AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Mine foreldre har et gårdsbruk som hytte med store skogsområder. Nå sier de at det er odel på denne og jeg har hørt at de ønsker å gi gården til min storebrors barn. Jeg er yngst. Min eldste søster har to barn og bor ikke i Norge. Min storebror som er mellomst har tre barn. Nå kom jeg over et sted at reglene er slik at man må bo på gården eller i alle fall i samme kommune. Og da blir det vel ikke odelsretten som gjelder her? Noen som vet? Anonymkode: 5f437...b93
enkefru Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Det virker ikke som det er mulig med odelsrett her, men det er nok komplisert. står litt om det her, men ville nok hørt med en advokat som er spesialist på odelsrett i så fall https://no.wikipedia.org/wiki/Odelsrett
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mine foreldre har et gårdsbruk som hytte med store skogsområder. Nå sier de at det er odel på denne og jeg har hørt at de ønsker å gi gården til min storebrors barn. Jeg er yngst. Min eldste søster har to barn og bor ikke i Norge. Min storebror som er mellomst har tre barn. Nå kom jeg over et sted at reglene er slik at man må bo på gården eller i alle fall i samme kommune. Og da blir det vel ikke odelsretten som gjelder her? Noen som vet? Anonymkode: 5f437...b93 Det høres rart ut. Er det en gård med odel må man vel bo på gården. Anonymkode: 9389e...136 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Føler dette med å kalle det odel er en unnskyldning til å gi stedet til min storebrors barn og ikke vurdere meg som er yngst. Broren min virker ikke interessert pga økonomi, men hans voksne barna hans er. Anonymkode: 5f437...b93
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 "Boplikt som følger direkte av loven Boplikt er bestemt direkte av loven når nær slekt eller en med odelsrett overtar en bebygd eiendom, som har mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord eller mer enn 500 dekar produktiv skog. I slike tilfeller sier konsesjonsloven at kjøperen kan overta eiendommen uten å søke konsesjon, hvis han eller hun bosetter seg på eiendommen innen ett år og bor der i minst fem år. Denne boplikten er personlig. Dersom kjøperen ikke kan oppfylle den personlige boplikten, må det søkes konsesjon på vanlig måte. " https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/konsesjon/id2482552/ Anonymkode: 54574...3d1
Gjest Smeltemann Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Om det er odel kommer de før deg. Odel handler om hvor stort arealet på eiendommen er.
Morten1 Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Sålenge de er i live og er tilregnelig så kan de jo gi fra seg eiendelene sine uansett, så skjønner ikke hvorfor de ønsker å bruke en unnskyldning som odel for å gjøre det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Morten1 skrev (4 minutter siden): Sålenge de er i live og er tilregnelig så kan de jo gi fra seg eiendelene sine uansett, så skjønner ikke hvorfor de ønsker å bruke en unnskyldning som odel for å gjøre det. Jeg tror det er fordi de skal velge en av oss barna som skal overta stedet, og tenker odelsrekkefølge som rettferdig. Hadde det vært odel ville vel broren min sine barn ha odelsrett før meg. Anonymkode: 5f437...b93
Doktor Dyregod Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Odel og bo og driveplikt har ikke noe med hverandre å gjøre. Odel har med alder i familien og størrelse.
Juniper Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Selv om det er odel, så har det jo bare noe å si for hvem som kan overta den fysiske eiendommen, da mot kompansasjon. For verdiene skal helst deles likt på barna! På den andre siden, så kan de jo gjøre det de vil med eiendommene sine så lenge begge lever og er friske og raske. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Doktor Dyregod skrev (4 minutter siden): Odel og bo og driveplikt har ikke noe med hverandre å gjøre. Odel har med alder i familien og størrelse. Men hva betyr dette da? Bo- og driveplikt Den som overtar en eiendom på odel, har bo- og driveplikt på eiendommen. Denne plikten kom i forbindelse med loven som trådte i kraft fra 1. januar 1975. Mislighold av bo- og driveplikt Dersom bo- og driveplikt ikke overholdes, kan andre odelsrettshavere kreve eiendommen løst på odel etter reglene om odelsløsning. Har eieren fått eiendommen ved odelsløsning, kan også saksøkte i løsningssaken kreve eiendommen tilbake, når vilkåret om bo- og driveplikt ikke blir oppfylt. Boplikten ansees overholdt dersom eieren iflg. folkeregisteret er bosatt i kommunen. Anonymkode: 5f437...b93
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva betyr dette da? Bo- og driveplikt Den som overtar en eiendom på odel, har bo- og driveplikt på eiendommen. Denne plikten kom i forbindelse med loven som trådte i kraft fra 1. januar 1975. Mislighold av bo- og driveplikt Dersom bo- og driveplikt ikke overholdes, kan andre odelsrettshavere kreve eiendommen løst på odel etter reglene om odelsløsning. Har eieren fått eiendommen ved odelsløsning, kan også saksøkte i løsningssaken kreve eiendommen tilbake, når vilkåret om bo- og driveplikt ikke blir oppfylt. Boplikten ansees overholdt dersom eieren iflg. folkeregisteret er bosatt i kommunen. Anonymkode: 5f437...b93 Bo- og driveplikten er 5 år. Og man har ett år på seg til å flytte til eiendommen. Det følger av Konsesjonsloven. Noen kommuner gir dispensasjon fra boplikten. Anonymkode: 54574...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå