AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 I 2020 fikk jeg utbetalt 29.800kr for lite i uføre trygd. Og fikk det utbetalt nå. 14.400kr ca fikk jeg inn på konto. Why? Det er jo 50 % i skattetrekk det😒 Anonymkode: 2ffb8...377
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Nav trekker 50% på etterbetaling, ja. Opplevde det samme i januar. Nav gjorde en feil, menneskelig svikt og helt tilgivelig, men med det resultat at jeg ikke fikk sykepengene mine i desember. Da ting omsider ble ordnet opp, fikk jeg utbetalt pengene i januar, med 50% trekk pga etterbetaling. Men, som de så hyggelig sa, dette får jeg jo evnt igjen på skatten🤪 For det hjalp meg nå, når jeg først ble på etterskudd i desember, og så ikke fikk nok i januar... Anonymkode: d1e4d...795
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nav trekker 50% på etterbetaling, ja. Opplevde det samme i januar. Nav gjorde en feil, menneskelig svikt og helt tilgivelig, men med det resultat at jeg ikke fikk sykepengene mine i desember. Da ting omsider ble ordnet opp, fikk jeg utbetalt pengene i januar, med 50% trekk pga etterbetaling. Men, som de så hyggelig sa, dette får jeg jo evnt igjen på skatten🤪 For det hjalp meg nå, når jeg først ble på etterskudd i desember, og så ikke fikk nok i januar... Anonymkode: d1e4d...795 Det er jo helt vilt. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være sånn. Anonymkode: 2ffb8...377
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Du får det tilbake på skatten til neste år Anonymkode: f965f...d67 1
Traktor Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo helt vilt. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være sånn. Anonymkode: 2ffb8...377 For å sikre at du ikke får baksmell vil jeg tro. 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Traktor skrev (1 time siden): For å sikre at du ikke får baksmell vil jeg tro. Det er jo skattekortet som avgjør hvor mye skatt som skal trekkes for å unngå det. Anonymkode: a0b1a...b4b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo skattekortet som avgjør hvor mye skatt som skal trekkes for å unngå det. Anonymkode: a0b1a...b4b Men skattekortet hensyntar ikke store enkeltutbetalinger som kommer i tillegg. Anonymkode: 514ea...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 Det står på NAV sine sider at etterbetalinger fra tidligere år skattes høyere enn skattekortet. Det står videre at det er for å sikre at du ikke skal få baksmell. Men du står jo fritt til å endre skattekortet ditt når som helst om du vil ha det jevnet ut over inneværende år. Anonymkode: 18f66...774 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men skattekortet hensyntar ikke store enkeltutbetalinger som kommer i tillegg. Anonymkode: 514ea...ac7 Blir ikke det regnet som biinntekt, og skal skattes deretter? Det er to skattetrekk på skattekortet. Anonymkode: a0b1a...b4b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Du har nok blitt trukket 44%. Nav er pålagt å gjøre det, det er skatteetatens regelverk. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/skatt-pa-etterbetalinger-av-pensjon-og-ytelser-fra-nav/ Anonymkode: 74124...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Blir ikke det regnet som biinntekt, og skal skattes deretter? Det er to skattetrekk på skattekortet. Anonymkode: a0b1a...b4b Blir skattelagt på samme måte. Men skattetrekket er forskjellig, det er riktig. Anonymkode: 04fab...531
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Du kan endre skattekortet ditt for resten av året visst du ønsker. Da legger du inn forventet inntekt for hele året. Legger også inn inntekt som du har mottatt så langt i år pluss trukket skatt så langt i år. Anonymkode: 04fab...531
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 For å få igjen det du har rett på må du ved neste skattemelding si at du ønsker å få vurdert den etterbetalingen ut i fra den renten du skulle betalt. Måtte gjøre det samme da jeg fikk etterbetalt en stor sum da jeg ble ung ufør. Anonymkode: a5d72...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå