AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Jeg er sjelden syk/sykemeldt. Siste 5 år før i fjor sommer ikke vært sykemeldt en eneste dag. I sommer var jeg uheldig og ble sykemeldt i 2 mnd juli og august. I november ble jeg igjen akutt/alvorlig syk og det er forventet opp mot 1 års sykemelding -først 100% og deretter delvis sykemeldt da full arbeidskapasitet vil ta tid å få tilbake. Ifølge nav sine sider har jeg rett til å være sykemeldt ut september - dvs 2 mnd under 1 år. Og at jeg deretter må jobbe 26 uker/6 mnd for å opparbeide meg rett til ny sykemelding. Har noen spørsmål her: 1) Hvis jeg bare er50% sykemeldt de siste 3 mnd -betyr det at jeg kan være sykemeldt 50% i 3 mnd til? Eller har jeg kun rett på sykemelding ut september uansett hvilken grad jeg er sykemeldi siste tiden? 2) Hva hvis jeg blir akutt syk igjen i perioden på de 26 ukene jeg må opparbeide meg nye rettigheter: Hvis jeg bare er sykemeldt ut juli og "har igjen" 2 mnd av 1 års sykemelding - da antar jeg at jeg har disse 2 mnd jeg kan være sykemeldt. Men må jeg da starte på nytt med nye 26 uker arbeid for å opparbeide meg rett til 1 års sykemelding? Eller telles det videre -feks jeg har jobbet 10 uker -blir sykemeldt de 2 mnd -må jeg da bare jobbe 16 uker istedenfor 26 nye uker etter den perioden? 3) Og hva hvis jeg blir akutt syk i perioden jeg ikke har rett på sykepenger - hva da? At jeg blir sykemeldt og dermed har lovlig fravær fra jobb, men ikke får utbetalt en krone - er det slik det foregår? Nå tenker jeg ikke på egenmld. Og håper jo på ingen måte jeg trenger å vite dette. Men etter mange år uten noen form for sykdom/skade, så har jeg jo smertelig erfart at akutt sykdom planlegges jo ikke akkurat inn ifht rettigheter.. (her først beinbrudd, og så kreftbehandling (heldigvis godartet og beregnet at jeg skal kunne være tilbake i jobb i høst heldigvis, men det var dette med alle disse kompliserte reglene da... Håper noen kan svare! Anonymkode: 2081c...079
Gjest supernova_87 Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Jeg kan ikke svare på det du spør om, men dette skal jo NAV hjelpe deg med på sikt. Du kan uansett ikke planlegge for det. Du kan få AAP i en overgangsfase når du skal jobbe gradert for å komme tilbake i arbeid. Sånn at når du har brukt opp sykemeldingsperioden får du arbeidsavklaringspenger samt lønn når du begynner å jobbe igjen litt etter litt. Økonomiske bekymringer er utrolig tungt. Likevel høres dette ut som en situasjon der du kanskje må la dette gå, siden du uansett ikke kan gjøre noe fra eller til, og stole på at systemet vil fange deg opp. Det du derimot kan gjøre noe med er å være god mot deg selv og kroppen din i situasjonen du står i. Kanskje det går an å ringe til NAV og forhøre seg, hvis det gir deg litt ro i sjela. Veldig leit å høre om kreftdiagnosen. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 1) nei, det er ett år uavhengig av sykemeldingsgrad (eller strengt tatt er det vel 240 dager eller noe ila tre år, sjekk folketrygdloven) 2) igjen, det er egentlig maksdager ila tre år, så det er når de dagene er brukt opp du begynner på ny opptjening på 26 uker 3) du kan få sykepenger i arbeidsgiverperioden, ellers er det å søke om AAP. Nav kan hjelpe deg med mer info rundt alle rettigheter og "hvis om atte" omstendigheter. Anonymkode: 5ef68...a9f 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Hei det jeg vet er at det ikke spiller noen rolle om du er 10% sykemeldt eller 100. Så har du brukt opp sykedagene så må du jobbe 26 uker/ 6 måneder før du igjen har sykepengerettigheter. Dette fikk jeg erfare på den harde måten. Mannen var 10% sykemeldt over en lang periode, og vi begikk den feilen at vi ikke sjekket opp dette. Til ditt andre spørsmål så tror jeg du må begynne på nytt hvis du igjen blir syk i løpet av de 6 månedene, men merk deg tror, dette må du sjekke opp. Blir du akutt syk i løpet av de 6 månedene tror jeg du har rett på sykedager, men ikke noe utover det. Da blir det enten AAP eller sosialen. Igjen tror jeg... Anonymkode: d477f...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Viktig å huske at man må være tilbake i sin fulle stilling i 26 uker for å få ny opptjening. Det hjelper ikke å ha jobbet 50 % av sin 100 % stilling. Da har man ingen opptjening. Anonymkode: 3f3b0...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Når man har brukt opp sykepengeperioden er det AAP, som vel er 66% av inntekten. Jobber du da feks 50% får du lønn (halvparten av lønnen din) pluss AAP (33% av beregningsgrunnlaget) Blir du friskmeldt og syk igjen før de 26 ukene er omme blir det AAP istedetfor full sykelønn. Anonymkode: 0f345...973 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Nå har jo mange andre svart deg her, men; du har en maksdato uansett sykemld grad. Du må jobbe 26 uker for å tjene opp nytt grunnlag for sykemld, men i løpet av de 6 mnd kan du være sykemeldt i arbeidsgiverperioden (16 dager). Hvis du er sykemeldt utover den perioden må du søke AAP. Anonymkode: 70889...059 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 Du har fått gode råd i tråden allerede. Med aap vil du gå ned i lønn, og om jeg husker rett er det et tak på hvor høy arbeidsevne du kan ha. Hør også om du har noen andre muligheter. Anonymkode: 1140a...aef 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 TS her - takk alle sammen. Har søkt endel på nav også, men ble ikke helt klok, forstår bedre nå. Håper jo ikke det skal skje noe nytt etter det jeg har stått i nå, men typisk meg å bekymre meg for problemer som kan oppstå. Men igjen - takk for svar! Anonymkode: 2081c...079
nurseBetty Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Du brukte 2 mnd sykemelding i sommer, 10 mnd igjen. Når det nærmer seg maksdato vil saksbehandleren din kontakte deg og lage en plan videre. Du vil få beskjed om når du kan/bør søke AAP, fastlege vil skrive en erklæring. Du har muligheter som kurs, omskolering og noen å snakke med for å avklare din arbeidsevne. AAP gir 66% av lønn. Dersom du er organisert er det muligheter (for noen) å søke støtte for noen ekstra % for å dekke tapt inntekt. Det er 6 mnd i jobb som gjør at rettighetene er oppbygd. Uansett: Ingenting kan gjøres nå, bortsett fra å ta tiden til hjelp. Dersom du er veldig engstelig tar du kontakt med NAV og får en saksbehandler som du kan kommunisere med, og får svar på dine spørsmål. Greit med en saksbehandler for denne personen vil følge deg opp. Bruk tiden din, og lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 Du kan som sagt få sykepenger i arbeidsgiverperioden når du er tilbake, så kortvarig fravær trenger du ikke tenke alt for mye på. Om sykdommen/skader blusser opp, eller noe annet skjer så vil du ha rett på å gjenoppta aap. Det er vanligvis en mye kortere og lettere prosess enn å få aap. Maksdager sykepenger gjelder uansett grad av sykemelding, så du må søke aap i god tid før maksdatoen. Du bør heller ikke regne med at andre følger med på datoen for deg, så du må søke selv i god nok tid. Når du søker aap, så vil legen få beskjed om å fylle ut papirer. Anonymkode: 6c7e9...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Du kan også forlenge maksdato om du tar ut ferie i sykemeldingsperioden. Anonymkode: 0681f...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 21.16): Viktig å huske at man må være tilbake i sin fulle stilling i 26 uker for å få ny opptjening. Det hjelper ikke å ha jobbet 50 % av sin 100 % stilling. Da har man ingen opptjening. Anonymkode: 3f3b0...8f1 Betyr det at dersom jeg søker, og får godkjent, å jobbe noen prosent mindre når jeg er tilbake på jobb, så gjelder ikke min opptjening? Jeg tenkte å jobbe redusert i to år pga små barn… Anonymkode: 76000...891
FrøkenFri Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Betyr det at dersom jeg søker, og får godkjent, å jobbe noen prosent mindre når jeg er tilbake på jobb, så gjelder ikke min opptjening? Jeg tenkte å jobbe redusert i to år pga små barn… Anonymkode: 76000...891 Det er helt riktig, da vil du ikke få ny opptjening etter 26 uker siden du ikke har vært tilbake i full stilling.
Eneri Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 Mange har allerede svart. Jeg vil bare legge til at dersom du havner på AAP fordi sykepengeåret er oppbrukt før du er helt frisk igjen, så kan du ha en pensjonsordning som gir deg rett på utbetaling for arbeidsuførhet. (Det kan være pensjonsordning både via jobb og evt privat hvis du har det. Begrepet 'ufør' brukes her også ifbm aap, så det trenger ikke være en permanent uføregrad). Dette gir deg bedre økonomi enn kun aap-utbetslingen fra NAV vil gi deg. Forsørgeransvar for barn vil også spille inn på utbetalingen her. Sjekk opp og be arbeidsgiver hjelpe deg. Uansett: god bedring ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 FrøkenFri skrev (29 minutter siden): Det er helt riktig, da vil du ikke få ny opptjening etter 26 uker siden du ikke har vært tilbake i full stilling. Hvor står dette? Kan ikke finne det. Anonymkode: 76000...891
FrøkenFri Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor står dette? Kan ikke finne det. Anonymkode: 76000...891 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmelders-rolle-i-sykmeldingsperioden-oppfolgingsplan-aktivitetskravet-og-dialogmoter/syk-etter-sykepengearet-arbeidsavklaringspenger
Ariam Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 FrøkenFri skrev (3 minutter siden): https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmelders-rolle-i-sykmeldingsperioden-oppfolgingsplan-aktivitetskravet-og-dialogmoter/syk-etter-sykepengearet-arbeidsavklaringspenger Hvor i denne linken står det at du MÅ jobbe 100% , det stemmer jo ikke. Ikke alle som har 100% stilling, så da opparbeider de aldri rett til sykepenger igjen i følge deg? Må jobbe minst 6 mmd uten sykemelding står det, ikke jobbe 100% i 6 mnd
FrøkenFri Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 (endret) Ariam skrev (6 minutter siden): Hvor i denne linken står det at du MÅ jobbe 100% , det stemmer jo ikke. Ikke alle som har 100% stilling, så da opparbeider de aldri rett til sykepenger igjen i følge deg? Må jobbe minst 6 mmd uten sykemelding står det, ikke jobbe 100% i 6 mnd Har jeg skrevet noe om 100 %? Jeg skrev tilbake i full stilling. Kunne selvsagt ha ordlagt meg på en annen måte. Tilbake i sin fulle stilling. Jeg vet selvsagt at ikke alle jobber 100 % Endret 3. februar 2022 av FrøkenFri 1
Ariam Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 FrøkenFri skrev (1 minutt siden): Har jeg skrevet noe om 100 %? Jeg skrev tilbake i full stilling. Kunne selvsagt ha ordlagt meg på en annen måte. Tilbake i sin fulle stilling. Jeg vet selvsagt at ikke alle jobber 100 % Hvor står det full stilling i den linken? Om TS ønsker å jobbe redusert får å være mer hjemme med barn e.l. så kan hun fremdeles opparbeide seg sykepengerettigheter, her tar du feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå