Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått sparken og er egentlig litt sjokkert. Før jeg fikk et drøftelsesbrev med innkalling til møte om oppsigelse av mitt arbeidsforhold, så hadde jeg vært på et møte med sjefen. Det møtet gjaldt lønn, men samtidig holdt de tilbake bonus fordi jeg ikke samarbeidet bra med andre kolleger. Men, det feltet bonusen gjaldt var det ingenting å klage på. Jeg spurte hva som ble ment at jeg ikke samarbeidet, men fikk ingen utdypning av dette. Så da er det ikke så lett å endre seg. 

Utifra referatet, så stod det ingenting om at dette var en skriftlig advarsel. Så dermed var jo sjokket ganske stort da jeg fikk mail med innkalling til drøftelse av oppsigelsen. 

Møtet kom og jeg fikk oppsigelsen i hånda. Igjen spurte jeg om de utdype det dårlige samarbeidet, men ingen kommentar på det. De mente det var så alvorlig at de hadde rett til å sparke meg på dagen. Hva det grunnlaget var ønsket jeg å få notert ned i referatet, men det uteble og hele referatet var tatt litt ut av sammenheng. Referatet ble skrevet av sjefen. 

Jeg har jo skjønt nå at det skulle vært en uavhengig person som skulle skrevet dette, men ble helt ærlig tatt på senga av hele greia. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med innlegget, annet enn at jeg føler meg dårlig behandlet av denne bedriften. Men, samtidig glad for at jeg har kommet meg unna, da det i ettertid har kommet frem flere ting som ikke har vært helt bra i forhold til arbeidsmiljøloven. Måtte bare lufte litt tanker da det er litt tøft om dagen med jobbsøking og alle avslagene. 

Anonymkode: 9d5f7...e2a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne hadde jeg tatt med advokat. Det er stor forskjell på å få sparken og bli oppsagt. Å få sparken på dagen skal kun brukes når noe alvorlig har skjedd. Ut fra det du forteller har de ikke hatt grunnlag for å avskjedige deg som det heter.

Du bør kontakte advokat for å utrede om det kan være grunnlag for erstatning for usakelig avskjed. Du trenger ikke å kreve jobben tilbake om du ikke vil. Men du kan få erstatning.

Anonymkode: c711e...1ed

• Liker 16
Skrevet

Dette er fagforeningsmat. Jeg håper du er organisert, da får du hjelp fra fagforeningen.

Men hvis der ikke er noe du ikke forteller her, har du en god sak uansett, så kontakt advokat (kanskje du har en innboforsikring e.l som dekker noen timer med advokat? Sjekk det).

Anonymkode: c2f07...956

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Du  bestride oppsigelsen! Den er ikke saklig og oppsigelsen er, slik du gjengir den, ikke i tråd med amls krav om oppsigelser. Kravet til saklighet i forbindelse med avskjedigelse (på dagen) er enda strengere. 

Ikke aksepter det pisset der og gå på jobb! Kontakt fagforeninga di i dag.

Anonymkode: 94981...99a

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt fagforening og/eller advokat. Og få sendt et brev hvor du bestrider oppsigelsen. 

Anonymkode: 2a66c...680

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for tips og råd. Kjenner jo at jeg er ganske tom for energi og er litt i kjelleren om dagen. Men, er det egentlig noe vits i å ta det videre? Jeg vil jo ikke akkurat tilbake til jobben. 

Og hva slags erstatning snakker man om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips og råd. Kjenner jo at jeg er ganske tom for energi og er litt i kjelleren om dagen. Men, er det egentlig noe vits i å ta det videre? Jeg vil jo ikke akkurat tilbake til jobben. 

Og hva slags erstatning snakker man om? 

Den eneste jeg kjenner til som ble urettmessig oppsagt fikk 6 måneders lønn som kompensasjon, hun måtte ta det via advokat, var ikke organisert.

Anonymkode: 1aadd...7f4

• Liker 4
Skrevet

Først av alt så trenger du ikke ha fått advarsel før du får oppsigelse, det er en stor misforståelse at det er et krav.

Når oppsigelsen ikke har fulgt de rammer som AML nevner så kan du bestride den. Er du fagorganisert kan de hjelpe deg, eller små du selv ta kontakt med arbeidsrettsadvokat for veien videre. 

Anonymkode: 13ccd...068

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den eneste jeg kjenner til som ble urettmessig oppsagt fikk 6 måneders lønn som kompensasjon, hun måtte ta det via advokat, var ikke organisert.

Anonymkode: 1aadd...7f4

Samme her, venninna mi fikk erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Måtte også gjennom advokat. 

Anonymkode: 0e86b...b6f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva bedrift er dette ?

jeg holder på å søke jobb og vil gjerne vite hvor jeg bør holde meg unna!

dette er psyko. 

Anonymkode: 22e76...4d4

• Liker 1
Skrevet

Er det malerfirma dette? 

Jeg kjenner til et tidligere Sandnes firma som drev på med slike oppsigelser. De gikk konk og startet opp under tilnærmet samme navn i nabobyen.. 

Anonymkode: 22cb1...d39

Skrevet

Jeg gikk gjennom det samme, gikk til advokat fordi jeg ikke var organisert. Firmaet måtte betale salæret som en del av sluttavtalen vi inngikk.

Ta kampen! Det kommer til å føles SÅ mye bedre i ettertid. Jeg brukte mange tårer og mye krefter, men det var en så fantastisk seier da jeg fikk gjennomslag for alt jeg ville ha. Ikke la dem skremme deg. Ring advokat i morgen!

Anonymkode: 3c5c9...acc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her, venninna mi fikk erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Måtte også gjennom advokat. 

Anonymkode: 0e86b...b6f

Faren min og. Han fikk flere hundre tusen. Anbefaler advokat, ts. 

Anonymkode: faad4...80c

Skrevet

Mannen min fikk fem måneder lønn uten arbeidsplikt, samt dekket advokatkostnader, når han ble utsatt for denne typen forsøk på oppsigelse fra sin arbeidsplass. Han var ikke fagorganisert på det tidspunktet (ble det selvfølgelig umiddelbart etterpå), men det er veldig vanlig at arbeidsgiver ender med å dekke arbeidstakers advokatutgifter hvis man har en grei sak i utgangspunktet. 

Ikke la dette passere, selv om du ikke skal tilbake. Arbeidsgivere må lære hvilken spilleregler som gjelder i arbeidslivet, og hvis ansatte som blir behandlet dårlig bare lar det gå, så er det de som blir sittende med svarteper. 

På tross av at mannen min hadde en soleklar og kjempegod sak, og på tross av at han vant, så slet han i noen år etterpå med veldig usikkerhet knyttet til egen kompetanse og egne ressurser. Da var det i minste godt å kunne kjenne litt på at han hadde fått rett til slutt. 

Anonymkode: 46979...4e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 2.52):

Jeg har fått sparken og er egentlig litt sjokkert. Før jeg fikk et drøftelsesbrev med innkalling til møte om oppsigelse av mitt arbeidsforhold, så hadde jeg vært på et møte med sjefen. Det møtet gjaldt lønn, men samtidig holdt de tilbake bonus fordi jeg ikke samarbeidet bra med andre kolleger. Men, det feltet bonusen gjaldt var det ingenting å klage på. Jeg spurte hva som ble ment at jeg ikke samarbeidet, men fikk ingen utdypning av dette. Så da er det ikke så lett å endre seg. 

Utifra referatet, så stod det ingenting om at dette var en skriftlig advarsel. Så dermed var jo sjokket ganske stort da jeg fikk mail med innkalling til drøftelse av oppsigelsen. 

Møtet kom og jeg fikk oppsigelsen i hånda. Igjen spurte jeg om de utdype det dårlige samarbeidet, men ingen kommentar på det. De mente det var så alvorlig at de hadde rett til å sparke meg på dagen. Hva det grunnlaget var ønsket jeg å få notert ned i referatet, men det uteble og hele referatet var tatt litt ut av sammenheng. Referatet ble skrevet av sjefen. 

Jeg har jo skjønt nå at det skulle vært en uavhengig person som skulle skrevet dette, men ble helt ærlig tatt på senga av hele greia. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med innlegget, annet enn at jeg føler meg dårlig behandlet av denne bedriften. Men, samtidig glad for at jeg har kommet meg unna, da det i ettertid har kommet frem flere ting som ikke har vært helt bra i forhold til arbeidsmiljøloven. Måtte bare lufte litt tanker da det er litt tøft om dagen med jobbsøking og alle avslagene. 

Når folk har uersiøse arbeidsgivere så forstår jeg faktisk ikke hvorfor folk ikke organiserer seg, da hadde du faktisk hatt noen støttespillere,og det hadde blitt sak om det var ugyldig oppsigelse.Du kan engasjere advokat,men da bør du har råd til risikoen for å tape,det koster fort flere hundre tusen.

Anonymkode: 32431...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 2.52):

Dette hadde jeg tatt videre til fagforbundet. Da jeg blei forskjellsbehandlet på jobb osv så gikk jeg til fagforbundet. 

Hvis du ikke er medlem så hadde jeg blitt medlem. Fagforbundet har hjulpet meg masse i forhold til jobben. 

Anonymkode: a8714...ba1

Skrevet

Håper du tar dette videre, TS!❤️ Ingen arbeidsgivere bør få lov til å komme unna med slik oppførsel uten så mye som en smekk på hånden. 

Anonymkode: 21cb7...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...