Gå til innhold

Katten min craver så rare ting, er det farlig for den å spise annet enn kattemat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun ruller rundt og mjauer og spinner rundt når jeg spiser taffel tomatost eller pannekake eller mandarin. Er det farlig å la henne smake litt eller er det kun kattemat og kokt fisk som jeg kan gi?

Anonymkode: d4b47...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ting er farlige, andre er bare ikke så bra, noe er ok i små mengder ikke store..

Feks er de fleste katter laktoseintolerante og bør jo da ikke få melkeprodukter. Men mine katter elsker ost, iskrem osv. Så jeg gir dem gjerne en liten bit, men ikke masse. Sånne ting tenker jeg at en smakebit ikke skader men de får ikke egen porsjon eller spise masse :)

En del planter vi spiser som løk, druer, tomat osv er ikke bra for katter, noe er direkte giftig. Mandarin aner jeg ikke 😄

Salt mat skal de ikke få, generelt ikke gi dem ting med krydder. Det er pga nyrene. De skal heller ikke ha veldig fet mat, også pga hvordan deres fordøyelse er (så feks hermetisk fiskepålegg til mennesker som har mye olje er ikke supert for katter)

Anonymkode: fbb7b...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å la henne smake, evt gi en liten bit hver gang du spiser taffelost og pannekake.

Klementin kan hun fint få, det er uvanlig at katter liker sitrusfrukt overhodet. Jeg har selv en som ikke lar meg ha grapefrukten min i fred, mens de to andre bare måååå lukte på, mens de lager nesa så lang det går og ørene står ut som vingene på et fly fordi det lukter satan på hjul. :skratte:

Sjansen for at det bare lukter himmelsk, men at hun ikke vil spise det er stor. Gamlepus ble helt hysterisk når vi spiste grillet kylling. Men hvis hun fikk en bit å smake på, så ble hun bare fornærmet, for det var jo det vi hadde på tallerkenen hun ville ha. :murvegg: Men hun elsket yoghurt og kanelgifler, og hadde vi salsadip så måtte hun alltid smake litt på fingeren.
Rare dyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (9 minutter siden):

Det er ikke farlig å la henne smake, evt gi en liten bit hver gang du spiser taffelost og pannekake.

Klementin kan hun fint få, det er uvanlig at katter liker sitrusfrukt overhodet. Jeg har selv en som ikke lar meg ha grapefrukten min i fred, mens de to andre bare måååå lukte på, mens de lager nesa så lang det går og ørene står ut som vingene på et fly fordi det lukter satan på hjul. :skratte:

Sjansen for at det bare lukter himmelsk, men at hun ikke vil spise det er stor. Gamlepus ble helt hysterisk når vi spiste grillet kylling. Men hvis hun fikk en bit å smake på, så ble hun bare fornærmet, for det var jo det vi hadde på tallerkenen hun ville ha. :murvegg: Men hun elsket yoghurt og kanelgifler, og hadde vi salsadip så måtte hun alltid smake litt på fingeren.
Rare dyret.

Katter skal ikke ha sitrusfrukt i det hele tatt, det er giftig for de.

Anonymkode: 524ac...b63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

daNorse skrev (8 timer siden):

CRAVER!? Herregud, hvor langt ned har unge mennesker sunket? Vet du om et norsk ord som sier det samme? Og i tilfelle, hvorfor bruker du det ikke? Trist at den oppvoksende generasjonen ikke en gang kan snakke skikkelig norsk.
P.S. Jeg er profesjonell oversetter engelsk-norsk og norsk-engelsk....

Glemt å ta medisinen din idag?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene katten vår tigger verre enn hunden…..straks vi går mot kjøkkenet så snubler vi i katten som direkte spurter forbi oss for å komme først😄 vafler, pannekaker, ost, smør, potetgull, popcorn …..men når vi rensker kylling eller fisk så går hun nesten fra konseptet, da ruller øynene hennes rundt mens hun klatrer oppå oss😄

Den andre katten har betraktelig mere kostbare (u)vaner……den elsker ladere og ledninger. Har kostet oss tusenvis av kroner. Til nå så har den tygd seg igjennom 5 Mac-ladere (ca 1000kr for en), utallige iPhone-ladere, headsetts, laderen til skjeggtrimmeren til mannen. Men har funnet løsning på dette; smører jevnlig inn alle ladere og ledninger med tigerbalsam. Tok noen runder med spytting og fresing før han lot det ligge i fred

Han digger også ull og har gnafset seg gjennom flere pledd og hjemmestrikka kofter. Må hele tiden passe på at ikke noe ligger fremme; da ser han på det som en digg buffe til bare han. Hårstrikk er også jammis,  men det koster ikke så mye da.

Han har også spist opp noen kontaktlinser (jeg tar på meg dagslinser mens jeg fortsatt ligger i senga, og flere ganger så har han bykset frem og jafset de rett av fingeren min før jeg rekker å putte linsa på øyet). 

Også elsker han valerina forte. Valerina forte er et helsekost-produkt for å lette innsovning. Hvis han får tak i en sånn tablett (han får til å åpne nattbordskuffen min) så suger han på den, også blekker han ut og sover som et slakt i flere timer😂 Har spurt dyrlegen om dette er farlig, og hun sjekket deg opp og er heldigvis ikke skadelig for katter. Han får seg bare en rus. 

Katter asså; rare, men herlige skapninger ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt ost eller pannekake er ikke direkte farlig. Puser bør ikke få noe særlig salt eller laktose.

Men, du belønner oppførsel, og lærer pus at tigging gir godbiter. Så med å gi pus smakebiter vil du med stor sannsynlighet forsterke og øke tiggeoppførsel.

Mine får smakebiter en sjelden gang, men det gis i andre rom enn kjøkken, og aldri samtidig som jeg spiser eller lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Katter skal ikke ha sitrusfrukt i det hele tatt, det er giftig for de.

Like giftig for dem som kanel er for oss.
Med andre ord, bare i større mengder. Dessuten er det sitroner og de andre mest syrlige sitrusfruktene dette gjelder. Søte sitrusfrukter er ikke på langt nær like potensielt farlige.
En klementinbåt i ny og ne er ikke farlig.

Endret av Minya
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
daNorse skrev (14 timer siden):

CRAVER!? Herregud, hvor langt ned har unge mennesker sunket? Vet du om et norsk ord som sier det samme? Og i tilfelle, hvorfor bruker du det ikke? Trist at den oppvoksende generasjonen ikke en gang kan snakke skikkelig norsk.
P.S. Jeg er profesjonell oversetter engelsk-norsk og norsk-engelsk....

Det som er enda mer trist, er at du som er profesjonell oversetter ikke klarer å komme med et forslag til et norsk ord som TS bør bruke i stedet for "craver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene min skal ha ost. Hver gang man åpner kjøleskapet, sitter han pent og venter på at man skal kaste en ostebit til ham. Om man GLEMMER ostebiten, kommer han og minner deg på det, kanskje mens han stikker nesa ned i smøret. 

Anonymkode: 2c330...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 22.49):

Hun ruller rundt og mjauer og spinner rundt når jeg spiser taffel tomatost eller pannekake eller mandarin. Er det farlig å la henne smake litt eller er det kun kattemat og kokt fisk som jeg kan gi?

Anonymkode: d4b47...8cf

Neida, det er et rovdyr som tar ekorna på fuglebrettet, spesielt barna til ekorn og fugler. De kan ta kaninen til nabobarna, egentlig som å huse en hønsehauk. Så foring skal du ikke være redd for. Finner de ikke noe av dette i din hage så tasser de rundt i naboene hager. Spesialiteten på nattestid er busker under veilys, der de lusker seg inn for å ta fuglene som sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 22.54):

Noen ting er farlige, andre er bare ikke så bra, noe er ok i små mengder ikke store..

Feks er de fleste katter laktoseintolerante og bør jo da ikke få melkeprodukter. Men mine katter elsker ost, iskrem osv. Så jeg gir dem gjerne en liten bit, men ikke masse. Sånne ting tenker jeg at en smakebit ikke skader men de får ikke egen porsjon eller spise masse :)

En del planter vi spiser som løk, druer, tomat osv er ikke bra for katter, noe er direkte giftig. Mandarin aner jeg ikke 😄

Salt mat skal de ikke få, generelt ikke gi dem ting med krydder. Det er pga nyrene. De skal heller ikke ha veldig fet mat, også pga hvordan deres fordøyelse er (så feks hermetisk fiskepålegg til mennesker som har mye olje er ikke supert for katter)

Anonymkode: fbb7b...a64

Det er ikke laktose i ost så det tåler de fint.  Mang gr.saker og frukt er giftige ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...