AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Sitter her med min lille skatt på 4 dager, og vet snart ikke hvor jeg gjør av meg. Det siste døgnet har lille krevd brystet med intervallen av hver klokketime og jeg har fått 2 timer søvn. Mye amming, greit nok. Men smertene!! Jeg er blitt så utrolig sår at hvert et drag kjennes ut som Kniver, og jeg kvier meg for å koble på baby. barsel bekreftet at tungebånd er fint, sugetak er fint og jeg har melk. Når blir der bedre!? Erfaringer? skal sies at vår første ble flaskebarn av denne grunn, men ønsker så sterkt å mestre ammingen denne gang. Anonymkode: 3bf08...df1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ble spesielt sår når jeg fikk brystspreng helt i begynnelsen. Da ble sugetaket dårligere. Brystspreng vil jo gå over hvertfall. Ellers så er smerten du brskriver veldig typisk sopp. Er brystvorden hvit eller har den synlige sår? Er innsiden av babyen sin munn hvit? Om det er sopp går det også over. Sannsynligvis går det over etterhvert uansett, men om det er tungebåndet er det jo litt vanskeligere. Min hadde stramt litt tungebånd men greit sugetak likevel. Om du vil amme, hold ut. Masse lykke til og gratulerer med skatten din ❤️ Anonymkode: 15249...956
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Hei! Jeg forstår deg så godt! Jeg husker jeg hadde et lite sammenbrudd den første uka og ringte sykehuset for å få hjelp med ammingen. Dette var en fredag og jeg skulle få komme på en mandag. Bare i løpet av den helgen ble alt så mye bedre at jeg kunne ringe og avbestille når mandagen kom! ❤️ Det er litt øving som skal til for dere begge, men så blir det mye bedre! Jeg hadde mest vondt den første uka, men så har det gått seg til. Ting ble vel skikkelig bra etter rundt 4 uker tror jeg. Når har det gått 2,5 mnd og det går av seg selv! Pass på at barnet ikke bare suger på brystvorten. Kjøp deg purelan eller noe du kan smøre på brystvortene. Det hjelper faktisk også veldig å klemme ut et par dråper melk som du bare lar tørke på brystvorten. Les og se filmer på ammehjelpen og ta deg gjerne en prat med en venninne som har erfaring. Sørg også for at du sitter behagelig og slapper mest mulig av. Støtt gjerne opp med puter. Dette går seg til! ❤️ (Og skulle det ikke gjøre det, så er det greit med flaske og.) Lykke til! Anonymkode: ce8f8...347
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Hadde det nettopp slik, baby er nå 8 dager. Starta med brystskjold og brukte mam kompresser (?). Nå er det bra igjen❤️ Brystskjold var redningen! Anonymkode: 19249...11c
Gjest Albbas Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Sikker på at sugetak er fint? Ville kontaktet ammehjelpen og bedt om å få sende bilde av sugetak for å få det vurdert.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Tipper at det er noe feil med sugetaket til babyen. Hvordan ser brystvorten ut etter amming? Har du store eller små bryst? Dersom du ha små bryster kan du prøve å holde baby i tvillingstilling når du ammer for å få bedre vinkel inn til brystet, og forhåpentligvis mer riktig sugetak. Bruk purelan brystvortesalve mellom hver amming og la brystene lufttørke. Du kan også prøve ammeskjold for avlastning en periode. Uansett så bør du kontakte ammehjelper asap. Anonymkode: cb9c3...689
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 Var slik de første 2-3 ukene med begge mine. Tror rett og slett det ble bedre fordi baby fikk bedre sugeteknikk kombinert med at brystvortene ble herdet. Etter dette var amming null problem og ammet begge til de var over året. Anonymkode: 287e5...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 Må bare si at dersom det er sopp skal du ikke bruke kompresser eller purelan. Men sopp gjør jo vondt mellom ammingene også , og ikke bare akkurat når barnet spiser Anonymkode: 0a1a4...979
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 Det som reddet meg mtp sårhet en var å være ekstremt rigid på sugetaket. Det skal ikke være vondt mer enn en fire-fem sugetak i begynnelsen, så skal drt gå over. Hvis ikke er sugetaket feil. Og det er så sinnsykt lite som skal til for at det blir feil i begynnelsen. Nettopp fordi mor og barn er uerfarne. Så opphev vakum med fingeren din med én gang du merker at smerten ikke gir seg raskt, og koble til på nytt. Samme om det må ti femten forsøk på at det skal bli riktig. Bare pass på at du ikke drar ut puppen, men opphev vakum så det ikke blir ekstra friksjon og mer ømt. Pass på at C-grepet er langt nok bak på puppen, ikke la barnet bite over før det gaper godt nok, og da dytter du kun på ryggen til baby, mens du støtter hodet med fingrene, ikke dytt på hodet. Og pass på at C-grepet er vinklet parallelt med babyens lepper. Holder du bare en halv cm feil så kan sugetaket grunt og vondt. Dette har ekstremt stor betydning i starten når mor og barn er uerfaren og skal lære seg å mestre dette. Også har det nesten ingen betydning om noen måneder og begge er erfarne og puppen herdet. Da kan man omtrent la puppen falle i munn på baby og den finner riktig tak selv 😁 Anonymkode: d64cc...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ville passet på at babyen ikke får suge for lenge av gangen, siden brystene blir mer og mer såre. De trenger litt ro. Gi ett bryst av gangen og maks 15-20 minutter, for eksempel. Jeg gjorde det med førstemann etter råd fra helsestasjonen og etterhvert gikk sårheten over (brystvortene var helt lilla). Smør med purelan. Når brystvortene ble herdet og utdrivingsrefleksen funket var det ikke noe problem lenger. Jeg fikk høre med begge mine at sugetaket var feil og baby skulle kobles av og på igjen til det ble riktig uansett hvor mange forsøk det tok. Det var et mas og babyene kavet bare mer og mer. Min erfaring er at sugetaket ikke hadde noe å si når sårheten gikk over og utdrivingen funket. Synes ammehjelperne på sykehuset laget alt for mye stress og mas om riktig tak. Jeg var riktignok sår en stund med førstemann, men så ble det herdet og uproblematisk. Med andremann ble jeg knapt nok sår før herdingen var på plass, men det var visstnok feil sugetak da også. På sykehuset ville de styre med å koble baby på riktig, men jeg stolte mer på meg selv og lot ham suge slik han ville. Når brystet blir stimulert og melka kommer har det ikke så mye å si med sugetaket, er min erfaring… men selvsagt må du ikke bli uutholdelig sår med blod etc i mellomtiden. masse lykke til, og MME er også bra om det ikke går! ❤️ Anonymkode: 333cd...c5b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 Ammeskjold reddet meg den første måneden. Har du forsøkt det? Jeg brukte skjoldet annenhver amming ca. Anonymkode: 97a80...f68
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sitter her med min lille skatt på 4 dager, og vet snart ikke hvor jeg gjør av meg. Det siste døgnet har lille krevd brystet med intervallen av hver klokketime og jeg har fått 2 timer søvn. Mye amming, greit nok. Men smertene!! Jeg er blitt så utrolig sår at hvert et drag kjennes ut som Kniver, og jeg kvier meg for å koble på baby. barsel bekreftet at tungebånd er fint, sugetak er fint og jeg har melk. Når blir der bedre!? Erfaringer? skal sies at vår første ble flaskebarn av denne grunn, men ønsker så sterkt å mestre ammingen denne gang. Anonymkode: 3bf08...df1 Vanlig med en tøff periode med første baby i løpet av første to uker. Det går over. Jeg hadde samme så roet det seg (holdt ut og gav han tutt tidlig for viste seg han brukte puppen til tutt også). Så etter det gikk ammingen som smurt selv om det var hver 1,5timer døgnet rundt i 8-9mnd men alt var supert ellers og ungen lå tett inntil meg. Anonymkode: 0414d...e93 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 4 dager? Les om copperman’s grep. Jeg hadde ca ei uke med smerter - så du har noen dager igjen - så er kanskje kneika over. Anonymkode: a7443...16c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 Jeg hadde det også sånn med begge mine. Smerte var inni brystene og ga seg aldri tross mye hjelp. Endte med å gå over til flaske/mme og er fornøyd med det. Anonymkode: 5fcab...fda 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 Multimam-kompresser! Anonymkode: beeda...c1f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 Ja, purelan aint got nothing on mam-kompresser! Anonymkode: 2268c...3fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå