AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Info: gift i 3 år, har felles økonomi, i hvertfall når det passer ham. Det glapp ut av mannen i går at han sist mai kjøpte en fiskestang til 7000 NOK. Jeg har null peiling på fisking, men har sett at han bruker fiskestangen mye. Han jobber som elektriker og fra mai i fjor fikk han svært mange oppdrag fra et bestemt firma og godt betalt. Dessverre, etterhvert ble det ikke like mange oppdrag, og vi har hatt en tøff periode inntill nå, hvor vi har prioritert sparing og kun brukt penger på det nødvendigste. Vi har spart opp mye, så det er bra, jeg tjener ikke veldig mye, men det jeg tjente gikk til nødvendige ting til husholdingen samt klær og skolesaker til gutten vår. jeg har mange interesser, blandt annent håndarbeid som strikking og brodering, men bruker svært skjeldent penger på det fordi jeg er flink til å handle brukt og har mye restegarn. til jul og bursdag har jeg pleid å få pengegaver fra mine foreldre, og de har alltid blitt brukt til felles ting som mat, ny seng til gutten, noe verktøy mannen trengte etc, jeg dekker også alt av veterinærutgifter til hunden vi har. mao jeg har ALDRI i løpet av vår tid som gift (vært samboere i 7 år totalt, gift i 3) brukt i nærheten av 7000 kr på meg selv. mannen har også kritisert meg for å kjøpe stueplanter og ting HAN mener er unødvendig. ... men altså...7000 kr på en hobby? UTEN å si i fra? slik jeg ser det var det et korttenkt kjøp og jeg kjenner en bitterhet over at han tar det som en selvfølge at jeg bruker penger jeg får i gave på felles ting. han syntes jeg overreagerer og at "dette lar du aldri gå" fordi jeg er kjempesint over dette her. Jeg sa, at jeg krever 7000 av ham, inn på min konto, disse pengene skal jeg kunne bruke som jeg vil (skal spare i fond). Fortalte en venninne om situasjonen, og hun mener jeg overdriver og at mannen "må jo ha lov til å bruke penger på hobbien sin). Jeg mener jeg har rett til å kreve 7000 av ham, men så er jeg fremdeles skikkelig sint. Hva mener dere? Anonymkode: bff57...407 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Er enig med deg, han burde ikke brukt 7k uten å si ifra, men synes du bare skal svelge denne kamelen. Du sier selv at det gir ham mye glede, og bruker den mye. Ikke ødelegg dette for ham. La det ligge. Anonymkode: 404c0...3b9 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Jeg tenker at problemet er hva de kr 7000 representerer, det er provoserende at mannen din klager på at du kjøper planter og forventer at du bruker pengegaver på felleskostnader når han selv går hen og bruker så mye penger på en hobby. Kanskje dere ikke skal ha så felles økonomi som dere har i dag? Det ser ikke ut som om du får noe utbytte av å være sparsommelig, alt du sparer går i sluket. Kunne dere blitt enige om hvor mye hver av dere skal bidra til fellesskapet og overfør det beløpet til en felles konto? Da kan begge beholde resten selv og bruke det på hva dere vil. Anonymkode: fad08...745 28 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Hvis han har brukt 7000 kr av fellesskapets penger blir det feil å kreve 7000 av han ja. Men du kan be om 3500kr. Anonymkode: 5e909...aa1 33 1
trafikkdirigenten Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Det må du nesten tåle når dere har felles økonomi, høres ikke ut som dere burde vært gift i det heletatt 11
Jadzia Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ser hvorfor du reagerer. Jeg hadde synes det var skikkelig dårlig gjort hvis det var her. Det er snakk om såpass store summer at det er sånt man snakker sammen om på forhånd. Men å kreve hele summen av han, blir heller ikke riktig sånn jeg der det. Men heretter hadde alle mine gaver vært mine. Han hadde ikke fått ei krone av pengegaver jeg fikk. 3
Jr.Garcon Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Info: gift i 3 år, har felles økonomi, i hvertfall når det passer ham. Det glapp ut av mannen i går at han sist mai kjøpte en fiskestang til 7000 NOK. Jeg har null peiling på fisking, men har sett at han bruker fiskestangen mye. Han jobber som elektriker og fra mai i fjor fikk han svært mange oppdrag fra et bestemt firma og godt betalt. Dessverre, etterhvert ble det ikke like mange oppdrag, og vi har hatt en tøff periode inntill nå, hvor vi har prioritert sparing og kun brukt penger på det nødvendigste. Vi har spart opp mye, så det er bra, jeg tjener ikke veldig mye, men det jeg tjente gikk til nødvendige ting til husholdingen samt klær og skolesaker til gutten vår. jeg har mange interesser, blandt annent håndarbeid som strikking og brodering, men bruker svært skjeldent penger på det fordi jeg er flink til å handle brukt og har mye restegarn. til jul og bursdag har jeg pleid å få pengegaver fra mine foreldre, og de har alltid blitt brukt til felles ting som mat, ny seng til gutten, noe verktøy mannen trengte etc, jeg dekker også alt av veterinærutgifter til hunden vi har. mao jeg har ALDRI i løpet av vår tid som gift (vært samboere i 7 år totalt, gift i 3) brukt i nærheten av 7000 kr på meg selv. mannen har også kritisert meg for å kjøpe stueplanter og ting HAN mener er unødvendig. ... men altså...7000 kr på en hobby? UTEN å si i fra? slik jeg ser det var det et korttenkt kjøp og jeg kjenner en bitterhet over at han tar det som en selvfølge at jeg bruker penger jeg får i gave på felles ting. han syntes jeg overreagerer og at "dette lar du aldri gå" fordi jeg er kjempesint over dette her. Jeg sa, at jeg krever 7000 av ham, inn på min konto, disse pengene skal jeg kunne bruke som jeg vil (skal spare i fond). Fortalte en venninne om situasjonen, og hun mener jeg overdriver og at mannen "må jo ha lov til å bruke penger på hobbien sin). Jeg mener jeg har rett til å kreve 7000 av ham, men så er jeg fremdeles skikkelig sint. Hva mener dere? Anonymkode: bff57...407 Hvis din fremstilling er riktig så er det drøyt at han blåste 7000 på en fiskestang uten å lufte det for deg. Høres fair ut at du holder tilbake noen tusenlapper som du kan disponere som du vil. Strengt tatt er det vel relativt spinnvilt å bruke 7000 på en jævla fiskestang 😂hvis man ikke har en skandaløst evigvarende god økonomi. 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 Kunne da aldri falt meg inn å kreve mannen min for penger han har brukt på seg selv. Jeg hadde sagt fra om hans forbruk går utover meg og barna og han ikke betaler sin del av div. Vi har delt økonomi. Og jeg hadde egentlig blitt forbanna om han skulle bestemme hva jeg bruker mine til overs penger på. Du må ha et stort lage av garn, hvis du klarer å strikke mye bare på rester. Så her enten lurer du deg selv på garn forbruk Anonymkode: 0eb44...146 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne da aldri falt meg inn å kreve mannen min for penger han har brukt på seg selv. Jeg hadde sagt fra om hans forbruk går utover meg og barna og han ikke betaler sin del av div. Vi har delt økonomi. Og jeg hadde egentlig blitt forbanna om han skulle bestemme hva jeg bruker mine til overs penger på. Du må ha et stort lage av garn, hvis du klarer å strikke mye bare på rester. Så her enten lurer du deg selv på garn forbruk Anonymkode: 0eb44...146 ja, jeg har et stort lager av garn, har fått masse etter at bestemor gikk bort, hun var en reser til å strikke så mye lå igjen av nøster og ubrukt garn, i tillegg bruker jeg lite tid på min hobby fordi jeg sliter med KTS. uansett ville det ikke falle meg inn å bruke en så stor sum på noe uten å si ifra. Anonymkode: bff57...407 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 TS her, ser jeg utelot en viktig opplysning, tror jeg. Fra april 2021 til juli 2021 bodde vi hver for oss. Han flyttet nærmere jobben og jeg og gutten vår flyttet etter så fort det var mulig. Så han kjøpte fiskestangen mens vi ikke bodde under samme tak. Og nei, det handler ikke om fiskestangen i seg selv, han fiske så mye han vil for min del. Det jeg er sint over er at han har brukt en stor som penger på seg selv, mens mine penger automatisk har gått til felleskonstnader. Slik jeg ser det kunne han kjøpt en billigere fiskestang, eller ventet med å kjøpe en dyr en til vi faktisk har bedre råd. jeg er sint og skuffet fordi dette kom helt ut av det blå, og fordi jeg føler at min økonomi blir tatt for gitt,,hvis det gir mening. jeg har ingenting i mot felles økonomi, men da må jo begge være ærlige og enige. Tror definitivt seperat økonomi er bedre for oss. Anonymkode: bff57...407 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 Det er feil at han forlanger at du må bruke private pengegaver på felles ting. Klager over at du bruker felles penger på planter til hjemmet, samtidig som han bruker felles på privat hobby. Dere skal begge bruke private penger på private hobbyer. Bruker dere felles penger til egne hobbyer, skal det i såfall bli enige om på forhånd. Også om det er større felles ting til familie og hjem. Ville krevd 3500 for fiskestangen. Anonymkode: 46a60...427 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Hva er AITA? Anonymkode: 46a60...427 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 Jeg lan skjønne at du syns det er urettferdig oh hadde kok også reagert med sinne. Men så må man gå videre.. Kanskje dere kan ble enige om å spare noen kroner som du kan bruke på din hobby? Anonymkode: c8661...837
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 Har dere ingen egne penger? Vi har også felles økonomi, men også egne penger. Jeg spør aldri min mann om å kjøpe noe som helst, men han klager heller ikke over mine innkjøp. Anonymkode: fc7bf...f1e 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 Jeg er enig med deg. Jeg hadde ikke ønsket felles økonomi om det fungerte slik. Som du sier, det er hva fiskestangen representerer som er det vondeste, at han kan kjøpe seg hva han vil uten å avtale først mens dine penger går til fellesting. Min eks var litt lik, sannsynligvis verre. Han hadde sjelden penger til felles ting, men kjøpte mye til seg selv. Men etterhvert måtte jeg ta opp lån og gå i minus fordi han ikke hadde råd til å være med å betale for mat, vinterdresser og sommerferie fordi han unnet seg filmer, bøker og annet personlig til mange tusen kroner i måneden. Anonymkode: ea826...b21 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 Hovedspørsmålet her er jo om du tjener nok til å bidra med 50% felles utgifter. Du skriver at du «ikke tjener så veldig mye». Dersom mannen tjener mer enn deg, og bidrar mer til Familien AS, så er det helt innafor dersom han unner seg noe han ønsker seg i blant. Dersom du derimot måtte dekke mer enn 50% av felles utgifter fordi mannen brukte penger på seg selv, så er det helt innafor å bli sint. Anonymkode: 330c3...23e 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lan skjønne at du syns det er urettferdig oh hadde kok også reagert med sinne. Men så må man gå videre.. Kanskje dere kan ble enige om å spare noen kroner som du kan bruke på din hobby? Anonymkode: c8661...837 som jeg skrev lengre opp, det handler ikke om hvem sin hobby som er viktigst. jeg har et avslappet forhold til mine hobbier, bruker lite penger da jeg bruker liten tid på det. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere ingen egne penger? Vi har også felles økonomi, men også egne penger. Jeg spør aldri min mann om å kjøpe noe som helst, men han klager heller ikke over mine innkjøp. Anonymkode: fc7bf...f1e vi har egne penger, men vi har levd svært nøkternt det siste året, særlig siden i fjor sommer. dvs, jeg trodde vi hadde begge blitt enige om at sparing var første prioritet, IKKE egne interesser. vi har vært ganske flinke, tenkte jeg, sparten god del, selv om vi ikke brukte penger på kino, dyr mat, nye klær etc. så ble virkelig sjokkert over at han likevell hadde brukt så mye penger uten å en gang drøfte det med meg. Anonymkode: bff57...407 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 Har han forlangt at dine penge gaver går til utgifter eller er det noe du har gjort uten at han forlanger det? Synes det er en vesentlig forskjell der. Jeg synes ikke 7000 kroner er mye å bruke på en hobby som gir han glede i lang tid. Han kunne ha brukt opp tilsvarende sum på 2-3 byturer. Men saken stiller seg selvsagt annerledes om han har forlangt at du ikke for bruke en krone på deg selv. Ta penge gavene dine neste gang og behold de selv. Anonymkode: c2fcc...155 4
Kristin70 Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: vi har egne penger, men vi har levd svært nøkternt det siste året, særlig siden i fjor sommer. dvs, jeg trodde vi hadde begge blitt enige om at sparing var første prioritet, IKKE egne interesser. Anonymkode: bff57...407 Var det ikke i mai at han hadde kjøpt fiskestangen? Hvis dere ble enige i fjor sommer om å prioritere sparing ser jeg ingen grunn til at du er sur på han for penger han brukte i mai. 5
nomore82 Skrevet 2. februar 2022 #20 Skrevet 2. februar 2022 Kristin70 skrev (3 minutter siden): Var det ikke i mai at han hadde kjøpt fiskestangen? Hvis dere ble enige i fjor sommer om å prioritere sparing ser jeg ingen grunn til at du er sur på han for penger han brukte i mai. Jeg og tenkte det samme. Ut fra tidslinjen her så ble fiskestangen kjøpt før en ble enig om et mer nøkternt forbruk, og mens han hadde flere oppdrag og mens de bodde fra hverandre. Hvorvidt 7k er mye å bruke på en fiskestang eller ikke kan strengt tatt ikke vi som ikke fisker vite noe om. Men sammenlignet med andre hobbyer kan det være en helt fair pris å betale for utstyr som blir brukt mye. Skal man ha en hobby så koster det. At du er nøktern med din hobby betyr ikke at han kan eller bør være det. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå