AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Hei, Jeg studerer en master i utlandet. Økonomisk sett har jeg regnet ut at det blir slutt på pengene fra Lånekassen i mai. Man får utbetalt i epoker når man studerer i utlandet. Studiene er tøffe og professor som skal gradere master sammen med en annen lærer har «advart» studentene om at de som jobber ved siden av masteroppgaven, rett og slett ikke vil klare seg igjennom den..Noe som er helt idiotisk selvsagt.. Men det er ufattelig mye å gjøre... Jeg har foreldre som er skilt.. en mor som ikke jobber og en far som med stor sikkerhet vil gi meg en kraftig skyllebøtte om jeg spør. En eller annen lærepenge om hvordan jeg skal håndtere penger, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16 år, betalt de helt elementære ting som treningstøy eller en ny bukse, shampoo etc. Altså, jeg har forsørget meg selv økonomisk i mange år. Flyttet ut når jeg var 19 og har betalt husleie siden den gang. Det har vært andre kriser hvor jeg har hatt nødt til å spørre min far om penger .. Som når koronaen stod på som fult. Min far hjelper når det er helt krise , men det blir alltid veldig dårlig stemning og jeg føler meg helt forferdelig som spør.. Jeg er veldig glad i han.. Men det er veldig vanskelig for meg å spørre uten å føle at han blir skuffet.. Så får jeg også dårlig samvittighet, fordi han står jo alene med det økonomiske «ansvaret»..selv om han har råd. Min far er av gamle skolen og har klatret høyt opp karriere stigen uten utdannelse..Han tjener godt.. men han har ikke forståelse for at pengene man får av Lånekassen ikke er en gullgruve. Spesielt ikke når euroen også er så dyr som den er nå... Jeg jobber annenhver helg, og vet at hvis jeg skal få meg ny jobb nå midt i masterskriving... blir det for mye. Nå er valget mitt 1. Søke en ny jobb ved siden av studiene og sette av tid til opplæring (på et annet språk vel og merke), som gjøre det vanskelig å fullføre master i tide.. dermed utsette masteroppgaven og ikke få papirer til jeg skal ut i ordentlig jobb.. 2. Spørre far eller andre familie medlemmer.. Hva ville du gjort? Anonymkode: d818e...a03
Tanuki Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg studerer en master i utlandet. Økonomisk sett har jeg regnet ut at det blir slutt på pengene fra Lånekassen i mai. Man får utbetalt i epoker når man studerer i utlandet. Studiene er tøffe og professor som skal gradere master sammen med en annen lærer har «advart» studentene om at de som jobber ved siden av masteroppgaven, rett og slett ikke vil klare seg igjennom den..Noe som er helt idiotisk selvsagt.. Men det er ufattelig mye å gjøre... Jeg har foreldre som er skilt.. en mor som ikke jobber og en far som med stor sikkerhet vil gi meg en kraftig skyllebøtte om jeg spør. En eller annen lærepenge om hvordan jeg skal håndtere penger, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16 år, betalt de helt elementære ting som treningstøy eller en ny bukse, shampoo etc. Altså, jeg har forsørget meg selv økonomisk i mange år. Flyttet ut når jeg var 19 og har betalt husleie siden den gang. Det har vært andre kriser hvor jeg har hatt nødt til å spørre min far om penger .. Som når koronaen stod på som fult. Min far hjelper når det er helt krise , men det blir alltid veldig dårlig stemning og jeg føler meg helt forferdelig som spør.. Jeg er veldig glad i han.. Men det er veldig vanskelig for meg å spørre uten å føle at han blir skuffet.. Så får jeg også dårlig samvittighet, fordi han står jo alene med det økonomiske «ansvaret»..selv om han har råd. Min far er av gamle skolen og har klatret høyt opp karriere stigen uten utdannelse..Han tjener godt.. men han har ikke forståelse for at pengene man får av Lånekassen ikke er en gullgruve. Spesielt ikke når euroen også er så dyr som den er nå... Jeg jobber annenhver helg, og vet at hvis jeg skal få meg ny jobb nå midt i masterskriving... blir det for mye. Nå er valget mitt 1. Søke en ny jobb ved siden av studiene og sette av tid til opplæring (på et annet språk vel og merke), som gjøre det vanskelig å fullføre master i tide.. dermed utsette masteroppgaven og ikke få papirer til jeg skal ut i ordentlig jobb.. 2. Spørre far eller andre familie medlemmer.. Hva ville du gjort? Anonymkode: d818e...a03 i din situasjon ville jeg virkelig sett på muligheten for å ta fri et semester for å jobbe litt i norge for å spare opp midler. jeg vet det kan gjøre det vanskelig med visum i enkelte land, men dersom du er i EU så burde det gå. evt se om du kan bo billigere? Har du en professor eller rådgver du kan snakke med? 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Synes ikke du skal ta fri et semester om du har til Mai, du sier du skriver masteren nå så da er du ferdig i juni? Ville spurt noen andre eller snakket med banken om muligheter for et lite lån for å bli ferdig. Anonymkode: be888...fe4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Jobber du virkelig med master fra 8-16 hver dag hele uka? Det er i hvert fall HELT vanlig å jobbe ved siden av studier i Norge. Typisk helger og/kveld. Det er jo mange helger til mai.. Anonymkode: 1270e...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Ta et lite lån i banken så du klarer deg fra mai til juni. Betal ned fort som fy når du kommer i jobb. Ikke lurt å utsette studiene, det blir desto hardere å komme igang igjen og fullføre. Kan du spørre din far om å låne penger heller enn å få? Anonymkode: 3c8f0...59e 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Evt spør din far om et lite forskudd på arv? Anonymkode: 3c8f0...59e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 Er det mulig å finne seg et rimeligere sted å bo? Kan du spør om du kan skrive masteren i Norge å bo hos din far? Hadde heller ikke avsluttet masteren, må du ikke betale skolepenger igjen da? Anonymkode: 16095...671
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta et lite lån i banken så du klarer deg fra mai til juni. Betal ned fort som fy når du kommer i jobb. Ikke lurt å utsette studiene, det blir desto hardere å komme igang igjen og fullføre. Kan du spørre din far om å låne penger heller enn å få? Anonymkode: 3c8f0...59e Låne penger! Ikke dumt! Anonymkode: 16095...671
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta et lite lån i banken så du klarer deg fra mai til juni. Betal ned fort som fy når du kommer i jobb. Ikke lurt å utsette studiene, det blir desto hardere å komme igang igjen og fullføre. Kan du spørre din far om å låne penger heller enn å få? Anonymkode: 3c8f0...59e Det er vanskelig for meg å ta lån i banken da jeg har en god mengde i studentlån med bachelor , språkskole og master i utlandet. Uansett med kun en bachelor - kan jeg ikke ta lån da jeg ikke kan vise til en stabil inntekt eller en større inntekt over de siste årene. Om det var mulig er dette også noe jeg ikke ønsker.. Har nok med studielånet (som jeg er glad for at jeg tok), men ønsker ikke flere lån med høyere rente etc. ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det mulig å finne seg et rimeligere sted å bo? Kan du spør om du kan skrive masteren i Norge å bo hos din far? Hadde heller ikke avsluttet masteren, må du ikke betale skolepenger igjen da? Anonymkode: 16095...671 Jeg bor allerede veldig billig. Men dette året kom det opp uforventet kostnader som tok bufferen min, dessverre. Jo, hvis jeg gjør det ender det opp med mer penger som jeg må betale og lånet blir ikke gjort om til stipend, dessverre... ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Evt spør din far om et lite forskudd på arv? Anonymkode: 3c8f0...59e Ja, dette er mulig.. ikke så dum ide. ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Tanuki skrev (7 timer siden): i din situasjon ville jeg virkelig sett på muligheten for å ta fri et semester for å jobbe litt i norge for å spare opp midler. jeg vet det kan gjøre det vanskelig med visum i enkelte land, men dersom du er i EU så burde det gå. evt se om du kan bo billigere? Har du en professor eller rådgver du kan snakke med? Jeg kan ikke bare dra til Norge da jeg har en helgjobb her jeg bor, hvor timelister allerede er satt opp. Bor som sagt veldig billig. Min professor er veldig lite behjelpelig.. Hun mener at ingen av studentene burde jobbe ved siden av studiene og hun har vært ekstremt frekk mot meg siden jeg noen ganger har gått tidligere fra timene hennes da jeg har hatt nødt til å jobbe for å betale for meg. ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, dette er mulig.. ikke så dum ide. ts Anonymkode: d818e...a03 Forskudd på arv er så drøyt å be om. Bare en annen måte å snylte på. Anonymkode: f282f...080
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 Hva er det som gjør at du ikke får endene til å møtes når du bor billig og har inntekt fra Lånekassen OG deltidsjobb? Jeg var i en lignende situasjon på siste året master i utlandet. Ferdig med alle forelesninger og med fullt fokus på oppgaveskrivingen flyttet jeg hjem til Norge (foreldre) ifb. påske og slapp 2-3 mnd med utgifter. Det var riktignok ingen krav til fysisk oppmøte ifb. skriving og levering av masteroppgaven. Hva enn du gjør, IKKE utsett. Da vil du kun skyve på problemet og du utsetter graduation med ett år. Tap-tap. Anonymkode: a76d6...a59 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Forskudd på arv er så drøyt å be om. Bare en annen måte å snylte på. Anonymkode: f282f...080 Jeg er enig med deg. Men alternativene mine er så og si lik null. Har aldri hatt foreldre som har støttet opp.. Nettopp derfor jeg skriver her inne - for å få råd til å komme meg igjennom siste epoke av masteren. Og så det er sagt, når det kommer til mine barn i fremtiden - og de holder på med en master - da skal de ikke føle at de ikke kan spørre om litt økonomisk støtte. Men det er kun mitt synspunkt. ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er det som gjør at du ikke får endene til å møtes når du bor billig og har inntekt fra Lånekassen OG deltidsjobb? Jeg var i en lignende situasjon på siste året master i utlandet. Ferdig med alle forelesninger og med fullt fokus på oppgaveskrivingen flyttet jeg hjem til Norge (foreldre) ifb. påske og slapp 2-3 mnd med utgifter. Det var riktignok ingen krav til fysisk oppmøte ifb. skriving og levering av masteroppgaven. Hva enn du gjør, IKKE utsett. Da vil du kun skyve på problemet og du utsetter graduation med ett år. Tap-tap. Anonymkode: a76d6...a59 Som sagt bor jeg i utlandet og helgjobben er kun en - 2 ganger i mnd. Timesbetaling er det dårligste jeg noen gang har hatt! 🥲 Men de er fleksible, noe som har passet bra med masteren. Helgjobben gir meg ca 1000 kr ekstra hver mnd, ikke akkurat en formue. Jeg har samboer som ikke kan sitte alene med utgiftene for leiligheten. ts Anonymkode: d818e...a03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Som sagt bor jeg i utlandet og helgjobben er kun en - 2 ganger i mnd. Timesbetaling er det dårligste jeg noen gang har hatt! 🥲 Men de er fleksible, noe som har passet bra med masteren. Helgjobben gir meg ca 1000 kr ekstra hver mnd, ikke akkurat en formue. Jeg har samboer som ikke kan sitte alene med utgiftene for leiligheten. ts Anonymkode: d818e...a03 For å være helt ærlig med deg, utifra det du skriver, får jeg inntrykk av at du må lære deg å prioritere pengene dine bedre og at du velger offermentalitet. Jeg synes ikke du burde belage deg på at foreldre kan og bør hjelpe deg. Hvor mye penger bruker du på mat hver måned? Godis? Alkohol? Sminke? Klær? Streamingtjenester? Dyrere mobilabonnement enn du behøver? Du kan spise kjip og billig mat fram til mai og spare masse penger der. Hvis du også kutter ut alt av alkohol og godis og kaffe osv, enda bedre. Anonymkode: 6c00d...a9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå