjøper vi godsaker heller.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du trenger ikke være med, brus og godis kan kjøpes på butikken. Da koster dette 450 kr. Det er billigere sånn. Eventuelt kan mannen din spør mor om å dekke utgifter for lillebror 

Anonymkode: 987ce...781

han er helt minus i konto og jeg skal sende han 3000kr fra mine sparepenger! Da nytter det ikke. Og han er broren, så svigermor forventer han betaler fra sin konto for begge. Og det er sånn i vår kultur 

Vi får den filmen i en boks vi har abbonent hos. Her kommer alle nye filmer Ila 1 uke-1 måned.  (vi er medlem av det) 

jeg tenkte heller å vente også ta med han hjem til oss en dag da filmen har kommet og Se film hos oss, med popcorn for 10kr fra kiwi, brus for 10kr og litt snacks! Snacks og godteri for 100-200kr. Og film. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi får den filmen i en boks vi har abbonent hos. Her kommer alle nye filmer Ila 1 uke-1 måned.  (vi er medlem av det) 

Altså…. Dere er to unge mennesker, begge i jobb og tilsynelatende ingen barn. Hvor i alle dager går pengene deres når noen hundrelapper velter budsjettet? Til og med studenter og mennesker på sosialhjelp går på kino en sjelden gang og ettersom dere begge er i jobb… Hvor går alle pengene?

Jeg begynner å forstå svigermoren din. Du må se etter løsninger. Å avtale en kinotur med sin 13 år gamle bror er ingen katastrofe.

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...