Gå til innhold

Samlivsbrudd. Alenemor. Trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Kort fortalt. Jeg har hele den daglig omsorgen til vår sønn på 2 år. Barnefar har han annen hver helg, fredag-søndag. Far og sønn har ikke den sterkeste båndet og bf kan finne på ringe til meg midt på natten fordi sønnen vår er utrøstelig. Bf har alltid hatt alternativer siden han ble født. Han har aldri måtte gjøre noe hvis han ikke var komfortable. Men nå må han det. 
Senest i dag fikk jeg melding om at han ønsker å flytte inn med noen kollegaer. Dette for å spare penger. Jeg har sagt gang på gang at dette er uakseptable. Jeg lar ikke sønnen min være med folk jeg ikke kjenner etc. han spiller på det kortet ‘’du burde være på min siden fordi hvis jeg får kjøpt noe i fremtiden så kommer sønnen vår til å ha det bra.’’ Men jeg vet godt at han gjør alt dette for seg selv, ingen andre. 

Kan jeg nekte samvær om han flytter med disse folka? Kan jeg kreve det hele om han gjør det? Hva kan jeg kreve? Eller har jeg bor valg, ? 

Jeg vil ikke dette skal være et alternativ. 

Tar i mot alle rådene der ute. Takk. 

Anonymkode: ea8be...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor og hvem han bor med har du ingenting med.

Anonymkode: 1c544...7ff

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her… Eh jo. Fordi jeg vil sønnen min skal være trygg. Og når de ikke har det båndet nå, så er jeg bekymret. Hadde du vært foreldre hadde du forstått det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig har hun det. Blir dette en skikkelig ungkarsbule med fyll og narspel hver helg så vil det jo påvirke hennes barn. Skal kollegaene dra med seg hjem ONS som gutten på 2 år møter på søndags morgen? Alkoholrester på stuebordet søndags morgen. Høy musikk/fotballkamper på kveldstid? 

Anonymkode: e95e8...7fa

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her… Eh jo. Fordi jeg vil sønnen min skal være trygg. Og når de ikke har det båndet nå, så er jeg bekymret. Hadde du vært foreldre hadde du forstått det. 

Jeg er forelder.

Du kan ikke bestemme hvor et annet voksent menneske bor. Ønsker du full foreldreansvar må du gå rettensveg.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig har hun det. Blir dette en skikkelig ungkarsbule med fyll og narspel hver helg så vil det jo påvirke hennes barn. Skal kollegaene dra med seg hjem ONS som gutten på 2 år møter på søndags morgen? Alkoholrester på stuebordet søndags morgen. Høy musikk/fotballkamper på kveldstid? 

Anonymkode: e95e8...7fa

Alt dette kan skje selv om han bor alene.

• Liker 6
Skrevet

Dersom du mener fars vurderingsevne er så svekket så må du frata han foreldreansvar og samvær.

Skrevet

Når far har samvær bestemmer far.
Hvem far bor med er ikke noe du kan legge deg opp i, med mindre du tar det til retten.
Regner jo med at når dette er kamerater av den mannen du valgte å få barn med, så er dette kamerater som ganske like som din eks og du vet dermed hvordan de er.

Har dere hatt mekling med familievernkontoret?
Kanskje kontakte de for å få snakket om din bekymring rundt dette?

Kanskje det er enklere om far har dagsamvær med barnet hjemme hos deg til de knytter sterkere bånd, og da har oftere samvær enn bare annenhver helg?

Anonymkode: 42f84...c73

• Liker 3
Skrevet
nomore82 skrev (4 minutter siden):

Dersom du mener fars vurderingsevne er så svekket så må du frata han foreldreansvar og samvær.

En foreldre kan ikke bare frata en annen forelder samvær, det må opp i retten der far må bli bedømt som uskikket for at mor skal få alt samvær.
Å være mor vil ikke si at man har vetorett resten av sin eks sitt liv når det kommer til det felles barnet.

Barnet har rett på samvær med begge sine foreldre.
Det er ikke foreldre som har rett på barnet, verken mor eller far.

Hilsen alenemor til 3 åring.

• Liker 5
Skrevet

En foreldre kan ikke bare frata en annen forelder samvær, det må opp i retten der far må bli bedømt som uskikket for at mor skal få alt samvær.

Det er korrekt. Jeg trodde ikke jeg måtte presisere at man ikke enstemming kan frata den andre foreldreretten.

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Det er korrekt. Jeg trodde ikke jeg måtte presisere at man ikke enstemming kan frata den andre foreldreretten.

Vel, TS er en mor som ønsker å frata barnefar samvær om han flytter inn med kameratene sine, så tydeligvis ser det ut som barnemor i dette tilfellet tror det ;)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, TS er en mor som ønsker å frata barnefar samvær om han flytter inn med kameratene sine, så tydeligvis ser det ut som barnemor i dette tilfellet tror det ;)

Sant nok

Skrevet

Okay, ts. Den siste kommentaren kunne spart seg… jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe vondt for min sønn. Jeg har han mye mye mye mer enn faren, for faren alltid har hatt et valg. Han har selv ønsket fre-søndag opplegg. Han har sønnen vår under 48 timer annen hver helg men kan allikevel finne på å ringe meg midt på natta for å gi meg beslutninger. Jeg ønsker at sønnen min skal ha bånd med faren sin. Bf gjør dette for å spare penger. Så han kan kjøpe bolig. Men når du er en voksen mann på 31 år og har et barn. Burde man tenkte på sønnen før seg selv. Hva som er best for han lille ikke sant? Jeg trenger ikke unødvendige kommentarer 

Skrevet

Okay, ts. Den siste kommentaren kunne spart seg… jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe vondt for min sønn. Jeg har han mye mye mye mer enn faren, for faren alltid har hatt et valg. Han har selv ønsket fre-søndag opplegg. Han har sønnen vår under 48 timer annen hver helg men kan allikevel finne på å ringe meg midt på natta for å gi meg beslutninger. Jeg ønsker at sønnen min skal ha bånd med faren sin. Bf gjør dette for å spare penger. Så han kan kjøpe bolig. Men når du er en voksen mann på 31 år og har et barn. Burde man tenkte på sønnen før seg selv. Hva som er best for han lille ikke sant? Jeg trenger ikke unødvendige kommentarer 

* mente beskymringer

Skrevet

Du har ikke så mye med hvor far bor og hvem han omgås. Så lenge det ikke er situasjoner som er til skade for barnet har du absolutt ingenting å klage på. Derimot om det dukker opp ting som er noe å klage på, kan du ta det opp og evnt ta det videre. Hvis dj blir en mor som kritiserer alt på far, ender du egentlig bare opp med å bli en forferdelig dårlig mor selv. 

Anonymkode: e505d...95d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er forelder.

Du kan ikke bestemme hvor et annet voksent menneske bor. Ønsker du full foreldreansvar må du gå rettensveg.

Hvis du er en fornuftig forelder så skjønner du godt hva dom står på spill. 
Ingen sender ungene sine på samvær til en mannshule på helgebasis der det er tvilsomt at alle drikker cola og ser på Lindmo på nrk på lørdagene 

Anonymkode: 3f251...60a

Skrevet

Tenker det er lurt at du og far går til samtaler hos familievernkontoret. Der kan dere ta opp bekymringer, lage avtaler, bli enige om noen overordnede omsorgsrammer for barnet, kommunikasjon og samarbeid. 

Anonymkode: 3644a...47d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men du må og være bevisst på hva du kan og ikke kan gjøre. Dersom dere har fastsatt samvær så skal de følges av begge parter. Vil du ha dette endret så må du ta det opp der hvor samværet ble bestemt, på FVK eller i retten.

Og det fremstår noe kontrollerende fra din side når du skriver at du ikke vil ha fremmede rundt barnet ditt som du ikke kjenner. Ærlig talt. Er det argumentet ditt taper du fort.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du føler deg utrygg på bosituasjonen og barnet er mye utrøstelig når han må sove uten deg, så kanskje det er bedre om far har på dagtid og barnet blir levert til sovetid? Slik gjorde vi det til barnet var trygg nok til å sove hos far. En hel helg var det ikke før barnet var 3.
Hva man ønsker og hva som fungerer best for barnet er ikke alltid det samme.

Det kan jo være barnefar her føler han gjør det beste for sitt barn, med å bo rimeligere for å spare til å kjøpe eget?
Det er jo det han sier til deg, det kan jo være det er det som er sannheten også?
Dessverre er det slik, at når man er to foreldre, så er ikke det alltid man er enige om hva som er det beste for barnet i alle situasjoner.
Ville tatt opp med han hvordan kameratene ser på det å skulle ha et lite barn der annenhver helg, hvordan de tenker å løse det og ta hensyn. For barnet skal ha ro, det skal sove og det våkner tidlig og lager støy.
Det er jo ikke forenelig med ungkarer som går på byen, de syns neppe det er kjekt å bli vekket kl 7 av en liten en som vil leke..

En stor del av det å skulle ha delt samvær med en annen forelder er å svelge en haug med kameler. Ofte.
Så vil anbefale deg å ta turen på familievernkontoret og snakke om dette.

• Liker 3
Skrevet

Så klart kan du ikke nekte samvær, bestemme over hvor far bor eller legge deg opp i livet hans. På lik linje som at han heller ikke kan gjøre det med deg. 

Barnet er ikke ditt, men deres.

Hvis du føler at barnet er utrygt hos far, eller sett i en farlig situasjon må dere snakke ut om dette eller ha møte på fvk. Kunne han hatt utbytte av et KOS eller ICDP kurs? Har han sin mor i nærheten som kan hjelpe han å bli tryggere på seg selv i farsrollen? 

Anonymkode: df345...434

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...