AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Hei, Jeg studerer en master i utlandet. Økonomisk sett har jeg regnet ut at det blir slutt på pengene fra Lånekassen i mai. Man får utbetalt i epoker når man studerer i utlandet. Studiene er tøffe og professor som skal gradere master sammen med en annen lærer har «advart» studentene om at de som jobber ved siden av masteroppgaven, rett og slett ikke vil klare seg igjennom den..Noe som er helt idiotisk selvsagt.. Men det er ufattelig mye å gjøre... Jeg har foreldre som er skilt.. en mor som ikke jobber og en far som med stor sikkerhet vil gi meg en kraftig skyllebøtte om jeg spør. En eller annen lærepenge om hvordan jeg skal håndtere penger, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16 år, betalt de helt elementære ting som treningstøy eller en ny bukse, shampoo etc. Altså, jeg har forsørget meg selv økonomisk i mange år. Flyttet ut når jeg var 19 og har betalt husleie siden den gang. Det har vært andre kriser hvor jeg har hatt nødt til å spørre min far om penger .. Som når koronaen stod på som fult. Min far hjelper når det er helt krise , men det blir alltid veldig dårlig stemning og jeg føler meg helt forferdelig som spør.. Jeg er veldig glad i han.. Men det er veldig vanskelig for meg å spørre uten å føle at han blir skuffet.. Så får jeg også dårlig samvittighet, fordi han står jo alene med det økonomiske «ansvaret»..selv om han har råd. Min far er av gamle skolen og har klatret høyt opp karriere stigen uten utdannelse..Han tjener godt.. men han har ikke forståelse for at pengene man får av Lånekassen ikke er en gullgruve. Spesielt ikke når euroen også er så dyr som den er nå... Jeg jobber annenhver helg, og vet at hvis jeg skal få meg ny jobb nå midt i masterskriving... blir det for mye. Nå er valget mitt 1. Søke en ny jobb ved siden av studiene og sette av tid til opplæring (på et annet språk vel og merke), som gjøre det vanskelig å fullføre master i tide.. dermed utsette masteroppgaven og ikke få papire