Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei alle :)

Jeg har skikkelig lyst til å studere til høsten, og har egentlig mest lyst til å studere sosialt arbeid for å bli sosionom. Problemet er i derimot at snittet øker og øker hvert år, og jeg har egentlig ikke noe særlig sjans til å komme inn på noen av skolene som tilbyr sosialt arbeid.

Det viktigste for meg er ikke nødvendigvis å få tittelen som sosionom, men heller å få kompetansen til å kunne jobbe innenfor psykisk helse. Type innenfor rus, kriminal-eller innvadrings-omsorg. Vil altså veldig gjerne jobbe med å hjelpe mennesker. Nå som det er sagt, finnes det noen andre offentlige utdannelser som kan være relevante for meg?

Jeg har også kikket på Høyskolen Kristiania sin bachelor i "Psykologi og psykisk helse", og Oslo Nye Høyskole (tidligere Bjørknes Høyskole) sin bachelor i "Psykologisk helsearbeid". Er det noen som har noe erfaring eller formeninger om disse private høyskolene? Vil jeg kunne få jobbe med det jeg ønsker med disse utdannelsene? Er studentmiljøet like bra på private skoler som det er på offentlig?

Til info så har jeg 45.4 poeng i karakterer, inkludert fullt alderspoeng.

Setter stykt stor pris hvis noen har noe innspill eller noe, tusen takk!!

Hilsen usikker 25-åring som er lei av å jobbe kjedelige jobber og er klar for å studere :)

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
daNorse skrev (7 minutter siden):

Siden du ikke skårer høyt på akademiske kriterier, anbefaler jeg at du forsetter å tjene penger. Da kan du i det lange løp legge deg opp kapital og kanskje starte din egen arbeidsplass. Disse studiene du snakker om er uansett bare kvasi-vitenskap, og du ender opp med en studiegjeld som du sliter med resten av livet fordi du aldri vil kunne få en skikkelig godt betalt jobb...

Takk for svar! :)

Neida, skårer ikke høyt akademisk. det er jeg klar over haha. Likevel er jeg ikke helt enig i det du sier. Tjene penger på å jobbe diverse jobber kan man jo alltids gjøre. Men hvorfor i all verden skulle jeg starte min egen arbeidsplass? Og hva slags arbeidsplass skulle dette vært? Som jeg nevnte i innlegget så ønsker jeg å jobbe med mennesker. Gjerne innenfor rus, kriminalitet eller innvandring (eller lignende). Dette kan man ofte finne ved f.eks institusjoner. Hvorfor skulle jeg da starte min egen arbeidsplass? Ut i fra hva jeg har lest så virker det som at veldig mange av nettopp disse yrkene ofte krevet en "faglig relatert bachelor", og ikke nødvendigvis noe mer spesifikt enn det. 

Jeg nevner heller aldri noe om at jeg er på utkikk etter noe som skal være "godt betalt" som du snakker om. Jeg er fult klar over hva slags lønn man kan forvente innenfor disse yrkene/jobbstillingene jeg har tittet på. 

Og om du mener at man sitter igjen med studiegjeld resten av livet, har du kanskje misforstått litt? Etter mine beregninger vil en fullført bachelor koste under 300.000 kroner, og det skal vel litt å klare å beholde den gjelden hele livet? Flere av vennene mine har jo allerede studiegjeld på over 100.000 kroner kun på grunn av ett års meningsløs folkehøgskole.

300.000 kroner i studiegjeld (med verdens beste vilkår) tror jeg går helt fint. Med en lønn på rundt 500.000 kroner i året (miljøarbeider i sosialt fagfelt), bør man være ganske godt i gang med nedbetalingen etter noen år ;)

Nå som det er sagt, så skjønner jeg at svaret ditt er voldsomt fokusert på økonomi og kapital. Da du kun anbefaler å fortsette å tjene penger, starte egen arbeidsplass for å tjene penger, og fraråder studiegjeld. Var i grunnen ingenting av dette jeg var usikker på, og jeg tror vi nok dessverre har veldig forskjellig syn på hva som er verdt hva i livet ;)) 

• Liker 2
Skrevet
daNorse skrev (42 minutter siden):

Siden du ikke skårer høyt på akademiske kriterier, anbefaler jeg at du forsetter å tjene penger. Da kan du i det lange løp legge deg opp kapital og kanskje starte din egen arbeidsplass. Disse studiene du snakker om er uansett bare kvasi-vitenskap, og du ender opp med en studiegjeld som du sliter med resten av livet fordi du aldri vil kunne få en skikkelig godt betalt jobb...

Nja, har selv 45 poeng fra vgs. Kom inn på en bachelor med lavt snitt, men med A'er og B'er kom jeg inn på en bra master og nå har jeg en god betalt jobb som jeg elsker. Det kan gå slik du beskriver, men det kan også godt hende at ts vil ende opp med god jobb dersom hun gjør det bra på bachelor og eventuelt går videre til master. 

Har du sjekket ut noen studier på UiO, ts? De har en del emner der som kan være av interesse for deg. Husk at man kan bruke 40-gruppe og frie emner til å kvalifisere seg til ulike mastere. Ville sett på det om jeg var deg. Kanskje kan du søke deg inn på en bachelor med lavt snitt og kvalifisere deg til noe annet med de 80 studiepoengene du velger selv? Ta og se på det ihvertfall :)

Anonymkode: b3cf9...89d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nja, har selv 45 poeng fra vgs. Kom inn på en bachelor med lavt snitt, men med A'er og B'er kom jeg inn på en bra master og nå har jeg en god betalt jobb som jeg elsker. Det kan gå slik du beskriver, men det kan også godt hende at ts vil ende opp med god jobb dersom hun gjør det bra på bachelor og eventuelt går videre til master. 

Har du sjekket ut noen studier på UiO, ts? De har en del emner der som kan være av interesse for deg. Husk at man kan bruke 40-gruppe og frie emner til å kvalifisere seg til ulike mastere. Ville sett på det om jeg var deg. Kanskje kan du søke deg inn på en bachelor med lavt snitt og kvalifisere deg til noe annet med de 80 studiepoengene du velger selv? Ta og se på det ihvertfall :)

Takk for svar! :) Jeg har ikke sjekket ut (eller hørt om) 40-gruppe, så det skal jeg absolutt lese meg godt opp på! Tussen takk for tips :))

Skrevet
daNorse skrev (18 minutter siden):

"..jeg tror vi nok dessverre har veldig forskjellig syn på hva som er verdt hva i livet ;)) "
--Jeg er over 60 og har erfaring nok. Har landets høyeste utdannelse innen faget mitt og har hatt godt betalte jobber hele tiden. Ikke all mine medstudenter var like heldige. Innenfor akademia så er konkurransen knivskarp. Rådet mitt til deg var godt ment, og jeg anbefaler deg å tenke én gang til...

Jeg sier ikke at du ikke har noe erfaring. Det tviler jeg slettes ikke på at du har. Det eneste jeg sier er at vi har nok litt forskjellig syn og verdier, og det har ingenting med erfaringen din å gjøre. Ut i fra hva du nettopp skrev, så virker det som at du er opptatt av ting jeg ikke er så opptatt av. Ref: "landets høyeste utdannelse", "godt betalte jobber hele tiden". 

Jeg har ikke noe ønske at utdannelsen min skal være "høy", eller at jeg skal tjene "godt med penger". Jeg er opptatt av å kunne jobbe med å hjelpe andre mennesker, og det kan man til og med oppnå uten noe særlig utdanning. I mitt tilfelle vil jeg gjerne ha en bachelorgrad, og det store spørsmålet blir til syvende og sist om jeg vil få samme jobbmuligheter med bachelor fra privat høyskole som jeg hadde fått dersom jeg hadde hatt bachelor som sosionom. 

Skjønner selvsagt at rådet ditt er godt ment, og det tas godt i mot. Ingenting er bestemt, derfor setter jeg stor pris på forskjellige synspunkter :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare søk på sosialt arbeid på alle studiestedene og gå der du kommer inn? Ut fra poenggrensene bør du kunne komme inn i Alta eller kanskje Bodø. Det er kanskje ikke drømmestedet, men sosialt arbeid er tross alt bare tre år. 

Disse svada psykologistudiene kommer nok ikke til å gi deg de jobbene du ønsker.  

Du kan jo også vurdere å studere barnevern da disse utdanningene har mange av de samme fagene og vil kunne brukes i flere av de samme feltene. Du må ikke jobbe i barnevernet selv om du har den bakgrunnen. Noen steder kan du også bytte over til sosialt arbeid fra barnevern. Da vil du også kunne komme inn i Volda, Harstad, Sogndal i tillegg til Bodø og Alta. 

Anonymkode: 1a831...703

• Liker 5
Skrevet
Superdupersims skrev (På 2.2.2022 den 2.40):

Takk for svar! :) Jeg har ikke sjekket ut (eller hørt om) 40-gruppe, så det skal jeg absolutt lese meg godt opp på! Tussen takk for tips :))

Gjør det, utvider du 40- til 80-gruppe kvalifiserer du deg til master i et annet fagfelt enn det du studerer, hvis du vil. Det velger du selv. Som sagt, sjekk det ut 😅

Skrevet

Det er flott at du ønsker å studere. Men som en allerede har nevnt, de studiene du vurderer kommer ikke til å gi deg de jobbene du ønsker. Vil fraråde deg på det sterkeste å ta disse studiene som attpåtil er ved dyre høgskoler. Dette virker lite gjennomtenkt. 

Det ser forresten ut til at du kan komme inn på sosialt arbeid ved UiT, studiested Alta? Det ville jeg virkelig vurdert å søke på om jeg var deg. Når man har lavt snitt bør man være villig til å flytte på seg for å få den utdanningen man ønsker (og som gir best sjanse for den type jobb man ønsker). Ville også heller flyttet til andre kanten av landet enn å ta utdanninger som bare gir meg dyr gjeld jeg ikke får noe ut av, da utdanningene knapt kan brukes til noe.

Anonymkode: 2b997...713

• Liker 3
Skrevet
daNorse skrev (På 2/2/2022 den 2.22):

"..jeg tror vi nok dessverre har veldig forskjellig syn på hva som er verdt hva i livet ;)) "
--Jeg er over 60 og har erfaring nok. Har landets høyeste utdannelse innen faget mitt og har hatt godt betalte jobber hele tiden. Ikke all mine medstudenter var like heldige. Innenfor akademia så er konkurransen knivskarp. Rådet mitt til deg var godt ment, og jeg anbefaler deg å tenke én gang til...

Du har allikevel en fattig manns mindset. Det blir man aldri rik av. Anbefaler boken rich dad, poor dad. 

Anonymkode: b92a3...5bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sjekket snittet på vernepleier, men det kan jo også være av interesse? 

Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom (blir ferdig til sommeren hvis alt går etter planen), og trives veldig med det! Jeg hadde flyttet hvor som helst i landet for det studiet ♥️

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du om å studere sosialt arbeid i Alta eller Bodø, ts? Er det aktuelt for deg å flytte en av de stedene? 🙂 

Anonymkode: 78b44...566

• Liker 1
Skrevet

Mener om at om du virkelig vil "bli noe" ut av sosialt arbeid utdannelsen så må du flytte til et sted der du kommer inn på det studiet. 3 år er lite i forhold til nesten resten av livet i jobb ved å bo feks i nord om du kommer inn der. 

Jeg bodde selv i 2 år i en annen by langt i fra min samboer. Det gjorde at jeg fikk fast jobb etter utdannelsen fordi utdannelsen var fornuftig. 

Anonymkode: eebe1...2b0

Skrevet

Du kan jo gjøre det så enkelt som å ta en bachelor i pedagogikk eller psykologi, få jobb som miljøterapeut og søke deg innpå videreutdanning innen psykisk helsearbeid.

Jeg har en bachelor i pedagogikk. Tenkte å jobbe to år, før jeg søkte på videreutdanningen «Psykososialt arbeid med barn og unge». Men jeg byttet beite. 

Anonymkode: 0368e...d8e

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber innen psykisk helse og rus som er utdannet sykepleiere. Kunne det vært en mulighet? 

Er jo veldig fleksibel utdanning, sånn sett. 

Anonymkode: 82b89...06c

Skrevet

Tusen takk for alle kjempefine kommentarer!! Prøver heller å svare litt generelt til alle :)

Ser at mange anbefaler sosionom utdanning. Er absolutt dette som er førstevalget mitt, og som en av dere nevnte så kan jeg kanskje klare komme inn i Alta eller Bodø. Dette er jo dog litt usikkert, så derfor jeg vil høre rundt om mulighetene jeg har innenfor hva jeg ønsker å jobbe med. Har også tittet på sykepleier og vernepleier, og det kan absolutt være aktuelt med tanke på at man kan videreutdanne seg innenfor psykisk helse, men synes utdanningsløpet til sosionom ser ut til å passe meg litt bedre enn disse. 

Har også fått snakket med en som ansetter folk innenfor psykisk helsehjelp. Hun sa at hun ofte kun ser etter "relevant bachelor" ettersom det hadde kommet såpass mange nye forskjellige bachelorutdanninger de siste årene, og at man ikke nødvendigvis trengte sosionom eller vernepleier utdanningen. Nå er jo dette sikkert veldig variabelt fra arbeidsplass til arbeidsplass da, og det er sikkert mange som tenker stikk motsatt. For min egen del så vet jeg at det absolutt er sosionom eller barnevern eller vernepleier som blir førstevalgene, men som sagt så synes jeg det er flott å høre flere erfaringer og meninger. Igjen, tusen takk til alle som har kommentert ❤️ 

Skrevet
Superdupersims skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for alle kjempefine kommentarer!! Prøver heller å svare litt generelt til alle :)

Ser at mange anbefaler sosionom utdanning. Er absolutt dette som er førstevalget mitt, og som en av dere nevnte så kan jeg kanskje klare komme inn i Alta eller Bodø. Dette er jo dog litt usikkert, så derfor jeg vil høre rundt om mulighetene jeg har innenfor hva jeg ønsker å jobbe med. Har også tittet på sykepleier og vernepleier, og det kan absolutt være aktuelt med tanke på at man kan videreutdanne seg innenfor psykisk helse, men synes utdanningsløpet til sosionom ser ut til å passe meg litt bedre enn disse. 

Har også fått snakket med en som ansetter folk innenfor psykisk helsehjelp. Hun sa at hun ofte kun ser etter "relevant bachelor" ettersom det hadde kommet såpass mange nye forskjellige bachelorutdanninger de siste årene, og at man ikke nødvendigvis trengte sosionom eller vernepleier utdanningen. Nå er jo dette sikkert veldig variabelt fra arbeidsplass til arbeidsplass da, og det er sikkert mange som tenker stikk motsatt. For min egen del så vet jeg at det absolutt er sosionom eller barnevern eller vernepleier som blir førstevalgene, men som sagt så synes jeg det er flott å høre flere erfaringer og meninger. Igjen, tusen takk til alle som har kommentert ❤️ 

De vil nok fort velge en søker som er sosionom eller vernepleier framfor en som har en mer akademisk/teoretisk  rettet bachelor innen psykologi/pedagogikk, så det ville jeg ikke satset på. Ta heller opp fag hvis det er det som skal til for å komme inn. 

Anonymkode: 00b28...97b

Skrevet
Superdupersims skrev (På 7.2.2022 den 12.01):

Du skriver at du kanskje kan klare å komme inn i Bodø eller Alta, men at det er litt usikkert. Hvis sosialt arbeid virkelig er det du ønsker å studere, hva med å ta opp flere fag, evt. ta et årsstudium innenfor noe som er relevant for det du ønsker å studere og arbeide med senere, som f.eks psykologi eller sosiologi? Da får du jo også to tilleggspoeng som kan hjelpe deg å komme inn på studiet. Kanskje du kan snakke med en rådgiver som kan hjelpe deg å finne ut av hvilke fag du bør ta opp for å nå målet ditt om å komme inn på et annet studiested? 

Ønsker deg lykke til 🙂

Anonymkode: 78b44...566

Skrevet

Har du mulighet til å ta opp fag for å sikre deg en plass på drømmestudiet? :)

Nå vet ikke jeg hvor mange fag du har, men på 23/5 så ville du med 4 i alle fag fått 48 poeng, så om du klarer å huke inn en 5er her og der, så stiller du mye sterkere. :)

Anonymkode: 78894...ef5

Skrevet

Hei! Jeg er snart 21 år, men er i samme situasjon som deg. Etter mye frem og tilbake har jeg funnet ut av at jeg vil studere sosialt arbeid. Men jeg har ikke snittet til å komme inn i de større byene, og jeg har lavere snitt enn deg.. jeg tar derimot opp litt fag nå men det er vanskelig å finne motivasjon. Jeg vurderer derfor å ta et årsstudium i psykologi, men ved privatskole. Fordi jeg ikke har snitt til å komme inn på offentlige universiteter, og fordi hvis jeg ikke får gode nok karakterer på privatisteksamenene nå kommer jeg meg aldri i gang i studier hvis det lener på det så da tenker jeg at å betale litt penger for å komme i gang, få litt tilleggspoeng og se om dette faktisk er noe av interesse, er beste mulighet for meg nå. Skader heller ikke å ha et årsstudium i psykologi i tillegg til en bachelor i feks sosialt arbeid ☺️ Jeg flytter gjerne på meg for å studere sos. arbeid men føler meg ikke klar til å flytte så langt som til Bodø enda, så jeg tar små skritt. Tør heller ikke starte på en bachelor med en gang så tenker årsstudium blir bra!  Nå er jo du litt eldre så jeg forstår du vil komme i gang! Er ganske sikker på jeg vil studere sosialt arbeid men ombestemmer meg ofte også, så tør ikke flytte langt for en bachelor også angrer jeg, selvom det er lov til å angre. Jeg tror hvert fall du har snitt til å komme inn på en del steder☺️ Hvis du ville tenkt på noe annet enn sosialt arbeid har jeg også tenkt på barnevern, sykepleier eller vernepleier. Evt pedagogikk også tatt en videreutdanning i PPT, praktisk pedagogisk rådgivning.

Anonymkode: 55f4b...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...