Gå til innhold

Dere som kjører fort på glatta...


Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvordan får dere til det? Jeg er pendler i Trøndelag og det har i nesten hele januar vært glatt og til tider j**** å kjøre. Jeg kjører som regel fartsgrensen eller 10 under hvis det er glatt, og da kjenner jeg at bilen kan få sleng og kjører da enda saktere(hvis det er såpass glatt). Likevel kommer det alltids en i full fart bak og noen ganger blir jeg kjørt forbi, til og med når det er bare is og sporete på veien. Bilen min har nye piggdekk og er en helt ok stasjonsvogn. Hvordan får dere til å kjøre så fort på glatta? Vi har også en bil nummer to som er 4hjulstrekk, men det er like glatt med den syns jeg. Jeg har pendla i mange år og er en god nok sjåfør, aldri kjørt av veien. Men likevel blir jeg overrasket over at andre klarer å holde så høy fart på glatta? Er det et triks jeg ikke vet om? 

Anonymkode: 5472e...ac1

  • Liker 1
Skrevet

Erfaring gjør susen tror jeg, i hvert fall for min del. Jeg kan ofte forutse steder hvor det er glatt og er mer forsiktig i rundkjøringer, enkelte svinger o.l. I tillegg så er det viktig å holde god avstand til bilen foran. Man må også ikke undervurdere det å kjenne bilen sin. Bilen min (den jeg har nå) er god på motorveien, men er veldig veldig dårlig i bakker, spesielt når man skal kjøre i gang, o.l. Har elbil en elbil som spinner noe i h…, har aldri hatt dårligere vinterbil. Umulig å ikke spinne slik som det er på en vanlig fossilbil eller en elbil med god antispinn som f.eks. Tesla har.

Anonymkode: 782a4...c00

  • Liker 1
Skrevet

Først må jeg jo si at det er vel ikke om og gjøre å kjøre fort? Og det er mange som overvurderer sine evner som sjåfør, uansett føreforhold. Jeg kan ikke si jeg er videre imponert over sjåfører som på død og liv skal forbi når veien er glatt.

Det er stor forskjell på biler og ikke minst dekk. De som har lave, lette biler med piggdekk, kan kjøre fortere enn de med høye tunge biler, og de med piggfritt hvis det er is osv. Jeg har selv en tung høy 4-hjulstrekker med piggfrie dekk, og må ta hensyn med tanke på farten spesielt i svinger og nedoverbakke. Jeg ser jo at f.eks en  Golf kan kjøre raskere enn meg på svingete vei. Det har jo ikke noe med at personen som kjører Golf'en nødvendigvis er en bedre sjåfør. 

Jeg tror det å se sine egne og bilens (og dekks) begrensninger, er utrolig viktig for å være en god og trygg sjåfør. Fart trenger ikke å være ensbetydende med at du er god til å kjøre bil. Jeg har selv erfart en bil som kjørte forbi flere biler på glatt vintervei, som lå i grøfta etter noen kilometer. 

Men det er utrolig viktig å kjenne bilen sin på vinterføre. Hvordan den oppfører seg når det slipper, og hvordan den er å rette opp igjen. Ta en tur på en stor åpen plass, og lek deg litt i trygge omgivelser. Det er både morsomt og lærerikt, og husk at det viktigste er å komme trygt frem. 😊

Anonymkode: 45a5c...e54

  • Liker 3
Skrevet

Det er nok mange som overvurderer evnene, og kjører for fort. Min søster møtte uheldigvis på en slik tulling idag. Front til front. Gikk heldigvis bra med henne og ungene. Den andre sjåføren gikk det greit med, men mistet lappen på stedet. 

Anonymkode: 2ccc0...946

  • Liker 6
Skrevet

Vel, det er ganske mange nyhetsoppslag om folk som sklir av veien eller kolliderer med andre om vinteren. Så for mange er det begrenset hvor lenge de klarer å være modige om vinteren. 

Anonymkode: c7001...00f

  • Liker 9
Skrevet

temmelig mange overvurderer både evne og bil. i dag hvor alle flyr rundt med drittunge biler så er det mange som får seg en aha-opplevelse når den enten slipper i svingen eller man får et akutt behov for å stoppe bilen. 
jeg har en noen få år gammel V90 som jobber ufattelig godt på bakakaselen med bremser og korrigering når den begynner jobbe med glatte svinger etc, og det merker du på bremseldeler at den gjør jobben du selv burde begrense hastigheter for å la den slippe. dagens biler har fantastisk teknologi, den gjør oss over-cocky. jeg er en veldig mye bedre sjåfør i 90tallsbilene mine. 

Skrevet

Øv deg på trygge plasser, kjenn etter hvor grensene går. Jeg elsker å kjøre på glatt vei, andre synes det er skummelt. På fjelloverganger har jeg kjørt forbi tunge offroadere som bør være kompetente, både opp og ned, i en snerten tohjulsdreven kompaktbil jeg har. Dekkene er det viktigste, etter det kommer ferdighetene/forståelse og først da kommer bilens tekniske duppeditter. Selvsagt greit med antispinn og slikt, men det jobber ikke alltid i ditt favør.

Anonymkode: 55d4f...074

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øv deg på trygge plasser, kjenn etter hvor grensene går. Jeg elsker å kjøre på glatt vei, andre synes det er skummelt. På fjelloverganger har jeg kjørt forbi tunge offroadere som bør være kompetente, både opp og ned, i en snerten tohjulsdreven kompaktbil jeg har. Dekkene er det viktigste, etter det kommer ferdighetene/forståelse og først da kommer bilens tekniske duppeditter. Selvsagt greit med antispinn og slikt, men det jobber ikke alltid i ditt favør.

Anonymkode: 55d4f...074

Ja, tunge offroadere er kompetente til å komme seg frem. De karrer seg lett frem der du må gi opp. MEN, de er som du sier tunge, noe som gjør at de er mer utfordrende å kjøre nedover en glatt bakke, eller på glatt svingete vei. Det er ikke for ingenting at disse store tunge bilene er overrepresentert når det kommer til å havne i grøfta. Nettopp fordi uerfarne sjåfører tror disse bilene er overlegne på glatta. På fremkommelighet er de overlegne, ellers er de krevende å kjøre på glatte veier.

Anonymkode: 45a5c...e54

  • Liker 1
Skrevet

Erfaring å kjenne bilen er viktigt.

Man skal alltid kjøre etter forholdene, og om folk kjører fort på is så er dem bare uansvarlig.

ja, jeg kan kjøre ganske fort på is og holde kontroll, men det gjør meg ikke til en bedre sjåfør.

Men igjen det har mye med dekk, sjåfør, og hvordan bilen reagerer.

Anonymkode: 47a24...2cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 21.13):

...hvordan får dere til det? Jeg er pendler i Trøndelag og det har i nesten hele januar vært glatt og til tider j**** å kjøre. Jeg kjører som regel fartsgrensen eller 10 under hvis det er glatt, og da kjenner jeg at bilen kan få sleng og kjører da enda saktere(hvis det er såpass glatt). Likevel kommer det alltids en i full fart bak og noen ganger blir jeg kjørt forbi, til og med når det er bare is og sporete på veien. Bilen min har nye piggdekk og er en helt ok stasjonsvogn. Hvordan får dere til å kjøre så fort på glatta? Vi har også en bil nummer to som er 4hjulstrekk, men det er like glatt med den syns jeg. Jeg har pendla i mange år og er en god nok sjåfør, aldri kjørt av veien. Men likevel blir jeg overrasket over at andre klarer å holde så høy fart på glatta? Er det et triks jeg ikke vet om? 

Anonymkode: 5472e...ac1

Ja, trikset er å kjøre inn til siden, og slippe andre forbi ( som du har plikt til, selv om de kjører over fartsgrensen ). Så kan du pusle rundt i hvilken hastighet som helst som du føler deg komfortabel med.

Men kanskje greit å tenke over at du ikke er en helt habil innehaver av førerkort hvis alle andre behersker trafikken og føret men ikke du... 🤷‍♀️

Anonymkode: 46006...fbd

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal alltid kjøre etter forholdene, og om folk kjører fort på is så er dem bare uansvarlig.

Anonymkode: 47a24...2cd

Tror ikke du har helt skjønt poenget i denne tråden. Mange klarer å kjøre fortere enn TS og de kjører trygt lel. "Uansvarlig" er å ikke ha egna dekk.

Anonymkode: 55d4f...074

  • Liker 1
Skrevet

Husker selv ved første snøfall i vinter - ble forbikjørt av en caddy i et parti som såvidt har litt sving, men som jeg likevel må redusere farten for å slippe å få en utrivelig sladd. Den caddyen må ha hatt helt topp dekk. Ellers er en del stasjonsvogner av mørk type som kjører forbi og av og til kassebiler. 

Anonymkode: 1a24f...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, trikset er å kjøre inn til siden, og slippe andre forbi ( som du har plikt til, selv om de kjører over fartsgrensen ). Så kan du pusle rundt i hvilken hastighet som helst som du føler deg komfortabel med.

Men kanskje greit å tenke over at du ikke er en helt habil innehaver av førerkort hvis alle andre behersker trafikken og føret men ikke du... 🤷‍♀️

Anonymkode: 46006...fbd

Det å kjøre til siden og slippe andre forbi er jeg helt enig i. Da kan man unngå mange frustrerte sjåfører som tar ukloke valg. Få ting er mer irriterende enn å ligge bak noen som kjører sent, og som ikke vil kjøre til siden. 

Men at vedkommende skal tvile på om man i det hele tatt burde a lappen, fordi han/hun ikke klarer å holde følge med andre på glatta, er vel litt strengt sagt? Jeg synes heller det viser at vedkommende er moden og fornuftig, som ikke bare prøver å følge på, og utsette seg selv og andre for fare. Å kjøre etter forholdene og sine egen grense er viktig. Men bare husk å ikke hindre andre som vil kjøre fortere. 

Anonymkode: 45a5c...e54

  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror det har med å kjenne bilen sin, kjenne veien og vite hvordan man korrigerer om man trenger det, i tillegg har nye biler ofte all mulig elektronikk som slår inn og hjelper til. Samtidig tror jeg nok mange overvurderer seg selv og sine ferdigheter, på samme måte som du kanskje undervurderer dine ferdigheter og blir nervøs og stiv i kroppen i bilen - ergo kjenner du kanskje ikke så godt veigrepet i baken og rattet? 

Jeg tenker også at de som ligger under fartsgrensen og ser at de skaper kø med fordel kan svinge ut og slippe forbi for å unngå forbikjøring, svært få gjør dette fordi de er så opptatt av seg og sitt at de glemmer at de er til hinder for andre. 

Personlig kjører jeg en forholdsvis ny BMW med 4x4 og sporstunderstell, lant tyngdepunkt og et ekstremt godt veigrep i forhold til for eksempel en bakhjulstrekket stasjonsvogn som er noen år gammel, så om du ligger i 70 og hindrer trafikken når min bil ligger godt på veien vil jeg også velge kjøre forbi deg. 

Anonymkode: 4ff07...ffe

  • Liker 1
Skrevet

Bilen jeg har nå, har grusomt mye teknikk, så farten min HAR gått ned noe : jeg kan ikke lenger forutse hvordan bilen fungerer i ulike settinger. Det er også umulig å styre kreftene dit jeg vil : å bruke håndbrekk er ikke lenger så enkelt , og den understyrer veldig. Alt i alt, jeg har en mer defensiv kjøring nå på glatta enn jeg hadde før. 

Men det har mye mer med at jeg før hadde bedre kontroll over bilen selv om det var glatt, jeg behandlet den mer som en kjelke og hadde rom til å bestemme hvordan jeg ville provosere fram de sluttplasseringene jeg så i trafikken, og da behøvde jeg ikke tenke så defensivt at det gikk ut over framdriften. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker også at de som ligger under fartsgrensen og ser at de skaper kø med fordel kan svinge ut og slippe forbi for å unngå forbikjøring, svært få gjør dette fordi de er så opptatt av seg og sitt at de glemmer at de er til hinder for andre. 

Dette er viktig og  kan ikke bli gjentatt ofte nok. 

 

Annonse
Skrevet

Er ikke bilen har ganske mye å si? Min gammel saab oppførte seg eksemplarisk på glatta, den bilen var tydelig bygd for slike veier.  Så er det mange biler som oppfører seg helt annerledes. Bakhjustrekk f.eks, og bilen med for lite vekt bak, du vil ikke komme opp glatt bakke uansett hvor erfaren sjåfør du er. Elbiler har for så vidt fordel, for vekten er under bilen og veldig gjevnt fordelt.

Men se den videoen her, absolutt alle sjåførene her, voksne menn med lang bil erfaring, mente at de hadde gode dekk og gode kjøreevner. Men de har rett og slett overvurdert seg selv (og bilen) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel 

Anonymkode: f8131...585

Skrevet

Altfor mange kjører for fort og ser ikke an føret, men samtidig er det ikke nødvendigvis farlig hvis bilen rører litt på deg. Det er bare trening/øving for å lære seg å kjenne hvordan bilen oppfører seg og hvordan du retter opp igjen. Nyere biler gjør jo dette nesten av seg selv.

Skrevet

Mange kjører for fort og/eller for fort til føret. Tror de er flinkere enn de er og stoler mer på bilen enn de bør. Det er jo ikke vanskelig å se, er jo masse ulykker og biler i grøfta når det blir glatt. Mange av disse har nok kjørt "over evne" og/eller feilvurdert hvor glatt det var

Anonymkode: ad3b1...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange kjører for fort og/eller for fort til føret. Tror de er flinkere enn de er og stoler mer på bilen enn de bør. Det er jo ikke vanskelig å se, er jo masse ulykker og biler i grøfta når det blir glatt. Mange av disse har nok kjørt "over evne" og/eller feilvurdert hvor glatt det var

Anonymkode: ad3b1...450

Enig der. Vi har en veistrekning her som går over et lite fjell, bruker vel 10 min over om det er fint føre. Så det er ikke veldig langt. Likevel har jeg aldri kjørt over der uten at jeg ser minimum 10 biler i grøfta i perioder med snø/glatte. Så en god del overvurderer nok ferdighetene sine endel. 

Anonymkode: 2ccc0...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 minimum 10 biler i grøfta i perioder med snø/glatte. 

Anonymkode: 2ccc0...946

😱

Må da være i nyhetene konstant?

Anonymkode: 55d4f...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...