Gå til innhold

Studie og overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en datter som jeg har ca 80%, og får derfor overgangsstønad.

Har tenkt å studere til høsten og lurer på om noen har erfaring med å fortsette å få overgangsstønaden under studie? Jeg har ca. 1 år igjen av den til høsten.

Har nå en fast veldig lavlønnet stilling på ca 80% der jeg ikke blir lønnet for fagbrevet som jeg har. Hadde aldri gått rundt i lengden på den lønna å ønsker derfor å studere slik at jobbmulighete og lønna vil bli bedre.

Noen som har fått forlenget overgangsstønad selv om en har fagbrev?

Anonymkode: 873ee...763

Skrevet

Jeg fikk ikke overgangsstønad når jeg skulle studere. Fikk beskjed om at jeg kunne gå tilbake til den gamle jobben min ( fast jobb) 

jeg orka ikke å mase, hadde grei økonomi og klarte meg på studielån og ekstravakter. Men er det helt klart at du må ta utdanning for å klare deg økonomisk får du kanskje fortsette med overgangsstønad. Spør om å få en samtale på NAV 

Anonymkode: df528...890

Skrevet

Om du har samboer har du ikke rett på OS dette gjelder tilogmed om du har samboer som ikke er far til barnet også. Om de finner ut at du fks har det så kan de be deg om og betale tilbake.

Anonymkode: a53ab...20a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du har samboer har du ikke rett på OS dette gjelder tilogmed om du har samboer som ikke er far til barnet også. Om de finner ut at du fks har det så kan de be deg om og betale tilbake.

Anonymkode: a53ab...20a

Står det noen plass at jeg har samboer? Er selfølgelig klar over den regelen.  Ts.

• Liker 2
Skrevet

Flere som har erfaringer med dette?

Skrevet

Det tror jeg ikke du skal regne med nei. Du kommer nok til å få beskjed om å jobbe i det yrket du er utdannet til. Utdanningen skal være nødvendig og hensiktsmessig, og dette er blitt mye strengere de siste årene.

Anonymkode: 3917e...191

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flere som har erfaringer med dette?

Overgangsstønad krever kun at du studerer eller jobber minst 50%. Det spiller ingen rolle om du har utdanning/fagbrev fra før. Så det skal du helt fint kunne få, så lenge du ikke har brukt opp «kvota» på 3 år.

Anonymkode: e0444...498

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overgangsstønad krever kun at du studerer eller jobber minst 50%. Det spiller ingen rolle om du har utdanning/fagbrev fra før. Så det skal du helt fint kunne få, så lenge du ikke har brukt opp «kvota» på 3 år.

Dette er feil😳

du får vanligvis ikke støtte når du allerede har fagbrev. Men: hvis du klarer å jobbe 50% mens du studerer fyller su aktivitetsplikten med arbeid, da er det greit☺️
Uansett bør du søke etter en jobb der su får lønn for den kompetansen du har, evt organisere deg

Anonymkode: 91453...0cc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo det spiller faktisk en rolle. Dette er informasjon de ber om når man søker om OS til utdanning. Lyver man kan de lett finne ut av det.

Anonymkode: ebcc9...ede

• Liker 1
Skrevet

Utdanning skal godkjennes av nav når du er på OS. Jeg fikk ikke ta utdannelse på OS pga jeg hadde handelsskole (ikke fagbrev).

Anonymkode: a0514...bb1

Skrevet

Nav godkjenner det om de ser på det som hensiktsmessig at du tar utdanning. 

Anonymkode: 56d69...ea7

Skrevet

Mener du at du bare ønsker å beholde OS i overgangen fra arbeidstaker til student, men ikke utover de tre årene man i utgangspunktet får - eller at du håper på å få den utvidet med flere år over treårsgrensa i tillegg, til du er ferdig studert?

Vet ikke helt hvor sannsynlig noen av delene er, men mitt inntrykk er at sistnevnte i alle fall er svært uvanlig/kanskje umulig så lenge du har utdannelse fra før. De har vel muligheten til å nekte førstnevnte også, men vil tippe at det er en del lettere å få det godkjent om man kan argumentere godt for seg (pga f.eks arbeidsmarked, helse eller annet som gjør at du ikke kan jobbe med det på heltid - lav lønn er neppe god nok grunn), mens å utvide perioden man får ha en stønad er de på generell basis veldig restriktive med og skal bare gjøres unntaksvis. 

Anonymkode: 52050...224

• Liker 1
Skrevet

Dette har blitt mye strengere. Du må sette deg ned og formulere gode argumenter for at du behøver å ta mer utdannelse for å best mulig kunne forsørge barnet ditt. Så må du bare søke, forklare og begrunne. 

Før var dette lett, og man fikk og lett utvidet stønadstiden når man studerte. En venninne tok 4 årig lærerutdanning med støtte alle årene. Selv om hun hadde fagbrev som helsefagarbeider fra før.

Anonymkode: 68604...f68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Før var dette lett, og man fikk og lett utvidet stønadstiden når man studerte. En venninne tok 4 årig lærerutdanning med støtte alle årene. Selv om hun hadde fagbrev som helsefagarbeider fra før.

Jeg kjenner ei som fikk dekket en hel master på universitetet, selv om hun hadde fullført allmennlærerutdanning fra før og hadde fast jobb som lærer. Det var veldig annerledes før ja. Og det er bra med innstramning, men det burde vært en mellomting mellom nå og da, det er feks mange fagbrev det er umulig å forsørge barn alene på. Særlig gjelder det innen helse- og oppvekstfag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 8.34):

Jeg kjenner ei som fikk dekket en hel master på universitetet, selv om hun hadde fullført allmennlærerutdanning fra før og hadde fast jobb som lærer. Det var veldig annerledes før ja. Og det er bra med innstramning, men det burde vært en mellomting mellom nå og da, det er feks mange fagbrev det er umulig å forsørge barn alene på. Særlig gjelder det innen helse- og oppvekstfag. 

Ts.her Ja er enig.. er i barnehage jeg har fagbrev, men jobber ikke der så får lønn kun som assistent... Noe som er alt for lite desverre

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 19.15):

Dette har blitt mye strengere. Du må sette deg ned og formulere gode argumenter for at du behøver å ta mer utdannelse for å best mulig kunne forsørge barnet ditt. Så må du bare søke, forklare og begrunne. 

Takk for svar!

Skal komme opp med gode argumenter så forhåpentligvis får jeg den godkjent!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 22.49):

Mener du at du bare ønsker å beholde OS i overgangen fra arbeidstaker til student, men ikke utover de tre årene man i utgangspunktet får - eller at du håper på å få den utvidet med flere år over treårsgrensa i tillegg, til du er ferdig studert?

Vet ikke helt hvor sannsynlig noen av delene er, men mitt inntrykk er at sistnevnte i alle fall er svært uvanlig/kanskje umulig så lenge du har utdannelse fra før. De har vel muligheten til å nekte førstnevnte også, men vil tippe at det er en del lettere å få det godkjent om man kan argumentere godt for seg (pga f.eks arbeidsmarked, helse eller annet som gjør at du ikke kan jobbe med det på heltid - lav lønn er neppe god nok grunn), mens å utvide perioden man får ha en stønad er de på generell basis veldig restriktive med og skal bare gjøres unntaksvis. 

Anonymkode: 52050...224

Enten eller.. pga. Studielån så kan det lønne seg og kun ha overgangsstønad i ett halvt år om gangen slik at jeg ikke kommer over inntektsgrensen til lånekassen. Å da vil det ene året jeg har igjen, dekke for 2 år, vis de godkjenner utdannelsen min.

Kanskje mye å håpe på å få det forlenget i tillegg virker det som ja

Skrevet

Det er veldig tvilsomt, du burde ikke regne med å få det. Jeg måtte avbryte midt i utdannelsen min fordi NAV plutselig fant ut at utdannelsen ikke var hensiktsmessig allikevel. Hvis du har mulighet til å få jobb med utdannelsen som du har så vil NAV sannsynligvis si nei. 

Anonymkode: 471f0...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts.her Ja er enig.. er i barnehage jeg har fagbrev, men jobber ikke der så får lønn kun som assistent... Noe som er alt for lite desverre

Du har jo mulighet for å jobbe med fagbrev? Hvorfor skal staten betale for en ny utdanning når du allerede har fagbrev som kan brukes?

Anonymkode: 9a037...4d5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enten eller.. pga. Studielån så kan det lønne seg og kun ha overgangsstønad i ett halvt år om gangen slik at jeg ikke kommer over inntektsgrensen til lånekassen. Å da vil det ene året jeg har igjen, dekke for 2 år, vis de godkjenner utdannelsen min.

Kanskje mye å håpe på å få det forlenget i tillegg virker det som ja

Nei, det er usannsynlig at de vil stoppe overgangsstønaden et halv år for at du skal få alt stipendet omgjort til lån. Det du kan gjøre er å kun søke stipend kun et semester i løpet av et kalenderår. Da får du det halvåret som stipend. Søker du for begge semester i et kalenderår vil alt bli lån, ingenting vil omgjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...