Gå til innhold

Forskjell på skivet og hel ost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser veldig lite ost og har nesten aldri kjøpt det selv etter jeg fikk det hjemme som liten. Jeg har kjøpt skivet ost de få gangene jeg har kjøpt noe, men synes ikke det er så godt. Merker dere noen forskjell på smak og konsistens på skivet ost i forhold til de som selges som større biter? Særlig jarlsberg synes jeg har vært litt tørr, men den har jeg aldri vært vant til å spise så jeg vet ikke om den skal være sånn

Anonymkode: 16ad4...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hero1 skrev (4 minutter siden):

Hel ost er suverent best!

Åå så kanskje jeg ikke får gi ostene opp helt ennå og heller kjøpe hel?😄 jeg er vel egentlig ikke så veldig glad i ost, og nå har jeg kjøpt både norvegia og jarlsberg og synes ikke noen av dem var så veldig gode😁 norvegia var litt smakløs, og jarlsberg var tørr og ikke så god på smak. Men kanskje jeg får kjøpe en hel da, selv om det er alt for mye for meg å kjøpe😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg spiser veldig lite ost og har nesten aldri kjøpt det selv etter jeg fikk det hjemme som liten. Jeg har kjøpt skivet ost de få gangene jeg har kjøpt noe, men synes ikke det er så godt. Merker dere noen forskjell på smak og konsistens på skivet ost i forhold til de som selges som større biter? Særlig jarlsberg synes jeg har vært litt tørr, men den har jeg aldri vært vant til å spise så jeg vet ikke om den skal være sånn

Kjøp en hel ost! Du kan jo kjøpe 500gr.....En ost kan brukes til mer enn bare pålegg. Bruk til lasagne, fløtegratinerte poteter mm. 

Skrevet
Hero1 skrev (Akkurat nå):

Kjøp en hel ost! Du kan jo kjøpe 500gr.....En ost kan brukes til mer enn bare pålegg. Bruk til lasagne, fløtegratinerte poteter mm. 

Hvilke synes du er gode?😄

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er litt pysete og kjøper kun vanlig Norvegia 😀 Prøvde Ridderost én gang, men den ble for spesiell. 

Endret av Hero1
Skrevet

Flere som synes det samme?

Skrevet

Ja, hel ost er som regel bedre enn skivet. Syns skivene er for tjukke og fort blir tørre i kanten 

Anonymkode: 42959...2b1

Skrevet

Enig med de andre. Jeg liker godt Norvegia, og kjøper aldri skivet. De hele ostene holder seg mye mykere og de smaker faktisk ost, det kan jeg ikke si de skivede gjør.

Jarksberg er noe tørrere enn Norvegia, det har du helt rett i. Gjelder hel ost også.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke meg du spør. Men syns østavind er god. Og Synnøves gårdsost. De er ikke veldig «sterke» , snille i smaken.

Endret av Frøkenfryden
  • Nyttig 1
Skrevet

Hel ost her også, ja!

Ferdig skivet ost har ofte en høyere pris og blir fort tørr.
Hva slags ost jeg anbefaler, avhenger av hva man skal bruke den til.

Anonymkode: bb335...08d

Skrevet

Jeg kjøper alltid hel, synes den er bedre ja. 

Kanskje litt mentalt også det, den bare ser bedre ut når man høvler selv. Opplever nok også at den ikke tørker ut like fort.

Men først og fremst så er det jo fordi jeg bruker den mest til annet enn skiver, jeg rasper den opp og bruker den i mat.

I tillegg er det billigere, og den blir ikke så tørr like fort. 

Når du bruker lite ost, så spørs det om vinninga ikke går opp i spinninga.

Men forskjellen på oster går jo ikke hovedsaklig på skivet eller hel, men hvilken ost det er. Slå deg løs i ostedisken og test litt.

Ikke det mest spennende forslaget, men: Du sier Jarslberg oppleves litt tørr. Da tenker jeg kanskje du liker en feitere ost. Prøvd gräddost for eksempel?

Anonymkode: 6b3ba...d22

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hel ost ,smaker bedre, ja. Og den er billigere, per kilo. 

Skrevet

Jeg kjøper skivet nøkkelost og ridderost,men hel jarlsberg til gratenger etc.

Anonymkode: 666e6...51d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 22.33):

Hel Norwegia/Jarlsberg kan ligge en uke i kjøleskapet og fortsatt være like god. Den skivede varianten er tørr, svett og smaker surt etter 2 dager.

Anonymkode: fa0b4...0e6

Skrevet

Av miljømessige hensyn kjøper jeg ikke skivet ost, altfor mye plast for pengene. 

Anonymkode: 66cd8...08c

Skrevet

Liker du ikke ost ville jeg bare unngått å kjøpe. Ost er ikke spesielt sunt - da regner jeg med du får i deg nok kalsium og fett fra andre matvarer. Jeg elsker ost så den blir aldri tørr her. Synes du norvegia smaker lite kan du jo prøve litt dyrere oster med noe mer smak - bla vellagret norvegia eller østavind. Har aldri kjøpt skivet, synes det smaker litt plast.

Anonymkode: bc841...f98

Skrevet

I perioder jeg spiser lite ost går jeg som oftest for skivet, selv om jeg egentlig syns det er sløsing med plast. Dersom jeg kjøper en klump så kan den bli dårlig før jeg får brukt den opp - og da blir det matsvinn...(selv om det går an å raspe opp og fryse ned til pizzalaging seinere blir ikke det bestandig gjort...)

Men om du syns norvegia er kjedelig syns jeg du skal prøve port salut eller riddero6

Skrevet

Gräddost💗 Liker hel best, men kjøper som oftest skivet da samboer ikke liker den. Syns det er for tynne skiver på ferdig skivet, derfor liker jeg hel bedre 😅
Er også veldig glad i Norvegia. Kjøper som regel hel, da brukes det også i middager og lignende.

Anonymkode: 94dd6...49d

Skrevet

Spiser skivet ost på jobb, men hjemme er det for uøkonomisk for meg. Da kjøper jeg somregel rema1000 eller coop sin. Men min absolutte favoritt er Jarlsberg. 

Anonymkode: befb9...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...