Gå til innhold

Telemark

*melis*

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt slalom i alle de år, men nå vurderer jeg å prøve noe nytt. Har utrolig lyst å lære meg telemark, så da lurer jeg på hvor lang tid dere som kan det brukte på å lære dere det? Hva er lettest å lære av snowboard og telemark?

Og hva koster det sånn ca for ski, bindinger og sko? (behøver absolutt ikke å være i siste design)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rognebær

Jeg kjører telemark. Begynte i 94-95, på lange fjellski.

Med de siste årenes carvingutstyr har det blitt MYE enklere å lære teknikken, og læringskurven blir ganske bratt. Det er relativt enkelt å lære seg det såpass greit at du kan leke litt!

Jeg var heldig og fant et par billige ski til 600 (!) for tre sesonger siden, og fikk noen andres brukte bindinger. Skoene kostet 2000 og stavene 200. Bruker du 3-4000, tror jeg du får en helt grei nybegynnerpakke. Sjekk butikkene nå, og prøv å finne fjorårsmodeller!

(Prøvde forresten å stå på snøbrett en gang... Det gikk skikkelig rævva, bokstavelig talt. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg begynte å kjøre telemark da jeg var 16-17.. er nå 24.

Startet opp på fjellski og lærstøvler, syns det var en fin måte å få inn feelingen på svingene på.

Gikk videre over til brede bakke/løssnø ski, og høye lærstøvler. Og gikk på folkehøgskole med telemark som linjefag. Lærte UTROLIG mye!!!

Kjøpte meg etter det året carving ski og plaststøvler.

En helt annen verden.

MEN, jeg lærte meg teknikken på 'jalla' utstyr, mange lo nok av utstyret mitt.

Men i dag kan jeg le av dem, mange av de som begynner med nytt å flott utstyr kommer liksom ikke lenger. Støvlene stiver så opp, og skiene kjører av seg selv. De kan rett og slett ikke teknikk!!

Er litt gammeldags der.

Men prøv deg frem på litt 'jalla' utstyr, få feelingen og se om du liker det. Du merker så sinnsykt forksjell den dagen du går over til ordentlig utstyr.

Kjørte også litt snowboard som avkobling, og hva som er lettest av snowboard og telemark??

Det spørs hva du ha anlegg for rett å slett.

Mange som prøver telemark første gangen kjører svingene feil vei, spes snowboard kjørere :ler:

Lei eller lån deg utstyr, og finn ut hva du liker best om du er i tvil og skal velge.

JEg liker meg best med to ski på beina mot for en 'planke'.

Skadeomfanget mitt er rimelig mye høyere på brett enn på ski :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...