Gå til innhold

Overta foreldreansvar for stebarn dersom ektefelle dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke juridiske ting må på plass i så fall?

Barnet har kun en forelder og vokst opp med stesøsken og stemor. God kontakt med besteforeldre på «motsatt» side.

Dersom forelderen skulle falle fra, kan steforelder få lov til å overta foreldreansvar (ikke adoptere), eller vil besteforeldre få rett til å overta barnet?

Anonymkode: 900cc...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen har rett på barnet, dersom begge foreldre er borte gjøres det en vurdering.

• Liker 2
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Ingen har rett på barnet, dersom begge foreldre er borte gjøres det en vurdering.

Kan ikke forelder nå komme med et «ønske» eller lage et juridisk bindende dokument? Testamente?

ts

Skrevet

Tingretten avgjør. Forelderen bør skrive en viljeserklæring. Den er bare veiledende, men vil vektlegges. 

Anonymkode: b31fc...f38

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke forelder nå komme med et «ønske» eller lage et juridisk bindende dokument? Testamente?

ts

Ja de kan komme med et ønske som blir tatt hensyn til. Man kan selvsagt ikke juridisk bindende testamentere foreldreansvar.

Skrevet

Tingretten avgjør. Forelderen bør skrive en viljeserklæring. Den er bare veiledende, men vil vektlegges. 

Anonymkode: b31fc...f38

Gjøres dette hos advokat og tinglyses eller noe liknende?

ts

Skrevet

ts

Jeg vil tro at et testamente hvor foresatt redegjør for hvem og hvorfor vil veie tungt, men jeg er usikker på om det utløser en garanti for at det blir slik. Barnas ønsker skal også tillegges vekt, ut fra alderen deres

Anonymkode: 35d9b...ae3

Skrevet

§ 64 a.Handsaminga av saken der ingen har foreldreansvar etter dødsfall

Retten skal av eige tiltak og utan ugrunna opphald handsame sak om foreldreansvaret når den får melding etter arvelova § 89 andre ledd andre punktum om at eit dødsfall fører til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn.

Den som ønskjer foreldreansvaret, kan vende seg til retten der barnet bur om dette.

Anonymkode: 69c5c...507

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjøres dette hos advokat og tinglyses eller noe liknende?

ts

Kan lagres hos en advokat eller bare hos en nær venn eller noe som vil gi det til tingretten dersom det blir nødvendig.

Skrevet

Jeg vil tro at et testamente hvor foresatt redegjør for hvem og hvorfor vil veie tungt, men jeg er usikker på om det utløser en garanti for at det blir slik. Barnas ønsker skal også tillegges vekt, ut fra alderen deres

Det er en viljeserklæring, ikke et testament. Det vil veie tungt, men er ungen garanti.

Skrevet

Jeg vokste opp hos min stemor fordi mamma døde da jeg var baby og så døde pappa da jeg var ni. Onkelen og tanten min ville egentlig at jeg skulle komme og bo hos dem, men dommeren som bestemte la stor vekt på at jeg hadde bodd sammen med stemoren min så lenge jeg kunne huske og at det var mitt barndomshjem. Pluss at jeg gikk på nærskolen der, men måtte ha byttet skole hvis jeg skulle flyttet til onkel og tante. Dommeren skal ha lagt mest vekt på hvor jeg følte at jeg hørte hjemme, men da hørte han til slutt jo også på hva pappa hadde skrevet at han ønsket. 

Anonymkode: a47df...00a

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Det er en viljeserklæring, ikke et testament. Det vil veie tungt, men er ungen garanti.

Det vil kanskje være noe sært å testamentere bort barna sine😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det vil kanskje være noe sært å testamentere bort barna sine😳

Ja og så vil det jo ikke ha noe for seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet har kun en forelder og vokst opp med stesøsken og stemor. God kontakt med besteforeldre på «motsatt» side.

Dersom forelderen skulle falle fra, kan steforelder få lov til å overta foreldreansvar (ikke adoptere), eller vil besteforeldre få rett til å overta barnet?

jeg kjenner til en sak, der far ikke var i bilde i hele tatt,men bestemor og bestefaren alltid hadde vert i bilde, der vant likevel stemoren, selvom besteforeldrene ville ha gutten,men det ble lagt vekt på alderen her, de var da 67 og 72, men de har god kontakt med svigerdatteren og barna der fortsatt 10 år etter sønnen døde. Han hadde 2 stesøsken og en halvsøster hos stemoren

Anonymkode: c71d3...098

Skrevet

og sønnen var bifil, og adoperte sønnen med en mann.

Anonymkode: c71d3...098

Skrevet

Jeg kjenner til en slik sak. Mor var kreftsyk og ønsket at stefar skulle ha foreldreansvaret da den biologiske far var hevet ut av landet. Barnet var over 12 år og det gjorde muligens denne saken noe enklere. Løsningen ble adoposjon for de. 

Vet ikke om det er en mulig løsning for dere? 

Anonymkode: 83ba0...d01

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om barnet bare har en forelder i livet, så kan dere jo undersøke om stemor kan få lov å adoptere de? Ta en tlf til advokat med kompetanse på barnerettigheter.

Skrevet

For å sikre barnet, hadde jeg vurdert en adopsjon. Snakket med både far, barnet og kanskje besteforeldrene. Også fått med at det ikke handler om å erstatte mor, men om tryggheten i det hvis noe skjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...